Voor het eerst samen op pad en @ work

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Voor het eerst samen op pad en @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 12:53

21 juli zijn Topanga en ik naar de fotomeeting in Veendam geweest. Het was voor ons voor het eerst dat we weer samen weg zijn geweest en een goede oefening ook zeker, omdat ik richting de winter graag weer voorzichtig aan een wedstrijd wil gaan denken met haar (startpas is onderweg).

Ons paspoortje:
Topanga (Rockefeller x Nimmerdor), 13 jaar oud, in het verleden L2 met winst gelopen maar de laatste 3 jaar is ze recreatief bereden geweest en ze is sinds mei terug in mijn bezit. Ze is een eerlijk, maar sensibel paard en dat is eigenlijk overal wel een beetje in te merken.

Ikzelf: heb vorig jaar april mn laatste L1 wedstrijd gereden toen mijn paard helaas een langdurige blessure opliep. Jaren terug wel op hoger niveau gereden, maar dat ben ik eigenlijk allemaal wel "kwijt", dus dat laat ik verder achterwege.

Op de foto's is te zien dat Topanga het erg spannend vond om op vreemd terrein te lopen. Waar ze thuis al veel meer constant is in de aanleuning en ook qua concentratie, was ze op de meeting vooral in het begin erg kijkerig en heet. Dat is ook meteen mijn valkuil (ook met vorige paarden), ik ga mezelf dan spannen in mijn lijf (toch een stukje angst denk ik) en help mijn hele houding om zeep (kapstokvoeten, voorover vallen enz, oftewel.. knijpen).

Eigenlijk is het wel goed dat dit nu ook gebeurde, want dat heb ik op wedstrijden ook snel. Daar moet ik dus echt aan werken (maar hoe, blijft een beetje een raadsel). Ik denk dat het vertrouwen tussen ons ook weer opnieuw moet groeien en dat we zo nu en dan eens ergens anders moeten gaan rijden om daar meer vertrouwd mee te raken, voordat ik aan een wedstrijd ga denken.

Mijn dank gaat uit de naar de fotografen die aanwezig waren op de meeting en die me een goed beeld hebben gegeven van waar we op dit moment staan. :)

http://www.rozenveld.weebly.com
Afbeelding

http://www.muriellemulder.nl
Afbeelding

Afbeelding

https://www.facebook.com/Marjolein6Photography
Afbeelding

Afbeelding

http://www.2impresz.nl
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

https://www.facebook.com/judith.beukema
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dit zijn we samen (van http://www.2impresz.nl )

Afbeelding

_Nero

Re: Voor het eerst samen op pad en @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:56

Wat een mooi paardje! Het plezier is er! :)

Zou je wel eens willen zien rijden met de beugels 1 a 2 gaatjes korter

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:02

Oei, je moet echt niet zo voorover gaan zitten, vooral niet als je paard al druk is! Een sprong opzij en je ligt ernaast, je kan dan echt je balans niet houden als je zo voorover zit. Probeer voor je gevoel helemaal naar achteren te hangen, waarschijnlijk zit je dan rechtop ;).
Beugels mogen idd wel iets korter, dan heb je misschien ook iets meer steun waardoor je ook makkelijker rechtop kan gaan zitten.
Teugels mogen ook wel wat korter, je hebt ze nu net te lang waardoor ze er ook net niet helemaal doorheen loopt.
Verder vind ik het er netjes uitzien, en hoe je aan de spanning moet werken?? --> heel veel op wedstrijd gaan, vooral in het begin liefst elk weekend. Dan kun je het op een gegeven moment gewoon loslaten, lukt het deze week niet, dan volgende week wel. Als je bijv. maar 1x per maand gaat blijf je altijd meer spanning houden, immers pas over een maand je volgende kans dus het moet nu gebeuren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 13:13

Bedankt! Nu jullie het zo zeggen.. ik ga inderdaad eens kijken hoe het gaat met de beugels korter. Raar is het eigenlijk, want als ik dan bezig ben, heb ik helemaal niet door hoe krom ik er eigenlijk op zit. Als je het dan achteraf terugziet, denk je woww waar was IK mee bezig?! En dat gebeurt dus regelmatig ook op wedstrijden. Kan mezelf dan achteraf wel weer voor mijn hoofd slaan.

