het niet lukken van wijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

het niet lukken van wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 19:11

Hoi
bij mij lukt het wijken niet, mijn paard zelf kan het wel, ikzelf ook maar bij haar lukt he niet
ik doe het zoals ik het ehb geleerd heb.
eerst aan de teugel krijgen dan bij a of c afwenden en doorzitten dan een beetje stelling vragen en dan met mijn linker of rechterbeen druk geven.

ik heb geen idee of hier al een topic over is, zo ja graag linkje van dat topic

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:16

Heb je les? Je instructie moet dit toch wel op kunnen lossen :)

Begrens je je buitenteugel?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 19:17

listiglistje schreef:
Heb je les? Je instructie moet dit toch wel op kunnen lossen :)

Begrens je je buitenteugel?

ik heb nog geen les met haar.
en ja ik begrens mijn buitenteugel

Hannah_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:17

Probeer het eens in stap. Afwenden, rechtmaken (zodat je niet onbewust simpel schuin naar de hoefslag loopt), stelling naar binnen (dus de kan waar je niet heen gaat), binnenbeen naar achter leggen en druk geven. Blijven begrenzen met je buitenteugel zodat ze niet scheef gaat lopen. Als je paard in stap goed wijkt kan je het in een langzaam (MAAR ACTIEF!) drafje. Succes!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:18

Wat zegt je instructie van wat je doet?
Aangezien je paard het kan en jij niet, zou ze het je zo uit moeten kunnen leggen.
Want opzij weglopen is niet hetzelfde als wijken en als je het zelf nog niet kan,
loop je wel het risico dat dat is wat je aan het doen bent.

Het makkelijkt is het in het begin om gewoon maar 2 of 3 meter te hoeven wijken.
Dus niet AC lijn pakken maar afwenden net voor de hoefslag.
Dan eerst recht maken.
Stelling vragen is niet eens noodzakelijk als je het zelf nog moet leren en je paard het al kan, komt wel.
Zorg dat je midden op je paard blijft zitten en niet naar binnen gaat hangen, want slim paard gaat dan zeker niet wijken, want dat zou betekenen dat hij onder je massa weg zou lopen.
dan met je binnenbeen paard naar buiten drukken en begrenzen met je buiten teugel,
zodat hij niet over de schouder opzij dendert.
Als dat lukt ga je stukje verder van de hoefslag hetzelfde proberen en ook proberen je paard beetje stelling te laten hebben.

Jouw paard kan het al, dus kan je je wel foutje veroorloven in het zelf leren van het wijken.
Dus als hij een keer over de schouder weg loopt, of geen of verkeerde stelling heeft, of een keer achterhand voor is, is niet zo dramatisch, jij moet namelijk nog leren om dat ook te corrigeren.

PS kan je wel volte openen en sluiten?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:18

Dan zou ik maar eens les gaan nemen, want ergens gaat er dan iets niet goed...maar dat kunnen wij zo niet zien/beoordelen :)

LiannePuthzy

Re: het niet lukken van wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 19:20

ik krijg na de zomervakantie les op haar

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 19:22

Sjolvir schreef:
Wat zegt je instructie van wat je doet?
Aangezien je paard het kan en jij niet, zou ze het je zo uit moeten kunnen leggen.
Want opzij weglopen is niet hetzelfde als wijken en als je het zelf nog niet kan,
loop je wel het risico dat dat is wat je aan het doen bent.

Het makkelijkt is het in het begin om gewoon maar 2 of 3 meter te hoeven wijken.
Dus niet AC lijn pakken maar afwenden net voor de hoefslag.
Dan eerst recht maken.
Stelling vragen is niet eens noodzakelijk als je het zelf nog moet leren en je paard het al kan, komt wel.
Zorg dat je midden op je paard blijft zitten en niet naar binnen gaat hangen, want slim paard gaat dan zeker niet wijken, want dat zou betekenen dat hij onder je massa weg zou lopen.
dan met je binnenbeen paard naar buiten drukken en begrenzen met je buiten teugel,
zodat hij niet over de schouder opzij dendert.
Als dat lukt ga je stukje verder van de hoefslag hetzelfde proberen en ook proberen je paard beetje stelling te laten hebben.

