ik rijd al een hele tijd op een super leuke kwpn'er. Dit gaat hartstikke goed! Loopt mooi ontspannen en nagefelijk, doe er ook best moeilijke oefeningen mee (l niveau ongeveer). Ook is daar een super leuke e-pony. Hij wordt in september 4. Een paar maanden geleden hebben de eigenaresse en ik hem weggebracht om beleerd te worden. Helaas is dit niet goed gegaan. We herkenden de pony niet meer terug, hij was een bonk spanning en was zichzelf niet meer. We weten ook zeker dat het beestje echt klappen heeft gehad. Achteraf hebben we natuurlijk hartsikke spijt dat we hem daar ooit heen hebben gebracht
. Gelukkig kwamen we er nog enigzins op tijd achter en hebben we de pony snel weer naar huis gehaald!Maar goed, de osteopaat is een aantal keren geweest en heeft hem weer helemaal soepel gemaakt. We hebben verder ook erg veel aan het vertrouwen gewerkt. Alles op een rustig tempo. Een klein maandje terug hebben we de pony opnieuw weggebracht om beleerd te worden. (daar was hij echt weer klaar voor) En wat een verschil! Hartstikke aardige mensen, er wordt goed met de pony omgegaan, alles helemaal top!
Maar nu komt het: die mensen daar hebben hem nu dus 3 weken lang de basis geleerd en dat gaat hartsikke goed. Maar je moet wel echt duidelijk zijn bij hem. Het is echt een boefje die pony! Nu hebben die mensen zoveel ervaring dat het beestje bij hen amper kans krijgt om stout te zijn! Wel blijven ze uiteraard altijd paardvriendelijk. Deze week heb ik er 4 keer op gereden. In het begin toont hij toch nog wel veel spanning, maar ook dat gaat al beter.
Alleen ik ben onzeker en 'bangig' geworden. Ik ben er een paar keer afgevallen (niet hard of zo), omdat ik niet duidelijk genoeg was.
De pony heeft namelijk echt leiding nodig. Ik doe dit niet genoeg en wacht af. Met als resultaat dat de pony te veel ruimte krijgt en z'n eigen plan gaat trekken, waardoor ik er dus afval. Maar goed ik moet dus gewoon strenger worden! En hoe doe je dat: als die pony potverdorie niet op mijn been reageert, dan geef je hem 1 keer een schop! Want dat zachte aanraken wat ik dus doe, dat heeft gewoon geen effect!
Het probleem zit hem vooral in de galop. In de stap en draf gaat het prima. Maar ik durf die pony nu eigenlijk niet 'zomaar' een schop meer te geven, omdat ik bang ben voor zijn reactie.
Maar dit zijn allemaal fouten van mijn kant! Ik moet de leider zijn! Die pony moet naar mij luisteren!
Ik weet het, maar doe het dus niet.
De laatste keer dat ik er op heb gereden (gisteren), hebben we na afloop een goed gesprek gehad. (wat resulteerde in janken van mijn kant, maar dat terzijde
)Ze hebben me precies vertelt wat ik verkeerd doe en wat beter moet!
Iedereen zegt ook dat ik het kan en in me heb, nu moet ik het alleen zelf nog geloven en laten merken!
Wat ik nog wel ff moet zeggen dat het wel echt een 'lastige' pony is. Niet iedereen kan er zo mee weg rijden. Want als je niet duidelijk genoeg bent of onzeker bent lig je er zo naast. Zodra die pony ook maar een heel klein kansje krijgt om niet te luisteren doet ie het ook niet. Hij is echt een pony voor gevorderden. Maar het is zo'n leuk beestje en ik houd van hem! En we passen ook echt bij elkaar. Maar inmiddels ben ik dus vrij onzeker op hem geworden, wat natuurlijk van kwaad tot erger gaat.
Wat ik ook even moet vertellen dat dit allemaal helemaal nieuw voor mij is, ik ben nog nooit bang voor of op een paard geweest! Nog nooit! Maar het is denk ik vooral dat ik bij hem de controle kwijt raak en daardoor raak ik in paniek. Ik heb op genoeg bokkende en stijgerende paarden gezeten en ben nog nooit angstig geweest! Maar elke keer had ik nog enigzins controle en dat ben ik nu een aantal keer kwijt geraakt waardoor ik enigzins in paniek raak..
Morgen ga ik weer op hem rijden en ik ben van plan nu echt duidelijk te zijn! Ik ben de leider! En ik ga iedereen laten zien dat ik het kan! Maar oefff wat ben ik nu al zenuwachig voor morgen..
Wat ik met dit topic wil? Ik weet het niet precies. Iemand die me een schop onder de kont geeft of het zelf misschien ook heeft meegemaakt. Of er ervaring mee heeft. Of nog een goede tip heeft!
Mijn zelfvertouwen en het vertrouwen in de pony moet 'gewoon' weer ff terugkomen haha.
Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen!
. hier heb ik zeker wat aan! de eigenaresse is er overigens elke keer bij hoor :b. elke keer gaan we samen met de auto erheen. De eigenaresse geeft mij ook privé les op die kwpn'er