beginners galop probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renee_S

beginners galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 10:20

Beste Bokkers,

Ik rijdt al een tijdje zelf paard op een paardje van mijn stage. Deze neem ik lekker mee de bossen in om lekker te galopperen e.d.
Nu besloot ik dat het eens tijd was om echt te gaan lessen. Gister reed ik dan ook voor het eerst in de bak. Draf ging prima, maar gallop lukte echt niet. Ten eerste kreeg ik mn paard nauwelijks in galop (kan nog niet echt doorzitten en mn beenhulpen zijn ook nog niet alles) en zodra ik eenmaal in galop was kwamen de problemen. Zodra we een bocht reden had ik helemaal het gevoel dat ik zelf naar buiten gedrukt werd op mn paard. Ik weet echt niet waar dit aan ligt. Heb dit al wel eerder ervaren toen we met de manege een buitenrit maakte, maar toen ging de 2e galop wel goed dus dacht ik er verder maar niet meer overna.

Ik moet wel echt leren mijn been te strekken in galop. Zodra ik het gevoel heb dat ik niet meer stabiel zit trek ik mijn hak op, en volgens mij wordt het dan alleen maar erger. Ik weet niet of dit de oorzaak zou kunnen zijn?
Als ik eenmaal mijn balans niet meer heb kan ik ook gewoon simpelweg geen beenhulpen meer geven, en krijg ik het paard dus ook totaal niet meer fatsoenlijk door bochten o.i.d. , hierdoor valt hij ook steeds terug.

Ik hoop dat een van jullie dit gevoel misschien herkent of kan verklaren, en er tips voor heeft ?

Alvast bedankt ! Groetjes Renee

Anoniem

Re: beginners galop probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:23

Op internet kun je veel vinden Renee, maar balans helaas niet. Daarvoor heb je een paar andere ingrediënten nodig: een instructeur en een longeerlijn. Paard aan de lijn, en lekker lessen. Leuk om te doen en een stuk gezonder voor het lijf van je paard en dat van jezelf.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:25

Waarschijnlijk zoek je je balans via het bovenste gedeelte van je torso (dus schouders te gespannen) probeer weer contact te zoeken met je zitbeenknobbels dat je diep in het zadel zit. (blaas een paar keer goed uit dat je voelt waar je ademhaling dan in je buik moet zitten) Als je doorhebt hoe je daar moet zitten wordt het makkelijker om te ontspannen en dus ook makkelijker om te blijven zitten en dus galopperen. Vind het dan wel erg dat ze hier tijdens de les niet beter naar hebben gekeken, want been optrekken is een gevolg, geen oorzaak.

succes

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 10:26

Nee snap ook dat ik hier geen balans ga vinden haha maar heb het gevoel dat ik iets verkeerd doe, omdat ik (voor mijn gevoel) echt helemaal naast het paard gedrukt wordt en ik nooit iemand anders hier over hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:28

Dat ervaart iedereen in het begin hoor, maar daar heb je normaliter een instructeur voor die a la minute (seconde eigenlijk) kan corrigeren en kan vertellen wat je wél moet doen.
Eerlijk gezegd vind ik het absurd dat je een paard mee naar buiten krijgt terwijl je nog zo beginnend bent. Maar goed, dat moeten jullie lekker zelf weten. Een kaartjesactie is zo opgestart tenslotte.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 10:28

Bedankt voor je reactie ladypaard, ik zat zelf ook al aan zo iets te denken. Ik zal het volgende les dan eens proberen en kijken of dat helpt

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 10:31

Sonja, het paard dat mee naar buiten gaat is van de zorgboerderij, rustigste en makkelijkste paard ooit. Een keer been geven en ze draaft al aan, en hoef mn teugels maar op te tillen en ze mindert al vaart, hoe hard ze ook gaat. Dus dat is geen enkel probleem. We hadden afgelopen les een andere instructrice dan normaal dus hopen dan dat het volgende keer met mijn vaste instructrice beter gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:35

Ook een paard van een zorgboerderij is een levend dier, en geen fiets met haren. Eén keer goed schrikken en je hebt een probleem. En daarmee de eigenaren ook want die zijn aansprakelijk.
Maar dat is (/wordt) jullie probleem.

Vraag bij je instructeur eens specifiek om zitles (waarom komt een instructeur daar zelf niet mee, al is het maar ter bescherming van het paard?), daarmee ben je het beste geholpen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 10:39

Een keer goed schrikken en ze springt 2 stapjes opzij, ziet gras en gaat lekker staan eten x)
Al lijkt zitles me wel een goed idee, eens een keer voorstellen.
Ik maakte het in mijn verhaal misschien niet goed duidelijk maar galop gaat eigenlijk heel goed, zolang ik op relatief rechte stukken rijdt. Het probleem zit m echt in de bochten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:46

Dat is niet zo raar, want op dit moment van je ruitercarrière kun jij je paard nog niet 'rechtop' houden in de bochten, en zal 'ie wat schuiner in de bocht zijn dan over bv twee jaar als je wat meer techniek in huis hebt. Daardoor krijg je nu het gevoel dat je 'naast' je paard komt te zitten in bochten. Maar dat komt wel goed. Als jij beter je balans vindt in de bochten, zal het paard 'rechterop' kunnen blijven lopen, waardoor jij nóg makkelijker zit, etc etc.
En dan heb je ineens een soort van positieve spiraal te pakken als combinatie, ipv een negatieve waarin je het elkaar eigenlijk (onbewust en vooral onbedoeld) steeds wat moeilijker maakt ipv makkelijker.

Komt allemaal goed. Kwestie van goede instructies krijgen, en kilometers maken.

Succes.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 10:50

Oké dan ga ik daar maar mee aan de slag! Bedankt iig voor je reacties. En heb nog een heel leven voor me om het rijden te perfectioneren, lukt uiteraard niet van de een op de andere dag :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:51

Ach, er is leven na Rio ;)

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:00

misschien helpt zitles?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 12:16

Ja die tip hoorde ik al, zal ik inderdaad eens voorstellen aan mijn instructrice !