Jong kind leren tempo te controleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Jong kind leren tempo te controleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:04

Onze dochter van bijna zes rijdt vanaf haar vierde en heeft nu 1,5 jaar haar eigen Shetlander. Dit is een super brave kinderpony, ze heeft wel wat steekjes maar is vooral ontzettend lief. We hebben geen beschikking over een bak en rijden dan ook vooral buiten. Ze beheerst inmiddels alle gangen en weet hoe ze moet sturen en remmen. Ze wilde al heel lang los rijden buiten dus dat zijn we deze vakantie gaan oefenen en opbouwen, dit ging erg goed.
Vandaag ging ze samen met een vriendinnetje rijden, haar vriendin heeft ook een Shet die bij onze pony´s staat. Die shet ging ´er vandoor´ in draf (niet blind aan de ren, geen galop alleen een flinke snelle draf en niet meer willen stoppen). Onze shet is kleiner dus die ging in galop mee, ging heel beheerst en de meiden zaten te gieren van het lachen en vonden het geweldig dat ze zo snel gingen. Het was op een doodlopend rustig ruiterpad dus de pony´s stopte op het eind en stonden daar lekker te grazen met twee trotse meiden op hun rug. De moeders hadden even een conditie training gehad en ze ook zo weer ingehaald.
Mijn dochter vertelde dat ze het heel gaaf vond om een race pony te hebben maar dat ze wel een paar keer ho gezegd had (normaal is dat genoeg) maar dat haar pony niet had willen stoppen en dat ze wel bang was dat ze tegen het hek zouden botsen. Ze weet hoe ze moet halthouden maar had zich nu maar wel vastgehouden aan het zadel (vond ik heel verstandig). Ik wil dit soort situaties niet weer. Ik laat zelf voortaan m´n haf weer thuis zodat ik sneller kan reageren maar als ik naast haar loop zal zoiets niet snel gebeuren (heb veel grondwerk met de Shet gedaan en ze luistert goed en heeft veel respect voor mij, bij mij is ho ook echt ho en dat weet ze heel goed). Ik weet dus niet zo goed hoe ik mijn dochter kan leren om dit soort situaties op te lossen. We hebben wel en veldje waar ze op kan rijden om te oefenen maar dan is de pony liever lui dan moe en moet ze dus meer moeite doen om haar aan het lopen te houden dan dat ze kan oefenen met halthouden. We nemen het buiten wel regelmatig mee maar dan loop ik er naast en gaat het perfect. Ik hoop dat jullie tips hebben hoe ik haar kan leren om in dit soort situaties controle te houden.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:51

Veel oefenen met zelf stoppen. Er wel zelf naast lopen voor de veiligheid maar zelf niets doen. Misschien dat je er een lang halstertouw aan kan doen zodat ze leert om een paar huppeltjes optevangen maar je zelf als back up er kunt zijn?
O lees nu dat je dit al doet.. hm lastig misschien halt laten houden en zelf vooruit lopen zodat ze naar jou toe komt en dan zelf leert de pony optevangen?

fuego3

Re: Jong kind leren tempo te controleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:54

leren omdraaien een volte zeg maar.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:01

Ik zou samen op het veldje gaan oefenen. Jij op je haf, zij op de shet.
De shet van haar wil graag mee met de andere pony, dat is begrijpelijk. Misschien kun je op de een of andere manier aanleren dat het toch prettiger is om niet met een andere pony mee te gaan.

Ze zou dan een stukje achter jou aan moeten rijden, en op het moment dat jij bv harder gaat moet zij netjes afwenden en halthouden, en als dat lukt de pony natuurlijk uitbundig belonen. Een snoepje is heel effectief, bovendien draaien ze dan het hoofd naar de ruiter waardoor ze niet zomaar meer kunnen gaan rennen, en de ruiter ook de kans krijgt om eventueel nog snel af te stappen. Voor een snoepje moet het natuurlijk niet al te hebberige pony zijn.

