Fris voor eerst HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiefris

Fris voor eerst HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 19:33

Dit is Fris. Hij is nu ongeveer 5 jaar in mijn bezit. We hebben 4 jaar geleden 5 wedstrijden gereden daarna zijn we gestopt.
Nu zijn we het weer aan het oppakken en hadden we zondag onze eerste wedstrijd.

Klein paspoortje :
Naam : Fris
Geboren in : 2002
Hoogte : 1.475 meter.
Niveau : B met 5 winstpunten

Dit zijn foto's van afgelopen zondag.
We zijn thuis bezig met vooral ontspanning in de hals.
Ook moet ik meer rust houden in mijn handen en die vaker ontspannen.

Fris is normaal thuis heel braaf ziet nooit wat en is eigenlijk een watje, maar toch met een vrij dikke nek waardoor die niet super voor dressuur is.
Op de wedstrijd zondag zag hij van alles wat extra spanning opleverde.

Maaaaarrrr hier de foto's :
Commetaar van harte welkom

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. En tot slot even gek doen
Afbeelding

Debby87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:00

Hoi,

Let erop dat je je hakken goed uitdrukt en je tenen naar binnen draait.
Ook vind ik dat je nogal streng met je handen bent zorg voor licht contact met de mond.

Succes..

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:04

Hooii,
Leuke pony en jullie zijn een leuke combinatie. Ik vind persoonlijk dat je beugels wel een gaatje langer mogen, let inderdaad erop dat je je hakken niet optrekt. Verder vind ik het er netjes uit zien.

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 20:28

Debby87 schreef:
Hoi,

Let erop dat je je hakken goed uitdrukt en je tenen naar binnen draait.
Ook vind ik dat je nogal streng met je handen bent zorg voor licht contact met de mond.

Succes..

Ik zal daar inderdaad goed op letten. Zie het nu zelf ook.
Van mijn handen weet ik zelf wel.
Dankjewel :)

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 20:29

lrtj_ schreef:
Hooii,
Leuke pony en jullie zijn een leuke combinatie. Ik vind persoonlijk dat je beugels wel een gaatje langer mogen, let inderdaad erop dat je je hakken niet optrekt. Verder vind ik het er netjes uit zien.

Zal dat eens proberen misschien dat dan ook beter met mijn hakken gaat. Bedankt voor de tip :)

horlynnses

Re: Fris voor eerst HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:42

leuk paardje ten eerste wat voor een ras is het ?
het ziet er leuk uit maar jij mag meer je hakken uitdrukken. Persoonlijk vind ik je ietwat te streng met je hand, je zou hem wat losser mogen laten naar mijn mening. Persoonlijk zou ik ervoor zorgen door hem in het begin wat lager in te stellen en langzaam wat meer op te pakken en kijken of dit voor meer ontspanning lijdt. Verder veel succes met je paard en de wedstrijden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 20:54

je kunt je bij dit paard gaan focussen op de hals, terwijl het probleem veel meer in z'n lijf zit.

Dit is een dier wat z'n rug uitdrukt. De pas klein houdt en vooral ook achter de massa plaatst. Wanneer je hier teveel die hals laat opkrullen, met of zonder druk.. zal dit ten koste gaan van de pas, de techniek. De telgang loert dan om de hoek.

Bovendien mag die drafpas veel actiever. Zet hem eens aan het werk maar niet in de krul. Je zult eerst rijtechnisch nog wat op moeten lossen. Voordat je hiermee aan de slag kan. Bovendien heeft ie wel een dikke nek, maar eigenlijk opgebouwd uit de verkeerde training. Hij heeft ook een onderhals. Of had ie al.. maar goed. Eerst het lijf, lossigheid .. dan de rest.

