M1 wedstrijd met manegepony Balou

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BonnieBalou

M1 wedstrijd met manegepony Balou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 10:05

Hoi Bokkers!

Vroeger keek ik altijd heel erg op tegen de mensen die M1 reden (nog steeds wel eigenlijk haha) en nu ben ik gewoon zelf M1! *\o/*
Super trots op Balou dat we dit bereikt hebben, maar er zijn nog veel dingen die verbeterd mogen worden en daar heb ik jullie hulp een beetje bij nodig.

Ik ben zelf aardig tevreden over deze proef, aangezien hij al veel verbeterd is vergeleken met een tijdje terug. Wel zijn er nog heel veel verbeterpuntjes waar ik aan
kan werken. Vooral de impuls mag veel beter, ik vind dat ik nu ook wat teveel de spoor gebruik, dit was wel voornamelijk in de andere proef te zien die niet op film staat. Ook de middengangen vinden we moeilijk, middendraf is al erg verbeterd maar mag nog wel meer. Uitgestrekte stap vind ik ook erg lastig, iemand nog tips daarvoor? Middengalop rent die eigenlijk een beetje weg en valt naar binnen, dit vind ik ook erg moeilijk te corrigeren. Ook wordt hij scheef als ik middengalop doe op een rechte lijn. Verder zijn overgangen terug, voornamelijk naar het halthouden, moeilijk voor me. Hij zet zich in de ankers en gooit zijn hoofd omhoog.
Ook hang ik teveel naar achter en mogen mijn schouders naar achter.

Nog even wat informatie over Balou:

*Ruin
*17 jaar
*1,53 m
* M1
* Manegepony

Hierbij dan eindelijk het filmpje!
http://www.youtube.com/watch?v=Mvut2Jba ... e=youtu.be

Ik had trouwens 177 punten, ik denk ook dat dit een juist aantal punten is voor deze proef.
Graag hoor ik het als jullie meer verbeterpuntjes vinden en hoe ik de bovenstaande verbeterpunten kan verbeteren. Zijn er misschien nog fijne oefeningen die ik mee kan nemen in de training?

Achterom

Re: M1 wedstrijd met manegepony Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:14

Ik heb niet je hele proef af gekeken, maar wat een leuke combinatie zijn jullie :j
Over het algemeen: probeer hem meer bij je te houden. Jouw tempo is zijn tempo en niet andersom. Let er bij de uitgestrekte stap op dat je hem bij je houdt. Ik zie dat je zijn hals ook laat strekken, en voor zover ik weet is dat dan dus niet de bedoeling.
Volgens mij kun je snel verbeteren als je probeert je oefeningen gewoon heel netjes te rijden. Dus met de schouderbinnenwaarts er op letten dat hij niet over de buitenschouder weg loopt bijvoorbeeld.
Veel succes!

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 10:20

Nee klopt vanaf 180 heb je winst, ik heb ook geen winst bij deze proef.

Hahah nena ook op bokt, gezellig! (:

@Miccamaaike Dankjewel! Pony loopt gewoon in de lessen mee inderdaad. Ik rijd er dan 2 x in de week op en wedstrijden en hij wordt gemiddeld twee keer per
dag in de lessen gebruikt. Wel jammer, want dan zien je vaak een hele andere pony haha.
@ Wendy Dankjewel! Over tempo heb je helemaal gelijk! Uitgestrekte stap laat ik hem ook wel teveel hals strekken. Ik weet niet precies hoe ik hem ruimer moet laten stappen behalve handen naar voren, mee met de hand en been erbij. Maar meestal komt er dan zoiets uit. Buitenschouder begrenzen is een goede, dankjewel! En inderdaad figuren moeten netter worden afgewerkt.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 10:30

Ziet er al best netjes uit. Was zeker geen saaie proef. Ik heb wel wat tips.
Probeer de tact in de stap wat meer te bewaren.
Probeer de achterhand er wat actiever onder te krijgen (veel schakelen, en dan niet de hele lange zijden maar weg-terug-weg-terug)
Galop volgende keer goed aanspringen (anders had je denk ik net wel een winstpunt gehad)
De rechts- en linksomkeerten in galop veel netter af te werken. Het lijkt nu meer een halve volte.
De overgang galop-draf mag wat gecontroleerder, hij valt nu een beetje uit galop vind ik.
Meer impuls in het schouderbinnenwaarts. Probeer anders eens een volte 10 meter te rijden van tevoren en op die volte een keer schakelen. Waarschijnlijk wordt het schouderbinnenwaarts dan ook beter.

