pony (5jaar) wil niet meer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

audrey123

pony (5jaar) wil niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 12:57

hallo ik rijd nu twee maanden met en verzorgpony in het begin ging alles goed maar de laatse week wil hij niet meer uit de wei laat staan dat ik erop mag hij is niet meer te houden de eigenaars hebben er ook al opgereden en toen deed hij ook raar hij wil er altijd vandoor ik heb eigenlijk donderdag wedstrijd maar durf er niet meer op wat kan ik doen?

lady62

Re: pony (5jaar) wil niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 12:59

hoi audrey123 misschien heeft je paardje pijn?

audrey123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:03

niet dat ik weet, we dachten het eerst maar kunnen niet denken wat het dan zou zijn.
toen we laatst gingen trainen op verplaatsing heeft het paard dat bij hem in de van stond wel zijn poot opengeslagen onderweg zou het daar aan kunnen liggen?
Laatst bijgewerkt door audrey123 op 13-08-13 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:04

Past zijn tuig? Hoe vaak wordt het dier gereden per week?

loveyou174

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:04

mijn paard is 6 en die heeft dat soms ook ik denk dat het gewoon een beetje puberteit is.
want ik heb toen ook alles laten na kijken en er was niks aan de hand

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:07

loveyou174 schreef:
mijn paard is 6 en die heeft dat soms ook ik denk dat het gewoon een beetje puberteit is.

Het KAN inderdaad misschien nog wel wat van de puberteit zijn, maar ga daar iniedergeval niet van uit. Ik denk toch echt da hier een DA aan te oas moet komen. Als hetndiertje zijn weide niet meer uit wilt...

Eerst er niet ooit iets gebeurd uit de weide waardoor hij niet meer daarheen wil. Ligt het tuig wel goed en past alles? Ook als jullie geen idee hebben wat hem zou kunnen mankeren misschien toch maar even na laten kjken. Succes!

audrey123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:15

hebben ook wel aan pubertijd gedacht, maar dan ga je niet door tot het zweet ervanaf loopt he. dan geef je toch wel op als je moe bent? ik ga hem elke dag bezoeken en tot vorige week reed ik ook elke dag ik moet zelf ook alles nog leren want ik rij nog maar pas diet was mijn droom die uitkwam maar nu ben ik dus weer helemaal wakker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:17

Als je echt letterlijk iedere dag met die pony hebt gereden zal die pony inderdaad de wei niet meer uitkomen.

Vandaar dus ook mijn vraag, past zijn tuig goed en hoe vaak rijd je met hem? Misschien begrijp ik je stukje namelijk verkeerd. Maar als je iedere dag rijdt dan denk ik dat daar je probleem al ligt.

audrey123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 13:45

zijn tuig past perfect hoor, maar is elke dag rijden dan echt te veel?

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:48

audrey123 schreef:
zijn tuig past perfect hoor, maar is elke dag rijden dan echt te veel?

Ik gaf mijn vorige pony minimaal 1 dag inde week rust

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:48

Als je vanuit niks begint wel. Als jij lang niet gesport hebt en je moet aan de bak heb je ook spierpijn.
Pony kan alleen niet zeggen dat hij spierpijn heeft en maakt dat kenbaar door te gaan lopen stieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:49

Jij gaat toch ook niet iedere dag aan het werk of naar school?

Mijn pony is 6 en die laat ik 4 dagen onder het zadel lopen, 1 dag longeren en 2 dagen rust verdeeld over de week. Het is een pony, geen apparaat..

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:52

loveyou174 schreef:

een paard pubert niet in tegenstelling van hetgeen vele denken..
probleem is dat mensen op een te korte tijd teveel vragen van een paard / wensen te bereiken..

ingereden op 4 en liefst GP tegen zijn 6 jaar.. weinigen kunnen het.. dus misschien best je verlangen bijschaven naar een realistisch niveau alvorens te denken dat je paard aan het puberen is...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:54

Hoe goed zit je zelf op de pony? Als je nog maar net begonnen ben, kan het zijn dat jij je pony in de weg zit. Of nog behoorlijk stuitert in draf en galop. Dat is ook niet zo fijn. Daar krijgt de pony ook spierpijn van. Dus even een filmpje van jezelf maken en dan goed kijken of je je pony niet in de weg zit. Je krijgt dan een goed beeld hoe het beter kan.

