Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Tango1979 schreef:Dan ga jij er denk ik van uit dat achter de loodlijn automatisch ook achter de teugel is. Dat is voor mij niet zo.
Achter de teugel is altijd fout, teken van verzet, net als tegen de hand. Achter de loodlijn is in mijn optiek niet standaard achter de teugel.
Citaat:Mijn instructrice zei laatst, als je niet kan oprollen, kan je ook niet uitschuiven. Klinkt misschien apart, maar wat ze bedoelde was als de bovenlijn niet loslaat, kan je ook niet correct oprichten met neusje voor de loodlijn.
Simpelman schreef:Als het paard achter de loodlijn gaat kan het gemakkelijk het voorste deel van de rug vastzetten.
Een jong/ongetraind paard doet dit dan ook prompt om de belasting van de achterhand te verminderen.
Janneke2 schreef:...ik ben het hier wel mee eens, maar...
het hangt heel erg van het niveau af. Voor Any en Gal en Arlinde enzo geldt dit beslist.
Op lager niveau geldt eerder, dat zodra het dier de kaak "op zachte aanvraag" ontspant, het zin heeft, om direct een beetje (zowel als beloning en als training) de hals te laten strekken. Mijn doel is in eerste instantie een gestrekte hals, lager dan de schoft (en dus goed lang) en ''daar'' nagefelijkheid ""hebben"".
Tegen de tijd dat dat bereikt is, kan ik idd wat 'oprollen' gaan vragen dan wel hoger instellen - met de scherprechter, dat ik ten allen tijde "met mijn kuit de neus vooruit moet kunen duwen".
Ik begin dus met strekken, ga dan daarna eventueel een beetje oprollen en dat weer afwisselen met 'uitschuiven'.