beton blok in mijn armen! help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiwigurl88

beton blok in mijn armen! help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:21

kwpn ruin van 7 jaar 1.79 hoog en geloof volbloed...

dit zijn een beetje omschrijvingen van hem, denk echt aan verkopen dus dit is mijn laatste poging!

heb mijn reus nu bijna 2 jaar, in het begin struikelde hij constant! (wel 3 x op een rondje door de bak) en niet gewoon struikelen, nee echt op zijn knieen. ben met hem gaan lessen en er zat enorme voorruit gang in, hij struikelt nu minder en gaat netjes over zijn ontspannen rug lopen.
maaaaar!
hij is nu zover dat ik b wedstrijden ben gaan rijden en gaat super rijd zelfs winst. maar hij is zooo zwaar in me handen. heb dit pas recent gemerkt omdat ik dacht dat dit normaal was, tot ik op het paard van me vriendin ging rijden, dit is volgens haar een hele sterke fjord. nou echt! appeltje eitje als ik die met die van mij vergelijk.

ik heb nu ook het gevoel dat ik niet verder kom, hij gebruikt zn achterhand wel maar minimaal, liever lui als moe. zijn hals is sterk genoeg om zn hoofd zelf te dragen, hij geeft me het gevoel dat hij denkt oh vrouw! ik werk wel maar jij draagt mn hoofd.

wat kan ik nog doen? heb ook al les, maar het lukt me niet. iemand advies?

Hannanas

Re: beton blok in mijn armen! help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:23

Lichamelijke gebreken uitgesloten?
Zoveel struikelen is niet heel erg normaal, net als het absurd zware hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:24

Wat gebeurd er als je je teugels in een (licht) boogje laat hangen?

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:29

lichamelijk is niks mis met hem! heb hem helemaal na laten kijken door de da! incl fotos
absurd zwaar hangen is nu het probleem, struikelen is echt bijna opgelost door hoefsmit en ijzers (gelukkig!)

als ik mijn teugels in een licht boogje laat hangen gaat hij hals strekken of laten zakken tot zover ik hem ruimte geef. hij blijft er altijd in "hangen" maar echt heel zwaar. bij extreem lange teugel , uitstappen, dan is er niks aan de hand neusje op de grond zowat maar geen gehang of getrek. idem in draf

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:30

Wat voor tips krijg je tijdens je les?
De achterhand moet er toch ook wel actief onder veel figuren met (schijn)overgangen rijden om die achterhand erbij te rijden.. Zelf heb ik dit in het begin ook gehad en kreeg de tip ook om dit te doen voelen wanneer hij zijn achterbenen weg gaat zetten en dit bevestigen met kuitdruk.. Maar waak er dan wel voor dat ze voor je been blijven lopen..

Nu hangt hij nog wel eens in m'n handen ik gooi dan soms m'n teugels gewoon even helemaal naar voren om hem te laten weten dat ie op eigen benen moet blijven lopen

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:30

Waarom zou je je paard hierom verkopen als je verder tevreden over hem bent? Het is een groot paard en zal nog steeds problemen met zijn lichaam hebben. Hij is al sterker geworden, maar moet nog sterker worden. Je zal dus zijn achterhand meer moeten trainen, je zegt dat hij die niet goed gebruikt. Dus aan de slag met tempowisselingen, balkjes en longeren met pessoa om die achterhand te verbeteren. Als hij die achterhand goed gaat gebruiken start hij die motor en zal hij uiteindelijk vanzelf lichter worden. Die lichtheid voor komt uit de achterhand. Heb geduld en niet te gauw opgeven.

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:37

ik wil niet opgeven maar ik ben al bijna 2 jaar met hem aan het vechten voor relaxed rijden. ik ben na het rijden nog 1dag met me spierpijn aan het worstelen. ik vind dat niet normaal na 2 jaar inspanning op dezelfde manier.

ik heb hem voor t leuk! en als ik t niet meer leuk vind moet er een andere oplossing komen. ik zeg niet dat dit per direct verkopen betekend.

wil eerst alles geprobeerd hebben, daarom vraag ik om tips

balken draven doe ik al, spring ook soms met hem

passoa heb ik ook geprobeerd maar word hij heel vervelend van

de achterhand is idd nog niet volledig ontwikkeld maar ik rijd genoeg tempo wisselingen stil draf snelle draf stap stil galop enz enz

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:38

tips die ik krijg met me les.. tempo wisselingen blijven rijden komt vanzelf goed
handen bij elkaar houden en stil houden opsluiten als t ware, af een toe met me zweep ff zn achterbeen aantikken voor stimulans

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:40

Oei.. Jij spierpijn maar je paard een zeer pijnlijke bek..

Is hij voorwaarts?
En reageert hij vlot op tempo wisselingen?
Hou jij je handen hoog of laag?

Hoe ligt het bit? Te dik of te dun? Weinig of veel ruimte?
Hoe ligt je zadel?
Hoe loopt het paard aan de longe?

