[RT-HAW] Trainen met Haflinger X Fries!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eva0106

[RT-HAW] Trainen met Haflinger X Fries!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:35

Hoi!
Volgensmij moet ik eigenlijk gezien mijn leeftijd een topic openen op JITP maar ik wil graag echt rijtechnische tips die ik bij JITP niet zo heel snel krijg, dus hier mijn poging.
Ik rijdt sinds een poosje vaak dit paardje op wedstrijden omdat mijn vaste bijrijdpony nog niet echt geschikt is voor de wedstrijden.
Ons doel is om misschien dit jaar nog in het officieel te gaan starten en dit hopen wij natuurlijk ook. Dit paardje heeft manege wedstrijdervaring t/m F20 (misschien zegt de manegekenners onder ons dit iets) en ik start morgen 2 keer in de F6 met hem , dus hij kan de oefeningen makkelijk. Wat ik zelf merk is dat ik mijn handen soms heel raar scheef trek, ook moet ik proberen mijn tenen naar voren (binnen) te houden en mijn hakken goed uit te drukken, ik hoop dat jullie wat nuttige tips voor mij hebben.

Dan hier een klein paspoortje van deze pony:

Naam: King
Geslacht: Ruin
Leeftijd: Volgensmij 12
Ras: Haflinger X Fries
Categorie: E pony

Dan hier de foto's, staan niet op volgorde !

Afbeelding
1. Stappen, naar voren kijken

Afbeelding
2. Drafje, hakken uitdrukken

Afbeelding
3. Weer een drafje, mag meer naar beneden & weer meer hakken uitdrukken

Afbeelding
4. Draf, handen té hoog, volgensmij hakken wel netjes nu

Afbeelding
5. Ook een drafje van de achterkant, mag iets meer naar beneden volgensmij

Afbeelding
6. Op de volte sturen, hakken weer meer uitdrukken

Afbeelding
7. Hier kun je duidelijk zien wat ik bedoel met mijn handen scheef trekken, heel vervelend. Ook mogen mijn hakken weer meer naar beneden

Afbeelding
8. Stappen

Afbeelding
9. Voeten te ver naar voren en handen niet gelijk

Afbeelding
10. Hakken meer uitdrukken, en meer ontspannen gaan zitten

Afbeelding
11. Galopje

Afbeelding
12. Handen lager, dichter bij elkaar en meer ontspannen

Afbeelding
13. Weer een galopje, benen mag ik iets meer terugleggen volgensmij

Afbeelding
14. En een sprongetje (natuurlijk ook paar keer lager gesprongen) , tips over mijn houding zijn meer dan welkom!

Afbeelding
15. Toppaardje belonen, hij liep weer fijn :)

Morgen start ik dit paardje dus 2 keer F6 Dressuur & een springproef van 60 cm :)
Tips zijn daarom meer dan welkom, een reactie is altijd leuk.

Groetjes van ons, :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:43

Meis, krijg je les op dit paard? Je zit hem verschrikkelijk tegen te werken, en er zijn nog een hoop verbeter punten.
Aan de foto's te zien zit je steeds door? Je ontspant je lichaam niet, gooit je benen naar voren, je rug naar achteren en heel je bovenlijf is hartstikke stijf incl je armen.
Begin maar eens met lichtrijden en zitles! Probeer je lichaam te ontspannen!!

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:45

Ja soms krijg ik les ja, bedankt voor de tips.
EDIT: ik zit niet de hele tijd door nee.

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:50

Het is een prachtig beest, zullen veel mensen naar gaan kijken als je op wedstrijd komt :)

Het lijkt alsof je steeds trekt, speel meer met je teugels. Je zit erg strak en stijf, ga is een paar rondjes heel relaxt als een zak aardappelen zitten en dan weer goed, dan zit je wat meer relaxed dan van te voren. Je moet ook goed voelen hoe hij beweegt en dit is een tip die mijn lesgeefster had gekregen van Carl Hester, kijk omhoog. Serieus naar de wolken enz, dan voel je meer hoe het paard onder je beweegt. Klinkt erg gek en dom maar het helpt echt.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:50

Ik ga een beetje met bovenstaande mee, je zit je paard onbewust erg tegen te werken. Waardoor het voor hem erg lastig wordt om ontspannen voorwaarts te lopen.

