Mijn rechterbeen blijft niet stil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Mijn rechterbeen blijft niet stil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 12:52

Hallo
Ik snap echt niets van mijn benen. Mn beugels zijn evenlang, mijn linkerbeen ligt heel stil, en netjes en niks geen last. Mijn rechterbeen echter, zwabbert, en ook heb ik rechts nog wel eens een paar dode tenen. Ik heb een rugoperatie gehad 2 jaar geleden waarbij mijn onderrug recht-en vast is gezet. Ik zou dus zo recht als een plank moeten zijn:-) Mijn paard is wel scheef.... daar ben ik mee bezig, maar zou dat het kunnen verklaren? Hebben jullie ideeen hoe ik mijn been aan de rechtkant stiller kan krijgen?

Hamont

Re: Mijn rechterbeen blijft niet stil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:53

Controleer voor jezelf of je goed druk op twee zitbeentjes hebt, het kan zijn dat je iets inknikt in je heup en daarom meer 'gewicht' links hebt. Het kan ook zijn dat dit door de scheefheid van het paard komt, dat hij je naar buiten 'gooit'.

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:45

de beugels 1 gaatje korter dan normaal? misschien dat je dan meer controle over je benen hebt?
voor de een werkt het wel voor de ander niet......

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:01

Het kan zijn dat je benen niet even lang zijn. Dit is bijna bij iedereen het geval en 3mm verschil kan je zo al merken hoor.

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 17:05

Probeer inderdaad gelijke druk te houden op beide beugels. Wanneer je rechterbeen zwabbert zoals jij zegt, heb je geen gelijke druk op je beugels.
Wanneer je geen gelijke druk hebt op je beugels, kan het zijn dat een been onrustiger is dan de andere. Probeer in jouw geval overdreven druk te zetten op de rechter beugel. Het kan dan ook helpen om je beugel wat korter te doen. Zoals hierboven al werd gezegd, geen mens is totaal symmetrisch, iedereen heeft wel een kleine afwijking met betrekking op zijn of haar benen. Dat je beugels dus even lang zijn betekend dus ook niet dat dit goed bij jou past!
Ik denk dat lessen nemen in jouw geval heel belangrijk is, ik weet niet of je les hebt? Zo ja, zou je met je instructrice moeten kijken naar hoe je zit, zit je scheef, knik je bijvoorbeeld in, zij kan je daar goed in sturen.

NB: Links is natuurlijk ook de kant waar je op stapt, het zou dus kunnen dat je linkerbeugel met de tijd wat uitgerekt is en dus wat langer is geworden. Verwissel je linker en rechter beugel dus regelmatig!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:50

Ik stap altijd op dmv een stapel betonplaten dus ik hang nooit aan 1 beugel:-)). Ik heb vandaag de rechterbeugel een gaatje korter gemaakt en had er idd geen last van.ik dacht dat het slecht zou zijn vooor mn paard om met ongelijke beugels te rijdrn?

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:39

anniekb94 schreef:
NB: Links is natuurlijk ook de kant waar je op stapt, het zou dus kunnen dat je linkerbeugel met de tijd wat uitgerekt is en dus wat langer is geworden. Verwissel je linker en rechter beugel dus regelmatig!

Zeker als het gaat om nieuwe stijgbeugelriemen, ik spreek uit ervaring :P

anniekb94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 11:09

Nee hoor. Het word als slecht gezien als jij door scheve beugels geen gelijke druk zou hebben. Scheve beugels word in verband gebracht met slecht voor het paard omdat je ongelijk zou zitten. Maar als jij door die 'scheve' beugels juist jouw druk goed kan verdelen, is het helemaal niet slecht voor je paard. Je paard zal er veel minder hinder van ondervinden dan van een klapperend been.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 23:48

Je kunt ook proberen om je beugel aan de singel vast te maken met een touwtje.. zo krijg je minder ruimte om te zwaaien