Tinky voor het eerst in [RT-HAW]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Tinky voor het eerst in [RT-HAW]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 10:22

Hoi Bokkers :wave:

Daar is ie dan, mijn eerste topic in [RT-HAW]. Sinds gisteren zijn Tinky en ik eens serieuzer aan het trainen geslagen. Dit omdat ik een werkproef had gereden op een keuring, die helaas helemaal niet ging hoe ik het wou - en dat was niet enkel door mijn paard, maar grotendeels ook door mij. Ik heb een hoop moeite met mijn stress onder controle te houden, want het wordt voor mij al gauw te veel. Waarom ik dan meereed? Puur voor de ervaring, en hier in de bak ging alles perfect. Als het goed zou gaan wist ik dat het een boost voor mijn vertrouwen ging zijn.. Ondanks het feit dat het niet zo goed ging, ben ik wel blij dat ik heb meegedaan. Ik heb een hoop tips gekregen en eigenlijk een schop onder mijn kont gehad om eens echt serieus een lesgeefster te zoeken. Helaas heb ik die nog niet gevonden, maar ik doe mijn best. Door die proef ben ik ook serieus gaan denken om een ander bitje te kopen. Het bitje in kwestie is een heel simpele dubbelgebroken kneveltrens, en ze loopt er stùkken beter op! Ze lijkt alles in één keer zo veel duidelijker te vinden. Op de foto's waar ik op rijd, was Tinky trouwens al goed warm gereden door mijn vriendin die eens mee was voor enkele tips & tricks. Ze vindt zich zelf nog wat te onervaren om les te komen geven, maar toch vond ik het een ontzettend fijne tijdelijke oplossing, nog eens bedankt daarvoor, Laura!

Ik zou graag eerst nog enkele dingen zeggen. Tinky is een paardje dat ik zadelmak heb gekocht, maar nooit echt is doorgereden. De eerste keren toen ik daar in de bak reed waren dan ook niet echt goed.. Meestal ging ze gewoon stilstaan en kreeg je haar met geen stokken vooruit, ze heeft me er ook eens afgebokt, zat geen stuur op, ... (Er liep toen ook wel een veulen bij) We hebben haar toch gekocht, aangezien ze op buitenrit zo'n schat is, net zoals in de omgang en omdat in de bak rijden toch maar een extraatje voor ons is. Enkele maanden geleden kriebelde het dan eens om nog eens in een bak te rijden na 2 jaar en dit deed ze zo ontzettend goed! Ze is altijd lekker voorwaarts, helemaal een ander paard dan 2 jaar geleden. Tinky is eigenlijk een 'jong paard' qua rijden, ze heeft nog veel moeite met haar balans. Galopperen hebben we dan ook even weggelaten. Ze heeft er nog zo veel ontzettend moeite mee en moet maar eerst eens leren goed op haar benen te staan in draf. Overigens wil ik ook eens jullie mening over het zadel. De laatste tijd vond ik het nogal raar liggen (de kussens van achteren begonnen lichtjes omhoog te komen) maar zij zelf toont niets van last eraan etc. Deze wintec was sowiezo al van het begins af aan een 'tijdelijk' zadel, tot ik het geld bij elkaar heb gesprokkeld om mijn Massimo Trail te kopen :) We hebben Tinky ook op géén enkele foto echt aan de teugel gevraagd. Ze deed dit volledig vanzelf uit ontspanning! Ik heb wel nog moeite met mijn handen en dat weet ik.. Ik ben echt ontzettend onhandig en durf al snel te hard zijn in de mond. Hand vasthouden durf ik ook te doen, net als pianohandjes. Ik ben absoluut geen dressuurmiep en ik heb dan ook al 2 jaar geen serieuze lessen meer gehad, dus er is zeker wel weet wat werk aan mijn houding, die ik door het knolhobbelen wat verleerd ben.

