Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
troi schreef:Sowieso ieder paard is anders. Ik heb ervaring met een van zichzelf vrij stijf paard dat ook zo 20 minuten nodig heeft om lekker los te komen en goed door het lijf te gaan bewegen. Het kan dus heel normaal zijn, mede omdat een dier wil het kunnen nageven lekker los moet zijn. Ik zou er geen haast mee hebben en die eerste 20 minuten niet focussen op dat nageven maar letten op aan het been zijn en oefeningen doen om die soepelheid nog beter te krijgen, wijken/zijwaarts/achterwaarts veel overgangen voltes groter en kleiner maken. Naarmate je meer traint zal dat soepel worden in een steeds kortere tijd gebeuren en het dier ook makkelijker en eerder nagevelijk kunnen zijn.
Relaxed schreef:Ik mis jouw been in dit verhaal.. Je schrijft wel dat je weerstand biedt met je hand, maar wat doet je been? Is je paard wel aan je hulpen?
Normaal gesproken hoort een paard meteen vanaf dat je erop zit (en hem oppakt) na te geven, zodra jij dit vraagt. Het is dus niet een kwestie van eerst rondlummelen en dan pas nageven.
elkedortmans schreef:Je moet eens proberen met het warm rijden lange teugel teugel te geven. In stap en draf moet je proberen het hoofd zo laag mogelijk te krijgen en in de galop zijn/haar hoofd op het paard zijn/haar borsthoogte te laten lopen. lange teugel zorgt meestal voor ontspanning. Als je je paard hebt warmgereden laat je haar even stappen en neem je de teugels op maat daarna lukt het meestal het paard nageeflijk te krijgen .
terpentijn schreef:In je laatste post, TS zit al een deel van het antwoord....hij is niet "bij jou" (en dus ook niet "aan het been") omdat al het andere belangrijker/interessanter is.
Door dat heen en weer koekeloerende hoofd voel jij je geroepen om steeds druk op de teugels te zetten, om dat hoofd rechtuit ('Bij jou") te houden.
Dit is zeer herkenbaar bij jonge en wat oudere, maar brutale/eigenzinner type paarden.
Toch verwar je een paar dingen: het paard is gewoon niet ontspannen zo lang hij zo om zich heen loopt te loeren, waarbij blijkbaar het hoofd en de hals helemaal meedoet. Dan hangt deze, en dan weer de andere teugel daardoor slap/los, en neem jij de teugels steeds korter. Daardoor KAN hij ook niet meer voorwaarts.En daardoor ook nooit aanleuning vinden.
Het zal voor paard moeilijker worden, om zich zo aan jouw aanwezigheid op zijn rug te onttrekken, als je hem continu bezighoudt, hetgeen inderdaad betekent: juist wel been geven, en voorwaarts er mee!
Een flinke los doorgesprongen galop (gaat-ie te hard, dan op grote volte zetten) kan wonderen doen om meneer bij zijn ruiter en eigen benen te houden.
Flink aan het werk zetten, geen enkel volledig rondje door de bak en op de hoefslag afmaken zonder een volte, figuur of iets in te bouwen, en even niet bezig zijn met "aanleuning". Zo lang je zijn aandacht niet op jou en het werk gericht is, kun je elke vorm van aanleuning vergeten. Rijd binnenhoefslag en stuur vooral op je gewichtsverplaatsing. Verras hem.
Het aanhalen van de slappe teugel(s) bij een steeds rondkijkend paard heeft geen zin, het paard moet vooral teruggehaald worden naar die ruiter die er op zit... dus: uitdagingen in de rijbak bieden. Balkjes neerleggen, pionnen-circuit maken, als je daartoe de gelegenheid hebt natuurlijk.
Buitenritten kunnen ook wonderen doen, dan kan-ie rondkijken wat-ie wil, als jij maar recht vooruit blijft denken. En zitten, en die teugels laat vieren zodra je merkt dat die hals zakt.
Als dat niet wil alleen, dan evtl. met een ander betrouwbaar paard er bij.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, je moet alleen even uitpuzzelen wat voor dit paard en jou de juiste aanpak is.
Dat is niet "aanleuning bereiken", maar eerst" aandacht opeisen". Anders kom je nergens.
Poowniee schreef:Thanks voor je tips, helaas ben ik bang dat dit niet gaat werken voor ons als combi al weet ik dat dit zeker een oplossing zou zijn. Dit omdat mijn paard voordat hij nageeft zo kijkerig is dat rijden aan een los teugeltje niet mogelijk is ik heb meteen druk op de teugels nodig om zijn aandacht bij mij te houden.
terpentijn schreef:Ik geef het op, ik heb uitgebreid gereageerd, je hebt er niets van begrepen. anderen mogen TS van advies dienen.
TS, alles wat je schrijft zijn begrijpelijke beginnersfouten.
Neem les.
Poowniee schreef:Dankjewel voor de uitgebreide reacties! Ik snap inderdaad dat het grootste probleem is dat ik hem niet bij de les krijg gehouden in begin van mijn training. De tips hiervoor die jullie gaven probeer ik inderdaad al zoveel mogelijk toe te passen!
Ik houd contact met mijn teugels om te voorkomen dat hij wegspringt of versnelt, hier heeft hij echt een handje aan in bijv `enge` hoeken. Wil hij na buiten kijken vraag ik met mijn binnenteugel aandacht naar binnen. Wat me dan wel een raadsel blijft is waarom hij uit eindelijk toch nageef
Poowniee schreef:Ik houd contact met mijn teugels om te voorkomen dat hij wegspringt of versnelt, hier heeft hij echt een handje aan in bijv `enge` hoeken. Wil hij na buiten kijken vraag ik met mijn binnenteugel aandacht naar binnen. Wat me dan wel een raadsel blijft is waarom hij uit eindelijk toch nageef