Ik denk dat het verstandig is om regelmatig les te nemen met je paardje. Je zult merken dat als jouw houding verbetert en je beter met je paard mee kunt gaan in zijn beweging, dat hij een stuk beter gaat lopen :)

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:53

FerreroRoche schreef:
Het is een prachtig beest, zullen veel mensen naar gaan kijken als je op wedstrijd komt :)

Het lijkt alsof je steeds trekt, speel meer met je teugels. Je zit erg strak en stijf, ga is een paar rondjes heel relaxt als een zak aardappelen zitten en dan weer goed, dan zit je wat meer relaxed dan van te voren. Je moet ook goed voelen hoe hij beweegt en dit is een tip die mijn lesgeefster had gekregen van Carl Hester, kijk omhoog. Serieus naar de wolken enz, dan voel je meer hoe het paard onder je beweegt. Klinkt erg gek en dom maar het helpt echt.

Heel veel mensen dachten vorige keer dat het een belg was haha, bedankt
Hier heb ik wat aan, ik zal het proberen; heel erg bedankt!!

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:53

Jasia schreef:
Ik ga een beetje met bovenstaande mee, je zit je paard onbewust erg tegen te werken. Waardoor het voor hem erg lastig wordt om ontspannen voorwaarts te lopen.

Ik denk dat het verstandig is om regelmatig les te nemen met je paardje. Je zult merken dat als jouw houding verbetert en je beter met je paard mee kunt gaan in zijn beweging, dat hij een stuk beter gaat lopen :)

Bedankt, ik zal proberen ook morgen ontspannen te gaan zitten

eva0106

Re: [RT-HAW] Trainen met Haflinger X Fries!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:00

Dus als ik morgen ontspan, is dat volgens jullie het belangrijkste punt wat ik moet gaan verbeteren?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:03

Een goede zit/houding is belangrijk, maar het is nog veel belangrijker hoe je paard loopt/beweegt met jou op zijn rug. Je hebt het vooral over je hakken en handen, maar kijk ook eens naar hoe King loopt op deze foto's.
Je rijd je paard aan alle kanten vast in zijn lijf, er is geen ontspanning of nageeflijkheid te zien.

Dus verleg je focus naar King, probeer meer te "voelen" in plaats van verkrampt netjes te zitten. Zorg ervoor dat hij zich gaat ontspannen en zijn lijf op een goede manier gaat gebruiken. Dit kan niet even uitgelegd worden op internet, dat gaat je alleen lukken met een goede instructeur.
Succes!

eva0106

Re: [RT-HAW] Trainen met Haflinger X Fries!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:04

oke, dus ik moet hem ook veel meer ruimte gaan geven?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:05

Probeer wat meer met lengte en ontspanning te rijden. Zacht in je hand en laat je paard je hand opzoeken.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:05

ik ga mee met het bovenstaande. Probeer wat te ontspannen en wat meer ruimte te geven.

En ik las dat je soms les hebt, probeer ( als dit mogelijk is ) vaker les te nemen, dan zullen jullie vast met sprongen voorruit gaan! Veel plezier nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:06

Grit schreef:
Een goede zit/houding is belangrijk, maar het is nog veel belangrijker hoe je paard loopt/beweegt met jou op zijn rug. Je hebt het vooral over je hakken en handen, maar kijk ook eens naar hoe King loopt op deze foto's.
Je rijd je paard aan alle kanten vast in zijn lijf, er is geen ontspanning of nageeflijkheid te zien.