Daarnaast vind ik je zadel je te klein ogen. En lijkt hij net wat teveel op de schouder te liggen. Voor een paard welke de rug al uitdrukt niet echt bevorderend.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 29-07-13 20:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 20:54

horlynnses schreef:
leuk paardje ten eerste wat voor een ras is het ?
het ziet er leuk uit maar jij mag meer je hakken uitdrukken. Persoonlijk vind ik je ietwat te streng met je hand, je zou hem wat losser mogen laten naar mijn mening. Persoonlijk zou ik ervoor zorgen door hem in het begin wat lager in te stellen en langzaam wat meer op te pakken en kijken of dit voor meer ontspanning lijdt. Verder veel succes met je paard en de wedstrijden.

Ras is onbekend. Wij denken dat het een kruising van een paint horse x ??? is.
Dat was ook mijn bedoeling om te doen alleen door dat alles intresant was werd meneer helemaal druk.
Bedankt verder :)

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 20:57

Knert schreef:
je kunt je bij dit paard gaan focussen op de hals, terwijl het probleem veel meer in z'n lijf zit.

Dit is een dier wat z'n rug uitdrukt. De pas klein houdt en vooral ook achter de massa plaatst. Wanneer je hier teveel die hals laat opkrullen, met of zonder druk.. zal dit ten koste gaan van de pas, de techniek. De telgang loert dan om de hoek.

Bovendien mag die drafpas veel actiefer. Zet hem eens aan het werk maar niet in de krul. Je zult eerst rijtechnisch nog wat op moeten lossen. Voordat je hiermee aan de slag kan.

Daarnaast vind ik je zadel je te klein ogen. En lijkt hij net wat teveel op de schouder te liggen. Voor een paard welke de rug al uitdrukt niet echt bevorderend.

Aan het zadel wordt gewerkt. Laatste tijd merk ik ook dat hij er last van heeft. Heb vandaag de zadelmaker gebeld en die zal zo snel mogelijk een afspraak maken. Vanaf vandaag rijd ik eerst ook niet weer voor het zadel goed is. Volgende week ga ik ook vakantie en dan is hij helemaal vrij.

Bedankt voor de tips verder. Zal hier mee aan de slag gaan !

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 21:11

wat ik wel jammer vind is dat je hem bestempeld als 'geen dressuurpaard'. Ook in je profiel.
Terwijl de foto van het andere paard er niet beter uitziet. Ik breng het echt even heel hard, maar het is goed bedoelt hoor.

Als jij dat halsje even laat zitten. Actief gaat rijden. Concequent aan de gang gaat, hier ook les bij neemt.
aanvullend nog 1 a 2 in de week goed longeert met de juiste bijzet.

dan heb je hier een functioneel paardje aan hoor. Dat andere paardje in je profiel is springgefokt (of in ieder geval flink neerwaarts gebouwd). Loopt behoorlijk in een valse knik en achter de loodlijn. Ook hier met een onjuist lichaamgebruik.

Ik denk dat jij dit als ruiter in de hand werkt. Ook hier heel lomp gebracht door mij. Maar meer omdat ik je wil laten weten dat je er aan kunt werken. En het niet komt omdat je paard niet functioneel is. Want dat is ie vast wel, hij is voor dressuur beter gebouwd dan die andere (die hals valt enigzins te trainen, neerwaarts gebouwd niet) hij is net wat gevoeliger voor je rijstijl en zet standje 'lomp-in-de-hals" er maar op. :-).. wedden dat jij er wel voortuitgang mee boekt!

Martina1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 19:41

Vind je nogal hard in de hand en loopt niet lekker door z'n lijf. Teugels wat losser maken en dan komt de rest vanzelf. Vanuit achter naar voren rijden.

NFS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:43

Hey Jamie,
Jullie zijn al erg vooruitgegaan hoor! Ik weet uit ervaring inderdaad dat fris niet de voorwaartste is. Probeer wel (net als de anderen zeggen) hem toch voorwaartser te rijden, dan komt zijn neerwaartse ook al makkelijker. Voorwaarts en aan het been zijn toch de meest belangrijke dingen.
Daarbij denk ik dat de foto's niet helemaal op de mooiste momenten genomen zijn.

