Libel maar weer is aan het werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

salatiga1995

Libel maar weer is aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 11:27

Halloo Na lange tijd van leren, leren, leren voor examens kon ik eindelijk Libel weer is rijden. Deze foto's zijn wel al 2 maanden oud maar heb een lange tijd getwijfeld of ik ze wel hier neer moet zetten. Doordat ze zo heel anders op de foto's lijkt dan in voor mijn gevoel, wil ik toch graag jullie mening horen.
Naar mijn idee liep ze namelijk heel los en ontspannen, maar toen ik de foto's zag schrok ik best wel van de neiging naar een valse knik en de gespannen hals. Tijdens het rijden was ze heel licht ondanks dat ze wel wat spanning in het begin vast hield doordat we voor het eerst weer buiten reden. Maar ook die spanning ging weg na een ontspannen galopje, daarom vind ik het zo apart dat ik op de foto's een strakke hals zie met een lelijke valse knik. Ik ben daarna ook gelijk begonnen met haar lager in te stellen in de hoop dat ze meer het laatste deel van haar hals gebruikt. Als iemand nog tips heeft hoe ik dit kan verbeteren, Graag!

Ik hoef dus geen commentaar als dat ze een valse knik heeft enzo, ik ben hiervan bewust en deze houding neemt ze blijkbaar zelf aan want ze was in mijn handen heel ontspannen en fijn naar voren en actief.
Cap is eigen keus, ook hier hoef ik geen commentaar op. Ben begonnen met cap op omdat het weer de eerste keer buiten was en ik niet wist hoe ze zou reageren. Maar aangezien ze heel braaf was en rustig ontspannen en het heel warm weer was, heb ik gekozen om de cap af te doen. Verder graag alle rijtechnische commentaar opbouwend brengen, ik kan wel tegen kritiek maar hoef niet de grond in getrapt te worden ;) Daarbij moet ook vermeld worden dat ik al bijna een half jaar geen les meer gehad heb met haar, dit komt door mijn drukke examenperiode waardoor ik gestopt ben met werken en ik dat niet meer kan betalen. Ook de komende tijd heb ik hier gewoon nog niet het geld voor, daarom zet ik deze foto's erop om toch nog een beetje feedback en tips te kunnen krijgen.

Verder nog wat informatie over mijn pony : Libelle is nu net 10 jaar oud en is alweer 3,5 jaar in mijn bezit. We zijn 3 jaar geleden begonnen in de B en zijn nu L2 startgerechtig. Maar in verband met het gebrek aan vervoer en eindexamenjaar al sinds Oktober 2012 niet meer gestart, maar dat L2 debuut staat nog wel op de planning ooit een keer :p Alhoewel ik ons nu ook nog niet L2 klaar vind, dus we blijven voorlopig nog doortrainen!

Eerst losrijden, bedoeling was om haar lager te laten komen maar ze was wat onrustig doordat we eindelijk weer is buitenreden.
Afbeelding

Laag galopje, nog steeds losrijden. Hier zie je de losse teugels omdat ze wat omhoog kwam maar daardoor in die knik komt ..
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 6122_n.jpg

Nog een galopje
Afbeelding

Hier wat meer oppakken, mis hier duidelijk goed halsgebruik. Ze is hier wel bewust naar buiten gesteld omdat ze op de rechterhand heel erg naar binnen wilt overbuigen, het naar buiten stellen was dus om haar recht te krijgen. Gelukkig wel lekker actief :)
Afbeelding

Hier weer stelling naar binnen vragen, als ze hier nog wat losser in de hals zou laten zou ik dit een fijn beeld vinden. Toch vind ik mijn binnenhand hier veel te streng, dit is dan ook wel de reden dat ze sterk in haar hals word en haar kaak niet ontspant.
Afbeelding

Ben wel tevreden over dit galopje, hals zie ik wel weer spanning. Raar dat ik dat dus niet in mijn handen voel maar dot wel heel zichtbaar is op de foto's ..
Afbeelding

Hier ontspant ze wat fijner en komt wat lager.
Afbeelding

Travers, moet echt veel meer buiging maar wel netjes op 4 hoefslagen :)
Afbeelding

Veel te strak beeld dit, ook weer een knik. Ik weet ook niet waarom ik zo apart kijk .. Rook geloof ik wat vies ofzo haha
Afbeelding

Even draven, hier valt ze op de voorhand en mist de activiteit van achteren
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 2790_n.jpg

Zo zou ik liever mijn aanleuning zien, neusje er net iets uit en kaken ontspanen maar wel mooi de bovenhals spier aangespannen.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 1088_n.jpg

Pasje achterwaarts
Afbeelding

Weer wegdraven, valt uit elkaar maar wel actief achterbeen.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 3737_n.jpg

Dit krijg je als je wegdraaft vanuit achterwaarts, Libel is daar heel enthousiast mee haha
Afbeelding

En als afsluiter gingen we nog even crossen door de bak, wat goed mogelijk is in de 20x80 bak :p
Afbeelding

Toen dacht ik nog even tussendoor een klein sprongetje te maken ... :+
Afbeelding

Ben benieuwd naar jullie reacties :)

Hier nog een foto van hoe het vorig jaar was toen we nog les hadden
Afbeelding

En voordat ik les had :
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door salatiga1995 op 04-08-13 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:37

Leuke aftekeningen heeft je pony!
De punten geef je zelf al aan. Ze oogt wat strak in de hals. Ik heb dit met mijn pony opgelost in de lessen door haar ronder te vragen. Overgangen, wendingen. Let er hierbij op dat je niet alleen op je buitenteugel rijdt, binnenteugel heb je er licht aan. Dit gaat niet over 1 nacht ijs. Begin met korte stukjes.
Hopelijk heb je hier wat aan. Ik ben geen rijtechnisch hoogstandje, maar herken het probleem wel.

