11 jarige merrie, 1.5 jaar onder het zadel. Ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kay_CMoll

11 jarige merrie, 1.5 jaar onder het zadel. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 17:41

Hoi allemaal,

De titel zegt het al: ik heb in oktober een merrietje gekocht van 11, dat nog maar 1.5 à 2 jaar beleerd is. Ik vond het eerst ook niet zo'n goed idee. Ik wilde immers een ouder paardje, net omdat die al wat meer knopjes hebben dan een jong dingetje... Maar ja, de klik was er en ik voelde me meteen goed wanneer ik met haar reed! :D

De eerste maanden dat we trainden, ging alles redelijk goed. Ze kon wel nog niet aanspringen in galop, het was meer vallen in galop, dan springen.. :P Na heel wat privéles, is alles wel goedgekomen met die galop, maar nu dat dat probleem van de baan is, lijkt het alsof ze wat begint te puberen... Bokken, hobbelen, rechtdoor lopen terwijl ze de volte moet nemen, ...

Dit puberen heeft niets te maken met lichamelijk klachten, dat heb ik eerst wel uitgesloten. Ze wordt regelmatig nagekeken door osteopaat, DA en zadelmaker. Ze is volledig gezond verklaard en het zadel past nog perfect/ligt nog heel erg goed.

Ik geloof dat ze, nu ze wat conditie en kracht heeft, aan het uitproberen is wat kan en wat niet kan... Heeft iemand hier nog ervaringen mee? Doen alle jonge paarden dit en gaat zij nu ook door deze fase , ook al is ze wel 11?

Ik neem 2x week privéles en ik merk nu al wel een duidelijk verschil, dus ben ervan overtuigd dat dit wel goedkomt. Ik ben gewoon wat nieuwsgierig naar anderen hun ervaringen. :)

Mensen die ook een paardje hebben dat op oudere leeftijd beleerd is, mogen zich ook altijd melden om ervaringen te delen!

gebokt

Re: 11 jarige merrie, 1.5 jaar onder het zadel. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:42

misschien is hij je aan het uitproberen?