achterwaarts aanleren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silkewillex

achterwaarts aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 13:53

ik rijd mijn B-pony Potter nu in de L2 dressuur, dan moet ik de L1 proef voor CDE pony's rijden.
ik begin nu te groeien en ik wil dus (als het goed gaat in de L2) gelijk de overstap kunnen maken naar de M1.

Potter kan al beginselen van schouderbinnenwaarts, kan redelijk goed wijken (hangt van zijn bui af :P ) Hij begint ook steeds beter de achterhand mee te nemen.

Alleen potter kan nog geen achterwaarts.. Ik zoek een goede (vriendelijke!) manier om dit bij hem aan te leren. er zijn namelijk ook pony's die achterwaarts perfect uitvoeren maar als ze weer voorwaarts willen dat ze dan in het achterwaarts blijven hangen, dit wil ik zoveel mogelijk voorkomen !

Akke_sSpring

Re: achterwaarts aanleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:57

Ik heb het met een stemcommando aangeleerd op de grond, daarna tijdens het rijden het stemcommando met de hulp erbij en uiteindelijk kan ze het nu alleen op de hulp. Beloon nog wel veel met stem of brokje als ze het goed doet ter bevestiging. Wel duidelijk de verschillende hulpen geven dat geeft bij ons in ieder geval geen problemen. Wat ook duidelijk verschilt is of ze goed aan het been en nageeflijk is, dan gaat alles een stuk makkelijker :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:06

Ik zet druk op de teugels, en geef tegelijk been. Daarbij gebruik ik het stem commando: terug.

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:22

Ik gebruik bekken iets kantelen, (niet dat het zichtbaar is) been iets verplaatsen naar achteren en been geven en iets druk op de teugels. als er dan aan het begin iemand voor staat die even helpt met naar achter duwen dan gaat het na een paar keer als je je bekken al kantelt alweer vanzelf.

hielp super bij die van mij! als ik nu mijn bekken kantel en been verplaats gaat hij al en ga ik weer rechtop zitten voelt hij dat hij weer vooruit moet.

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:40

Ik rij twee keer per week op een eigenwijze fjord van een stalgenootje en loop net als haar tegen het volgende probleem aan:
Zodra ik hem achterwaarts wil laten gaan doet hij het twee pasjes goed om zich vervolgens snel om te draaien en als een speer weg proberen te schieten.
Nou wil in dit wel geduldig aanpakken en na twee pasjes beloon ik maar wil natuurlijk op den duur wel meer dan twee pasjes doen.
Omdat ik weet wat hij wil kan ik hem ook wel redelijk begrenzen maar dat kleine monster is dan behoorlijk sterk :)

iemand tips?

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:46

Wat wij nog wel eens doen, wanneer ze echt niet op houding of stem reageren is;
4 staanders neerzetten met 2 balken, als een poortje, maar dan wel in een punt. Dus dat ze er niet doorheen kunnen, maar wel eruit en erin. De balken schuin leggen, zodat ze lager worden (aflopen) naar de ingang toe zeg maar. Paard met ruiter erin stappen en dan door een 2e iemand een balk overdwars naar beneden, naar het paard toe, laten rollen. Paard netjes tussen 2 benen en teugels houden en de hulp geven die je later ook wilt geven

Ik verplaats mijn bovenlichaam altijd wat naar voren en mijn onderbenen naar achteren en dan met je kuiten aandrukken.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 08:50

Ik laat mijn paard eerst netjes halthouden. Vierkant staan is de gemakkelijkste beginpositie om achterwaarts te gaan, maar daar hoef je je niet strak op vast te pinnen.
Het is de bedoeling dat je de achterhand in beweging krijgt. Met 2 teugels achteruit trekken vind ik persoonlijk onduidelijk gecommuniceerd en ik zie nogal wat paarden die dan al slepend pasjes achteruit krabbelen, schuin gaan en/of hoofd in de lucht doen.
Stel je paard naar rechts en verwacht nagefelijkheid van hem. Met deze stelling doe je je rechterbeen een beetje naar achter en geef je hier been mee 'tot dat hij eigenlijk omvalt naar links voor dit been'. Doe nu hetzelfde links, en terug rechts en terug links.
Je zal zien dat het begin al zigzaggend is, maar dat komt met zijn tijd wel goed.
Als je paard deze hulpen onder de knie heeft, maar hij gaat te veel naar rechts achteruit ipv mooi recht naar achter, kan je altijd je rechterhand een beetje openhouden en iets meet stelling vragen.
Na een tijd zal hij wel weten dat hij recht achteruit moet.

kusjekusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:21

Misschien beginnen met stemcomando's er naast? als hij dat eenmaal begrijpt erop, zelfde doen, en dan steeds meer overgaan naar beenhulpen ipv comando's, zo is mijn paard het wel geleerd.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:25

Zoals al vaker is gezegd kun het beste beginnen met aan de hand achterwaarts met stemcommando. Doet die dat goed laat dan iemand naast je staan als je er zelf op zit en leg je been naar achter met commando. Lukt het niet dan kan degene naast je de aanwijzing geven. Vanuit daar verder werken totdat je het helemaal zelf kan.

valeriezwaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:47

Mijn pony wilde in het begin geen achterwaarts doen. Ik heb dit opgelost door in het begin met mijn stem en beetje druk opvhet halster hem naar achteren te krijgen en hem goed belonen sls hij achterwaarts ging. Onder het zadel ging het toen ook stuk makkelijker omdat als die je stem hoort het als het goed is al achterwaarts gaat en hem zo ook goed moet belonen. Nu heb ik sls hulpen aangeleerd dat ik eerst halthoud en als ik achterwaarts wil dat ik mijn linkerteugel en rechterbeen aandruk en rechterteugel linkerbeen en zo in het ritme van het achtereaarts. Ik heb hierbij wel hulp gekregen door lessen

Veerlie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:51

Wat hier al gezegd is inderdaad, duidelijk verschil tussen de hulpen. Ik geef ook iets meer druk op beide teugels, been iets terug en dan been geven. Daarbij ga ik zelf ook wel iets lichter zitten.

Maar om het aan te leren is het handig om iemand op de grond te hebben die je helpt. Of met het commando terug, als je pony dat kent. De mijne kende dat niet echt, dus ik heb het anders gedaan. Degene op de grond heeft een zweepje en tikt daarmee tegen het been van je pony aan terwijl jij de hulpen geeft. Als hij een pasje doet dan beloon je hem. Tien keer oefenen zo en hij kan het!