Dus verleg je focus naar King, probeer meer te "voelen" in plaats van verkrampt netjes te zitten. Zorg ervoor dat hij zich gaat ontspannen en zijn lijf op een goede manier gaat gebruiken. Dit kan niet even uitgelegd worden op internet, dat gaat je alleen lukken met een goede instructeur.
Succes!

De focus moet de ts juist op zichzelf leggen door ontspannen te zitten. Alleen hierdoor kan het paard ontspannen.

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:07

Dankjewel! Ik zal proberen of het morgen lukt hem meer ruimte te geven, dan moet het vast goed komen met jullie tips , en we hebben priveles. Nouja, meestal met de andere pony de appaloosa, maar als dat niet kan , dan met deze ..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:11

Rowdine schreef:
Grit schreef:

Succes!

De focus moet de ts juist op zichzelf leggen door ontspannen te zitten. Alleen hierdoor kan het paard ontspannen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:14

TS, goed dat je tips ter harte neemt. Jezelf ontspannen en je paard meer ruimte geven zal voor jullie allebei een verademing zijn.
Maar probeer de oplossing te vinden in goede les, want als dit allemaal nieuw informatie is voor jou, dan vraag ik me af welke tips je krijgt tijdens je lessen?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:23

Ik zie een paard dat gespannen is en totaal niet actief. Geef hem van voor wat meer ruimte en zorg ervoor dat hij actiever word ( niet sneller dat is iets anders) een paard actiever maken kan je doen door veel overgangen te maken. Bij mijn paard werken vooral de overgangen stap naar galop en terug en draf naar galop en terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:27

Rowdine schreef:
Grit schreef:

Succes!

Ja, dus moet de ts de focus op zichzelf leggen :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:32

Meis, wat ga jij ontzettend netjes met kritiek om!
En dat terwijl men vrij hard voor je is (weliswaar goed onderbouwd en redelijk naar waarheid, maar alsnog vrij hard). Ik zie een heel leuk paardje op de foto's, wat nog best wel eens zou kunnen gaan verrassen in de dressuur- en springring. Ook zie ik een leergierige ruiter die probeerd het zo goed mogelijk te doen, voor zover zij weet. En daar wringt de schoen, ik denk dat je regelmatig moet lessen bij goede instructie. Dan krijg je meer kennis over het hoe en waarom van oefeningen en zul je je paardje fijner, makkelijker en met meer gevoel kunnen rijden.
Wat ik nu vanaf de foto's kan zeggen is dat je zou kunnen proberen je teugels in verbinding te houden en in gedachten het neusje van je paard naar voren te 'duwen' (dat kan natuurlijk niet met teugels, maar dat is wat je in gedachten houd), er moet meer lengte in je paardje, zodat hij ruimer kan gaan bewegen. En verder, kantel je verkeerd in je bekken/rug, waardoor je nooit je onderbenen/hakken laag kan houden. Zitbeenknobbels recht naar benenden houden (als een soort pilaren) bovenbeen mooi lang houden en dan volgen je onderbenen vanzelf. Ik volg eens in de zoveel maanden een keer een zitles (ook wel eens op de flexchair bij de fysio), dat blijft, hoe hoog of laag je niveau ook is, een aanrader.
Heel veel succes samen, dat moet goedkomen ;-)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:39

Is goed hoor Rowdine..... :7

TS, veel succes en wie weet kun je over een tijdje een nieuw topic openen wat alweer een heel ander beeld geeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:41

Grit schreef:

TS, veel succes en wie weet kun je over een tijdje een nieuw topic openen wat alweer een heel ander beeld geeft!

Waarom moet er nu weer zo'n rare smiley achteraan? Je kan ook gewoon zeggen: idd wanneer ze zich op zichzelf focust en zelf ontspant, zal het paard ook vanzelf ontspannen.

TS, we hebben al wat pb contact gehad, en je bent super leergierig. Het moet vast goed komen met alle aanwijzingen die je krijgt en met de lessen! Succes.

