Anna aan het werk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannerocky

Anna aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 14:06

Halloooo bokkers! *\o/*

Afgelopen zondag hadden Anna en ik onze eerste fotomeeting! We hebben het ontzettend naar ons zin gehad, en het was voor Anna een hele goede ervaring! Ik heb haar vanaf haar 3e zelf beleerd, in het begin met wat hulp van de eigenaar aan de longe, maar later alles toch zelf doorgezet. In het begin was het rijden erg lastig, ik wist niet zo goed wat ik er aan moest doen, maar kijk nou eens wat voor een groot machtig paardje er uit is gekomen! Ze is al lekker bespiert, en als ze lekker door haar lichaam loopt, heerlijk ontspannen, een goed en leuk te rijden paard! Het is het eerste paardje wat ik zelf helemaal beleerd heb, en ik heb al heel veel gehad aan commentaar via topics, ook op andere sites. Dit is de 2e keer hier op bokt, en de vorige keer had ik ook leuke en behulpzame reacties, ik hoop nu weer! :j

Ik heb een half jaartje terug een onderling wedstrijdje gereden, gewoon voor de fun, maar mevrouw was niet vooruit de branden! Ik heb minstens 10 minuten gedaan over een proefje zonder galop, hahaha.. Maar ze gaat al beter! Momenteel volg ik clublessen met haar, waar we langzaam maar zeker steeds meer dingetjes leren. We doen het rustig aan, want van te overhaast en gestrest rijden word ze paniekerig. Het is een B/L niveau les, met veel basisoefeningen, wat bevestiging, stukjes wijken, maar vaak schouderbinnenwaarts, etc. Wijken vind ze nog erg lastig, net als de galop. /3

Puntjes waar ik op dit moment aan werk zijn bevesting, het hele lichaam gebruiken (haar achterhand gebruikt ze super!), ontspanning en haar moeilijke kant is vooral de galop. Ze is snel uit evenwicht, ontzettend gespannen, en slecht te sturen. Probeer ik haar op de hoefslag te zetten en rechte stukken te laten galoperen, valt ze er uit, of stopt ze zelf. Daar zou ik heel graag tips voor willen hebben, want dit is en blijft momenteel eigenlijk het enige echte struikelblok..
Verder vind ik zelf het zitten op haar vrij moeilijk. Zoals jullie zometeen op de foto's kunnen zien heeft ze ontzettend mooi beengebruik, maar dat maakt het allemaal niet makkelijker.. Ze is het eerste echt paard dat ik rijd, hiervoor heb ik alleen maar pony's gereden, dus doorzitten, en het goed en netjes uitzitten van de galop is nogal lastig, tips, heeel graag!! *D

Linkje naar het andere topic:

Een paspoortje:
Naam Anna
Ras Fries x KWPN x Quarter Horse
Leeftijd 4
Geslacht Merrie! }>
Gestart? Nee
Niveau B, met wat tussenstukjes naar de L. *\o/*

Made by: https://www.facebook.com/Marjolein6Photography - Seven op Bokt
Afbeelding

Afbeelding

http://imageshack.us/a/img202/6196/apgo.jpg

Afbeelding

Made by: http://www.muriellemulder.nl/ - Muurp op Bokt
Afbeelding

Afbeelding

made by: Judith Beukema - Likemaaike op Bokt
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sorry voor mijn af en te wat inspannende gezichten :') hahaha..

Commentaar op het rijden heel graag! Maar houd er rekening mee dat ze erg gespannen was, en ik haar vrij kort moest houden. Thuis ben ik heel veel aan het oefenen met lang en laag, wat ze nog erg moeilijk vind. Tips hiervoor ook welkom, net als voor de galop, en stil zitten.

Over mijn voeten, ja ze lijken af en toe wat ver uitgestoken :') Maar meestal valt dat wel mee! Ik had nu nogal moeite met zitten, en moest me ver uitdrukken in het zadel haha.

Bedankt iedereen, voor deze geweldige ervaring!!