Is zomaar een idee hoor, maar misschien kan ze op deze manier leren de pony ervan te overtuigen om niet zomaar achter een ander aan te rennen. Je zal op een dag maar ingehaald worden door een vreemde met een op hol geslagen paard, toch prettig als je dochter dan de controle heeft.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:10

Of bijvoorbeeld achter je aan rijden op het veld en haar een volte laten draaien. Of dat jij wegrijdt in draf en zij moet blijven stappen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 22:32

Samen oefenen vind ik wel een heel goed idee, daar was ik nog niet opgekomen. Dat gaan we zeker proberen! Dan hebben we het probleem dat de Shet alles perfect doet omdat ik in de buurt ben ook ondervangen.
Belonen met snoepjes is bij haar geen goed idee, ze is een ex hoefbevanger en we zijn dus extreem voorzichtig met dat soort dingen. Bovendien wordt ze er niet leuker van als er eten in het spel is en is het voor een kind heel moeilijk om de beloning juist te timen waardoor je denk ik al snel schooi gedrag in de hand werkt.
Ik heb een beetje het gevoel dat ze zo mooi bleef zitten omdat het rechtdoor ging, misschien onderschat ik haar zit maar ik denk dat ze met een volte er misschien wel af glijdt. Ze rijdt natuurlijk wel haar figuren in stap en een sukkeldrafje maar in galop is het toch weer anders.
We gaan binnenkort maar eens even samen oefenen op het veldje, ik ben benieuwd!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:38

ah, in dat geval is uitbundig belonen een beter idee ja! Als ze dat heel enthousiast doet zal pony het ook wel waarden. Sommige paarden ervaren een poosje stilstaan of stappen aan de lange teugel ook als beloning, als de pony op het veldje liever lui dan moe is, is dat wie weet een idee.

De truc is om af te wenden of te stoppen voor het uit de hand loopt. Afwenden is meestal makkelijker dan stoppen, als die nek recht en sterk is, is er toch geen beginnen meer aan. Kun je beter buigen.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 23:01

De pony wil wel graag haar best doen voor onze dochter dus dat scheelt. Ik denk dat ze ook wel tevreden is met een enthousiaste beloning. Bij stilstaan of lange teugel gaat ze grazen en dat mag ze eigenlijk niet onder het zadel, dochter is haar buiten eigenlijk altijd voor maar dan lost ze het wel voorwaarts op door been te geven en met een ´klein trekje´ zoals ze het zelf noemt :)
De pony ging er gelukkig niet uit zichzelf vandoor en ik denk dat ze misschien wel eerder gestopt was als onze dochter niet zo enthousiast was geweest of haar evenwicht was verloren. De meiden vonden het zelf ook super leuk om ´te racen´. Ik moet haar ook uitleggen dat ze pas kan racen als ze ook echt kan stoppen, had alleen niet verwacht dat ze al zoveel lef zou hebben omdat ze een onzeker en bedachtzaam kind is. Ze heeft gewoon heel veel vertrouwen in haar pony en vond het ook heel raar dat ik al hijgend en trillend op m´n benen (was echt geschrokken) vroeg of ik haar even vast moest houden :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:39

ik zou kijken voor de pony (en dan dochter) de one-rein-stop aan te leren. Heel simpel maar effectief.
Daarnaast oefenen op het veldje met je haf in de normale tempocontrole. (zo zal dochter pony 99 % van de tijd onder controle hebben, en voor die 1 % is er de one rein stop)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 08:09

One-rein-stop zat ik ook al aan te denken maar lijkt me best ingewikkeld voor een jong kind of niet? Misschien kan ik het de pony vanaf de grond aanleren zodat zij het alleen maar hoeft toe te passen. Ik zal me er in ieder geval weer eens in verdiepen.

Jessica007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:07

Misschien kan je samen met je dochter oefenen met grondwerk, zodat de pony leert dat wanneer je dochter Ho zegt, het ook echt Ho is.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 09:27

Ze doet heel veel grondwerk met haar pony en dan is ho ook echt ho. Nu was de pony echter zo enthousiast dat ho alleen niet meer goed genoeg werkte.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:01

Swift schreef:
One-rein-stop zat ik ook al aan te denken maar lijkt me best ingewikkeld voor een jong kind of niet? Misschien kan ik het de pony vanaf de grond aanleren zodat zij het alleen maar hoeft toe te passen. Ik zal me er in ieder geval weer eens in verdiepen.

nee hoor, jij leert de ors aan, en komt er op neer dat als kind aan een teugel trekt paard zal inbuigen en stoppen uit reflex.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 21:11

