Trainingsmethode zonder singel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenny

Trainingsmethode zonder singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 08:57

Omdat ik voor een van mijn shetlanders tijdelijk geen singel kan gebruiken i.v.m.singelwondjes, ben ik op zoek naar een trainingsmethode waarbij ik geen singel nodig heb. Ik zat zelf aan zo'n touw te denken die over de rug gaat en dan tussen de benen door, maar is dat makkelijk te maken op mini formaat?

Ik ben overigens in onderhandeling met iemand voor een anatomische singel en gebruik nu ook goed materiaal voor de pony, dus het is niet een kwestie dat mijn pony met rotzooi om zijn lijfje getraind wordt ;) Hij is nog niet zo lang in training en ik kom er achter dat hij gewoon heel gevoelig is op de huid.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:00

Dit is de site van iemand die zelf longeerhulptouwen maakt: http://www.touwvoorjepaard.nl/longeerhulptouwen.html

Ze heeft ze ook in shetlandermaat ;) Weet alleen niet hoelang het touw dan is, maar ze maakt ze zelf dus ze kan waarschijnlijk een nog kleinere maken als maat shetlander te groot is.

Fenny

Re: Trainingsmethode zonder singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 09:11

Tnx Brechtje! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:15

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 09:26

Blijheid schreef:
Je zou ook kunnen denken aan werken aan de hand, dat kan ook zonder singel
http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtric ... n-de-hand/

Dit kan ook zonder kaptoom..? Denk niet dat die nl. in mini-shet te krijgen is :p
Maar dit lijkt me inderdaad ook wel wat! Voor mijzelf ook eens heel wat anders!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:28

Weet niet waar die de singelwondjes heeft maar zo'n longeerhulp zit achter de voorbenen. Kan ook schuren dus.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 09:31

Hmm.. Ja wel wat in zijn oksel..Een vriendin van mij wil zelf een longeerhulp maken en maakt er ook een bontje om heen, misschien dat dat dan voldoende is en voor de pony minder schuurt dan een singel..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:31

Oooh, ik heb nu hetzelfde. Alleen ben ik bang dat bijv. de longeerhulp haar ook open haalt, die loopt tenslotte ook langs de oksels.
Werken aan de hand, enkele longe en bijv. veel balkjes en overgangen erbij betrekken en verruimen/verkleinen van de volte, vrijspringen wellicht? Of vrijheidsdressuur (meer gehoorzaamheid/soepelheid denk ik), grondwerk/freestyle. Lange teugelen is ook een goede en er zijn volgens mij ook best wat mensen op bokt die dat met hun shet of mini doen :)

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 09:34

Vrijheidsdressuur doen we ook al :) Inmiddels iets meer dan een jaar (hij kan zoooo geweldig leuk Spaanse pas! Maar dat offtopic.. :D ) Denk wel wat meer dressuurmatig, i.v.m.de competitie waarvoor hij naar de finale mag. Lange teugel/werken aan de hand lijkt me dan wel ideaal :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:30

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 13:53

brechtje122 schreef:
Fenny schreef:

Dit kan ook zonder kaptoom..? Denk niet dat die nl. in mini-shet te krijgen is :p
Maar dit lijkt me inderdaad ook wel wat! Voor mijzelf ook eens heel wat anders!

Kaptomen heb je ook in mini-shetlander maat :j http://shetlandershop.nl/assortiment/Longeren?lang=nl

Dat had ik niet verwacht, de simpelste dingen (peesbeschermers met echt harde schaal bijvoorbeeld) zijn slecht te krijgen voor mini's namelijk. Die er zijn, zijn te groot ...

Denk dat ik het toch zonder kaptoom ga proberen, heb al zo gigantisch veel spul ... Mocht ik het wel leuk vinden, dan kan ik altijd nog een aanschaffen. Maar denk dat de nieuwe aangepaste singel me ook al genoeg gaat kosten :+

Charadja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:06

Minihorseshop.nl zou je kunnen proberen, super mooie spulletjes, puur voor onze mini schatjes
Ze hebben n kaptoom op de site staan..
Succes *\o/*

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:34

Ik hoor daar iemand zeggen achter de oksel, dit klopt nooit, de singel kan nooit op deze plek zitten, als je uitleg geeft bekijk dan ook even de anatomie van een paard even hé.
De plaats waar de singel zit is normaal één handbreedte achter de elleboog,n je moet er echt op letten dat er één handbreedte tussen kan, het gebeurt veel te vaak dat het tegen het voorbeen aankomt, dus bijna tegen de elleboog en das dus fout.
Je hoeft daar helemaal geen anatomische singel voor aan te schaffen gewoon op letten dat het zadel niet te veel naar voren ligt.
als het paardje hier nu wondjes heeft gewoon goed verzorgen en, en nu even proberen er een extra doekje tussen te steken.
de huid zal zich na heel korte tijd zelf aanpassen en dus gewoon minder gevoelig worden op wondjes.

Fenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:03

aeolusnr1 schreef:
Ik hoor daar iemand zeggen achter de oksel, dit klopt nooit, de singel kan nooit op deze plek zitten, als je uitleg geeft bekijk dan ook even de anatomie van een paard even hé.

Sorry hoor.. Maar zo noem ik die plek altijd en daar zitten de wondjes.. De singel zit ook niet op die plek, maar de wondjes wel..

Maar wil niet teveel offtopic raken, dat kan verder in dit topic:
[MD] wonden voor de singel , waar ik overigens ook nog een reactie over de wondjes heb geplaatst.