Trainingsschema

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 21:13

Hoi,

ik vroeg mij af of er bokkers zijn die op voorhand bepalen wat ze die dag gaan trainen.
Zo ja, schrijven jullie dat ergens neer? Hoe zien jullie trainingsschema's eruit?
Hoe stellen jullie je schema's op en a.d.h.v. wat bepalen jullie wat er die dag getraind wordt?

Ik rij niet meer en aangezien ik aan Horse Agility doe, vrijheidsdressuur en clickertraining (algemeen grondwerk),
ben ik een beetje het noorden kwijt.
Ik begin maar aan mijn training en doe een beetje van alles door elkaar, ik mis dus structuur :)

Hierdoor merk ik dat mijn training slordig gaat, van 'de puntjes op de i' zetten is niet altijd sprake,
paardlief merkt mijn verstrooidheid op en werkt dus ook niet met de volle 100% mee, wat ik haar uiteraard niet kwalijk kan nemen :)

Ik weet echter niet hoe ik best aan zo'n schema kan beginnen, ik sukkel vooral met hoe ik mijn schema overzichtelijk kan opstellen.

Iemand tips?

Revanches

Re: Trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:03

VSW-->RT-D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 07:18

Ik herken me hier wel wat in, en ben ook eerder grondwerker dan ruiter. Heb geprobeerd met schema's te werken, maar
1) het lukt me niet om een fantsoenlijk haalbaar schema op te stellen
2) ik heb niet de discipline om me eraan te houden

Wat ik wel meestal doe, is me aanpassen aan de situatie (heb nu gisteren bijv. in warm weer tegen beter weten in met een paard met een opgeblazen grasbuik gereden, was ook constant aan het hoofdschudden door vliegjes of allergie of zo, terwijl ik 's avonds dat probleem niet zou gehad hebben). Ook kijk ik tegen welke problemen ik aanloop, probeer die op te lossen en dan is de les gedaan en worden ze beloond. Betekent dit dan maar 10 minuten werken, dan is het zo.

Het gebeurt ook wel eens dat ik met een bepaald "plan" begin en toch overschakel: als ik wil werken in vrijheid, maar paardlief loopt met het hoofd in de nek, holle rug, knikkend als een eend, dan neem ik haar toch aan de longe met kaptoom om haar ontspannen te laten lopen.

Rayza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:12

Wat ik prettig vind is het bedenken van wat je graag in de komende tijd (dag, week of maand) wilt verbeteren.
Bijvoorbeeld: "Achterhand er meer onder krijgen" of "Letten op mijn handhoogte".
Per doel kun je manieren bedenken hoe je dit wilt trainen.

Wanneer je doelen en werkwijzen opgesteld zijn, kun je dit in volgorde zetten van wat je eerst wilt doen en wat later.
Dan kun je bijv. een tabellenschema maken met de kolommen: datum/dag, trainingstijd, paard/pony, aandachtspunten, werkwijze en tot slot jouw evaluatie over
hoe jij het vond gaan. Tipje om in een les niet alleen op 1 ding te letten, dan wordt 't op een gegeven moment niet leuk meer.
Probeer dat te verspreiden. Herhaling is belangrijk! Als iets niet naar behoren is gegaan, neem je 't weer mee naar de volgende training.
Plan ook momentjes in dat je misschien meer ontspanning als richtlijn hebt.

Heb je hier iets aan?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 14:16

Ik bekijk altijd per dag wat ik ga doen.
Meestal lekker buitenrijden.
Maar heb ik eens een keertje geen zin dan poets ik gewoon lekker.
Dat werkt het beste.
Bij voorbaat dingen inplannen doe ik niet meer aan.

Als ik besluit te rijden in de bak, bedenk ik altijd van tevoren wat ik ga doen.
Laatst lag de nadruk in de lessen erop om het sturen beter te krijgen.
Dus ging ik figuren oefenen.
Nu zijn we bezig met overgangen rijden en wijken.
Zo pak ik elke keer iets mee waarop ik oefenen wil.
Binnekort wil ik weer wat gaan oefenen op het achterwaarts gaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 14:15

Spijtig dat er weinig concrete trainingsschema's gepost worden hier, had ik ook wel iets aan gehad denk ik (al moet je het natuurlijk altijd paard per paard bekijken).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 15:21

Ik had al wat aan Rayza haar post, maar hoopte idd ook op meer tips of schema's :) Ik heb nu de vraag gesteld aan de instructeurs van I train my horses brain (facebook). Zij hebben 12 augustus een live-stream en ze gaan die vraag daar beantwoorden :)

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 14:30

Ik ben zelf echt intensief dressuurruiter dus weet helemaal niks van grondwerk. Ik zelf vind dat mijn paard zolang ik met hem bezig ben gewoon moet opletten en alert moet zijn op mij. Dus bijv aan de hand achteruit zetten, het achteruit gaan zelf hoeft niet snel, maar de reactie moet wel snel zijn. Naja ieder paard is anders en ieder paard heeft zijn eigen minpuntjes en via internet kun je dit nooit goed beoordelen. Maar ruiter of niet, er zijn altijd wel verbeter punten. Kijk eens kritisch op jezelf en je paard. Wat is nou het meest 'storende'. Probeer daar specifiek aan te werken. Neem desnoods misschien een lesje? In ieder geval gaat zo'n leerproces niet in een of 2 keer over dus iedere keer wanneer je aan het werk gaat zul je eraan moeten werken. En wanneer het acceptabel is maak je langzaam ook een beginnetje aan het volgende minpuntje.

