Dressuur vs Western? Opvoeding, gedrag en karakter...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roosjong

Dressuur vs Western? Opvoeding, gedrag en karakter...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 22:04

Vragen die mij de laatste 2 jaar bezig houden spoken constant door mijn hoofd.
Laten wij bij het begin beginnen;
Ik kom uit een familie waar paarden niet onbekend zijn, mee opgegroeid dus.
Mijn nicht woonde naast mij en al vanaf jongs af aan reden wij samen en hadden diverse pony's en later paarden.
6 jaar geleden hebben wij de boerderij van opa en oma overgenomen.

2 totaal verschillende meiden, zowel in uiterlijk als in gedrag en karakter die samen op een erf gaan wonen (gelukkig wel aparte woning!)
Ik had toen 1 haflinger waar ik western mee reed en zij 2 kwpners.
Inmiddels heb ik 6 Quarters en zij 9 kwpners :D :D :D
Zij rijdt ZZzwaar en heeft handelspaarden, het is haar beroep geworden.
Ik heb een ontzettend leuke baan, rijd hier en daar een show en clinic en doe veel leuke dingen met mijn paarden.

Qua rijden hebben wij heel veel respect voor elkaar en laten wij elkaar in waarde maar wat de rest betreft hebben wij altijd en eeuwig discussies; uiteraard vind ik dat ik altijd gelijk heb en zij vanuit haar kant.
Als ik ze hier opschrijf zijn wij 5 pagina's verder :D

Het punt van vandaag;
3 jaar geleden hadden wij beide een veulen uit een van onze merrie's gefokt.
Die van mij had ik in de winter overdag buiten en 's nachts binnen, hij liep eerst achter mama aan en later zelf aan een halster en touw.
Volgens haar was dat onzin en hoorde jonge paarden gewoon dag en nacht buiten.
Volgens mij vinden ze het niet zo erg om in de vrieskou in een droge stal te staan.
Toen die een jaarling was kon die voetjes geven, poetsen vond die heerlijk en als die bekapt werd was die heel braaf.
Die van haar stond op het land, had nog amper een mens gezien want een jong paard hoort paard te zijn (die van mij is ook nog steeds paard hoor :+ )
Een half jaar geleden ben ik rustig begonnen met logeren 2x in de week, daarna een zadeltje erop en 2 maanden geleden kende hij de stap, draf, galop en er zat een stuur en rem op.
Hij gaat nu nog steeds na het werk lekker naar buiten.
Die van mij nicht heeft dus 3 jaar paard mogen zijn, werd 3 maanden geleden uit de weide gehaald, op stal gezet, manen eraf, 6 dagen per week aan het werk gezet, eerst longeren met kop in de krul en vervolgens het zadel erop en keihard aan de gang.

Ik heb maanden aan moeten horen dat het ongelooflijk zielig was dat die van mij al met 2,5 aan de gang moest omdat die nog niet is uitgegroeid.
Ik deed het rustig aan en gaf hem alle tijd.
Vervolgens gaat ze 3 maanden later zelf aan de gang en dan volop.
(naar mijn idee is een paard met 3 jaar ook niet uitgeroeid, als je dat zeker wilt weten moet je gewoon foto's maken)
Ik liep bijvoorbeeld een half jaar geleden zo een half uur langs de straat met hem, gewoon een blokje om, vond hij leuk!

Vandaag kreeg zij kopers voor een paard (paard is 7 jaar!!) en vroeg mij of ik in de andere bak wilde rijden omdat haar paard nog wel eens kon schrikken en dat die mensen niet wilde laten zien, terwijl ik mijn 3 jarige aan het zadelen was.
Omdat ik de andere bak ruk vind en er toch al over zat te denken om eens het bos in te gaan heb ik dit gedaan (wat ik overigens met al mijn paarden 2 maal per week doe)
Hij vond het spannend maar was braaf!! Zij was zeer verbaasd want haar paarden lopen allemaal op hoog niveau maar komen geen van allen het erf af.

Vanavond dus weer een fikse discussie gehad;
Haar standpunt; Quarters zijn nu eenmaal koel en hebben een heel braaf karakter.
Mijn standpunt; Het is maar hoe je ze opvoedt en wat je er wel/niet mee doet.

Elke dag weer de discussie over stalling, voeding, omgang, opvoeding enz
Iedereen heeft zijn eigen mening over het welzijn van paarden, stalling, voeding en noem het allemaal maar op.

Is er een goed of een fout?
Een enorm verschil tussen western en dressuur?

Ik ben opzoek naar een andere huisvesting omdat ik de discussie zo zat ben.
Als ik wegga staat het voor 99% vast dat zij failliet gaat en ook moet verkassen.
Dat gaat mij ook aan het hart maar wij zijn zulke tegen polen.

