Zitprobleem: Ik zit te ver naar voren.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Zitprobleem: Ik zit te ver naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 14:32

Zoals de titel misschien zegt kruip ik erg naar voren tijdens het rijden. Dit is waarschijnlijk begonnen omdat ik er een paar keer flink van mijn verzorgpaard af gevallen ben wanneer ze in volle galop er ineens vandoor ging. Zodra ik voelde dat ze zich spande of snelheid maakte duik ik als ware naar voren. Ik doe dit denk ik omdat ik dan het gevoel heb dat ik dan steviger zit. Na heel wat privé les en een aantal zitlessen is dit al een stuk minder geworden, ook heb ik weer alle vertrouwen in mijn verzorgpaard. Ookal is het een stuk minder extreem geworden, recht zitten doe ik nog steeds niet. In stap gaat het mij goed af, draf meestal ook. Zodra ik ga verruimen of wil aanspringen in galop blijf ik niet goed op mijn kont zitten en ga ik naar voor hangen, wat de bewegingen tegenwerkt. -O-
Hebben hier meer mensen ervaringen mee (gehad) en zijn er tips om er zelf aan te werken wanneer ik geen les heb?

Romanoff

Re: Zitprobleem: Ik zit te ver naar voren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:41

Zal toch zelf bewust moeten zijn + Voelen dat je naar voren kukelt..

Ik heb het ook heel erg gehad na dat ik mijn arm heb gebroken na een val.
Na veel lessen om weer vertrouwen in mn nieuwe paard te krijgen + mijn zit weer optimaal te krijgen kan ik nu na 5 maand zeggen dat we een heel stuk vooruit zijn gegaan.

Zodra het dus voor jou "spannend" word kruip je inelkaar waardoor je niks meer voelt wat er onder je gebeurt.

Mijn instructrice wijst me daar gewoon veel op, nu zit het zo in mn systeem bij het galopperen dat ik het hele riedeltje even afga.
Rechtop, benen lang, binnenhand ontspannen, buitenhand erbij, been aanliggen, ademhalen :P Rechtoprechtop, langlanglang, ademen! en niet verkrampen.

Oefening baart kunst, het is even een tegenslag maar komt vanzelf weer goed ;).
Is gewoon de onzekerheid van jezelf.. en ik weet hoe lastig dat knopje is om uit te zetten.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:42

Klopt, ik ken het het is een vertrouwensding. Geef het tijd en blijf je er bewust van dan komt het uiteindelijk wel goed.

Je kunt ook in het dagelijks leven bewust proberen te zijn van je houding, zodat het een gewoonte gaat worden.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:59

Ik heb hetzelfde probleem. Bij mij is het inderdaad ook ontstaan door een onzekerheid en had ik het gevoel dat ik beter zat door iets voorover te zitten. Nu doe ik het echter nog steeds, ook al vertrouw ik een paard volledig. Moeilijk om er vanaf te komen.. Ik heb het in draf, maar vooral in galop hindert het mij omdat ik dan inderdaad ook niet goed op mijn kont kan blijven zitten.
Zoals al gezegd heeft het, denk ik, met een stuk bewustwording te maken. Iets dat je jezelf (verkeerd) hebt aangeleerd is moeilijk weer af te leren, dus daar zul je veel mee aan de gang moeten. (zelfde geldt dus voor mij)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 13:51

Dank jullie wel voor de tips. Zodra ik mij er bewust van ben corrigeer ik het gelijk, maar eer dat je het merkt gaat er soms toch wat tijd overheen. Zodra ik ook geconcentreerder rijd gaat het al wat beter en voor het aangalopperen mijn lijstje afwerken. Schouders naar achter, kijken waar ik heen wil (niet naar het paard die loopt wel) ontspannen doorzitten, benen lang houden en de hulp geven. Veel in een keer maar merk wel dat het helpt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:14

En wat sos ook helpt: ga gewoon in de verlichte zit zitten.

Let wel: nogal wat ruiters gaan dan een beetje staan in de beugels en dat bedoel ik niet. Echt verlicht: met je eigen zwaartepunt krek boven je beugels, je bovenlichaam lang, je benen verend - en dat je in draf je zijden van je paard voelt inbuigen en boller worden.
En dan vanuit deze stabiele zit aangalopperen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 21:09

Begin deze maand heeft mijn instructrice een filmpje genomen. Hier zie je goed dat ik ondanks dat ik koetje al 1,5 jaar rijd nog steeds (of alweer) aan het zoeken ben met mijn houding. Dit is wel een van de slechtere momenten van de les en haar rijden is nog steeds erg zwaar voor mij (er is heeeeel erg veel aan te rijden). Wat ik zelf eraan zie is dat ik soms achter de beweging aan kom, mijn zit niet stabiel is, naar beneden kijk en beenligging ook te wensen over laat. Nu ben ik benieuwd wat jullie zien en waar ik dan aan zou kunnen werken:

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:10

Schuift je zadel dan ook naar voren?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 21:22

Ben er een tijdje geleden achter gekomen dat het zadel ietwat naar voren helt (het schuift niet en ligt verder nog goed op de rug). Dit is nu tijdelijk opgelost met een gelpad voor op de schoft. Dit heb ik aangekaart bij de eigenaresse en binnenkort komt er een zadelmaker bij ons op stal die ik er ook even naar laat kijken.