Oja, het was echt aan het gieten, vandaar dat we allemaal zo doorweekt zijn :Y) :') Tinky is trouwens 1m45, maar ze oogt groter aangezien ik echt een lilliputter ben (1m48 ofzo? := )

1. Stappen
Commentaar: Naar voren kijken, handen rechtop, tippen meer naar binnen
Afbeelding

2. Draf
Commentaar: Deze vind ik echt zo'n ontzettend fijn beeld geven, haar achterhand treed mooi onder. Handen mogen wel weer meer rechtop, hielen misschien ietsje meer uitdrukken en binnenhand mag van mij minder streng.
Afbeelding

3. Draf
Commentaar: Beetje zelfde als hier boven.. Handen mogen rechtop en ik vind mij weeral wat streng met mijn binnenhand.
Afbeelding

4. Bochtje in draf
Commentaar: Terug minder streng, ze mag wat meer buigen. Bochten vinden we nog allebei erg moeilijk.
Afbeelding

5. Idem
Commentaar: Hier ging ik net afdraaien op een cirkel of om van hand te veranderen (?) Mijn hand dus weer hé..
Afbeelding

6. Drafje
Geen commentaar
Afbeelding

7. Stappen
Commentaar: Mijn hoofd _O- Voor de rest wel fijn.
Afbeelding

Alvast bedankt om te kijken ;) Brand maar los.

dyoka

Re: Tinky voor het eerst in [RT-HAW]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:08

Haha het lijkt echt op een joekel zo! :D
Misschien komt dat ook omdat je je beugels vrij kort hebt.

Je hebt een heel leuk paardje! Ik vind hem nog wel een beetje stijf ogen. Af en toe knik je ook een beetje in. Maar je hebt hem al erg leuk lopen, ga zo door. :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 15:03

Thanks! Ja, ik ben echt iemand die het liefst zo kort mogelijk zou rijden.. Ik vond dit al lang voor mijn doen en het voelde ook veel langer. Vond het gek toen ik naar de foto's keek, hoe kort ik eigenlijk weeral zat.. Kan prima zijn dat mevrouw wat stijfjes is, eerste keer dat ze zo aan het werk werd gezet :) Denk dat dat ook wel gaat beteren met de tijd.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:09

Ik vind dat ze erg op de voorhand valt... Het lijkt me een erg lang paard om te rijden, gaat ze ook niet hangen op je handen?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 15:18

Bij mij durfde ze wel eens te gaan hangen ja.. Ze heeft het 1x gedaan, tijdens dat het hard begon te regenen en mevrouw er genoeg van had :') Gewoon eens aangespoord en gewoon doorgereden, stopte ze vanzelf met hangen. Op de voorhand.. ach, valt goed mee en mij valt het absoluut niet op op deze foto's. Nogmaals, het is haar àller eerste keer in draf 'aan de teugel', aller eerste keer zo intensief. We hebben nog een lange weg voor de boeg. Het is niet de bedoeling dat het een op en top dressuurpaard wordt, maar ik wil er toch een deftig proefje mee kunnen rijden en haar fijner krijgen op mijn hulpen. Het is een sterk paard en zeker ik als klein fijn ding moet soms echt stevig in mijn schoenen staan.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:21

Ik zou zeggen wen jezelf wat gaatjes langer aan dit komt jou en je paardje echt ten goede.
Je he t hem leuk aan het lopen let wel echt op je strenge hand dat kan een keertje gebeuren maar zie het op zo goed als elke foto voorbij komen maar daar ben je jezelf al van bewust..
Veel succes nog en vooral veel plezier :D

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:38

Ziet er goed uit hoor Kaat! Ik heb ook de indruk dat ze toch wat op de voorhand valt en een beetje hangt. Je beugels mogen inderdaad wel wat langer. Maar verder vind ik het er lang zo slecht niet uitzien hoor, lekker ontspannen. Jullie komen er wel, daar ben ik zeker van! Hopelijk vind je binnenkort een goede instructrice :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:10

Ziet er vriendelijk uit!

Je bent al een eind op weg met de ontspanning.

Je kunt proberen meer overgangen te rijden om hem actiever te maken. Daarvan wordt hij ook lichter in de hand. Verder mag je wat meer begrenzen aan de buitenteugel, om hem uit te nodigen nageeflijk te worden.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 19:28

Bedankt voor de tips! +:)+
We waren op het einde begonnen met wat overgangen rijden en dit pikte ze goed op :) Helaas zijn er toen geen foto's meer gemaakt, aangezien mijn vriendin druk uitleg aan het geven was. Ik heb héél veel moeite met die verdomde buitenhand, dat is ook wat er mis ging met ons proefje. Ik zat te plukken aan één teugel, terwijl mijn buitenhand daar maar wat zat. Gelukkig ging het hier al een stukje beter.