Stel een vraag en ik geef je mijn en haar antwoord (ken haar door en door dus weet het exact)
Ik wil weten of ik mij aan moet passen of verder moet zoeken en kan er met niemand over praten ;( ;( ;(

troi

Re: Dressuur vs Western? Opvoeding, gedrag en karakter...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:12

Tja, ik heb vooral de indruk dat veel, maar niet alle, wn ruiters braafheid en opvoeding belangrijker vinden dan veel, maar niet alle, engelse ruiters. En dat waar je meer belang aan hecht daar steek je tijd in. Een fenomeen als niet stil willen staan bij het opstijgen heb ik bijv bij geen enkele wn pown gezien maar wel bij vrij veel eng gereden paarden, kwestie van aandacht en tijd in steken. Ik kan me niet voorstellen dat ras zoveel uitmaakt, ik ken genoeg pittige hete quarters..

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:15

Leven en laten leven? Zij haar paarden, jij jouw paarden. Is toch juist leuk, ieder zijn hobby?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:16

Ik denk niet dat het verschil zozeer tussen dressuur en western zit maar tussen jou en je nichtje. Jullie hebben verschillende opvattingen en toevallig beoefenen jullie een andere tak van de paardensport. Maar als jij dressuur zou rijden, zou je je paarden dan ineens wel 's nachts buiten laten staan in de winter?

Ik heb een IJslander, waar ik onder andere trail mee rijd. Met wat mensen tegenwoordig "dressuur" noemen heb ik geen ervaring. Maar ik kan je wel vertellen dat iedereen, ongeacht de tak waar je voor kiest, toch z'n eigen opvattingen en aanpak heeft. Tuurlijk krijg ik te maken met de vooroordelen van driegangermensen, maar er zijn ook zat mensen uit de IJslanderwereld die heel anders met hun paard omgaan dan ik. Dat heeft naar mijn idee meer met je persoonlijke aanpak dan met de tak van sport te maken.

Klein voorbeeldje: ik vind het belangrijk dat mijn paard gewoon stil blijft staan als ik dat vraag, ook als hij niet staat aangebonden. Ook als ik even om de hoek verdwijn om een zadel te halen, en ook als er iemand langsloopt met een bak voer terwijl ik een achterhoef sta te bekappen. Ik steek daar tijd in. Nu heet 't dan ineens ground tie en dat doet hij met twee hoeven in z'n neus. "Ja, want die IJslanders zijn zo koel in hun hoofd". Uhuh. De driegangermensen zullen het wel weer weten. Als ik een fjord of een quarter had gehad had ik er ook aandacht aan besteed, gewoon omdat IK dat belangrijk vind. En de vorm en duur van die training is afhankelijk van het temperament en de intelligentie enzo van het paard. Niet van het ras of de discipline.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:20

Ik heb een western getrainde 3/4 arabier, een heethoofd af en toe, maar aan de andere kant ontzettend braaf en dat is een kwestie van opvoeden. Wat ik niet begrijp is waarom jullie de discussie steeds aangaan, je word het toch niet eens. Agree to disagree, om het zo maar te zeggen.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:21

Ik rij zelf Western en heb 1 paint & quarter..
Op onze stal staan ook gewoon andere rassen zoals Kwpn enz..

toch blijf ik er van uit gaan dat quarters veel koeler zijn..
ze zijn gewoon veel makkelijker hanteerbaar en schrikken niet snel.
Dit ligt natuurlijk ook aan de opvoeding!! Ik heb ook minder brave quarters gezien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:23

xdanieijer schreef:

... dan wat?

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:25

Koper schreef:
xdanieijer schreef:

... dan wat?

Dan veel andere rassen... Dressuur paarden die hoog in de sport lopen zijn vaak pittiger..

maar ja er moet ook wel wat in zitten :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:28

Maar dat ligt toch niet aan dressuur of niet dressuur? De meeste "dressuur"paarden zijn warmbloeden, en de meeste warmbloeden zijn eigenlijk veel te heet voor de gewone recreatieruiter. Maar als je met zo'n paard western gaat rijden (of "dresuur" met een quarter) verandert de aard, het karakter, van het paard, en dus de aanpak die voor hem werkt, toch niet ineens?