Uit de beschrijving op paardnatuurlijk vin ik het best wel ingewikkeld klinken maar misschien valt het in de praktijk wel mee. Heb jij ervaring met het stoppen met een ORS? Wordt ze er dan niet juist afgeslingerd?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:25

Als je als ruiter de ors uitvoert bereid je jezelf voor zeg maar. als je de ors op de linkerteugel doet draait je paard naar links, nergens anders, is behoorlijk makkelijk uit te zitten hoor.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 23:28

Maar ook voor een kind van net 6? Voor ons als ervaren ruiters zijn heel vele handelingen en reacties een automatisme, toen mijn Haf het laatst op z´n heupen kreeg bleef ik zitten en had hem binnen een paar meter terug maar ik kon niet vertellen of beredeneren wat ik nou precies gedaan had. Mijn dochter moet dit soort dingen nog leren, dat is iets wat komt met ervaring. Ze had er nu ook zelf voor gekozen om zich vast te houden i.p.v. een ophouding te geven omdat ze daar toch nog niet zeker genoeg voor was. Ik weet niet of zij in een ´noodsituatie´ dit kan bedenken, kan handelen en dan ook nog zich kan voorbereiden op het omdraaien en kan blijven zitten. Maar goed we gaan flink aan het trainen en oefenen (ook met de andere shet, daar zit een stuk meer werk in dan in die van ons) en er wordt pas weer buiten gedraaft als ze zich wat meer vaardigheden (waaronder de ORS) heeft eigen gemaakt. Ik denk dat het fijn is dat ze meer opties heeft, omdat haar Shet normaal altijd stopt als ze ho zegt was dat ook het enige wat ze deed, ze weet wel hoe ze een ophouding of een zithulp moet geven maar had dat nog nooit in zo´n situatie toegepast. Oefenen dus :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:47

Je dochter is nu 6? Kun je haar niet leren om de pony te longeren. Dat hij ook op haar stem gaat reageren.
Ik denk dat daar het punt zit: hij moet net zo naar haar leren luisteren als naar jou.
Ik denk dat een kind wel vol aan de teugels kan gaan hangen maar dat je daar niet zoveel aan hebt.
Hetzelfde geldt voor de pony van het andere meisje. Kijk samen rijden is leuk, maar als de pony van dat andere meisje niet zo goed is opgevoed als dei van jullie,... kijk je kunt jullie shet niet kwalijk nemen dat ie met de andere pony mee 'vlucht' ook al was het niet spectaculair.

Ik ben geen moeder, maar ik denk dat als mijn dochter zo schaterend op een pony zat, en verder geen gekke fratsen geweest zouden zijn, (denk aan bokken, gekke bochten) dat ik zou zeggen: word je hard van.
Kijk je kunt wel altijd op een super braaf ponytje rijden, maar je moet ook wel af en toe een beetje een uitdaging krijgen.
Tuurlijk het is je dochter en daar ben je heeel zuinig op, maar ik denk dat het wel goed is voor haar zelf.
Kinderen kunnen veel meer hebben dan volwassenen en ze is toch blijven zitten.. das toch knap? Ik zeg volgende keer beter.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:49

Ik zou het combineren: op het veldje oefenen, inclusief moeilijkere dingen zoals wegrijden bij een ander paard. Daarnaast zorgen dat paard goed reageert op inbuigen op één teugel (hoeft niet direct een one-rein-stop te zijn, maar wel een paard dat zich goed laat buigen en zich dus niet hard maakt en eruit trekt). Daarnaast ruiter leren ophouding op zit te maken (ook kinderen kunnen dat - juist - prima leren) en het paard leren 'HO' als heilig stemcommando te gaan zien. :)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:50

Ik zou je dochter absoluut niet aanleren dat ze als noodstop moet afwenden, zo heb ik eens een pony volop tegen een boom zien rennen. Met een ambulance en een dode pony als gevolg.

Leer haar eerder wat ze moet doen als het te hard gaat: een stemcommando oefenen. En voor als het écht hard gaat, een flinke teugelhulp! Beter een keer te hard inkomen dan dat ze ergens een weg op vliegen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:55

ik denk dat een kind van 6 nog helemaal niet in staat is een shet bij zich te houden als die het echt op een lopen zet.
In een bak oefenen kan,maar meestal zijn paarden buiten toch anders.
Als het mijn kind zou zijn zou ik haar niet los laten rijden.Helemaal niet met een andere pony erbij.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:45

Oeps, niet goed gelezen... Dochter van vijf, ja, zou wel oefenen, maar zou nooit de verantwoording helemaal bij haar leggen.
Kan ze niet mee als ruiter op handpaard?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 21:53

Bedankt voor alle reacties!

