Juiste manier springen met een jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nann__

Juiste manier springen met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 21:08

Dit is iets wat ik mij al even afvraag. Er zijn zoveel mensen met zoveel verschillende theorieën.

Ik pak nu langzaam het springen op met mijn 4 jarige. Zij is spring gefokt en ongeveer 1.65m.

Dit houd voor mij in balken lopen, dit uitbouwen tot ca 7 balkjes, grondbalk galopperen en dit uitbreiden naar een laag kruisje met drafbalk ervoor, dit iets omhoog doen( dan praat ik over ca 40cm) en als het goed gaat een "lijntje" van 2 sprongetjes en ga zo maar verder.

Nu praat ik met verschillende mensen en hoor ik mensen die zeggen dat je niet hoog hoeft te springen, alles rustig opbouwen en ook met een paard wat meer ervaring heeft kan je juist lastigere oefeningen trainen met een niet te hoge sprong. Dan wordt er gezegd de hoogte maakt niet uit, een paard wat 60cm kan springen springt, kan ook 1 meter springen. Als je paard maar goed bij je blijft, op je wacht, luistert naar de hulpen, etc.

Maar er zijn ook mensen die zeggen dat als je net begint je met 3 maanden een parcourtje van 80 cm moet kunnen springen. Ik heb niet doorgevraagd naar hoe het trainingsschema er dan uit ziet voor zo'n paard maar ik zie mijzelf dit nog niet doen.

Nu vraag ik mij af, wat is de juiste manier voor het trainen van een jong paard qua springen? En hoe vaak?

Biskwie

Re: Juiste manier springen met een jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:06

Altijd per paard verschillend en gevoelsmatig! Kijk wat voor jullie werkt en wat goed voelt.

Ik train altijd laag, ook de eerste keren op vreemd terrein en de eerste oefenparcoursjes.

Techniek tussen de hindernissen is belangrijker dan de hoogte, kun je schakelen en afstanden rijden, dan blijft die balk ook wel liggen als je paard zich laat bewerken.

Het ene paard is na een paar huppels zo braaf als wat en kan het ook wel verwerken om iets meer te doen, een ander kan ik gerust een half jaar op grondbalken en losse kruisjes hebben voor die er ook ergens maar aan toe is om combinaties te springen.

Werk met rust en respect naar je doel en neem daar de tijd voor (en begeleiding bij) dan voel je vanzelf wat goed is om te doen. En ben je een keer een stapje te hard gegaan? Geen probleem, direct stoppen, stapje terug naar waar het goed ging, die even extra bevestigen en kijken wat je nodig hebt om weer een extra stap te maken.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 09:07

Een jong paard spring ik trouwens nooit dagelijks, tenzij het drie losse kruisjes of wat grondbalken zijn na een dressuurtraining. Echt springen (min. een kwartier tot half uur springgerichte oefeningen rijden) doe ik max. 2x per week (ivm belasting en afwisseling) als ze zover zijn dat ze wat parcoursen kunnen lopen spring ik vaak thuis 1x en een parcours (trainingsgericht) per keer.

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 11:19

Bedankt voor je uitleg. :) Ik ben het absoluut met je eens en ik kan ook wel zeggen dat ik dat ook doe. Maar ik vroeg mij af waarom er mensen zo gauw de hoogte in gaan met een paard? Zoals wat je zegt, de techniek tussen de hindernissen moet goed zijn dan zou hoogte geen probleem hoeven te zijn.

Ik heb eens in de twee weken les, ik begin aankomende week pas dus wij zijn met recht nog beginners en ik wil haar niet te veel belasten vandaar eens in de twee weken een springles en als ze het erg goed op pakt kunnen we het eens in de week doen en zo rustig opbouwen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:34

Ik bouw het beide zaken tegelijk op. Technische nieuwe dingen leer ik altijd aan op kleine eenvoudige hindernissen. Met een jong paard doe ik dit dus spelenderwijs. Dingen zoals de galop sluiten, verruimen, op de volte springen, een moeilijker lijntje, een parcoursje,....doe ik altijd op lage hoogte. Want die techniek, alertheid en gehoorzaamheid is en blijft hetzelfde of je nu 50 cm of een meter springt.

Maar van zodra het paard het springgevoel te pakken heeft, durf ik ook wel eens imposantere hindernissen te bouwen. Dus dan gaat de balk wat hoger in de lepel, een oxer wordt al wat breder gemaakt, de hindernis wordt meer opgevuld, etc. Omdat ze dit op parcours ook tegenkomen. Enkel in de hoogte oefenen heeft geen zin, maar af en toe pak ik het toch even mee.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 15:29

Ik denk dat de hoogte er niet zoveel toe doet. Ik denk als een paard eenmaal de juiste spieren heeft gekweekt.. dat de hoogte te verwaarlozen is. Tenzij je echt 1.50 m gaat springen etc.
wat ik zou doen is vooral het paard zelf aan laten voelen door te laten vrij springen. hierbij kun je wel gaan bouwen. Ik ben namelijk van mening dat een paard veel beter, mooier en makkelijker springt over 80 cm dan over 30 cm. Liever de hoogte in dan dat het paard vlak springt.

Je kunt ook in - uitjes proberen.

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 14:09

Ik zou eerst oefenen met balkjes draven enz.

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 22:50

uit eigen ervaring heb ik gemerkt dat idd hoogte niet belangrijk is. Zoals iemand al eerder zei elk paard gaat er anders mee om.