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:31

Ik heb het niet alleen met quarters, maar ik vind in het algemeen dat 'western' paarden beter opgevoed zijn. Ik ben zelf wel van de 3 jaar laten staan laat de jonkies mooi in de wei spelen. Maar ik vind wel dat in de western, de meeste (ook wel eens anders gezien) western paarden netter zijn opgevoed. Zo zie ik vaak ( en ik heb jaren jaren jaren dressuur en springen gedaan) op wedstrijd dat western paarden meestal vaak rustig blijven staan met opzadelen, trailer, en even wachten in de bak. Toen ik nog engels reed viel me vaak op dat de paarden wachten moeilijk vinden, vervelend worden met aan de trailer staan met opzadelen en dat soort.. Dus ik vind wel dat het een kwestie van opvoeden is. Kwa ras, ja de gemiddelde quarter zal wel niet zo heet zijn als een Ferro afstammeling die op zn prime time is. Maar ook een fjord/haflinger/fries kan vervelend zijn. In de western is er meer rust, en is het normaal dat de paarden netjes stil kunnen staan en dat ze gewoon moeten wachten bij de trailer, touwtje of teugel op de grond en ze moeten staanblijven. Er word meer grondwerk gedaan. Dus, ik vind dat het aan de opvoeding ligt :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:33

Vind het een zeer interessante discussie :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:34

Ik vind dat het op z'n minst aan allebei ligt. De aard van het paard én de opvoeding :P

Roosjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 22:36

Het is zo wij zullen eeuwig een discussie voeren en toch leg ik de link ook een klein beetje in de training (hoewel ik eerder heb gezegd dat wij elkaar rijtechnisch met respect behandelen)
Als wij kort van huis zijn gaan wij met elkaar mee, lang van huis zorgt de een voor de paarden van de ander.

Mijn paard trok met rijden naar de uitgang van de bak, ik laat hem erheen lopen en zet hem dan aan het werk, stuur hem de ander kant op en laat hem staan als beloning.
Doet die het weer, hetzelfde verhaal, herhalen, dan valt het kwartje en klaar is kees.
Zij had hetzelfde probleem en laat hem daar niet meer komen, hij moet bij de uitgang wegblijven en doorwerken.

Dit is een advies van onze trainers, ik kan oprecht zeggen dat die van mij nu veel en veel braver is, is het dan het karakter of toch western/dressuur?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:38

Roosjong schreef:
Mijn paard trok met rijden naar de uitgang van de bak, ik laat hem erheen lopen en zet hem dan aan het werk, stuur hem de ander kant op en laat hem staan als beloning.
Doet die het weer, hetzelfde verhaal, herhalen, dan valt het kwartje en klaar is kees.
Zij had hetzelfde probleem en laat hem daar niet meer komen, hij moet bij de uitgang wegblijven en doorwerken.

Tja, en een derde pakt het weer anders aan. Wil niet zeggen dat de ene manier beter of slechter is dan de andere. Ik kan je wel vertellen dat dat portret van mij met geen van de bovenstaande aanpakken braaf zou zijn trouwens :D :P

Waarom ruil je niet gewoon een tijdje één van je paarden met eentje van je nicht? Dan kom je er vanzelf achter of het verschil nou zo afhankelijk is van de discipline.

Roosjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 22:41

Braaf in het stilstaan is ook zoiets...
Ik zet mijn paard rustig een half uur op de poetsplaats vast of laat hem een half uur op de trailer staan omdat ik van mening ben dan ze moeten leren om geduld te moeten hebben.

Zij vindt dat zielig en alles moet snel, snel, snel.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:46

Ik denk dat het wel te maken heeft met het verschil tussen western en dressuur, in die zin dat westernpaarden van oudsher werkpaarden zijn. Hen word geleerd stil te staan, en op het geringste teken te doen wat er van hun gevraagd word, wat hoort bij het beroep van cowboy. Bij de dressuur ligt dat heel anders, het zijn meer "luxe"paarden, wat van hen verlangd word ligt vooral op het gebied van beweging.
Maar in essentie ligt het vooral aan de opvoeding. Een dressuurpaard kan ook prima leren stilstaan.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:49

Ik ben het hier echt wel mee eens eigenlijk.
3 jarige dressuur paarden die nog niet eens normaal aan een halster mee kunnen lopen is eerder gewoon dan uitzondering. Ik denk dat in de westernwereld een braaf en goed opgevoed paard net zo belangenrijk is als de prestaties. Bij dressuur heb ik het idee dat de prestaties op nummer 1 staat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:52

nynke55 schreef:
Maar in essentie ligt het vooral aan de opvoeding. Een dressuurpaard kan ook prima leren stilstaan.

Dabedoelik. Daarbij heeft een voor de "dressuur" gefokte warmbloed wel ander bloed dan een westernpaard (en wat is dan een westernpaard?) dus zul je dat stil leren blijven staan misschien op een andere manier moeten aanleren. Net zoals een intelligent paard baat heeft bij passende instructies en een domme ook, en een binnenvetter een andere benadering nodig heeft dan een erg extravert paard.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:55

Grinnik wat Koper al zegt. Wissel eens een week of wat van paard. Ben echt benieuwd wat ze daarna van de hare vind :D

En QH's cooler dan warmbloedjes, ik zeg nee. Ik heb zelf een Animo merrie, uit een half arabier moeder. Waarbij ik erbij moet schrijven dat vaders moeder van ellende gecastreerd is omdat hij alles afbrak. Was echt geen lekkertje dus. En de Animo's staan er ook om bekend niet makkelijk te zijn. Nou die was net zo braaf als menig QH, en voor mezelf sprekend, braver dan 1 van mijn eigen QH. Die een ego heeft die echt 3x te groot is voor dr lichaam :') Daar heb ik echt meer mee te stellen dan de Animo.

