Appuyement

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Senna012

Appuyement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 17:26

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik ben de laatste tijd heel erg druk en goed bezig met rijden met me pony en dan vooral met dressuur. Ik wil me zelf samen met me pony wat meer in dressuur verdiepen. Maar ik had een vraagje:
Hoe kun je het appuyement aanleren?
Wat moet je doen met je benen, handen enz. ?
Ik hoor graag van iemand!

Groetjes.

Priscilla_90

Re: Appuyement

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:30

zal je niet eerst een goede basis erin doen ? een appuyement kan je niet even 1 2 3 aanleren
daarvoor gaan er een hoop andere oefeningen voor.

En als tip zou ik les gaan nemen bij een instructrice

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 17:33

Priscilla_90 schreef:
zal je niet eerst een goede basis erin doen ? een appuyement kan je niet even 1 2 3 aanleren
daarvoor gaan er een hoop andere oefeningen voor.

En als tip zou ik les gaan nemen bij een instructrice

Ik weet dat je niet 1 2 3 kan aanleren maar ik wil het gewoon gaan proberen en dan heb ik wel de goede instructies nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:33

Eerst oefenen (en je dus ook goed in verdiepen )met schouderbinnenwaarts, dan met wijken, dan met travers en dan pas met appuyeren.
Bij het leren van het alfabet begin je ook met de a en niet met de c.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:37

Eens met Priscillaq waarbij aanvullend koop het boek van Radtke Klassieke dressuur van basis tot hogeschool (€ 7,--). Daarin staat alles beschreven. Appuyementen staan beschreven bij de gevorderde opleiding. Je paard moet om aan de gevorderde opleiding te kunnen beginnen al een bepaalde soepelheid hebben en in staat zijn om te gaan in evenwicht. Dat is allemaal niet even in een paar weken serieus dressuren aangeleerd, maar vraagt consequente rustige opleiding waar je de tijd voor moet nemen.
Een kind kan pas leren fietsen als hij voldoende balans ontwikkeld heeft om te lopen, te rennen enz. Dat is het zelfde principe.
Succes ermee.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 27-07-13 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:37

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 17:38

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 17:53

Appuyeren is geen kunstje, maar een oefening voor een paard veel verder in de opleiding.

Het is niet voor niets dat deze oefening pas gevraagd wordt vanaf de klasse Z, je dient eerst de voorgaande oefeningen goed onder de knie te hebben!

Voor het appuyeren heb je een rechtgericht paard nodig, met voldoende souplesse en lengtebuiging,
en idd zoals Gal zegt, schoudercontrole, de schouders kunnen plaatsen waar jij wil!

romylovegino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:03

zoals er al word geecht moet je eerst schouderbinnenwaards , wijken en travers onder controle hebben.
het is een hele moeilijke oefening voor een paard/pony en ruiter die dit nog nooit hebben gedaan en is geen kunstje.
ik rijd zelf z1 met 2 pony's waarvan ik met 1 pony het elf heb geleerd en heb nog elke week les.
dus eerst beginnen met les!

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 18:10

Bedankt allemaal!
Ik ga lekker met het schouder binnenwaarts, wijken en travers oefenen :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 18:17

sennag schreef:
Bedankt allemaal!
Ik ga lekker met het schouder binnenwaarts, wijken en travers oefenen :)

Ook daarvoor moet je paard eerst de basis goed beheersen, rechtgesteld, nageefelijk, op 2 teugels, stille aanleuning, tempocontrole, correcte stelling en buiging en van achter naar voor gereden!

Pas dan kun je aan de oefeningen beginnen, het zijn nl geen kunstjes, maar oefeningen om je paard te gymnastiseren en te verbeteren.

Deze opleiding duurt een aantal jaren, begin je te vroeg dan kunnen deze oefeningen meer kwaad als goed doen, zeker als ze slecht uitgevoerd worden!

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:52

Wat bedoelen jullie steeds met van achter na voren rijdenn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 15:59

listiglistje schreef:
Ook daarvoor moet je paard eerst de basis goed beheersen, rechtgesteld, nageefelijk, op 2 teugels, stille aanleuning, tempocontrole, correcte stelling en buiging en van achter naar voor gereden!

Pas dan kun je aan de oefeningen beginnen, het zijn nl geen kunstjes, maar oefeningen om je paard te gymnastiseren en te verbeteren.

Deze opleiding duurt een aantal jaren, begin je te vroeg dan kunnen deze oefeningen meer kwaad als goed doen, zeker als ze slecht uitgevoerd worden!

Schouderbinnenwaarts is toch juist een goede oefenig om je paard recht te richten ?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 16:17

Ook dat wordt pas gevraagd vanaf het M en niets voor niets, je basis moet al aan een aantal basisvoorwaarden voldoen (zie de door mij genoemde zaken)

Voor schouderbinnenwaarts wordt LB gevraagd, dat is iets wat nog niet voor elkaar kan zijn in het B/L, pas verder in de opleiding wel.

Iris088

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 20:59

Meid, ga lekker oefenen en neem eens een goede instructrice, niet op de zaken vooruit lopen als je dat nog niet kunt.

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 22:02

ben t met iedereen eens! ik dacht ook ff appuyementen te rijden omdat ik dacht haar dan goed zijwaarts voor me been te krijgen en kreeg op me flikker van me instructrice haha
Ik moest inderdaad eerst maar het wijken en tempo perfectioneren!!