Jullie hebben goed les en boeken vooruitgang, dus ga lekker zo door en let op je houding dan komt het wel goed met jullie!

ankehoix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:18

Knert schreef:
wat ik wel jammer vind is dat je hem bestempeld als 'geen dressuurpaard'. Ook in je profiel.
Terwijl de foto van het andere paard er niet beter uitziet. Ik breng het echt even heel hard, maar het is goed bedoelt hoor.

Als jij dat halsje even laat zitten. Actief gaat rijden. Concequent aan de gang gaat, hier ook les bij neemt.
aanvullend nog 1 a 2 in de week goed longeert met de juiste bijzet.

dan heb je hier een functioneel paardje aan hoor. Dat andere paardje in je profiel is springgefokt (of in ieder geval flink neerwaarts gebouwd). Loopt behoorlijk in een valse knik en achter de loodlijn. Ook hier met een onjuist lichaamgebruik.

Ik denk dat jij dit als ruiter in de hand werkt. Ook hier heel lomp gebracht door mij. Maar meer omdat ik je wil laten weten dat je er aan kunt werken. En het niet komt omdat je paard niet functioneel is. Want dat is ie vast wel, hij is voor dressuur beter gebouwd dan die andere (die hals valt enigzins te trainen, neerwaarts gebouwd niet) hij is net wat gevoeliger voor je rijstijl en zet standje 'lomp-in-de-hals" er maar op. :-).. wedden dat jij er wel voortuitgang mee boekt!

Precies wat ik dacht, super uitgelegd. :)

Ga eerst eens terug naar de basis, wat er duidelijk niet correct in zit. Focus niet op het 'in de krul' lopen maar op ontspannend over de rug lopend.
succes!

Edit: en pas op dat je niet in stoelzit gaat zitten!

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:02

goed je hakken uitdrukken handen recht op en rijd hem ontspannen daardoor zie je da hij ook wat zakt

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:44

Ik vind het een pracht paard met geweldige aftekeningen maar zijn neus moet een beetje naar binnen en dat kun je makkelijk doen door te spelen met je teugels. Hij mag iets actiever zijn want hij ziet er een beetje verveeld en sloom uit. Ik zou je beugels een gaatje omhoog doen, dan kun je je hakken beter uitdrukken :)

Zorro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:51

Wauw Jamie! Jullie zijn vooruit gegaan zeg, denk dat ik je jaren geleden voor het laatst heb gezien.
Het ziet er al veel beter uit!

Groetjes Mariska

s1028438

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:07

Ziet er al aardig uit. Wanneer je minder streng met je handen zal zijn zal hij nog beter gaan lopen.

Jamiefris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 18:10

Zorro_ schreef:
Wauw Jamie! Jullie zijn vooruit gegaan zeg, denk dat ik je jaren geleden voor het laatst heb gezien.
Het ziet er al veel beter uit!

Groetjes Mariska

Dat is inderdaad al een lange tijd geleden ! Jou paardje ziet er ook mooi uit !

Voor de rest, ik heb mijn zadel breeder laten zetten en op maat laten maken. Nu loopt hij meer voorwaarts met meer lengte in de hals.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 07:26

Focus je meer op het actief voorwaarts rijden en laat die hals even voor wat het is. Ik denk dat je dan de ontspanning er vanzelf inkrijgt.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:46

Idd, laat die hals maar eem gaan. Ik zou vooral veeeeel schakelen om em actief te krijgen/houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:15

Dat zadel is zeker niet het enige probleem geweest. Het hele plaarje klopt gewoon niet en ziet er onvriendelijk uit. Inderdaad helemaal terug naar de eerste basis met goede begeleiding voor jou en het paard!

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:48

Leuke combinatie!! Op de 4e foto trek je fris iets te gespannen terug. Maar de rest van de fotos ziet er goed uit. Ik vind jullie een mooie combinatie :)