Enne, ik weet niet waarom iedereen Tinky allemaal als een 'man' beschouwd, het is toch echt een merrie hoor, hihi.

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:50

ik zie een paard dat inderdaad veel op dr voorhand valt! Probeer je handen hoger te houden en actiever te gaan rijden.. meer overgngen, laat haar lekker actief lopen! Je paard kan beter wat meer doorlopen als langzamer! :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 21:53

Ze had al meer dan een halfuur intensief gereden, dus ze was al wat moe. :P Deze week gaan we nog eens trainen, dan ga ik er eens eerst op om eens te kijken hoe ze het dan doet. Hopelijk zit het weer dan een beetje mee, want het werd op een bepaald punt erg glad en zwaar.

En dan zal ik zéker al deze tips toepassen :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 22:39

Bedankt zeg! :D Komende vrijdag gaan we lekker terug richting de bak, de nieuwe cavaletti's vd bakeigenaars testen. Komen zeker terug foto's en waarschijnlijk terug een topic!

Nienkevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:19

haha ja hij lijkt echt groot zo !
ben het eens met voorgaand commentaar.
goed oefenen blijven gaat vanzelf steeds lekkerder lopen!
ziet er verder leuk uit (:

VeraaaBalloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:32

Ik vind het er opzich wel netjes uitzien, het komt van zelf ook wel beetje bij beétje. Wat anderen ook al zeggen waar ik het mee eens ben, dat ze op de voorhand loopt. Ik hoop dat je snel een goeie instructrice vind!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 13:01

Bedankt :) Mijn zoektocht heeft eventjes stil gestaan ivm aankoop nieuw paard etc. Ik ga nog goed moeten wikken en wegen op welke dag ik oa dan kan lessen tijdens het schooljaar (Ik moet een halfuur 'buiten rijden' tot ik er ben.) Ik ben er zelf nog niet goed aan uit wàt ik precies wil.. Ik was door enkele mensen gecontacteerd geweest die mij misschien wel wat leken, maar toch had ik niet hét gevoel dat ze perfect waren. Zoals ik al zei gaan we morgen weer lekker oefenen, eerste halfuurtje à 3 kwartier redelijk intensief en daarna nog wat 'lol met je knol'-tijd zodat het leuk blijft voor ons allebei. Klinkt vast héél gek, maar ik kijk er altijd ontzettend hard naar uit! Ze doet ontzettend hard haar best en tegenwoordig kunnen we dingen samen doen die vroeger niet of moeilijk gingen. Ik denk dat mijn 2-jaar 'boscrossen' zeker geen kwaad hebben gedaan aan onze band en ervaringen, maar nu vind ik het wel tijd om wat serieuzer te gaan werken. En dat is vast ook wel zo aangezien ik wel degelijk enkele doelen voor ogen heb. Morgen heb ik dus terug 'les' van mijn vriendin, ik hoop dat het net zo goed gaat als vorige x. Nog eens ontzettend bedankt voor het leuke commentaar en de tips! :D

Ojah, misschien niet geheel onbelangrijk. Tinky heeft ook niet dé bouw voor dit soort werk. Ze heeft te korte voorbenen in vergelijking met haar lange achterbenen. Ik ben met haar naar een keuring geweest en dit werd dan ook gezegd. Ze vreesden dat ze de massa niet konden dragen. Echter toonde ze bij haar stap en draf ad hand wel dat het prima kon en daarom scoorde ze er niet slecht op. Het is voor haar dan ook stùkken moeilijker, maar ik denk wel dat je het met trainen wat kan veranderen. :j

xLauLaUx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:16

Morgen misschien best vooral oefenen op tempowissels dat ze wat op haar achterhand komt, maar ik heb het idee dat ze nogal snel gaat denken dat ze moet galopperen.. Tja, in dat geval reageert ze in elk geval voorwaarts, dus dat zou voor de eerste keer ook niet zo slecht zijn. Zodra ze goed in haar tempo loopt zullen de bochten vast ook makkelijker gaan. Ik heb er in elk geval weer zin in :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 15:05

Als je doorzit en benen geeft denk mevrouw idd dat ze in galop mag gaan, hihi. Maar ze moet gewoon eens leren verruimen, geen slecht idee omdat te oefenen met balkjes. Als je de cavaletti's op zen kop zet dan heb je balkjes, dus kunnen we zeker eens proberen :) Enne, ik ook!

