Bacardi (v. Florencio)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AJM

Bacardi (v. Florencio)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 15:23

Hallo allemaal,

Het is inmiddels al weer héél lang geleden dat ik een topic heb geopend, maar nu zijn we er weer helemaal aan toe. Het ging de laatste tijd niet zo geweldig: ze was slecht voor het been en werdt daardoor ook stug/sterk aan de voorkant. Eerste gedachte was dat het aan Baccie lag, maar toen iemand anders erop had gereden bleek dat het natuurlijk gewoon aan mij lag. :o
Sinds een paar weken rijd ik bij een nieuwe instructrice en we gaan met sprongen vooruit. Voelt zo goed dat we over twee weken weer een wedstrijdje gaan starten.
Tijdens het rijden voelt het soms alsof ze nèt niet actief is, maar als ik het filmpje terug kijk zie ik dat ik dr beetje over haar tempo heen heb. Ben zo lang gewend geweest constant naar voren te rijden dat ik dat nu ook blijf doen. Foei! :D

Even wat korte info:

Paard: Bacardi
Vader: Florencio
Leeftijd: 7 jaar
Niveau: B op wedstrijd, L1/L2 training
Voornaamste problemen:
- Rechtsom stelling krijgen én behouden doordat ze voor rechterbeen soms laks is
- Rechtsom aanspringen, doordat ik mijn handen naar voren doe en haar lang laat worden waardoor aanspringen moeilijker wordt.

Link naar video: http://youtu.be/jDy7gupcopw

Hoor graag of jullie nog tips/commentaar hebben!

Alvast bedankt voor het kijken! :)

Groetjes, Angélica

Rindin

Re: Bacardi (v. Florencio)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 15:26

Je probleem van rechtsom stelling en aanspringen kun je heel makkelijk verklaren; je hangt volledig op links. Het paard kan niet anders dan links gebogen zijn, want jij dwingt met je zit je paard in die buiging. Dat is iets waar je heel hard aan moet werken om te wijzigen. En laat ook even je zadel controleren

AJM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 15:44

rindin schreef:
Je probleem van rechtsom stelling en aanspringen kun je heel makkelijk verklaren; je hangt volledig op links. Het paard kan niet anders dan links gebogen zijn, want jij dwingt met je zit je paard in die buiging. Dat is iets waar je heel hard aan moet werken om te wijzigen. En laat ook even je zadel controleren

Heb je inderdaad gelijk in! Gaat laatste tijd met les al stuk beter, maar als ik zelf ga rijden mis ik die feedback vanaf de grond. Volgens instructrice 'gooit' ze me ook op links. Ga ook één keer in de maand naar een fysio met een flexchair, dus hoop dat dat ook kan bijdragen aan mijn drukverdeling.

1vlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:48

leuk paardje,je paard loopt inderdaad wat boven zijn tempo,voor je gevoel lijkt hij voorwaarts maar achter doet hij eigenlijk helemaal niets..dit verklaart ook waarom hij van voren wat stug is.
ik weet zeker dat jullie er wel komen met de juiste begeleiding.
succes!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 19:42

Je werkt heel hard met je rechterhand om rechterstelling te krijgen. En wat doet je paard dan? Nog meer vasthouden op rechts en lekker links wegdrukken. Dus harder werken me je rechterhand heeft geen zin.
Begin eerst met je linkerbeugel een gaatje of een halve, korter te maken. Dan zit je al rechter boven je zadel.
Werk veel op de volte, daarin kan je je paard meer gymnastiseren dan op rechte lijnen. Probeer op de rechterhand haar wat schoudervoor te laten lopen dus met je linkerhand en linkerbeen plaats je haar voorhand wat meer naar rechts. Linkerteugel op contact houden en je hand stil, rechts enkel wat friemelwerk voor de stelling. Ze moet namelijk meer op je linkerteugel komen en minder op rechts.
Het tempo ligt best hoog ja. Veel meer schakelen. Niet vooruit maar terug. Wachten is wachten. Nu loopt ze onder je vandaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 19:53

Heel je zadel hangt op links. Zorg dat dat eerst in orde is voordat je van je paard onmogelijke dingen verwacht ;)

sellesob

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:32

probeer ietsjes stiller te zitten in gallop ik weet niet of het door het zadel komt..

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:26

Holimolie! eerste sec van je filmpje :wow: Je paard gooit je niet scheef je zadel ligt uiterst beroerd...
Ook op de linkerhand ligt je zadel niet optimaal. Vind het onwijs braaf van je paard dat hij je laat zitten.
Ook heb ik het idee dat je iets te ver achter in het zadel komt met het lichtrijden, je klappert iedere keer tegen de lepel aan en dan zie je je zadel stuiteren :n
Rechtsom ga je niet echt met je paard mee in de wendingen, je draait wel met je schouders mee maar je bekken niet. (dus je bekken/benen zeggen rechtdoor maar je bovenlichaam/handen zeggen ho, bocht om!)

Dat jou instructrice het paard de "schuld" geeft dat je rechtsom door je paard op links word gegooid vind ik beetje misplaatste opmerking.
Want linksom zit je ook niet recht in het midden van je zadel.

Ook daarbij vind ik niet dat je je paard fijn over de rug rijd, achterhand komt er beetje stokkerig achteraan zonder dat je fijn rug gebruik ziet + hoofdje in een mooie knik. Paard maakt zn passen niet goed af, meer schakelen in de gangen, terug -> vooruit, terug, leer haar haar achterhand dragen.
Je zet je handen vast, hebt je ellebogen naar buiten gedraaid en ook zie ik je veel onrustig handgebruik.
Pas op het eind van het filmpje zie ik iets verbetering door het lichaam heen en laat jij ook iets los met je handen, maar dan wil je richting halsstrekken?? en zet je ze weer vast.

Verder prachtig dier :j en zijn jullie een leuke combi.

Tip: Zou toch eens een goede zadelmaker laten langs komen ;)