Myrthe, ik denk dat ik in mn leven wel een paar duizend wedstrijden heb gereden, maar dit is iets wat de laatste jaren zich ontwikkeld heeft. Vroeger kreeg ik juist complimenten over mijn keurige zit altijd, maar those days are over. Ik kan wel redenen bedenken waardoor het is gekomen (vroeger thuis flink gepusht om te presteren op concoursen, altijd te horen gehad wat er NIET goed ging of beter moest enz na een wedstrijd, een kind gekregen en dus andere verantwoordelijkheden nu enz), maar het is nu zaak om het op te lossen en dat wil ik erg graag! Je hebt zeker gelijk over het regelmatig op wedstrijd gaan, maar het moet wel te combineren blijven met werk en gezin (om het weekend werkweekend)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:23

@ Leorah: maar je zegt zelf dat het al een poosje geleden is dat je gestart bent, en dat je de laatste tijd die spanning hebt. Dus ik denk echt, als je die spanning weer los wil kunnen laten, je veel moet gaan.

Maar ik ken jou natuurlijk niet, zie alleen deze paar foto's ;). Ik zie ook veel potentie maar het komt er op de foto's net niet uit. Heb je les? Anders zou je eens aan je instructeur kunnen vragen wat je ertegen kan doen, hij/zij kent jou natuurlijk veel beter en heeft misschien wel een hele goede oplossing!

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:26

Ik mis het genieten van rijden tijdens de foto opname

Ziet wat gespannen uit en je rijdt in een prachtige omgeving

Je gedachten zijn op paard alleen maar naar beneden kijken

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 13:29

Ja dat klopt wel hoor, is ook al meer dan een jaar geleden nu, maar met het vorige paard had ik dit ook al (ik denk nu een jaar of 4 in totaal). Daarvoor had ik het niet (ik heb daarvoor ook een jaar of 10 wedstrijden gereden). Ik hoop dat je het nu snapt haha.

Ik ben op dit moment op zoek naar een goede instructeur in deze regio. We wonen hier nog niet zo lang en ik had altijd les van een gerenommeerde instructeur, maar dat is nu te ver weg.

sporten, klopt ik was ook gespannen. Mijn gedachten waren niet paard naar beneden kijken, maar paard wel enigszins in bedwang houden (ze was erg heet) :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 13:34

Laat jezelf eens filmen. Ik herken het wel hoor. Vroeger had ik ook een hele goede houding {moest er wel hard aan werken trouwens}. Paar jaar alleen wat paarden zadelmak gemaakt, kind gekregen en voila....er was niks meer over van mijn eens zo goede houding. Nu heb ik ook nog eens een paard wat groot beweegt en pas uit te zitten is als ie redelijk gesloten is, maar daar heeft het paard geen boodschap aan natuurlijk. Maar het ergste was nog dat ik gewoon ook helemaal niet door had dat ik zo slecht zat. Totdat ik weer naar les ging..... Schrok me rot toen ik in de spiegel keek. Het was even een paar weken "bloed, zweet en tranen" maar nu zit ik gewoon weer als een huis en mijn paard gaat met sprongen vooruit. Ik zat net als jij gewoon teveel naar voren. Zwalkte ook alle kanten op {mijn paard dus ook...}. Gewoon veel meer op je kont gaan zitten!!! En als je het doorzitten gewoon weer onder de knie hebt, ben je in het lichtrijden ook veel stabieler.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 14:55

Sliert, ik hoop dat ik snel een goede instructeur heb gevonden, want ik ben zeker niet te beroerd om mn best ervoor te doen maar ik mis daar nu de aanwijzingen voor, vooral omdat het onbewust gebeurt. Geeft me goede hoop als ik jouw verhaal lees, bedankt daarvoor!

Ik kreeg net via pb een tip over een instructrice dus wie weet!

Niekje, dank je

Daphnedaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 18:33

Sjiek de friemel hoor! Ik ben het wel met de bovenstaande tips eens. (Ik kreeg vroeger trouwens gewoon een zweep achter mijn armen en rug zodat ik wel netjes MOEST zitten. Maar of dat nou zo leuk paardrijden was? haha! Ik vind jullie trouwens wel een heel leuk stel om te zien! succes met trainen!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 20:02

Dank je! Dat is wel leuk om te horen, ik ben ook superblij dat ze terug is en het is echt een lieverd! Dat zweepje achter de rug ken ik ook nog wel van vroeger, het is alleen niet zo goed, omdat je dan snel met holle rug gaat rijden (en dat doe ik al vrij erg soms) :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 12:49

Heeft er iemand misschien ook nog een tip over wat ik kan doen tegen verbuigen in de nek? Wanneer ze die spanning heeft zoals op de meeting, dan verbuigt ze haar nek als ik op de linkerhand rij naar rechts. Er zit dan een soort valse knik. Vanaf de schoft naar halverwege de nek buigt ze dan naar links, halverwege de nek klikt ze dan op slot met een buiging naar rechts, terwijl het hoofd wel weer naar links kijkt. Klinkt heel vreemd, maar dat gebeurt wanneer ze het spannend vindt en ik vind het erg lastig om te bedenken wat ik daaraan kan doen.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:30

probeer recht op te zitten, en je paardje ziet eruit alsof ze het super leuk vind.
verder heb ik niet heel veel tips.
heel veel succes en plezier toegewenst.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 11:23

Dank je, ja daar moet ik mee aan de slag!