Edit: Ik weet niet precies wat je verwacht van zo'n trainingsschema?
Maar als dit een beetje is wat je bedoeld:
3min instappen.
10min draven.
2min stappen lange teugel.
4min galopperen.
4min galopperen. (andere kant)
2min stappen lange teugel.
5min draven.
5min uitstappen.
Afzadelen etc,
15 a 20 min laten stappen in de trainingsmolen.

Natuurlijk rijd/longeer ik niet precies op deze tijden, ik doe het gewoon op gevoel. Soms heeft het iets langer nodig om wat goed uit te werken, soms gaat het heel goed en houd ik het kort. Dat hangt af van hoe het die dag gaat.

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:04

Ik heb niet veel tot geen verstand van wat jij doet met je paard, maar ik weet wel dat je niet te veel moet willen. Als je je paard een specifiek iets wil leren, moet je daarnaast niet nog 3 andere dingen doen. Je paard raakt dan door de war, en zal het niet op de manier uitvoeren zoals het hoort. Zo werkt het ook bij de dressuur. Wij mensen leren liever ook niet 3 dingen tegelijk! Dan ga je geheid dingen vergeten. Wanneer je traint let je dus goed op wat je paard aan kan, je gaat tot het uiterste en misschien net daar overheen en geeft hem dan rust. Dan kan je paard daar in alle rust over nadenken, en kan je daar de volgende dag weer verder op borduren. Dit is de manier waarop ik zou handelen! Hoop dat je er iets aan hebt, en of ik je vraag überhaupt wel goed begrepen heb!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:12

Trainingsschema wordt wel en niet van te voren bepaald.
Ik heb wel een bepaald doel waar ik die dag naar toe wil trainen. Meestal is dit lekker ontspannen laten lopen in draf met een lichte aanleuning en een fijne verbinding.
De ene dag pakt ze dit heel snel en goed aan, dan pak ik stukken "bovenin" erbij. Soms loop ik hier op vast en krijg ik dit niet lekker genoeg om fijn oefeningen (schouderbinnenwaarts/travers) te rijden en vooral te verbeteren. Dan laat ik deze zitten. Gaat bovenin ook lekker dan oefen ik wat op het verbeteren van de oefeningen.
loopt ze iets minder fijn pak ik ook wel schouderbinnenwaarts en wat wijken mee, maar dan probeer ik haar juist wat lager in stellen zodat ze wat meer door het lijf komt. Travers is nog niet bevestigd en dit laat ik dan ook zitten op de dagen dat het naar mijn idee niet soepel genoeg gaat.

Ik probeer er zelf ook altijd op te letten dat mijn hulpen steeds kleiner worden en de reacties daarop steeds groter. Ik zeg altijd tegen mezelf, als ik vandaag 2 keer moet drijven om in draf te komen, en morgen 3 keer, heb ik vandaag iets fout gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:22

Ik zou een trainingsschema met een instructeur opstellen

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:44

Sky_As schreef:
Ik probeer er zelf ook altijd op te letten dat mijn hulpen steeds kleiner worden en de reacties daarop steeds groter. Ik zeg altijd tegen mezelf, als ik vandaag 2 keer moet drijven om in draf te komen, en morgen 3 keer, heb ik vandaag iets fout gedaan.

Helemaal mee eens, goed punt :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:08

Ik zeg wel van te voren wat ik ga doen, dus rijden/longeren/rust maar niet precies wat ik dan bij het rijden ga doen. Wel ongeveer, maar het pakt toch altijd anders uit. Heb nu momenteel dit schema:

Maandag: Rust; echt volledige rust, op de wei laten staan.

Dinsdag: Rijden, basiswerk. Dus vooral messcherp aan het been, goed op zit terug en vooruit rijden en gallopades.

Woensdag: Longeren, eerst lang-laag met bijzet vervolgens lang-laag zonder bijzet. Eventueel balkjes/laag sprongetje.

Donderdag: Rijden, basiswerk+afwerking. Dus weer scherp aan de hulpen zetten, maar ook extra nadruk op het buigen en strekken van het lichaam. Ook worden verschillende hoofd-halshoudingen meegenomen en stukjes zijwaarts.

Vrijdag: Rust; Eventueel wandelen, grondwerk of gewoon lekker een beetje klooien :)) Maar niet aan het werk.

Zaterdag: Rijden, basiswerk, als dit goed gaat en ze wíl werken, ook de betere afwerking en moeilijkere oefeningen.

Zondag: Buitenrit *\o/*

Soms rij ik zaterdag ook niet, of laat ik haar met een klein kindje rijden.

Het gaat hier om een 6 jarige Anglo Arabische merrie. Ik ben vooral bezig haar lekker de basis te leren en haar achterhand wat sterker te maken. Bij iedere keer rijden let ik uiteraard ook op eigen houding en neem altijd stukje galop en draf zonder beugels mee.

Echter verschilt het wel per paard wat werkt hoor! Als ik vaker dan 4x per week rij, merk ik dat ze er minder lol in heeft en dan heeft imo een dressuurtraining al geen zin meer. Ik merk nu, dat ze het écht leuk vindt en mee gaat denken, ontzettend leuk om te merken is dat :j

Ook belangrijk om bij trainingen mee te nemen, is de galop. En dan niet 2 rondjes en een volte, zoals je vaak ziet. Wij hebben beiden moeite met galop, en de enige manier om die goed te krijgen is kilometers maken. Dus net als dat je bij draf doet, tempowisselingen, overgangen, figuren. En óók in galop wissel ik af met hoofdhalshouding, alleen wel oppassen dat ze dan geen koprollen gaan maken bij het laag rijden :))

Als je iedere (rij) training dat meepakt, dus galoptraining, dan wordt je galop echt beter.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 20:01

xochenoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:07

anniekb94 schreef:
Sky_As schreef:

Helemaal mee eens, goed punt :)

Dit is precies wat ik bedoel!