Te groot zadel? veranderd mijn zit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shariell

Te groot zadel? veranderd mijn zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 11:02

Heehoi,

Mijn verzorgpony ariel was van het winter erg dun en had ze een groote schoft hierdoor moest ze een ander zadel. nu is ze wat dikker geworden en zie je de schoft minder. ze heeft nu een heel groot zadel vind ik zelf. Ik rijd sws al beetje met mn tenen naar buiten maar ik vind dat het nu nog erger worden :(

hier een foto :)

Afbeelding

Ook heb ik nu het bontje eronder weggehaald want die kroop steeds naar boven.
ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Rianne11_42

Re: Te groot zadel? veranderd mijn zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:03

Absoluut geen zadel waar jij fijn in zit. Te grote zitting en beugelriemen hangen te ver naar voren. Hij is niet alleen t groot voor jou, maar ook voor je pony. Hij lijkt op de schouder te liggen en komt volgens mij ook achter de laatste rib, of wel erg op het randje. Hiermee blijven rijden doet je pony niet echt een plezier ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:05

Ik vind het zadel niet echt heel erg te groot voor jou. Een halve maat kleiner kan nog wel maar een hele maat kleiner en dan kom je waarschijnlijk met je lange benen voor het zweetblad uit.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 11:10

Rianne11_42 schreef:
Absoluut geen zadel waar jij fijn in zit. Te grote zitting en beugelriemen hangen te ver naar voren. Hij is niet alleen t groot voor jou, maar ook voor je pony. Hij lijkt op de schouder te liggen en komt volgens mij ook achter de laatste rib, of wel erg op het randje. Hiermee blijven rijden doet je pony niet echt een plezier ben ik bang.

Nee voor de pony is het denk ik ook niet fijn maar beter dan dat ie op de schoft drukt maar ik snap je alleen de eigenaren hebben er veel voor betaald en ik weet niet hoe ik hun moet wijsmaken om naar ander zadel te kijken want ze hebben al zoveel zadels gehad.

Gloa schreef:
Ik vind het zadel niet echt heel erg te groot voor jou. Een halve maat kleiner kan nog wel maar een hele maat kleiner en dan kom je waarschijnlijk met je lange benen voor het zweetblad uit.

Voor mij niet maar mijn tenen gaan erg naar buiten... jaa voor de pony is dt makkelijker. ik heb absoluut geen lange benen.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 11:26

Op de lendenen en schouder drukken is even erg als op de schoft. Als-ie bovenop de schoft drukt is-ie sowieso te breed en past-ie voor geen meter. Het kan zijn dat van deze de pasvorm wel goed is (dus niet drukt), maar hij is gewoon te groot en dat belemmert de pony erg in zijn beweging! Op de foto vind ik dan ook dat de pony zijn rug wat weg drukt, wat het gevolg kan zijn van een zadel wat te groot is en door de slechte zit die jij erin hebt.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 16:40

Rianne11_42 schreef:
Op de lendenen en schouder drukken is even erg als op de schoft. Als-ie bovenop de schoft drukt is-ie sowieso te breed en past-ie voor geen meter. Het kan zijn dat van deze de pasvorm wel goed is (dus niet drukt), maar hij is gewoon te groot en dat belemmert de pony erg in zijn beweging! Op de foto vind ik dan ook dat de pony zijn rug wat weg drukt, wat het gevolg kan zijn van een zadel wat te groot is en door de slechte zit die jij erin hebt.

ze drukt d'r rug niet weg, ze heeft sws al een ingezakt ruggetje en een lange rug. ze heeft een aparte bouw. ik wil heel graag een ander zadel maar hoe moet ik dat aan die mensen uitleggen?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 19:28

Je zou kunnen voorstellen dat jij zelf een ander zadel voor jezelf wil aanschaffen, uiteraard op jouw kosten.
Jij gebruikt het toch ook hé.
Jij rijdt het paard toch.
Uiteraard wel in overleg met de eigenaar en niet zelf zomaar met een zadel afkomen, nee echt een zadelpasser of iemand die er echt expertise van heeft de mat en de pasvorm laten controleren.

Shariell schreef:
Rianne11_42 schreef:

ze drukt d'r rug niet weg, ze heeft sws al een ingezakt ruggetje en een lange rug. ze heeft een aparte bouw. ik wil heel graag een ander zadel maar hoe moet ik dat aan die mensen uitleggen?

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 19:50

aeolusnr1 schreef:
Je zou kunnen voorstellen dat jij zelf een ander zadel voor jezelf wil aanschaffen, uiteraard op jouw kosten.
Uiteraard wel in overleg met de eigenaar en niet zelf zomaar met een zadel afkomen, nee echt een zadelpasser of iemand die er echt expertise van heeft de mat en de pasvorm laten controleren.

niet iedereen heeft geld voor zon DUUR zadel. die vrouw rijd er ook op en hun dochter ook. en dat geld wil ik liever blijven sparen als ik een eigen paard krijg

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 20:11

ik zou ook liever wat meer geld uitsparen hoor, en heel waarschijnlijk denkt de eigenaar van het paard er ook zo over.

Shariell schreef:
aeolusnr1 schreef:

niet iedereen heeft geld voor zon DUUR zadel. die vrouw rijd er ook op en hun dochter ook. en dat geld wil ik liever blijven sparen als ik een eigen paard krijg

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 20:41

aeolusnr1 schreef:
ik zou ook liever wat meer geld uitsparen hoor, en heel waarschijnlijk denkt de eigenaar van het paard er ook zo over.

aeolusnr1 schreef:

De eigenaren zeggen dat dit zadel goed ligt en ze hebben er veel voor betaald. ik wil ze niet op de kosten jagen vw allebei geen baan maar dit zadel ligt echt niet goed. ik weet niet wat ik moet doen zegmaar, volgens mn moeder heb ik er niks over te zeggen...

Eugenieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 23:25

Je bent helaas niet de eigenaar ;) je wilt niet weten op wat ik voor een kreppige zadels gereden heb vroeger op verzorgpony's :P helaas, dat is het nadeel van een verzorgpony. Ik weet wel dat toen de spullen van mijn verzorgpony gestolen werden en de eigenaar geen nieuwe spullen kocht ik zelf op marktplaats een advertentie heb geplaatst en toen voor 25 euro een ouder zadel heb overgekocht van een manege, die vrouw kwam toen met nog vanalles aan, hoofdstelletjes, kapjes, dekje enz. enz. bijna gratis, dus ik had voor 35 euro een heel nieuw tuig. Zo extreem oud was dat zadel nu ook weer niet. Kijk jij rijd op het paard, wil jij een ander zadel dan zal jij moeten betalen. Als je zegt ik spaar voor een eigen --> je kan het zadel toch weer verkopen?

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 10:12

Eugenieke schreef:
Je bent helaas niet de eigenaar ;) je wilt niet weten op wat ik voor een kreppige zadels gereden heb vroeger op verzorgpony's :P helaas, dat is het nadeel van een verzorgpony. Ik weet wel dat toen de spullen van mijn verzorgpony gestolen werden en de eigenaar geen nieuwe spullen kocht ik zelf op marktplaats een advertentie heb geplaatst en toen voor 25 euro een ouder zadel heb overgekocht van een manege, die vrouw kwam toen met nog vanalles aan, hoofdstelletjes, kapjes, dekje enz. enz. bijna gratis, dus ik had voor 35 euro een heel nieuw tuig. Zo extreem oud was dat zadel nu ook weer niet. Kijk jij rijd op het paard, wil jij een ander zadel dan zal jij moeten betalen. Als je zegt ik spaar voor een eigen --> je kan het zadel toch weer verkopen?

Ik snap je wel, maar die mensen willen geen nieuw zadel volgens hun ligt deze goed maar hoe ga ik dat aan hun uitleggen..

gebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 11:47

je kunt het altijd overleggen met de eigenaars.
wand als het zadel niet past op zijn rug kan je daarmee veel kapot maken.
het is het proberen waard!

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:51

gebokt schreef:
je kunt het altijd overleggen met de eigenaars.
wand als het zadel niet past op zijn rug kan je daarmee veel kapot maken.
het is het proberen waard!

al gedaan, ze waren boos dat ik er een keer een ander zadel op had gedaan met springen, ze houden eralleen maar rekening mee met die vrouw die haar kont ook in het zadel past zeg maar en ze vinden dit zadel zelf perfect

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:13

Zoals ik uit je post begrijp heb je een gesprek met ze gehad nadat je er een ander zadel op had gedaan met springen?
Dan zou ik als eigenaar ook boos zijn, dit noem ik ook geen overleggen.
Als hun vinden dat het zadel perfect is heb je het daar maar mee te doen.
Of je overlegt eerst en koopt dan zelf een zadel.
Of je stopt met verzorgen, meer optie's heb je niet.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 16:18

Ik mag me er ook niet mee bemoeien maar ik vind het sneu voor die pony , daarvoor had ik al overlegd. dat zadel die ik erop had gedaan was haar vorige zadel die ze opeens terug hadden gebracht maar hij past perfect. ik kijk wel hoe ik het doe maar ik ik ben ok weer niet zo rijk om een speciaal zadel te laten passen... kijk ik weet niet hoe in jullie situatie is maar mijn ouders betalen niks... ;)

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:26

Ik begrijp wel dat je het heel vervelend vind voor je verzorg pony.
En je mag je er ook best mee "bemoeien" in zo verre dat je je mening kunt geven.
Maar als de eigenaar niet wil sta je machteloos.
Dat is het grote nadeel van verzorgen.

En nee, ik zou ook geen eigen zadel voor een verzorg pony kopen.
Als ik het echt ergens niet mee eens zou zijn zou ik stoppen.
Daar is de pony niet mee geholpen maar ik wil ook niet rijden op een zadel wat naar mijn idee schade brengt aan de pony.

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 17:58

Jaa weet ik maar ik rijd de pony zegmaar voor hun, mn moeder stelde het precies hetzelfde voor om te stoppen endat er dan bij hun een lichtje zou branden. het is wel jammer want dan moet ik weer op manege paarden rijden en dit is nou net zo handig omdat ik erveel van leer :) dankje ik zal kijken hoe ik het ga doen :D

xxxhildexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:09

ik zou er zelf ook mee stoppen omdat je er waarschijnlijk sowieso een stuk minder plezier in hebt zo, en waarom zou je een pony rijden als het eigenlijk niet goed voor hem is.
en inderdaad als je tegen de eigenaren verteld dat je ermee stopt, en ze vragen waarom, dan kun je het misschien duidelijk uitleggen dat jij het er niet mee eens bent als er met een niet goed zadel op de pony word gereden.

en ook al luisteren ze niet, dan heb jij toch je best gedaan ;), en je kunt misschien wel ergens een andere verzorgpony vinden?

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 19:16

Een verzorgpony zoeken hier is erg moeilijk... :( ik ben er durk over aan het nadenken maar ik leer veel van die pony en ik rijd hem voor dat meisje die er later ook plezier mee kan hebben. ik wacht nog even af, er bestaat een kans om een ander paard te rijden maar ik vind het jammer nu net dat ik er een band mee kreeg

xlouise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:53

Niet erg mooi zadel voor jou. En zou voor je pony ook nog wel een maatje kleiner kunnen