Daar is ie dan, mijn eerste topic in [RT-HAW]. Sinds gisteren zijn Tinky en ik eens serieuzer aan het trainen geslagen. Dit omdat ik een werkproef had gereden op een keuring, die helaas helemaal niet ging hoe ik het wou - en dat was niet enkel door mijn paard, maar grotendeels ook door mij. Ik heb een hoop moeite met mijn stress onder controle te houden, want het wordt voor mij al gauw te veel. Waarom ik dan meereed? Puur voor de ervaring, en hier in de bak ging alles perfect. Als het goed zou gaan wist ik dat het een boost voor mijn vertrouwen ging zijn.. Ondanks het feit dat het niet zo goed ging, ben ik wel blij dat ik heb meegedaan. Ik heb een hoop tips gekregen en eigenlijk een schop onder mijn kont gehad om eens echt serieus een lesgeefster te zoeken. Helaas heb ik die nog niet gevonden, maar ik doe mijn best. Door die proef ben ik ook serieus gaan denken om een ander bitje te kopen. Het bitje in kwestie is een heel simpele dubbelgebroken kneveltrens, en ze loopt er stùkken beter op! Ze lijkt alles in één keer zo veel duidelijker te vinden. Op de foto's waar ik op rijd, was Tinky trouwens al goed warm gereden door mijn vriendin die eens mee was voor enkele tips & tricks. Ze vindt zich zelf nog wat te onervaren om les te komen geven, maar toch vond ik het een ontzettend fijne tijdelijke oplossing, nog eens bedankt daarvoor, Laura!
Ik zou graag eerst nog enkele dingen zeggen. Tinky is een paardje dat ik zadelmak heb gekocht, maar nooit echt is doorgereden. De eerste keren toen ik daar in de bak reed waren dan ook niet echt goed.. Meestal ging ze gewoon stilstaan en kreeg je haar met geen stokken vooruit, ze heeft me er ook eens afgebokt, zat geen stuur op, ... (Er liep toen ook wel een veulen bij) We hebben haar toch gekocht, aangezien ze op buitenrit zo'n schat is, net zoals in de omgang en omdat in de bak rijden toch maar een extraatje voor ons is. Enkele maanden geleden kriebelde het dan eens om nog eens in een bak te rijden na 2 jaar en dit deed ze zo ontzettend goed! Ze is altijd lekker voorwaarts, helemaal een ander paard dan 2 jaar geleden. Tinky is eigenlijk een 'jong paard' qua rijden, ze heeft nog veel moeite met haar balans. Galopperen hebben we dan ook even weggelaten. Ze heeft er nog zo veel ontzettend moeite mee en moet maar eerst eens leren goed op haar benen te staan in draf. Overigens wil ik ook eens jullie mening over het zadel. De laatste tijd vond ik het nogal raar liggen (de kussens van achteren begonnen lichtjes omhoog te komen) maar zij zelf toont niets van last eraan etc. Deze wintec was sowiezo al van het begins af aan een 'tijdelijk' zadel, tot ik het geld bij elkaar heb gesprokkeld om mijn Massimo Trail te kopen
We hebben Tinky ook op géén enkele foto echt aan de teugel gevraagd. Ze deed dit volledig vanzelf uit ontspanning! Ik heb wel nog moeite met mijn handen en dat weet ik.. Ik ben echt ontzettend onhandig en durf al snel te hard zijn in de mond. Hand vasthouden durf ik ook te doen, net als pianohandjes. Ik ben absoluut geen dressuurmiep en ik heb dan ook al 2 jaar geen serieuze lessen meer gehad, dus er is zeker wel weet wat werk aan mijn houding, die ik door het knolhobbelen wat verleerd ben.Oja, het was echt aan het gieten, vandaar dat we allemaal zo doorweekt zijn
Tinky is trouwens 1m45, maar ze oogt groter aangezien ik echt een lilliputter ben (1m48 ofzo?
)1. Stappen
Commentaar: Naar voren kijken, handen rechtop, tippen meer naar binnen

2. Draf
Commentaar: Deze vind ik echt zo'n ontzettend fijn beeld geven, haar achterhand treed mooi onder. Handen mogen wel weer meer rechtop, hielen misschien ietsje meer uitdrukken en binnenhand mag van mij minder streng.

3. Draf
Commentaar: Beetje zelfde als hier boven.. Handen mogen rechtop en ik vind mij weeral wat streng met mijn binnenhand.

4. Bochtje in draf
Commentaar: Terug minder streng, ze mag wat meer buigen. Bochten vinden we nog allebei erg moeilijk.

5. Idem
Commentaar: Hier ging ik net afdraaien op een cirkel of om van hand te veranderen (?) Mijn hand dus weer hé..

6. Drafje
Geen commentaar

7. Stappen
Commentaar: Mijn hoofd
Voor de rest wel fijn.
Alvast bedankt om te kijken
Brand maar los. 
Deze week gaan we nog eens trainen, dan ga ik er eens eerst op om eens te kijken hoe ze het dan doet. Hopelijk zit het weer dan een beetje mee, want het werd op een bepaald punt erg glad en zwaar.