Edit: Ik rijd haar nu ongeveer 1.5 jaar. Vorig jaar lag het zadel nog wel goed en toen had ik ook een zelfde soort problemen met mijn zit. Ook trok ik door spanning mijn benen op (niet erg handig op zo'n toch al groot paard), dit is inmiddels al een stuk verbeterd. Ik blijf nu voornamelijk zoeken op de linker hand met mijn binnenbeen (rechtsom heb ik hier geen last van). Het rechtop zitten is al flink vooruit gegaan met vorig jaar, alleen kruip ik nog erg naar voren als koe versneld.
Hier een voorbeeldje hoe wij vorig jaar door de bak gingen: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/298565_230655200393609_1670499221_n.jpg

Edit 2: tijdens het filmpje heb ik het gelpad er nog niet onder liggen. Zal van het weekend een nieuw filmpje maken om een betere indruk te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Cabelona op 25-07-13 21:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 21:26

In ieder geval moet je meer naar voren kijken. Het lijkt ook als of je handen op het zadel liggen. Die rechtop houden en dragen. Klopt dit? Ik heb zelf ook niet een hele goede zit hoor. Ben er wel mee aan het werk.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:33

misschien een stom idee en het ziet er belachelijk uit.
een latje achter op je rug ? zo kan je niet krommen als je m soort van vast maakt.
je voelt in iedergeval direct de tegenwerkende druk als je naar voor dreigt te kukelen

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 05:45

En als je dan vn je paard flikkerd een nek hernia zeker or worse...
Mijn instructrice had in die paar sec al 100x Rechtop! Geroepen ;)

Toch kwestie dat iemand je daar constant op wijst tot je er spuugzat van bent :P

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:42

Idd, iemand moet je er gewoon telkens op wijzen want meestal heb je het zelf niet door. Probeer gewoon zodra je in galop gaat op de kontzakken van je broek te zitten en zorg ervoor dat jou boven lichaam nooit voorbij de schoft komt.

Dat van dat latje zal ik niet proberen!

pea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:31

Het is echt een kwestie van goed oefenen en er veel bewust aan werken, pas dan zal het een automatisme worden. Maar als het uit angst is ontstaan, moet je jezelf daar wel tijd voor gunnen om het te verbeteren. Zelf zit ik ook gauw te veel naar voren. Voor mij helpt het om te denken dat ik op de achterbenen rijd, dus me te focussen op de beweging van de achterbenen. Dit is natuurlijk altijd van belang, maar in dit geval helemaal belangrijk. En steeds in mezelf te zeggen, 'zitten, zitten, zitten'. Dat helpt echt!
En hierbij je schouders ook terug houden (schouderbladen naar elkaar toe, borstbeen naar voren) en je onderbenen voor je gevoel wat ver naar voren.
Succes!

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 05:35

Ik heb dit probleem ook gehad, maar ik had dit alleen bij mijn bijrijdpony die heel erg voorwaarts was. Bij andere paarden heb ik er geen last van. Heel apart, maar wat mij hielp is veel les nemen en proberen voor je uit te kijken, vaak ga je dan vanzelf ook al rechterop zitten. Hebben jullie een spiegel in de bak? Dan kan je je aanwennen om elke keer als je langs de spiegel rijdt te kijken naar je houding. Het is denk ik gewoon een kwestie van oefenen oefenen oefenen.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 09:43

Dank jullie wel voor het meedenken. Wij hebben helaas geen spiegels in de bak. Ik ben deze week bewuster gaan rijden met mijn houding. Voor mijn gevoel iets naar achter gaan zitten. Merk nu ook dat ik ontspannender de overgang van draf naar galop kan rijden. Nu koe ook wat constanter is in de aanleuning merk ik ook dat ik meer mijn lijnen kijk. Waardoor ik rechterop ga zitten.
Angst zit er gelukkig niet meer (niet bewust althans), vertrouwen is erg gegroeid afgelopen jaar van beide kanten. Heb het idee dat we nu ook aardig op 1 lijn zitten en zich aan elkaar op kunnen trekken.

