Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Maar aangezien ze ook galoppeert hebben we dit even uitgesteld. Morgen heeft onze vriend dus een dagje "vrij" want verzorgen is ook een soort van werken al beseft Bueno dat zelf waarschijnlijk niet want hij geniet ervan haha.
Hij staat en stond dag en nacht op de weide en met een halster 20 min stap en draf is nu niet bepaald hard werken. Doen we enkel om zijn conditie wat op te bouwen. Gebruik op dat moment dus geen zadel, hoofdstel, bijzet, pessoa of iets anders wat hem het al moeilijk zou kunnen maken (ofwel echt aan het werk zou zetten)
Dus zijn plekje is nog niet bepaald. Kan ook niet overigens....Wij en mijn instructrice (opleiding Emile voest gehad, in Deurne afgestudeerd en zelf behoorlijk hoog in de sport) hebben het idee dat hij dit "dominante" (agressief was niet het juiste woord) op mijn man uitprobeert.
Hij geeft echter ook wel snel op want komt een hoger in rang naar hem met zijn oren plat dan maakt die zich snel uit de voeten :p
het gedrag wat hij in de kudde vertoont is natuurlijk ook "werken" thx!! Hier kan ik ff wat mee. Daar had ik dus niet aan gedacht. Hij maakt inderdaad behoorlijk korte wendingen, schiet van stap in galop en zit af en toe zowat op zijn kont om maar "baasje" te kunnen spelen....echt dank je, hier had ik niet eens bij stilgestaan.
Toen we hem gingen testen of hij echt braaf genoeg zou zijn. En dat was hij onder het zadel. Voorbeeldig. Buenootje schreef:Niet om gek of bot over te komen he....kan me niet goed verwoorden....maar hoe zit dat dan met paarden die op wedstrijd gaan? Of voor het eerst een nieuw bos in gaan? Die kan je toch ook niet eerst maanden laten wennen aan hun nieuwe omgeving? vraag me af hoe het met die ruiters zit. Hoe zij dit aanpakken.
De een zegt altijd laten wennen, de ander zegt meteen lichtjes mee beginnen zodat hij went maar niet verwend wordt zeg maar.
Is dagelijks 20 min aan een halster stap/draf/stap/ halthouden en nog meer stappen echt zo slecht dat is toch gewoon een basis? En een kwestie van vertrouwen naar elkaar toe opbouwen? Net als het gaan wandelen in het bos, over de harde weg enz. dit is. Tenslotte blijft stappen de basis voor alles.
Jonge paarden die weggebracht worden om zadelmak te maken en na een maand als rijpaard basis stap/draf/galop terug komen die krijgen ook echt niet eerst 2 weken de tijd om te wennen...zo wel...zou ik mijn paard daar nooit zadelmak laten maken want dat betekent in 2 weken tijd alles moeten kunnen.
Ik bedoel het totaal niet verkeerd en ben blij met alle tips, maar een simpele stap/draf oefening met een halster en niet eens werkend maar volledig zoals hij zelf wenst te stappen/draven vind ik nu niet echt bepaald spierpijn opwekkend. Of moet ik hem 2 weken laten staan, laten wennen om dan verder opnieuw te beginnen, dan roesten ze volledig vast. Of eventueel laten wennen en dan 1 x per week een buitenritje maken zoals hij de laatste 10 maanden gewend was gaan doen....dan zit je daar toch ook weer mee vast? Want gaan vragen is dan waarschijnlijk ook niet goed want ook dan zal hij vroeg of laat wel eens spierpijn krijgen.
Mijn vraag is eigenlijk gewoon: Wat stellen jullie voor? Stil laten staan gedurende 2 weken zodat hij kan wennen en dan beginnen met longeren of iets anders? Of nu laten wennen en 20 min laten stappen/draven/halthouden op stem om hem bezig te houden? Of hoe zouden jullie hem weer oppakken?
Och kom ik toch nog op een leuke manier terug onder de 61 kilo (jaja ben er nu 67 kilo met 1.63m maar goed na 5 kids en de jongste is 1 jaar gaat het ook ff allemaal net een tempootje minder ook al ben ik "pas" 32)
Wij moeten ons aanpassen aan de pony en dan komt alles goed. Zoals ik altijd heb geleerd....het paard is het paard, wij moeten ons aanpassen en leren om het paard te begrijpen. Elk paard is van nature goed
En dat geef ik graag door aan de kids hier.