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 01:52

Hoi, mooi paard!

Je zit wel heel erg in stoelzit. Dit komt ook je paard niet ten goede. Bij de instructie die je zoekt er misschien ook op letten dat ze zitlessen geven?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 15:09

Ik denk ook wel dat mijn 'stoelzit' probleem ook wel aan mijn zadel te wijten is.. Ik ben haast verplicht om kort te rijden, omdat het anders echt niet lekker zit. Ik ben vandaag bij de ruitersportzaak langs geweest en ik hoop binnenkort eindelijk mijn Massimo te kunnen kopen. Gaat nu tussen hun nieuw VHZ model (Son II) of de trail. Ik ga ze sowiezo allebei eens passen, ben eens benieuwd welke t gaat worden!

Overigens hebben we vorige keer geen foto's gemaakt. Het rijden ging niet erg goed. Ze had absoluut geen zin en werkte écht tegen. Ze liep niet echt fijn en een beetje gespannen. Ik ben er bijna zeker van dat dat zadel echt niet goed (meer) is en dat dat ook wel wat tegenwerkt. Kortom: heb dringend een nieuwe nodig! Overigens nog bedankt voor de complimentjes :) (Ik moet wel toegeven dat dit niet zo'n flatterende foto's zijn van ons, lol)

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:13

soms heb ik het idee dat ze zoals vele al genoemd hebben erg na de voorhand valt en ook beetje uitelkaar valt.

dus idd flink oefenen met overgangen en actiever rijden. Hou er wel rekening mee actiever rijden is niet perse ook harder lopen
Succes met je zadel en instructie zoektoch

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:45

Bij de foto wat jij een fijn beeld vindt, zie ik een paard wat erg op de voorhand loopt en lijkt te hangen in haar bit. Je moet haar met meer impuls gaan rijden, meer schakel oefeningen gaan doen, tempowisselingen en overgangen, kort na elkaar. Zo leert ze meer haar achterhand te gebruiken want als je op deze manier blijft rijden heb je kans dat je uiteindelijk problemen gaat krijgen aan haar voorbenen.

Verder vind ik je beugels echt te kort waardoor je een stoelzit krijgt. Buiten het feit dat je zo je paard niet goed kunt begeleiden is het niet zo mooi om te zien.

Maar het ziet er heel rustig en vriendelijk uit en je kijkt goed waar je heen gaat :) Paar puntjes dus.

Hamstermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 20:59

Ook meer voorwaarts rijden en je teugels niet zo lang houden

LauraEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:29

Wauw wat een knapperd heb je daar onder je kont zitten! Je geeft zelf al aan waar de verbeter punten zitten en er is al veel goed commentaar gegeven.

Een ander zadel kan zeker wonderen doen, heeft ook mijn afgrijselijke stoelzit doen verdwijnen :). Als het mogelijk is probeer de zadels waar je tussen twijfelt (meerdere keren) uit, dan heb je tijd om goed aan te voelen wat het beste is voor jou en Tinky!

HorseLove92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 09:42

ik zou ook de teugels iets korter doen :)

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 11:51

Persoonlijk ben ik niet echt pro korte teugel. Ik ben algauw bang dat ik te veel in de mond ga pleuren. Ook heeft ze een redelijk lange nek van nature. Ze heeft er een hekel aan als ik ze te kort houdt, dan gaat ze met haar hoofd lopen schudden. Ik wil het wel nog eens proberen, is inmiddels al weer even geleden dat ik in de bak reed met haar.

Had niet verwacht zoveel tips & commentaar te krijgen! Bedankt iedereen!