Vince voor het eerst in HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maaikielies

Vince voor het eerst in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 18:35

Dit ben ik met mijn nieuwe bij rijdpaard. Vince is het paard van mijn vriendin. Het vorige paard van haar reed ik ook, maar die is door omstandigheden verkocht en zo ben ik doorgegaan met dit paard. Hij vind het lastig om op eigen benen te lopen en om rust te vinden. We zijn aan het trainen om meer rust en regelmaat te krijgen. Het is hier de 4e keer dat ik op Vince zit dus geliever niet te streng voor ons zijn.

Tips en commentaar mag, maar hou het netjes, omdat we nog maar even samen rondhuppelen. ;)

Alvast bedankt!

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 09:10

Net wat je zelf al zegt, zoek de rust en leer hem op eigen benen te lopen. Voor het feit dat je er voor de vierde keer opzit is dit lang zo slecht nog niet. Jullie moeten ook wennen aan elkaar. :)

maaikielies

Re: Vince voor het eerst in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 15:58

dankje!
Het is wel een gemakkelijk paard en laat zich door iedereen wel makkelijk rijden.
Wil graag op privéles met hem zodat die wat rustiger in het lopen wordt en zo ook wat constanter is.

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:04

Mijn eerste indruk: beugels langer.
Het neerkomen in het lichtrijden gebeurt nu behoorlijk achter je gehele lichaam; Alsof je uit je luie stoel moet komen. Wanneer je ze langer maakt, zal het ook een "rustiger" lichtrijden worden wat ook je paard ten goede komt.
Succes in ieder geval :)

maaikielies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 16:12

oke dankje!
het is een springzadel dus het zit zowiezo niet echt prettig met dressuur, Maar zal het proberen iig.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:14

Ziet er braaf en ontspannen uit, echter denk aan je tempo. hij loopt vrij hard zorg dat hij mooi terug leert komen op jou zit.. je handen mogen wat meer gedragen worden, en pas op niet elke pas been te geven.
Heel veel succes samen!

maaikielies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 16:16

Dankje!
zelf reed ik altijd 10 jaar op een manege, dus erg veel ervaring heb ik niet in dat opzichte, dus daarom wil ik ook op privéles haha.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:23

HAHA... net al 2 keer een idee ingetypt, maar zonder les denk ik dat het eigenlijk niet lukt.
Wat je wel kan doen is iets meer door de nek vragen, dus meer na laten geven en dan lengte geven zodat je in je wendingen lengte buiging kan vragen. Vooral op de volte niet je binnen hand vastplakken, maar stelling vragen en als het paard daar in meedoet, los laten en vanaf je buiten teugel verder gaan......oeps moeilijk om zo even uit te leggen zonder paard en ruiter te zien rijden.

maaikielies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-13 16:30

jaa ik snap je haha!
nee precies zonder les kom je niet ver. het nadeel is ook dat ik niet een paar keer per week erop rij en dus ook niet steeds verder kan gaan op het trainen van hetzelfde.. Wel bedankt voor je reactie ik ga het morgen proberen!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:55

Heb het filmpje in stukjes bekeken, vond het een beetje saai worden eerlijk gezegd.
Je hebt het erover dat je rust en regelmaat in hem wil brengen, ik moet zeggen dat ik hem al veel te rustig vind lopen, hij mag van mij veel meer van achter naar voren lopen en meer voorwaarts. Vind hem nu juist erg sloom tonen..
Wat mij ook opvalt is dat jij veel aan de voorkant bezig bent, geef wat meer mee en probeer je handen en armen stiller te houden. Je hebt soms momenten dat je, je bovenlijf heen en weer beweegt, een soort zagend beeld, nu zeg ik niet dat je zaagt maar je moet maar eens goed kijken, je schouders gaan om beurten naar voren (hoop dat je me begrijpt :o )

Verder een erg leuk en volgens mij ook wel groot dier! :)
Succes verder!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:56

Alice13 schreef:
Ziet er braaf en ontspannen uit, echter denk aan je tempo. hij loopt vrij hard zorg dat hij mooi terug leert komen op jou zit.. je handen mogen wat meer gedragen worden, en pas op niet elke pas been te geven.
Heel veel succes samen!

Ik zie helemaal geen paard dat hard loopt als ik eerlijk ben..?
Een paard dat hard loopt is voor mij een overhaast paard...
Of begrijp ik jou 'hard' nu helemaal verkeerd? :o

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:27

Jij hebt het over sloom, ik noem dat aan het been en v achter nr voor.
Wat je vaak ziet is dat ze om paard voorwaarts te maken harder gaan lopen en takt verliezen.
Ik vind in stukje film wat ik heb gezien dat paard wat over de kop loopt en wat meer mag terug komen en meer op de achterhand.

Edit. Filmpje nogmaals bekeken ik vond het er ongecontroleerd uitzien geen mooie opgezette lijnen die daarna goed worden uitgevoerd.
Ik denk dat ik daarom ook zei dat tempo lager mag. Om eerst controle te krijgen, paard heeft op zich fijne gangen dus wat ik zeg heeft puur betrekking tot de ruiter.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:32

Alice13 schreef:
Jij hebt het over sloom, ik noem dat aan het been en v achter nr voor.
Wat je vaak ziet is dat ze om paard voorwaarts te maken harder gaan lopen en takt verliezen.
Ik vind in stukje film wat ik heb gezien dat paard wat over de kop loopt en wat meer mag terug komen en meer op de achterhand.

Edit. Filmpje nogmaals bekeken ik vond het er ongecontroleerd uitzien geen mooie opgezette lijnen die daarna goed worden uitgevoerd.
Ik denk dat ik daarom ook zei dat tempo lager mag. Om eerst controle te krijgen, paard heeft op zich fijne gangen dus wat ik zeg heeft puur betrekking tot de ruiter.

Ik snap je ;)
Zo bedoel ik het ook, zien hetzelfde ;)

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:49

Beugels zou ik een gaatje langer doen dat je niet te ver achterin je zadel terecht komt tijdens het lichtrijden. Daarnaast vind ik de hoofdhalshouding wat onrustig. verder zie ik er zeker een combinatie in :)

Kruimeltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:42

Ik zou ook inderdaad de beugels een gaatje langer doen, nu ogen ze vrij kort en daardoor val je volgens mij een beetje naar voren. Probeer ook je eigen route te volgen en je lijnen mooi af te maken.

Veel plezier samen!

JORINAMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:30

Mooi paardje!