@ Roycemack: ze doet al veel grondwerk met haar shet en dat gaat eigenlijk heel goed. Halthouden gaat dan ook netjes. Ze moet het inderdaad niet van kracht o.i.d. hebben en haar leren vol aan de teugels te trekken is niet gewenst. De andere Shet gaan we ook zeker mee bezig, die krijgt wat teveel praatjes. Ik ben inderdaad erg zuinig op mijn dochter, het ging al tegen mijn gevoel in om haar los te laten rijden maar ik wil mijn eigen angsten niet op haar overbrengen. Ik heb zelf een nare val gemaakt (met twee operaties en permanente schade als gevolg) en ben sindsdien een erg angstige ruiter maar ik kan me de tijd dat ik jong was en volop kon genieten ook nog heel goed herinneren. Dat gun ik haar ook maar het moet wel veilig en gecontroleerd gaan.

@ TurdusMerula: De verantwoordelijkheid ligt ook nooit bij haar, die lag in dit geval bij mij. Ik dacht dat ik duidelijk had gecommuniceerd naar de andere moeder dat er niet meer gedraafd moest worden maar kennelijk is dat toch niet over gekomen. Als handpaard zie ik niet zitten, naast het paard durf ik alles, erop vrij weinig dus dat gaat niet werken. Ze kan nette ophoudingen maken op zit (maken we altijd een spelletjes van ´zwaar als een reus en licht als een elfje´) en met een lichte teugelhulp. Ze had er alleen niet aan gedacht die vaardigheden te gebruiken en dat heeft inderdaad wel met haar leeftijd te maken.

@ NoName126: Wat naar om mee te maken! Bij de one-rein-stop gaat het, voor zover ik begrepen heb, om een aangeleerd reflex zodat het paard ook weet wat er komen gaat. Het gaat dus verder dan omtrekken. Ze rijdt uiteraard niet los in de buurt van wegen, ze mag alleen los op een doodlopend en overzichtelijk ruiterpad. Stemcomando had ze geprobeerd maar werkte niet, ze weet hoe ze een nette ophouding moet maken (wat waarschijnlijk we genoeg was geweest) maar had er niet aan gedacht om dat te doen.

@ geerke: Deze pony is echt heel braaf en meewerkend. Ze was er ook niet vol vandoor geknald, het ging allemaal heel beheerst, ze wilde alleen niet stoppen op stemcommando. Ze is in de bak inderdaad anders dat buiten, in de bak is ze erg sloom en eigenwijs (vind er duidelijk niks aan). Buiten vind ze geweldig en is ze vlotter en super braaf. Het is inderdaad een inschattingsfout geweest om haar los te laten rijden met de andere pony erbij. Door de miscommunicatie tussen mij en de andere moeder is er nog een keer gedraafd wat inderdaad niet had gemoeten. Zoals ik hierboven heb omschreven gebeurt het losrijden alleen in een veilige omgeving. Ze is inmiddels 2 jaar echt bezig met rijden en ze ontwikkeld zich ook verder, om het voor haar leuk te houden is er ook uitdaging nodig en losrijden biedt dat. Ik vind het zelf ook lastig om hier de juiste keuzes in te maken juist vanwege mijn eigen angst. Wellicht dat ik nu wat naar de andere kant ben doorgeslagen, voorlopig gaat ze in ieder geval niet meer los.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 11:13

Als je je paard omtrekt op het moment dat deze al vaart genoeg heeft om zichzelf dood te lopen, ben je al te laat. De kunst is om in te grijpen voor er echt iets gebeurt.

Ik begrijp dat je haar buiten niet meer zomaar los durft te laten hoor, dit moet waarschijnlijk eerst weer even slijten.

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:07

overgangen maken en vooral deze haar zelf laten doen!

xlouise_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 20:04

Zal eerst even op het veldje oefenen met sturen en remmen en dergelijk en haar daarna pas mee naar buiten nemen