Hopelijk kun je binnenkort weer les nemen nu de examens achter de rug zijn. Succes!

Toevoeging: en zorg ervoor dat je je pony ook met je binnenhand ruimte geeft om in te buigen. Op veel foto's zie ik je binnenhand tegen de hals. De rest oplossen met je been.

44Myrthe44

Re: Libel maar weer is aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 13:01

Jammer dat het zo achteruit is gegaan sinds een jaar geleden, echt zonde! Toch vind ik jullie een hele leuke combi, met wat les moet L2 er zeker inzitten dus ik hoop dat je weer gaat lessen ;).
Het ziet eruit alsof ze bijna nageeft, maar het nét niet doet. Ze loopt er zeg maar net tegenaan. Probeer om je teugels wat korter te nemen en haar wat ronder in te stellen. Let er ook op dat je je hak niet optrekt.
Dat van die valse knik zie ik echter niet, kan je me misschien uitleggen waaraan je kan zien dat ze in een valse knik loopt?

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-13 20:46

44Myrthe44 schreef:
Jammer dat het zo achteruit is gegaan sinds een jaar geleden, echt zonde! Toch vind ik jullie een hele leuke combi, met wat les moet L2 er zeker inzitten dus ik hoop dat je weer gaat lessen ;).
Het ziet eruit alsof ze bijna nageeft, maar het nét niet doet. Ze loopt er zeg maar net tegenaan. Probeer om je teugels wat korter te nemen en haar wat ronder in te stellen. Let er ook op dat je je hak niet optrekt.
Dat van die valse knik zie ik echter niet, kan je me misschien uitleggen waaraan je kan zien dat ze in een valse knik loopt?

Dat net niet er doorheen komen doet ze normaal op wedstrijd, dan houd ze dat stukje vast met spanning en krijg ik haar er net niet door. Dit is een deel van haar eigen houding die ze aanneemt waar ik dan tegenaan loop.
Die valse knik zie ik duidelijk bij die galopfoto's
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 6122_n.jpg
Hier bijvoorbeeld zie je dat ze op compleet de verkeerde halswervel "inknikt" waar ze eigenlijk gewoon haal bovenhals spier aan zou moeten spannen waardoor ze een mooie boog in haar hals krijgt in plaats van zo'n hoek. Wat ze hier wel beter kan
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 3458_n.jpg
Dus dat bedoel ik met die lelijke knik, en ik weet niet hoe ik die weg kan krijgen?

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 18:47

Goed recht op blijven zitten, je tenen naar binnen en je hakken uitdrukken. Bij een sprongetje goed je handen naar voren doen zodat hij de ruimte krijgt, verder erg leuk veel plezier samen

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:30

Ik zou meer overgangen gaan rijden en meer focussen op de achterhand, Leuk paardje trouwens!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:36

Misschien zou het haar iets helpen met balans behouden (voorwaarde voor ontspanning) als je je zadel een tikje naar achter legt. Jouw gewicht en jullie gezamenlijke zwaartepunt komt nu vrij naar voren te liggen, waardoor het voor haar lastiger is om het gewicht naar achter te verplaatsen, vervolgens de rug te ontspannen, de hals te ontspannen, enzovoort.
Weet je zeker of ze lichamelijk in orde is? Misschien kun je een keer een osteopaat of andere deskundige naar haar laten kijken? Loslaten/ontspannen is moeilijk als je ergens last van hebt.
Veel succes ermee!

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 08:24

Mijn zadel ligt inderdaad niet goed maar ben aan het sparen voor een nieuwe, de zadelmaker heeft hem nog gevuld en gezegd dat hij nog wel een halfjaartje meekan. De odtheopaat is vlak nadat de zadelmaker geweest was ook gekomen en had wel verwacht dat ze vast zou zitten door het slechte zadel, maar tot mijn verbazing kon de ostheopaat niks vinden .. Er is dus lichamelijks niks mis met haar behalve dat mijn zadel dus niet 100% ligt en dus naar voren kan schuiven ;)

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:36

Ik vind jullie een leuke combi, het paardje is ook helemaal mijn smaak! Wat mij opvalt is dat ik maar weinig activiteit zie aan de achterkant. Op veel foto's zie je vrij weinig achterbeengebruik, maar zie je jouw spoor wel in haar buik staan. Probeer haar wat meer van achter naar voor te rijden en blijf daarbij bewust van je spoorgebruik. Ik denk dat ze dan van voor ook meer richting 'echte' nageeflijkheid gaat. Verder vind ik dat je wat vaker mag lachen zoals op de cross foto =) daar zit je veel meer ontspannen en ben je ook minder bezig met 'geld zoeken'.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:43

Leuke pony! Met springen wel iets meer mee geven zou ik je aanraden :P verder commentaar vind ik terug in de andere reacties. 1 tip. Probeer een iets stabielere houding te vinden. Op iedere foto zit je namelijk ergens anders :)