Jouw paard kan het al, dus kan je je wel foutje veroorloven in het zelf leren van het wijken.
Dus als hij een keer over de schouder weg loopt, of geen of verkeerde stelling heeft, of een keer achterhand voor is, is niet zo dramatisch, jij moet namelijk nog leren om dat ook te corrigeren.

PS kan je wel volte openen en sluiten?

jep kan ik

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:23

Iemand heeft mij ooit verteld dat als je druk geeft met je been op het moment dat het paard zijn achter binnenbeen optilt, het wijken makkelijker wordt. Bij mij en mijn bijrijdfries is dit ook zeker het geval, hij reageert veel beter als ik op dat moment druk geef!
(Hoop dat jullie snappen wat ik precies bedoel)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:32

Als je netjes een volte kan openen zoals het hoort dan is dat vergelijkbaar met wijken, je duwt namelijk je paard naar buiten voor je binnenbeen.

Gewoon eens aan je instructeur vragen.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:35

Tijdens mijn les kreeg ik de tip om stil te staan,
bijvoorbeeld je rechterbeen naar achteren verplaatsen en dan druk geven.
Gaat je paard om, dan haal je gelijk de druk eraf, als beloning.
Als het goed is gaat het dan steeds makkelijker en sneller voordat je paard reageert (:
Daarna kan je natuurlijk verder in stap en draf etc.

Ik ben er nu ook mee bezig en hierdoor gaat het in stap nu aardig goed!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:59

Hoe ik het mijn KWPN geleerd heb destijds, is inderdaad aan teugel(ik deed het in stap), en dan afwenden, deed mn linkerbeen overdreven omhoog, en dan bewoog ik mee met haar stappen. dus ik zat heen en weer te wiebelen op het paard. op die manier ging haar evenwicht naar rechts en elke stap beloonde ik uitbundig. Zo ging ze automatisch snappen dat ze naar rechts moest en met haar linkervoorbeen over haar rechtervoorbeen heen moest stappen.

Ex_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 16:12

je paard hoeft niet per se aan de teugel te lopen om te kunnen wijken. Klein beetje stelling (niet te veel dat je paard over de schouder gaat lopen) je linker of rechterbeen een klein stukje achter de singel leggen en druk geven buitenteugel begrenzen en goed vast houden, maar blijf vooral recht op je paard zitten en draai niet mee met je arm als je stelling vraagt. succes!

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 17:33

Lauraa90 schreef:
Iemand heeft mij ooit verteld dat als je druk geeft met je been op het moment dat het paard zijn achter binnenbeen optilt, het wijken makkelijker wordt. Bij mij en mijn bijrijdfries is dit ook zeker het geval, hij reageert veel beter als ik op dat moment druk geef!

daarom moet je ook altijd op het goede been rijden denk ik? Want stel je rijdt linksom , en je rijdt op het goede been, moet het linkervoorbeen en rechterachterbeen tegelijk gaan (in de draf bij een paard ) en kun je haar opzij zetten

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 18:01

mijn pony wou dit eerst ook niet.. ik heb het haar geleerd door haar te laten stilstaan en met mn benen te drukken naar de kant waar ik heen wou. zodat ze een pasje omzette dan belonen en steeds iets verder gaan in stap proberen en zo doorgaan! nu wijkt ze zelf in galop!

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:05

Liaatje363 schreef:
Lauraa90 schreef:

daarom moet je ook altijd op het goede been rijden denk ik? Want stel je rijdt linksom , en je rijdt op het goede been, moet het linkervoorbeen en rechterachterbeen tegelijk gaan (in de draf bij een paard ) en kun je haar opzij zetten

Ik bedoel eigenlijk in stap haha :). Ik ben ook begonnen met oefenen in stap en daarn uitbreiden naar draf!

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:31

ahhh oke hihih ja dan heb je gelijk!