Met mijn paard ben ik al 3 jaar bezig met springen 1 keer in de 2 weken.
Dit wel gewoon voor mijn eigen plezier. En nou pas kan ik technisch wat moeilijkere sprongen maken. De hoogte in doe heel soms om de simpele hindernis.

Maar allerbelangrijkste vind ik kijk en voel aan hoe je paard er in staat.
Mijn paard heeft heel snel last van dat die overprikkeld is met moeilijke dingen daarom duurt het veel langer voor ik wat meer/moeilijker kan doen.

Maar ze geeft ook heel duidelijk aan als het haar te veel is en dan sluit ik ook altijd tevreden af.

Vind jou visie op hoe je het wil doen goed zo doe ik het ook

x_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:30

Ik heb een pony en die zet te vroeg voor de hindernis af. Ik probeer haar terug te nemen dat ze uitkomt voor de hindernis, maar alsnog gaat het niet helemaal goed. :(

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:41

Ik heb mijn paard zelf opgeleid, nu 6 jaar en in de wedstrijden springt hij B en in training L/M.

Ik ben begonnen met simpele balken in draf en galop en een kruisje. Soms een stijltje erbij en soms niet. Lag een beetje aan zijn bui. Na een aantal maanden ben ik mee gaan nemen naar oefenparcoursen 60cm, hier was hij zo kijkerig en veeel weigeren dat ik besloten had om op vreemd terrein te gaan lessen bij een zeer fijne professor. Hoogte was bij hem niet belangrijk, wel de lijntjes en vooral controle en blijven rijden naar je hindernis toe. Kleine parcourtjes en als het goed ging wat gaatjes hoger. Uiteindelijk heeft het paard (en vooral ik) het vertrouwen gekregen en durfde we ook hoger. Maar ook zijn basis techniek en balans was er naar door alle kleine parcourtjes en veeel basiswerk.

Naarmater hij hoger mocht, werd hij beter, oortjes erop en kreeg hij er pas echt plezier in. Hier moet ik dus rekening mee houden in mijn training. Paard zoekt uitdaging, met alleen maar lijntjes gaat hij in de staak en weigeren. Zet 1.20 neer en meneer doet het wel. De afwisseling vind ik dus erg belangrijk. Mijn vorige paard sprong alles wat ik voor zijn neus zette, hoe hoog/breed of eng maakte niks uit. Het verschilt dus echt heel erg per paard en ik heb de begeleiding echt niet kunnen missen, en nog steeds niet hoor! Een oog vanaf de grond die weet waar hij het over heeft is onmisbaar is mijn ogen.

Succes ! & vooral veel plezier :D

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:52

Daar is niet 1 bepaalde richtlijn voor.. het ene paard pakt het heel makkelijk op, en het andere paard heeft veel meer begeleiding nodig.
Zelf begin ik met een 3 jarige die net zadelmak is, al spelenderwijs wat balkjes te draven.. te beginnen met 1 balk natuurlijk.
Gaat dat goed, dan begin ik met een enkel laag kruisje zonder grondbalk.
Waarom zonder grondbalk? Omdat sommige jonge paarden het moeilijk vinden als er meer als 1 ding te zien is (en ze dus onzeker kunnen worden).
Gaat dat eenmaal goed, pak ik wat meer balkjes achter elkaar in draf, wat ik weer uitbreid naar een kruisje met een drafbalk ervoor.. en daarna met wat galopbalken er achter..
Zo gaan we elke keer een klein stapje verder, en breiden we het balkenwerk uit naar het rijden van lijntjes..

Maar het aller belangrijkste.. geef leiding én vertrouwen!

x_Anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:59

Ik en m'n pony hebben zeker vertrouwen in elkaar! Het maakt niet uit wat je met der doet, ze vind alles prima. Maar ze zet té laat af voor de hindernis. Ik heb er eigenlijk altijd een grondbalk voor leggen, en heb het daarom ook een keertje zonder geprobeerd, maar verschil is er niet. Laatst ging ik weer van voor af aan beginnen met cavaletti's. Ik merkte da ze het moeilijk vond om hier in draf overheen te gaan & nu kan ze t dus wel!
Ik ben er nu achter gekomen dat ze in de hoogte springt en niet in de diepte, terwijl dat juist belangrijk is.. Maar is hier een oplossing voor ? Ik ben al begonnen met hindernissen te springen die meer in de diepte zijn opgebouwd. :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:05

Oplossingen genoeg, maar je moet wel weten waar het probleem ligt.. ;)
Heb je geen filmpje voor ons?

hidsiiiggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:18

lastig is dit altijd.
Ik heb een beetje hetzelfde... alleen mijn bijrijdpaardje is niet spring gefokt :P verre van zelfs...
Toch merk ik dat het met de keer beter gaat en hij vind het springen ontzettend leuk! En dat maakt het trainen ook erg leuk... Wij springen tot 40 cm en lopen regelmatig balkjes... Verder vraag ik nog geen moeilijk lijntjes enz ... daar is het paard absoluut nog niet handig genoeg voor... (halve fries)

fem_noekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:33

goeie manier, rustig opbouwen en niet elke dag gaan springen, kruisje, steiltje oxer enz daarmee afwisselen

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 17:38

Met een jong paard train ik vooral op controlen, laten wennen aan de hindernissen. Lijntjes springen is een fijne oefening maar dit is heel erg belastend voor een jonkie, dus dat zou ik niet te vaak doen.

Bij ons op stal is het inderdaad ook dat hoogte vanzelf komt. Trainen gewoon op 50-60 cm, als het maar gecontroleerd gaat. Zolang dat lukt gaat dat ook goed bij 1m of hoger.