Bange ruiter, Lui paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosalievdm

Bange ruiter, Lui paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 11:32

Sinds een tijdje heb ik een verzorgpaard. Hij is een KWPN'er van 15 jaar oud.
Z'n baasje is er twee keer van af afgevallen en van de tweede keer heeft ze nogsteeds last.
Ze is bang geworden en rijd nooit meer op Thello (verzorgpaard).
Hij staat alleen maar in de wei en word door niemand gereden, hij is lui.
Ik ben nu al een paar weken zijn verzorgster.
Elke keer als ik kom word ie blij maar als hij merkt dat we iets gaan doen met rijden heeft ie geen zin meer.
Het is een super lief paardje maar wat moet ik doen zodat ie weer werklust krijgt?

Alvast bedankt,
Rosalie.

fjordie333

Re: Bange ruiter, Lui paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:34

doorzetten !

xElinex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:35

Misschien kun je hem eerst een paar keer longeren? en dan na een poosje eerst longeren en dan er op gaan rijden? Geen idee, haha

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:37

Eerst maar eens werken aan een goede band, dat zou ik doen. Lekker veel wandelen, tutten, longeren enzovoorts :) Daarna kun je beginnen met rijden. Je hoeft niet gelijk te rijden, toch?
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 16-08-13 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:37

Afwisseling houden in wat je doet, erg belangrijk voor ieder paard

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:38

Heeft hij nergens last van dan? Wat doet hij precies? En wat deed hij dat ze eraf viel?
Edit: hoe lang heeft ze hem, en doet hij dit sinds kort?
Laatst bijgewerkt door Locanda op 16-08-13 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

irene_sarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:39

Misschien kun je proberen om hem wat entousiaster te maken door veel verschillende dingen met m te dien. Dressuur, springen, buitenrijden, wandelen, longeren, schriktraining, een beetje 'spelen' etc. Als je veel afwisseld blijft het een verassing voor hem wat jullie gaan doen. Vaak worden ze daar veel oplettender en minder lui van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:43

Veel fun-rijden en zelf technisch correct rijden (paard niet in de weg zitten of pijn doen).
Lekker voluit gaan galopperen.
Veel afwisseling in je dressuurrijden.
Verrassend en gymnastisch springen.
Buitenritjes met een ander paard erbij.
Het paard dus vooral mentaal frisser maken.

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:15

Longeren zou ik niet doen, longeren wordt voor het rijden vaak gebruikt voor jonge paardjes die heel druk zijn en om ze dan wat moeier te maken. Ik zou eens een zweepje erbij pakken (Niet om te slaan ofzo!) maar als hij niet wil een klein tikje te geven en doorzetten!

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:16

(De mensjes boven mij hebben gelijk, door een paard enthousiaster te maken krijgt hij er oook meer zin in!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:17

Doorzetten inderdaad. En veel afwisseling in het rijden. Ook niet alleen maar rechtdoor, maar veel voltes, en andere figureren rijden. Veel tempowisselingen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:27

Hij zal wel spierpijn hebben als je hebt gereden, logisch toch als je zo lang niets gedaan hebt, ik zou eerst gaan opbouwen van conditie aan de longeerlijn en dan pas rustig aan rijden.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:30

ElisaAppie6 schreef:
Longeren zou ik niet doen, longeren wordt voor het rijden vaak gebruikt voor jonge paardjes die heel druk zijn en om ze dan wat moeier te maken. Ik zou eens een zweepje erbij pakken (Niet om te slaan ofzo!) maar als hij niet wil een klein tikje te geven en doorzetten!

Dat noem ik geen longeren, dat noem ik 'paard door de bak jagen en dénken dat ie dan moe is als je er op stapt'

Longeren kan je juist prima gebruiken om je paard actiever te krijgen. Dan kan hij lekker op zijn eigen benen opwarmen en rijd je er veel makkelijker mee weg.
Paard dat zo lang heeft stil gestaan zal vooral ook wel stijf zijn, dus rustig aan beginnen. Ik zou het rijden lekker kort en simpel houden en alles er om heen extra leuk maken, dan gaat ie van zelf wel aangeven dat ie meer wil doen :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:34

ElisaAppie6 schreef:

jij hebt een raar beeld van longeren, met longeren kan je heel veel trainen

jong paard rondslingeren om af te matten is geen longeren

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:45

Locanda schreef:
Heeft hij nergens last van dan? Wat doet hij precies? En wat deed hij dat ze eraf viel?
Edit: hoe lang heeft ze hem, en doet hij dit sinds kort?

Daar zou ik ook eerst eens naar kijken voordat je zijn eventuele gebrek/ongemak als lui bestempeld. Als je event. lichamelijke klachten en/of problemen met voeding hebt uitgesloten kun je pas dingen op een rijtechnische manier op proberen te lossen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:46

Alle posts gaan over het gedragsaspect, maar een 'lui' paard mankeert toch vaak wat :o en je eraf gooien is ook niet altijd zonder reden.

Deaglán was me net voor. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 07:51

Idd er zijn geen luie paarden, ik ga ook mee met Deaglan , zoek de oorzaak.
En hoe is ze eraf gevallen, wat deed het paard ?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:21

Wat krijgt thello te eten? Het is heel belangrijk om daarnaar te kijken.
Als hij te weinig krijgt of het voldoet niet aan zijn behoefte, dan kan je echt een heel moe paard krijgen. Dan vindt ie verzorgen enzo wel leuk, maar zodra ie moet werken(net als jij liever in bed blijft liggen als je naar school moet sochtends)....
het kan ook gewoon koppigheid zijn omdat ie er altijd mee weg gekomen is. dan moet je volhouden. en uitdaging zoeken voor hem(buitenrit, springen, wandelen)

Chivanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:08

Misschien toch door proberen te gaan en uiteindelijk als hij het goed doet belonen en iets anders gaan doen, iets wat hij leuk vind.
en dan als hij het goed doet steeds langer proberen door te gaan?
Of misschien verkeerde voeding of heeft hij ergens last van?