Alleen is de Animo nooit in de opfok geweest, maar altijd thuis en in handen. Die heeft dus vanaf dr jeugd altijd opvoeding gehad. Als 3 jarige ingereden, en de 4e keer dat ik erop zat gingen we al naar buiten. Heeft kwa wedstrijden tot en met de Z dressuur gelopen, en is daarna omgeschoold naar de western, waarin ze ook nog eens veel prestaties heeft neergezet. En een tante was het echt wel, die liet echt wel merken als haar wat niet paste, en toch stond de lokale hengstenhouder altijd te kijken hoe braaf die was. En echt als hij een koper voor een eigen paard had, en ik toevallig ook net op dat moment aan het rijden was, moest hij die koper over mijn merrie vertellen :D

De QH met ego is ook hier geboren, en heeft ook vanaf dag 1 opvoeding gehad. En toch heeft die veel meer spatjes dan de Animo ooit gehad heeft.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:55

D_Desteny schreef:
Ik ben het hier echt wel mee eens eigenlijk.
3 jarige dressuur paarden die nog niet eens normaal aan een halster mee kunnen lopen is eerder gewoon dan uitzondering. Ik denk dat in de westernwereld een braaf en goed opgevoed paard net zo belangenrijk is als de prestaties. Bij dressuur heb ik het idee dat de prestaties op nummer 1 staat.

Je haalt me de woorden uit de mond!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:58

En het is natuurlijk een self fulfilling prophesy, we verwachten van quarters beter gedrag dan van een jazz nakomeling dus zijn ook strenger voor die quarter dan voor de jazz..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 22:59

rina schreef:
en voor mezelf sprekend, braver dan 1 van mijn eigen QH. Die een ego heeft die echt 3x te groot is voor dr lichaam :') Daar heb ik echt meer mee te stellen dan de Animo.

Nou wie zou dat nou kunnen zijn :')

Troi: maar die Jazz kan het niet hélpen dat hij heet is. Zo is hij gefokt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:01

@koper, maar nog naast de aanleg is het verwachtingspatroon ook anders dus wordt er veel meer geaccepteerd van zo'n paard, en ook dat vormt het karakter van een paard.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:03

Roosjong schreef:
Braaf in het stilstaan is ook zoiets...
Ik zet mijn paard rustig een half uur op de poetsplaats vast of laat hem een half uur op de trailer staan omdat ik van mening ben dan ze moeten leren om geduld te moeten hebben.

Zij vindt dat zielig en alles moet snel, snel, snel.

Persoonlijk vindt ik zulk gejaag een stuk zieliger dan het aanleren van zelfbeheersing/geduld. Maar ik kap zenuw/stress gedrag ook af, angst is een slechte raadgever en dat geldt ook voor een paard. Ook buiten bv wil ik niet dat ze in schrikreacties blijven hangen (schrik op schrik stapelen) en constant alert leren zijn. Ook daar moeten ze kunnen ontspannen en zich prettig/veilig voelen, zodat ze plezier hebben en houden in buiten het erf zijn.

Als hier een pony schrikt van iets wat ik doe dan herhaal ik dat ipv op kousenvoetjes om het probleem heen te sluipen om het schrikken te voorkomen. Ik ben nog wel eens onhandig en dat weet ik, dus als er een trainingsmogelijkheid langskomt dan wen ik mijn pony's gecontroleerd aan alles wat ik kan verzinnen en ook waar ze aangeven moeite mee te hebben. Oudste was al aardig western opgevoed en die weet al : baas doet raar? Ga staan suffen, dan stopt ze en maakt lekkers klaar. Rest mist nog wat ervaring om daar zo makkelijk in te zijn, maar ze gaan steeds beter.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:06

troi schreef:
@koper, maar nog naast de aanleg is het verwachtingspatroon ook anders dus wordt er veel meer geaccepteerd van zo'n paard, en ook dat vormt het karakter van een paard.

Ligt eraan wie het paard koopt.

Als hij bij bij wijze van Anky terechtkomt zal het toch een ander paard worden dan als hij naar Carl Hester gaat. Omdat dat twee verschillende mensen met elk hun eigen aanpak zijn.

Kijk maar naar Totilas. Is nog steeds hetzelfde paard, en hij is nog steeds bij een dressuurruiter.