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:46

Bonita_Bon schreef:
Meis, wat ga jij ontzettend netjes met kritiek om!
En dat terwijl men vrij hard voor je is (weliswaar goed onderbouwd en redelijk naar waarheid, maar alsnog vrij hard). Ik zie een heel leuk paardje op de foto's, wat nog best wel eens zou kunnen gaan verrassen in de dressuur- en springring. Ook zie ik een leergierige ruiter die probeerd het zo goed mogelijk te doen, voor zover zij weet. En daar wringt de schoen, ik denk dat je regelmatig moet lessen bij goede instructie. Dan krijg je meer kennis over het hoe en waarom van oefeningen en zul je je paardje fijner, makkelijker en met meer gevoel kunnen rijden.
Wat ik nu vanaf de foto's kan zeggen is dat je zou kunnen proberen je teugels in verbinding te houden en in gedachten het neusje van je paard naar voren te 'duwen' (dat kan natuurlijk niet met teugels, maar dat is wat je in gedachten houd), er moet meer lengte in je paardje, zodat hij ruimer kan gaan bewegen. En verder, kantel je verkeerd in je bekken/rug, waardoor je nooit je onderbenen/hakken laag kan houden. Zitbeenknobbels recht naar benenden houden (als een soort pilaren) bovenbeen mooi lang houden en dan volgen je onderbenen vanzelf. Ik volg eens in de zoveel maanden een keer een zitles (ook wel eens op de flexchair bij de fysio), dat blijft, hoe hoog of laag je niveau ook is, een aanrader.
Heel veel succes samen, dat moet goedkomen ;-)

Hier heb ik nou nog eens wat aan , heel erg bedankt en ik hoop dat het goed gaat komen

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:48

Rowdine schreef:
Grit schreef:

Waarom moet er nu weer zo'n rare smiley achteraan? Je kan ook gewoon zeggen: idd wanneer ze zich op zichzelf focust en zelf ontspant, zal het paard ook vanzelf ontspannen.

TS, we hebben al wat pb contact gehad, en je bent super leergierig. Het moet vast goed komen met alle aanwijzingen die je krijgt en met de lessen! Succes.

Heel erg bedankt , ik ga mn best doen .

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 23:04

Gaaf paard onder je kont.

Wat mij het eerste opvalt is eigenlijk je hoofdstel of beter gezegd je neusriem deze zit veel te laag en die kan zeker 2 misschien zelfs 3 gaatjes omhoog. De neusriem moet 2 vingers onder het jukbeen liggen.

Verder kan ik mee gaan met commentaar wat eigenlijk al gegeven is. Probeer zelf meer te ontspannen, dan kan je paard ook pas gaan ontspannen. Ziet er nu nog wat geforceerd uit. Je hebt een beetje een stoelzit. Probeer meer in het midden van je zadel te gaan zitten ook zou ik je beugels een gaatje langer doen zodat je benen beter kunt laten afhangen en je daardoor ook meer ontspannen kunt gaan zitten.

Succes morgen met je proeven.

eva0106

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 23:05

Tigra_ schreef:
Gaaf paard onder je kont.

Wat mij het eerste opvalt is eigenlijk je hoofdstel of beter gezegd je neusriem deze zit veel te laag en die kan zeker 2 misschien zelfs 3 gaatjes omhoog. De neusriem moet 2 vingers onder het jukbeen liggen.

Verder kan ik mee gaan met commentaar wat eigenlijk al gegeven is. Probeer zelf meer te ontspannen, dan kan je paard ook pas gaan ontspannen. Ziet er nu nog wat geforceerd uit. Je hebt een beetje een stoelzit. Probeer meer in het midden van je zadel te gaan zitten ook zou ik je beugels een gaatje langer doen zodat je benen beter kunt laten afhangen en je daardoor ook meer ontspannen kunt gaan zitten.

Succes morgen met je proeven.

Bedanktt