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:18

Wauw wat een prachtige foto's! Je lijkt erg streng met je hand & ik zou werken naar een stabiel teugelcontact. Voor een fotoshoot vind ik de kleuren wel erg knullig op elkaar afgestemd.. Rood, Bordeaux en roze/paars? Zonde!!! :=

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:21

Wat een ontzettend leuk dier, met een beetje de juiste manier van rijden kun je daar heel wat mee!

Dat verbuigen kun je goed tegenhouden met je buitenteugel en buitenbeen... Ze loopt als het ware weg over één zijde en dat moet je aan die zijde oplossen. De kant waarover ze wegloopt, moet je begrenzen. Als je aan de andere kant gaat trekken dan loopt ze alleen maar meer weg.

Nogmaals, ontzettend leuk dier!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 19:51

Glitfaxi, knullig op elkaar afgestemd? Bedankt zeg :(, ik rij never nooit met setjesdingen, daar heb ik niks mee en ik heb speciaal voor de meeting door een ruitersportzaak een set laten samenstellen die goed bij elkaar scheen te passen. zowel het dekje als de bandages waren bordeaux en het shirt wat paarser ja. Maar goed, jammer...

rindin, bedankt!

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:52

Probeer rechtop te blijven zitten, hij lijkt me nogal druk met z'n hoofd hij rijd niet helemaal aan de teugel zegmaar over de rug en dan weer helemaal met de teugels als een waslijn dat is jammer... probeer hem ontspannen te rijden

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:21

Mooi paard en leuke combinatie! :)

Omdat je zegt dat je het gevoel weer terug moet krijgen, zou centered riding niet iets voor jouw zijn om er weer lekker in te komen?
Een stukje lichaamsbewustwording te paard is volgens mij net wat jij nodig hebt.

En om weer naar een wedstrijdje toe te werken zou ik je willen adviseren om kleine stapjes te plannen, waarin de spanning niet te hoog oploopt.
Dus eerst misschien eens ergens anders rijden en dan een keer HC starten ofzo.. maakt niet uit hoe je het aanpakt als het voor jou maar werkt!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 18:44

Ik wil heel graag weer les van iemand die gewoon engels/duits lesgeeft. Dat heb ik altijd gehad bij een best heel gerenomeerde instructeur, maar door verhuizing is dat te ver weg nu en ik vind het ZO lastig om weer iemand te vinden die past bij mij en mijn methodiek. Ik heb al wat losse lessen klassiek gehad, maar dat is het ook zeker niet voor mij. Maar ik heb nu een tip gehad over iemand en ik ben benieuwd wat daar uit komt.

Wat betreft wedstrijden, ja, dat is een hele goeie. Ik wil eerst een aantal keren even op locatie rijden, gewoon om van omgeving te wisselen. HC ach, daar heb ik op zich niet zoveel mee, als je dan toch alles erop en eraan doet, dan mag het van mij ook meetellen.

xRooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 21:05

Ik zou je graag zien rijden met je beugels 1 of 2 gaatjes korter! :D En je teugels misschien ook wat korter.. Rechtop zitten, hij hoeft maar een gekke sprong te doen en je ligt er naast.. Hoop dat je er wat aan hebt! En....
Wauw wat een plaatje! <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 21:35

Bedankt! Ik heb inmiddels thuis nu mijn beugels 1 gat korter. Dat gaat op zich wel goed, dus ik kijk komende week even hoe het gaat als ik ze nog 1 gat korter doe .Ik krijg door slijtage in mijn heupen door verkeerde heupstand na HD snel pijn in mijn heupen als de beugels niet goed voor mij zitten), dus ik kan niet in 1x zoveel veranderen zeg maar.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 14:27

Leuk dat je misschien weer iemand gevonden hebt voor les!

Cetered riding is trouwens geen manier van rijden hoor, is alleen de ruiter bewust maken van je balans e.d. juist leuk om een keer een dagje er bij te doen!
En doordat je meer gebruik maakt van het rijden vanuit je centrum en met lichtheid, is het minder belastend voor ruiter en paard, maar ik wil je niks opdringen hoor! ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 15:58

Ik zal er eens over gaan lezen, had me er ook niet in verdiept eerlijk gezegd. Maar het liefst heb ik gewoon een instructeur die op de "ouderwetse" manier lesgeeft. Dat lijkt mij toch het beste te liggen op de één of andere manier :D