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:45

oeh veel vragen..
voorwaarts, ja als ik blijf vragen
vlotte reactie, ja als hij warm gelopen is
handen, denk goed/normaal net iets boven de knobbel van me zadel als ik hem "opsluit" en begin met me handen laag, richting knieen zegmaar.
bit is enkel gebroken normaal niet dik of dun was begonnen met dubbel gebroken dus dit is net veranderd maar verandering in rijden is 0
zadel is 3maanden geleden opgevuld dus mag hopen dat die nog goed ligt, daar heb ik geen kijk op
longeren, super hij is erg goed in grondwerk ook met erg actieve achterhand (bijzonder genoeg)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:48

Dan zit er niets anders op dan nog meer geduld te hebben. Maar wat doet hij met de Pessoa dan? Is dat niet gewoon iets waar hij doorheen moet? Hij zal het in het begin niet erg grappig vinden, en vervelend doen, maar dat zal uiteindelijk wel stoppen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:49

Ik weet dat niet iedereen er even enthousiast over is, maar heb je wel eens bitloos geprobeert?

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:50

nee nooit geprobeerd, wat zijn daar de voordelen van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:53

Misschien is het een idee om hem een tijdje zonder teugeldruk te rijden? Dus teugels losgooien en gewoon rondjes op de hoefslag rijden. Krijg je hem goed terug op zit? Dan kan je ondertussen werken aan tempowisselingen ;)
Correct me if I'm wrong, ik ben een western ruiter dus zit niet echt in het dressuur rijden ;)

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:58

Nou.. Dat heb ik nog nooit geprobeerd dus waarom niet. Maar als ik hem dan weer een keer strakker pak, gaat hij dan niet weer hangen? Ga t zeker proberen

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 00:01

Als jij niet vasthoudt.. Heeft je paard niks om vast te houden.. :)) Of denk ik nu te simpel.
Ik zou ook zeggen, teugels los gooien inderdaad. Misschien even hélemaal los, even gewoon 100% zelf lopen, en daarna lichtjes het contact op gaan pakken.
(En dan niet zelf strak gaan pakken omdat het paard naar beneden moet of iets..)

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 00:05

Ja t klinkt idd simpel als je er zo over nadenkt.. :D :o Ga t gewoon proberen & laat wel weten hoe t gegaan is.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 06:59

Eerst het paard lichamelijk goed laten keuren! Als hij helemaal in orde is, les nemen en hem eens flink achter de broek zitten! Rijden rijden rijden!!!

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:22

kiwigurl88 schreef:
oeh veel vragen..
voorwaarts, ja als ik blijf vragen
vlotte reactie, ja als hij warm gelopen is
handen, denk goed/normaal net iets boven de knobbel van me zadel als ik hem "opsluit" en begin met me handen laag, richting knieen zegmaar.
bit is enkel gebroken normaal niet dik of dun was begonnen met dubbel gebroken dus dit is net veranderd maar verandering in rijden is 0
zadel is 3maanden geleden opgevuld dus mag hopen dat die nog goed ligt, daar heb ik geen kijk op
longeren, super hij is erg goed in grondwerk ook met erg actieve achterhand (bijzonder genoeg)

als je zelf je handen niet draagt kan je ook niet verwachten dat je paard zichzelf draagt ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:38

Ik ken het! Is je paard overbouwd? Als hij zijn lichaam niet mee heeft zal hij altijd wat zwaarder blijven als een opwaarts gebouwd paard.

Ik kan wel bijna met zekerheid zeggen dat je paard niet voor je been is als hij zooo zwaar is. Blijf consequent rijden, veel overgangen en schijnovergangen. Pasjes achteruit en weer vooruit en vertrek vanuit achter. Balkjes draven, liefst nog bergjes op en af in het bos. Het vergt veel training maar het moet zeker te verbeteren zijn.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:42

Als je je paard met een losse teugel rijd, echt helemaal los, struikelt hij dan weer?

Als een paard zwaar in de hand is, is het paard (9 van de 10 keer) slecht aan het been.
Hangen komt vaak van een niet actieve houding.
Hoe zit je zelf trouwens? Zit je zelf wel netjes recht op?

Ik ben benieuwd naar foto's, heb je die misschien voor ons? :)

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 07:46

xMercury schreef:
Eerst het paard lichamelijk goed laten keuren! Als hij helemaal in orde is, les nemen en hem eens flink achter de broek zitten! Rijden rijden rijden!!!

Denk je dat ik dat niet al gedaan heb.. En nog steeds mee bezig ben

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:48

kiwigurl88 schreef:
xMercury schreef:

Denk je dat ik dat niet al gedaan heb.. En nog steeds mee bezig ben

Heb je nog wel plezier in het rijden?

Hoe stap je op? Met de gedachten: Daar gaan we weer.
of met de gedachten: Nu gaan we wat anders doen, we gaan genieten!

Wisselen jullie ook weleens af met rijden? De ene keer springen, de andere keer een buitenrit, dan weer longeren etc.?

kiwigurl88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 07:53

Ik heb vanmiddag iemand die erop gaat rijden en me gaat vertellen hoe ik het aan moet pakken, ze gaat me ook helpen met trainen door m bij te gaan rijden. Ben heel benieuwd.
Hij is inderdaad niet goed aan me been als ik alles zo lees en nadenk.
Hij is niet overbouwt ofzo.. Ben gewoon ff de weg kwijt met m, denk idd als ik opstap, gaan we weer!
En wissel heel erg met wat ik doe.. Bos dressuur springen voetballen los springen longeren grondwerk en soms lekker gewoon tutten

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:58

Ik snap je wel hoor TS, maar het blijkt dat je zo niet verder komt en dus echt aan de bak moet met hem. Been is reactie, geen reactie? Schop hem de bak door! Dit zal je een tijdje moet herhalen, maar als je gelijk goed doorpakt en consequent blijft, dan hou je er een heerlijk paard aan over :)