Het constant op dingen wijzen werkt bij mij averechts, ik wordt daar gek van en kan me dan voor de omgeving afsluiten. Ik heb genoeg aan een half woord van mijn instructrice. Ik kan nl ook zelf nadenken en de bedoeling van mijn instructrice is dat ik zelf dingen leer voelen en anticiperen. Hierdoor kan ik zelf ook verder wanneer ik geen les heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 20:38

Je lichtrijden gaat niet helemaal fijn qua beweging, je bent eigenlijk veel te hard aan het werk. Je maakt een te grote beweging, je 'staat op' en gaat weer zitten. Je mag dichter bij je zadel blijven, en alleen rustig je bekken naar voren brengen. Daardoor zul je al veel netter en stabieler gaan draven.

Laat je gewoon vaker corrigeren door je instructeur (ik had niet zo lang stil kunnen zijn, eerlijk gezegd), en vraag haar ook gerust om even vanaf de grond jouw benen op de correcte manier aan te leggen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 22:24

Volgens mij zit je vast in je schouders. Wat waarschijnlijk weer komt doordat je naar beneden kijkt. Ook doordat je naar beneden kijkt komt je bovenlichaam verder naar voren te zitten dan je onderlichaam. Hierdoor heb je dus extra veel werk bij het lichtrijden omdat je als het ware je bovenlichaam op dezelfde plek houdt en je onderlichaam moet bijbenen.

Het begint in jouw geval denk ik dus echt met naar voren blijven kijken en uiteraard daar waar je heen wilt. Hierdoor zullen je schouders minder spanning hebben, komt je bovenlichaam meer onder je bovenlichaam en kun je dan dus ook moeitelozer lichtrijden.

Jouw paard kan met vaste schouders ook niet fijn in de aanleuning lopen want dat zou betekenen dat hij zijn hoofd compleet stil moet houden, wat niet kan als dravend paard.

Ik zou ook eens je goed in het zadel laten zitten door je instructrice zodat je weet hoe het voelt als je recht zit. Wat voor jou dus inderdaad 'verkeerd' gaat voelen. En dit dus even regelmatig herhalen tijdens de les als je te lang weer naar voren gaat hangen. (Denk aan dit gevoel)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 12:11

Even een update:
Zoals eerder gezegd heb ik het zadel na laten kijken, hieruit blijkt dat de boommaat veel te breed was waardoor het zadel erg naar voren kantelde. Dit is helaas niet op te vullen, dus de eigenaresse van koe is op zoek naar een nieuw zadel. Tijdelijk heb ik een zadel (wat wel past volgens de zadelmaker) mogen lenen. Merk dat ik nu makkelijker rechtop kan blijven zitten (zonder dit te forceren). Ook rijdt ik nu geregeld zonder beugels waardoor mijn houding beter wordt. Er zal nog wel wat tijd in gaan zitten, maar dat moet goed gaan komen. Bedankt voor alle tips!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:34

Voor zover ik het kan zien op de video lijkt het er op dat je paard sterk overbouwd is. (=hoger van achteren dan bij de schoft)
Dit te samen met zijn holle rug maakt dat je je balans heel moeilijk zult kunnen handhaven.
Je wordt telkens naar voren gewipt.

Met een dergelijke bouw zal het je heel moeilijk vallen goed te leren rijden op dit paard, het is er eigenlijk niet geschikt voor...

Het beste dat je er van kunt maken is: de hals er uit rijden (=naar voren en naar beneden strekken tot op de horizontale lijn) én stevig voorwaarts rijden in draf (=de passen zo lang mogelijk maken in een rustig tempo, oftewel het zweefmoment verlengen).
Door het dalen van de hals komt de rug wat omhoog.
Als je, in draf, stevig drijft zal het paard de neiging hebben zijn buikspieren aan te spannen waardoor de rug zoveel mogelijk recht getrokken wordt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:51

De instructie hoor je hier op het filmpje bijna niets zeggen.
Rijden hoor je even zeggen, maar niet het hoe en wat, en dat is eigenlijk veel belangrijker dan enkel het zeggen rijden.
Je handen staan idd verkeerde plaats en verkeerde houding, je schouders staan niet open, je maakt jezelf niet groot, je kijkt heel de tijd naar de grond, ........
Je rijdt nu het paard niet echt, je zit er op en je gaat mee, maar je rijd niet echt.
Er moet passie en uitstraling inzitten, je moet een inwendig gesprek voeren met het paard, het is elkaar leren te begrijpen, en in te spelen op elkaars reacties, dus net een beetje meer leven in de brouwerij zou ik zeggen.

xXbellaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 14:14

als je een spiegel in de bak = kijk
als je dat niet hebt = neem er een mee