Liefsss! *\o/*

*Edit, betere kwaliteit foto's.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:24

Je gezicht viel me direct op ja! Ik vind haar niet heel erg gespannen ogen hoor. Ga je vaak op buitenrit met haar? En zonee, heb je hier de mogelijkheid voor?
Waar loop je tegen aan bij de galop? Gaat ze hard, ongecontroleerd of eerder langzaam?
Lang-laag is vooral bij een jong paard erg belangrijk, goed dat je hiermee bezig bent. Ik zie liever
een jong paard wat iets te diep loopt maar wel lekker los in z'n lijf is dan een die strak is.
Probeer thuis veel te schakelen qua halshouding, lekker lang laag maar probeer haar ook iets ronder te rijden
en veel stelling en buiging. Dit heeft bij mijne erg geholpen en zo kreeg ze het lang laag ook sneller door!
Daarnaast moet je proberen je niet te concentreren op de voorkant, gewoon lekker veel figuren rijden,
wat druk van voor houden en goed aanvullen met je been, dan komt het vaak zo!

Succes :)

sannerocky

Re: Anna aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 10:40

Bij de galop is het meer ongecontroleerd, niet zozeer de snelheid, ik heb haar daarin wel onder controle, maar meer het sturen. Ze wil moeilijk op de hoefslag blijven, en soms stopt ze er ineens mee en valt ze er uit. Ze heeft een vrij krachtige galop, en is heel snel moe van het galoperen. Ik denk dat het haar gewoon heel veel energie kost, laat staan dannook nog netjes te gaan lopen!
Het gaat elke dag een stukje vooruit, masr op dit moment is vooral rechtsom een probleem.

Bedankt!!

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:43

Als je haar in galop op de volte zet loopt ze dan over de buitenschouder weg? Probeer dan zo goed mogelijk je buitenteugel te begrenzen en als ze daar niet op reageert kun je altijd een springzweepje in je buitenhand nemen en een tikje tegen haar schouder geven!
Daarnaast is stukken rechtuit (buitenrit op een lang pad) galopperen, niet te hard, gewoon normaal, een goede conditietraining en krijgt ze minder moeite met haar galop!

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 10:47

Ja ik rijd zoveel mogelijk buiten, ook veel galop, omhet voor haar in eerste instantie daar wat makkelijker te maken, zodat ik het in de training kan gebruiken.
Ja af en toe ook inderdaad, hoofd in de lucht en niet meer luisteren haha. Maar dat is nu eigenlijk al nauwelijks meer.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:48

Aller eerst, wat een prachtig dier!

Over het algemeen ziet het er netjes uit.
Op de foto's lijk je wat streng in je linker hand. Ook lijk je afentoe links van in te knikken of in te zakken.
Let op dat je recht boven je paard zit. Dan word het voor haar misschien makkelijk om de balans te zoeken en voor jou makkelijker om te sturen.

ik denk dat jullie er wel gaan komen. Het ziet er in ieder geval leuk uit! succes

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 10:52

Ja dat idee krijg ik zelf ook! Maar heb het al aan een aantal mensen gevraagd, en die zeiden dat het wel mee viel.. Bedankt, nu weet ik toch wat ik zelf al een beetje dacht!

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 22:34

Dankjewel, leuk om te horen :)

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-13 15:54

Nog meer tips? :)
Dit is vast niet alles, kan ze goed gebruiken

Nienkevdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:25

ziet er fijn uit! alleen zo nu en dan je handen, maar dat is op sommige foto's ook wel weer goed, dus kan ook net een moment zijn.

xIrisV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:11

Leuk paard!!
Hier tips: handen dichter bij elkaar en op de een na laatste foto heb je je armen wat gestrekt ;)

Maar verder heel erg netjes!!! :D

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 22:35

Wauw, wat een positieve reacties! Bedankt iedereen :)
Ja, mijn handen is het grootste probleem op de foto's, ik ben af en toe echt wat te streng.. En ik moet zorgen dat ik ze goed naast mekaar houd..

Jeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 17:07

Erg leuke combi

Probeer je hakken wat meer uit te drukken en je handen meer te dragen.
Foto's zeggen niet veel, maar ziet er soms wat vast uit !

Succes jullie

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 17:38

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.