houding tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elieneke_1

houding tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 13:28

Heej!
hier een topic waar je met een foto kan vragen over tips over je houding :)
Natuurlijk wel respectvol blijven en op bouwend.
Je kan er altijd wat extra info bij geven of vragen over iets bepaald van je houding ;)

Ik zal al meteen een foto plaatsen als voorbeeld waar je mee kan beginnen :)

http://i44.tinypic.com/ofsr5z.jpg

men voet was niet uit de beugel geschoven maar we moesten doorzitten zonder stijgbeugels :)

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 17:09

volgens mij was hier al een topis voor?

de punten die ik zie:
-rechtop zitten (schouders naar achter)
-naar voor kijken
-tenen naar voor laten wijven
-hakken naar beneden (ook zonder stijgbeugels ;) )
-handen rechtop

wel een leerzaam topic denk ik zo.

Anoniem

Re: houding tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 09:13

Hakken naar beneden zonder beugels hoeft niet imo :)

het idee van hakken naar beneden (waarbij ze idealiter nog wel evenwijdig met de grond moeten lopen) is dat je je benen ontspannen naar beneden kunt laten vallen, met de bal van de voet in de beugel. Het doel ervan is dat je ontspant in je billen, bovenbenen en kuiten, zodat je dus niet zit te klemmen. Dát is imo waar je je op zou moeten concentreren, niet op die hakken.
Tenen naar voren laten wijzen is ook zoiets. Idealiter zit je op de binnenkant van je bovenbenen en je billen, en dan hoef je dus niet je enkel te verdraaien om je tenen naar voren te kunnen laten wijzen, omdat je al op de binnenkant van de bovenbenen zit en niet op de achterkant. Het heeft wederom een functie: je onderbenen klapperen veel minder :)

Absoluut een leerzaam topic :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:12

Valt niet mee, om op een niet ontspannen bewegend paard goed en recht en ontspannen te zitten. je ziet, dat door de houding van het paard zoals hij beweegt op de foto, jij naar voren gegooid wordt (geduwd) wat je weer moet compenseren in je bovenlijf.
(paard beweegt een beetje "over de kop")
Handen losser, niet focussen op de voorkant, maar op achter. Laat het hoofd voor wat het is (niet naar beneden dwingen met hand) en geef hem meer lucht in je handen.
dan pas, kan je goed en ontspannen leren zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:01

...ik krijg het idee, dat het paard (om wat voor reden dan ook) jou net iets hoger opgooit, dan je aankan.
Op de foto zit je net niet in het diepst van je zadel.

Tip: werk aan je eigen buikspieren. Plat op je rug liggend, voeten op de grond, knieen in de lucht telkens je navel en het gebied daar iets onder naar binnen trekken en zo je hoofd, je benen dan wel je armen optillen.

Te paard: zodra zitten niet echt makkelijk meer is: doe met kracht je navel (en het gebied daar iets onder) naar binnen (het aanspanne van de "bikinispier", de traversus abdominis).
Daarmee verhoog je de stabiliteit rond het zwaartepunt van je eigen lichaam - daarmee is het ook makkelijker, om je benen en armen soepel en ontspannen te gebruiken.

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 12:11

handen recht op houden
rechtere rug
en proberen (lukt natuurlijk niet altijd haha :+ ) je voeten in de beugels te houden
en naar voren kijken

zit stiekem te kijken of ik niks herken wat ik ook doe leer ik ook nog een beetje

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 09:15

TailsLover1 schreef:
handen recht op houden
rechtere rug
en proberen (lukt natuurlijk niet altijd haha :+ ) je voeten in de beugels te houden
en naar voren kijken

zit stiekem te kijken of ik niks herken wat ik ook doe leer ik ook nog een beetje

We moesten de voeten uit de stijgbeygels doen;)

iemand nog foto's?

TailsLover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 12:14

elieneke_1 schreef:
TailsLover1 schreef:
handen recht op houden
rechtere rug
en naar voren kijken

We moesten de voeten uit de stijgbeygels doen;)

iemand nog foto's?

o sorry haha :) had ik overheen gelezen

elieneke_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 21:21

kan geen kwaad hoor ;)