Hoe mijn paard weer meer in de bespiering krijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lot_Sem

Hoe mijn paard weer meer in de bespiering krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 18:28

Hoi,

Mijn paard liep een aantal jaren geleden ZZ-Zwaar en werd op dat niveau dagelijks getraind. Het was toen echt een enorme spierbonk. Ik heb dit paard nu 2 á 3 jaar en in het begin, had ik er nog niet echt een klik mee en liep het allemaal niet zo lekker. Nu gaat het veel beter en ben ik inmiddels M2. Maar mijn paard is echt veel minder bespierd geworden en zelfs wat ingevallen bij zijn flanken en hals. Hij krijgt op een dag 2 kilo biks en muesli en ik zit erover te denken om hem ook haver bij te gaan voeren. Ook heb ik gehoord dat geplette mais helpt om je paard voller te krijgen. Maar nu zei iemand laatst tegen me, waarom ik hem niet 2 á 3 keer in de week ging longeren met bijzettouwtjes. Ook zit ik er over na te denken om mijn paard de ene dag te rijden en de andere dag te longeren met bijzet, dus dat we dat gewoon om de dag doen. Denken jullie dat dit een goede manier is om mijn paard meer bespierd te krijgen? En is longeren met bijzettouwtjes de goede manier hiervoor? Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar goede tips om mijn paard weer meer in de bespiering te krijgen! Alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door Lot_Sem op 22-07-13 18:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:30

Hoe oud is het paard nu en hoeveel rij je op dit moment? Wat krijgt hij voor voer? :)

Longeren met bijzettouwtjes ben ik niet zo bekend in maar zo kun je ook makkelijk op de verkeerde manier trainen geloof ik.

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 18:43

Het paard is 14 jaar oud en ik rijd 4/5 keer in de week. Hij krijgt 2 kilo biks en 2 kilo muesli op een dag. Ik ben inderdaad benieuwd hoe het zit met bijzettouwtjes e.d. en wat nou effectief is en wat niet.

itsmi

Re: Hoe mijn paard weer meer in de bespiering krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:57

Ik ben niet zo van de bij zet touwtjes. Je "snoert" hem vast aan de voorkant en laat daarbij zijn achterhand links liggen. Beter kun je dan met dubbele lijnen of met pessoa trainen.. Dan zet je niks vast, maar kun je hem wel de mogelijkheid geven om écht nageeflijk te lopen..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:07

Ik zet mijn paarden met longeren wel regelmatig bij met een touwtje, maar niet voor spieropbouw.
Dan kan je beter denken aan; door water lopen, heuveltjes op en af, flinke sprint in galop laten trekken van een paar minuten of in- uit- jes laten springen, of een parcours springen.
Anders ben je meer op conditie en souplesse aan het trainen.

Een paard moet genoeg voeding (o.a. eiwitten) in zijn lichaam ter beschikking hebben om spieren op te kunnen bouwen, maar met voer kan je het paard wel vetter voeren, maar niet bepierder!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:37

Spieropbouw tot op het niveau van een ZZ-zwaar paard lijkt mij erg lastig aan de longe. Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar zou kunnen krijgen. Ik denk dan ook eerder meer aan heuveltjes, in-uitjes en misschien wat intensiever onder het zadel trainen op gedragenheid, verzameling en overgangen/tempowisselingen. Dus mogelijk met een goede trainer meer aan verzamelende oefeningen gaan doen?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:42

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 19:48

Zou iemand mij kunnen uitleggen wat een Pessoa precies is, wat het doet en hoe het werkt? Eerlijk gezegt heb ik hier niet veel ervaring mee en heb ook niet echt een idee hoe ik het moet 'omdoen' bij mijn paard. Als iemand een foto/foto's heeft zou heel fijn zijn. Maar iig al bedankt voor de tips!

Noetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 20:32

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:46

Hoe denken jullie dan aan spieropbouw te werken bij duurtraining? :\
Ik denk dat het belangrijk is om je eerst te verdiepen hoe je meer bespiering kan ontwikkelen en er dan pas mee aan de gang te gaan..
Hoeveel menselijke sporten ken je wel niet waarvan de topsporters niet veel bespiering hebben?
Wielrenners, hardlopers e.d. hebben een enorm uithoudingsvermogen, maar zijn geen spierbundels.
Bij de atletiek en zwemmers bijvoorbeeld zie je al veel meer spieren, als je niet gericht traint, kan je het paard trainen tot het een ons weegt en zal het nooit een volle bespiering krijgen.

Maar als jullie graag over longeren verder willen praten kan je beter je doelstelling aanpassen. ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:48

Je schrijft nu wel hoeveel biks enz hij krijgt, maar hoe zit het met ruwvoer (gras en hooi). Je kunt er nog zoveel brok ingooien, maar als je te weinig ruwvoer geeft zullen ze ook invallen.

Verder ben ik fan van de dubbele longe. Daar kun je zelf inspelen op je paard. Als het nodig is kun je doorvragen, maar je kunt ook ruimte geven. Die opties mis je met andere hulpteugels.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:57

Ik lees uit je bericht twee verschillende dingen, enerzijds voller krijgen en anderzijds spieren.

