Kan je zelf opleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NiekeB

Kan je zelf opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 22:56

Een vriendin van me vertelde onlangs dat ze een Paard zonder enige ervaring had gekocht.
Ze wou hem zelf opleren in der weide.
Is dat mogelijk dan? Ze heeft totaal geen ervaring.

famke43

Re: Kan je zelf opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:59

onverstandige keuze, laat er iemand met ervaring bijkomen, anders grote kans dat ze problemen gaat krijgen met dr paardje :n

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:59

Het is mogelijk maar ik zou het niet aanraden. Als beide geen ervaring hebben dan kunnen er behoorlijk linke situaties ontstaan. Ik zou er op zijn minst een instructeur bijhalen die verstand van zaken heeft. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Het zou ook jammer zijn als door haar onkunde een jong paard al verkeerde dingen leert. Mijn persoonlijke mening is dat het niet slim is.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:00

Het kan wel, maar of het zo'n goed idee is... Ook bij mensen met ervaring wordt er altijd aangeraden om hulp van een ervaren persoon te vragen bij het beleren van een paard. Je kunt een paard namelijk behoorlijk verpesten als je ze niet goed beleerd. Ik zou iemand zonder ervaring sowieso niet aanraden om een onbeleerd paard te kopen, maar zonder hulp of ervaring beleren lijkt mij vragen om problemen. Ik heb wel jaren ervaring met paardrijden, maar zou absoluut niet aan het beleren van een paard beginnen, omdat dat gewoon heel wat ervaring en deskundigheid vraagt.

NiekeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 23:01

xBostonx schreef:
Het is mogelijk maar ik zou het niet aanraden. Als beide geen ervaring hebben dan kunnen er behoorlijk linke situaties ontstaan. Ik zou er op zijn minst een instructeur bijhalen die verstand van zaken heeft. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Het zou ook jammer zijn als door haar onkunde een jong paard al verkeerde dingen leert. Mijn persoonlijke mening is dat het niet slim is.

Dat dacht ik dus ook. Wat bedoel je meet verkeerde dingen aanleerd?

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:04

Je hebt nu twee topics geopend. In dit topic vertel je over een vriendin die zonder enige rijervaring een onbeleerd paard kopen. In het andere topic zei je dar jij ook een paard wou kopen maar in je profiel staat dat jij ook geen rijervaring hebt. Ik ben een beetje door de war nu?! Alleen als jou vriendin het gaat proberen kunnen er gevaarlijke ongelukken van komen. Ik raad het daarom dus echt.af.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:06

[AP] Paardrijden

Volgens mij gaat het niet over je vriendin maar over jezelf. :+
Maar het lijkt me sowieso niet handig, wie het ook is.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 01-08-13 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:07

@hierboven dacht ik ook al aan.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 23:09

Het opleren van een paard is echt een vak apart. Als je dit niet goed doet kun je paarden verkeerde dingen leren waaronder angst voor mensen, het paard kan onzeker worden of juist heel opstandig worden en een loopje met je nemen. Tijdens het opleren maak je een basis voor het rijden wat voor de rest van het leven van het paard effect op hem of haar heeft. Mijn Paint bijvoorbeeld heeft hele negatieve ervaringen gehad met onkundige (en helaas hardhandige) mensen waardoor hij zichzelf heeft aangeleerd om zichzelf achterover te laten vallen. Ook kan hij als je te veel druk zet tijdens het trainen ontploffen in een driftbui. Hij is enorm dominant en durfde aan te vallen. Ik kan nu na 3 jaar eindelijk normaal in de bak rijden zonder een tikkende tijdbom onder me te hebben en kan heel rustig en voorzichtig met hem naar buiten, helaas zal hij nooit een paard worden waar je ontspannen mee naar buiten kan. Je weet nooit wanneer hij weer een driftbui krijgt en is best onbetrouwbaar. Ik hoop dat die vriendin van jou er echt iemand bij haalt en zichzelf en het paard allerlei problemen die voorkomen kunnen worden bespaart. Iets willen is 1 ding, iets kunnen is iets heel anders.

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 07:59

Ik raad het je af. Haal er iemand bij die weet waar hij of zij over praat.
Anders banketstaaf je je paard en kun je er daarna niks meer mee.
Een paard iets verkeerds aanleren of angst geven voor iets is niet moeilijk het daarna weer goed willen aanleren duurt veel langer en kost je een bak aan energie.
Doe het gewoon in een keer goed met hulp. Scheelt jezelf een bak ellende en ongelukken!

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:20

Als je weinig rijervaring hebt: nee. Als je dingen verkeerd doet met een jong paard kan dat echt voor problemen zorgen. Op zich maakt het niet veel uit hoe oud je bent, ik heb ook een pony mogen op leren samen met een vriendin en ik ben 14 jaar, maar ik heb wel rijervaring en alles is prima verlopen.(:

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:55

Als je iemand naast je hebt met ervaring die je continu begeleidt, dan zou het kunnen. Anders zou ik er niet aan beginnen, het is een vak apart. Ik zou zeker niet zelf dingen gaan uitproberen dan loop je het risico verkeerd gedrag aan te leren.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:36

Je moet er van uit gaan dat een jong paard eerst nog niets snapt van wat jij wil. Hoe ga je dat uitleggen? Zelfs als je de goede dingen doet, kan het zijn dat het paardje het niet begrijpt en dan moet je dus behoorlijk wat kennis en ervaring achter de hand hebben om dat zodanig duidelijk te maken dat het paardje er niet bij schrikt of onzeker wordt maar het wel gaat begrijpen.
Daarnaast heb je nog de situatie dat je zelf misschien dingen fout doet. Het paard leert het dan op de verkeerde manier aan. kan het ofwel niet goed uitvoeren ofwel raakt in de war als het later op de goede manier gevraagd wordt. Ook kan hij misbruik maken van de situatie en als hij geen goede leiding krijgt, zelf de baas gaan spelen met alle problemen van dien.

Ze zeggen wel eens; groen (dus onervaren) met groen geeft bont en blauw (ongelukken en verwondingen) en dat is niet voor niets! ;)

Iris088

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 21:10

Nee dat is niet mogelijk. Geen ervaring is geen kennis, je kunt jezelf niet bezig zien dus kun je de fouten niet goed herkennen.

This is a recipe for disaster.