Verder ga ik mee met de reacties hier boven van chelle dora en lanphis, en wilmaboy. Past zijn tuig goed? Knelt het zadel niet? Wissel je de training af met rustdagen, waarbij je wat anders doet dan rijden? Het zijn allemaal dingen die van belang zijn. Je moet ook opbouwen voordat je kunt verwachten dat een topprestatie wordt geleverd.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:02

hoe weet jij dat het tuig perfect zit,? is er een zadelmaker bij geweest? ik zou zeker niet elke dag rijden is ook veel te veel voor een jong paard, 3 a 4 x per week rijden 1 x longeren rest lekker op de wei zetten

audrey123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 14:09

om dat er een andere ruiter mee gerede en er geen probleem was :)
en wij verwachten zeker geen topprestatie maar het is nu vakantie dus hebben we tijd om aan elkaar te wennen als het weer school is is er veel minder tijd om te rijden ik ben zelf heel onervaren ik rij nog maar 2 maanden
Laatst bijgewerkt door audrey123 op 13-08-13 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:11

Dan kan dat net zo goed een ruiter zijn die hem er koste wat het kost toch erdoorheen rijdt.
Maar als hij zelfs de wei niet meer uit wil zou ik het toch niet zoeken bij de pony maar bij jezelf en de belasting. 5 jaar en 7 dagen in de week rijden, sorry maar het is geen palomino van de c&a maar een dier.

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:12

miszblueeyes schreef:
hoe weet jij dat het tuig perfect zit,? is er een zadelmaker bij geweest? ik zou zeker niet elke dag rijden is ook veel te veel voor een jong paard, 3 a 4 x per week rijden 1 x longeren rest lekker op de wei zetten

Mee eens

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:14

Ander vraagje over pony beweging geven. Bij een pony kun je dan ook niet elke dag joggen zeker?

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:15

chelle_dora schreef:
Dan kan dat net zo goed een ruiter zijn die hem er koste wat het kost toch erdoorheen rijdt.
Maar als hij zelfs de wei niet meer uit wil zou ik het toch niet zoeken bij de pony maar bij jezelf en de belasting. 5 jaar en 7 dagen in de week rijden, sorry maar het is geen palomino van de c&a maar een dier.

helemaal mee eens

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:16

Wat voor je paardje ook belangrijk is, dat is afwisseling. Als hij iedere dag dezelfde rondjes in de bak loopt te hobbelen, dan kan ik me voorstellen dat dat voor zo'n jong paardje niet zo fijn is. Ga ook eens wandelen, of zet hem na een grondige poetsbeurt weer lekker in de wei. Zo is het voor je paardje ook een verassing als hij uit het land gehaald wordt.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:18

tabaflab schreef:
Ander vraagje over pony beweging geven. Bij een pony kun je dan ook niet elke dag joggen zeker?

? joggen bij je paard of met je paard?

Maar je kan ook grondwerken bv..

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:22

chelle_dora schreef:
Als je echt letterlijk iedere dag met die pony hebt gereden zal die pony inderdaad de wei niet meer uitkomen.

Vandaar dus ook mijn vraag, past zijn tuig goed en hoe vaak rijd je met hem? Misschien begrijp ik je stukje namelijk verkeerd. Maar als je iedere dag rijdt dan denk ik dat daar je probleem al ligt.

Dat was ook mijn probleem toen mijn paardje 5 was (en de daarop volgende 10 jaar)... (inmiddels is ie 19) Iedere dag rijden.. De keuze tussen mij en het weiland.. Dat was makkelijk voor hem, het werd dus het weiland. Rennen tot ie er bijna dood bij neer viel. En ik maar roepen, achter hem aan blijven lopen. Als de paardenfluisteraar op mijn knieën in het land.. Niets hielp. Er was toen helaas nog geen Bokt _O- (met alle wijze adviezen!) Toen ben ik iedere dag naar het weiland gegaan en heb alleen een appeltje gegeven. Tot hij wist dat ik niet iedere keer als ik kwam met hem wilde rijden.

Iedere zomer, tijdens het weideseizoen was het het zelfde probleem. Maar ik heb vol gehouden. Niet iedere dag rijden of longeren. Maar soms alleen een appeltje brengen of een aai over zijn bol. Nu komt ie zelfs naar mij toe gelopen als ie mij aan ziet komen...

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:23

WilmaBoy schreef:
tabaflab schreef:

? joggen bij je paard of met je paard?

Maar je kan ook grondwerken bv..

Met de pony, vanmiddag uitgeprobeerd mijn verzorgshetje vind het leuk. (Ja ik heb toestemming gevraagd aan de eigenaar)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:31

Je rijd nog maar twee maanden, de pony gaat blijkbaar op de kletter en je blijft gewoon zitten? Knap, dat er een ander op gereden heeft zegt totaal niets over de pasvorm van het harnachement, probeer de eigenaren te overtuigen van het feit dat ze de pony na laten kijken en zet je eigen frustratie over het niet kunnen starten opzij, het is een dier en geen ding om strikken mee te halen.