Voller zou je hem krijgen met ruwvoer, spieren zul je toch echt voor moeten trainen andere spiergroepen gebruiken. Mijn paard heeft op het moment veel baat bij wat balkjes en lage hindernissen en ik neem hem regelmatig mee de heide op. Ben er wel voorzichtig mee het losse zand vergt wel wat van de spieren als ze het niet gewend zijn :)

Ellis_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 22:14

dit is niet echt te vergelijken maar toen ik mijn merrie vorig jaar kreeg had ze net een veulen gehad en had helemaal geen bespiering! om dat op te bouwen heb ik gelongeerd met bijzetteugels, Elastiek en Passoa qua rijden veel overgangen gereden! nu doe ik haar sinds kort longeren met 2 lijnen waardoor ze haar achterhand er wel onder moet zetten!! verder rij ik veel in het bos en daar maak ik een hoop overgangen en laat haar heuvels stappen ipv draven of galoperen. dat is zwaarder en een goede training!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 07:08

Maakt niks uit, longeren of rijden voor de spieropbouw.
Het is van belang te kijken waar hij zo "schraal" van blijft.
Dat kan verschillende oorzaken hebben: wormen, maagzweer, slecht hooi, maar ook verkeerd rijden kan van invloed zijn op de manier van spierontwikkeling.
Rijd je je paard lang? een uur? of korter? rijd je een hoog tempo? in het zweet?
Als je met je training na gaat denken, over hoe spieren precies opgebouwd worden, (zelfde als bij mensen) kan je het beste 2x rijden, 1 dag rust. En dan bedoel ik echt spiertraining.
Laat je paard maar eens een heel laag tempo draven (zonder aan de voorkant te komen, of misschien je teugels los) zo langzaam dat je het idee hebt dat ie sloft. Dat is spiertraining.
Als je een paard in een hoog tempo veel laat bewegen, creeer je hardlopers (en die zijn ook schraal in de bespiering) geen dansers.
Zeker van belang het bovenstaande ook eens na te kijken (lintworm?) Ik zou in jou geval preventief ontwormen ook tegen lintworm, wat de dierenarts wel of niet vind in de mest.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 13:34

Volgens mij is het belangrijk om duidelijk te krijgen wat er nu precies aan de hand is..
Wil je meer bespiering op een normaal gezond paard, of is er een probleem waardoor de spieren onderontwikkeld zijn.
Al je het paard vergelijkt met een normaal 3 jarig paard die nog niet in training is (geweest) heeft het dan dezelfde soort bespiering, of is er een probleem waardoor de spieren verder verdwenen zijn?

@Nombrado, jij schrijft het volgende: Laat je paard maar eens een heel laag tempo draven (zonder aan de voorkant te komen, of misschien je teugels los) zo langzaam dat je het idee hebt dat ie sloft. Dat is spiertraining.

Als dit waar zou zijn zouden er veel zeer bespierde manegepaarden rond moeten lopen en als dat al spierontwikkeling zou geven, dan zou juist de voorhand alleen ontwikkelen op deze manier, wat in het rijden sowieso niet wenselijk is.
Of bedoel je iets anders?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:05

SparklingApp schreef:
Volgens mij is het belangrijk om duidelijk te krijgen wat er nu precies aan de hand is..
Wil je meer bespiering op een normaal gezond paard, of is er een probleem waardoor de spieren onderontwikkeld zijn.
Al je het paard vergelijkt met een normaal 3 jarig paard die nog niet in training is (geweest) heeft het dan dezelfde soort bespiering, of is er een probleem waardoor de spieren verder verdwenen zijn?

@Nombrado, jij schrijft het volgende: Laat je paard maar eens een heel laag tempo draven (zonder aan de voorkant te komen, of misschien je teugels los) zo langzaam dat je het idee hebt dat ie sloft. Dat is spiertraining.

Als dit waar zou zijn zouden er veel zeer bespierde manegepaarden rond moeten lopen en als dat al spierontwikkeling zou geven, dan zou juist de voorhand alleen ontwikkelen op deze manier, wat in het rijden sowieso niet wenselijk is.
Of bedoel je iets anders?

manege wordt je juist geleerd te sturen met handen en ligt de focus op het "aan de teugel" rijden
en bovendien daarmee te sturen
de binnenhand wordt daar veelvuldig gebruikt,ze zeggen nl dat je daarmee stuurt (tja) dus op het moment dat het paard die druk aan zijn hoofd al ervaart, gaat het manege paard in zijn lijf compenseren zodat hij de druk in het hoofd/mond/hals minder voelt.
= onderhalsspier ontwikkelen en achterhand wordt niet gebruikt, lendenen vastzetten.
alles wat met de hand door de ruiter gedaan wordt, zal het paard, om aan de druk te ontkomen , ergens spieren vastzetten. (ruiterhandgebruik = kaak, hals, rug , lendenen vastzetten)
nog steeds 'hoort' men het paard vanachternaar voor te rijden.Als je vroeguh (30 jaar geleden) gelest hebt, weet je wat daarmee bedoeld wordt.
veelal is nu het tempo te hoog, waardoor het paard leert stuwen als een draver, gewicht veel op de voorhand en achter krijgt ie niks aan bespiering....gek hé?

zabje2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:35

ik longeer 1 a 2 x in de wk met de dubbele longe en dan de onderste ringen en via bit en dan naar beneden , longe achter de achterhand zo 20 min links en rechts om, deed eerst met passoa dat ie weet dat er iets achter de benen heeft, ik vindt dat erg leuk en paard ook lekker voorwaarts neerwaarts

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:49

Uhm, bijzettouwtjes, daar krijgt ie alleen mooie spieren in de nek van, verder doet t niet zoveel. Ik denk dat je vooral ook de bak uit moet. Dus buitenritten. Heuvel op, heuvel af. Sprongetjes laten maken(vrij, of aan de longeer), heuvel training. Rijden in water(lekker zwaar) of in zwaar zand.