Verder wens ik je veel succes, en die winstpunten gaan echt wel goedkomen hoor. Dat weet ik zeker. Knap dat je met een manegepony in de M1 rijdt!

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 10:42

@ Glenstorm, dankje voor de tips!
Alleen hoe moet ik de tact in stap meer bewaren? Meer met de hand meegaan met de beweging van de pony? Achterhand heb je groot gelijk in, zeker een punt van aandacht. Galop aanspringen is echt zonde ja, eerst deed die het gewoon nooit goed en nu in de training gaat het wel aardig. Helaas in de wedstrijd niet, dit is ook heel moeilijk eruit te krijgen. Beetje schoudervoor proberen en dan aan te springen probeer ik nu, maar vaak gooit hij alsnog zijn schouder erin en springt die links aan. Op een volte doet hij het wel heel makkelijk. Misschien nog extra tips hiervoor?
Met het netter afwerken van links-en rechtsomkeerten bedoel je dan strakker naar E/B rijden?
Overgang draf galop is helemaal waar en met schouderbinnenwaarts probeer ik al wat te schakelen op de lange zijdes in de training. Maar ook dit zal ik een keer proberen, dankje!

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:13

In stap soms wat meer rust houden en in de training wat zijgangen meepakken in stap.
Galop aanspringen weet ik niet zo goed tips voor, heeft mijn pony zelf ook moeite mee. Ik denk dat je gewoon zo door moet gaan als je nu doet.
Ja dat bedoel ik met netter afwerken. Net wat rechter en strakker de oefening rijden.

Oh en verder probeer de overgangen terug wat meer op je zit te rijden zodat hij niet tegen de hand komt.

Veel succes!

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 15:56

Dankjewel voor de verduidelijking!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:14

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 22:15

Dankje!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:56

Jullie zijn een leuke combinatie! Je hebt al wat goede tips gekregen maar de uitgestrekte stap echt niet minder teugel geven hoor, de bovenlijn verlengen hoort erbij :j, lees ook maar in je proevenboekje voorin! Ik zie in de B paarden en veel klasses pony's vaak juist dat er veel te weinig halslengte- en daling getoond wordt. Je moet wel verbinding en aanleuning houden en tot boeghoogte, dus halsstrekken is wéér wat anders :)

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 02:29

@remember Dankjewel, ik ga even proevenboekje doorlezen. Halsstrekken waren eerst vieren en laatst eindelijk zelfs achten. Dus precies nu ik het niet meer in de proef krijg haha, maar daardoor daalt die wel te makkelijk tot kniehoogte met zijn neusje teveel erin. Dat iswel een puntje van aandacht om daar de balans in te zoeken. In deze proef valt dat nog wel mee geloof ik (kan hem nu even niet bekijken), maar jij vind de hals in deze stap dus goed? Enig idee hoe ik dan balou ruimerckan laten stappen? Dat was namelijk het commentaar erbij. Tot boeglengte wist ik niet, fijn om te weten!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:12

Ziet er heel goed uit Bonnie! Vind het echt zo leuk dat je dit gewoon met een manegepony kan bereiken die 9 van de 10 keer loopt te sloffen met een klein kindje op zijn rug! Dat geeft mij goede moed voor mijn toekomst met Tango! ;)
Ik vind het tempo ook iets hoog, zou het basistempo net iets lager houden waardoor je ook meer je middendraf eruit kan rijden! En ja heel zonde van die verkeerde galop, inderdaad blijven proberen met wat schoudervoor aan te springen, ik weet hoe lastig dat is want Tango doet hetzelfde met de linkergalop. Gewoon lekker zo door blijven oefenen en die winstpunten komen wel!

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 19:38

Dankjewel Linda! Lief! Tempo vind ik zelf niet te hoog eigenlijk, maar misschien is dat ook wel omdat hij eerst erg over zijn tempo heen liep en dit al erg verbeterd is. Maar misschien dat dat nu dan nog steeds een beetje zo is, ik ga het in de gaten houden! Wel vind ik dat ik wat meer controle over zijn tempo moet houden, dat hij beter luistert naar wat ik van hem vraag qua tempo en qua activiteit. Nu is het soms zijn eigen gangetje wat die doet. Het aanspringen gaan we inderdaad maar gewoon oefenen, oefenen en oefenen. (:
@ Capri5 Dankjewel! Leuk om te horen!