Pony inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannedeedee1

Pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 21:12

Haai Bokkers :D

Ik ben nu aan de slag gegaan bij iemand in kockengen, en hij heeft daar 2 pony's staan. Een 5 jarige dressuur topper, en dan de pony die ik ga inrijden :)
Er is al voordat ik begon vaak opgehangen ( ze is overgens 3,5 bijna 4 ) en ik ben er vandaag voor het eerst op gaan zitten! Ze gaf er geen kick om! Ze stond lekker rustig om zich heen te kijken alsof er ak jaren iemand op haar rug zat, toen hebben we nog eventjes het op en afstappen een aantal keer herhaald. Ze deed het super!
Dit gaan we morgen ook nog een keer herhalen, en dan krijgt ze 2 dagen rust, en dan gaan we het weer herhalen en kijken hoe ze er op reageert om te stappen met iemand op haar rug :)
Ik ben zo trots op haar! Dat ze zo braaf is, en nergens naar omkijkt terwijl als je haar longeert dat dan alles eng is. En ze erg vlot is ( niet bokkerig ), wat me opvalt is dat ze super hoog opgooit in de draf en daarbij dan ook nog is mooi strekt! Dat word wat voor in de dressuur! Ze heeft ook aanleg naar springen dus dat is altijd leuk :+
Het leukste vind ik nog dat als we uiteindlijk wedstrijden gaan rijden, dat alles wat ze kan dat ik dat haar geleerd heb, en dat gevoel is gewoon super! Ik kan haast niet wachten om met haar aan de slag te gaan :o
Ik had alleen een vraagje: hoelang hebben jullie gedaan over het inrijden, daar bedoel ik bij de stap, draf en galop? Ik ben namelijk bang om te snel te gaan ( okal heeft die man ervaringen met ponys die ingereden moeten worden) en we doen ook alles op een lekker rustig tempootje, maar ik wil een beetje Weten wat redelijk is enzo :+

Groetjes,

Sanne :)

Ashley5760

Re: Pony inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:38

Ik reed met een paard toen ik er 8e keer op zat al alleen in het bos ;). Gaat er niet om hoe snel je gaat maar hoe intensief... Als je dagelijks 45min rijdt nu is dat echt te veel. Gewoon erop iets doen, braaf dan uitstappen en klaar.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:41

Idd gewoon lekker rustig beginnen met de stap straks, een drafje, wat figuren rijden in stap en daarna in draf. Dan kun je de galop eens meepakken, een balkje neerleggen. Noem maar op. Gewoon aan de gang met de basis dingen en het 1 voor 1 aanleren (de grote dingen tenminste) als t beestje braaf is, ben je klaar en ga je de volgende keer verder (:
Stapgewijs en spelenderwijs aanleren. Lekker veel sturen, van hand veranderen, later ook tempowisselingen, lekker voorwaarts rijden. Voorwaarts is namelijk erg belangrijk :))

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:49

hoi Sanne,

Hebben onlangs een 3-jarige ingereden.
Deze pony is al sinds maart naar het land met iemand erop gestapt en eens een keertje gelongeerd.
2 weken geleden hebben we hem weer gepakt. Het zadel erop en gelongeerd. Hij deed niets.

Woensdag meisje erop en dat ging ook super. Na 20 min even stukje gedraafd aan de longeerlijn....super!
De vrijdag weer en toen "los" gereden....je kunt t wel raden......super!
De maandag daarop naar de bak waar ik altijd les geef......super. De woensdag idem. en zelfs een stukje gegalopeerd! Toen konden we niet eerder dan de dinsdag erop. Meisje erop en degene die hielp zei rijd maar naar de bak toe achter de andere pony aan. En we hebben hem zaterdag j.l. een 45 min. in de les laten lopen. Heel rustig aan en niet te extreem veel gedaan vooral veel stapwerk. wat draven en een stukje galop! Hij pakt het allemaal super op. Hij hobbelt niet alleen maar achter de anderen aan! We hebben ook een beetje carrousselrijden (in stap) gedaan! Veel succes met je pony. En zorg vooral dat ie er veel plezier in houd!

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:52

Hoi,

Ik ben met mijn pony begonnen toen ze 3,5 was. Ik kon er ook meteen op gaan zitten. Geen probleem, en tot nu toe is ze nog steeds super braaf. In middels is ze 4 en heb ik er denk ik 10x op gezeten. en verder gelongeerd en gefietst. sinds vorige week pak ik haar vaker, ong 3x per week onder het zadel.
Mijn pony is een tinker, en ze is nog lang niet volgroeid/ uitgezwaard. Ik wilde haar dan niet te vaak belasten met mij op haar rug. Daarom heb ik het rustiger aan gedaan.

Wat voor pony is die jij rijdt? Ik denk dat het heel goed is om tussendoor af en toe rust te geven. Let gewoon goed op je pony of ze het allemaal nog "volgt" wat je aan het doen bent. Dan komt het zeker goed.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 13:56

Bedankt voor jullie antwoorden :D
Gelukkig is het voorwaarts houden niet zo moeilijk, ze is heel erg voorwaarts van zichzelf maar gat geen dribbel pasjes nemen, ze verruimt haar passen gelukkig :)
We doen nu waarmee we bezig zijn lekker in de longeercirkel, gelukkig is het een prive stal en ben ik dus daar altijd de enige en heb je geen last van drukte er om heen :) ze is ontzettend druk in de bak dus we doen eerst alles in de longeercirke, en dan gaan we het oppakken in de bak.
Vandaag niet zo veel gedaan, ze werd helemaal lek geprikt door de dazen dus zijn we gauw weer gestopt.
We hebben vandaag we een rondje gestapt, ze was heel erg braaf!
Ben benieuwd hoe ze het gaat vinden, om binnekort te draven enz. :+

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 14:00

deb_tink schreef:
Hoi,

Ik ben met mijn pony begonnen toen ze 3,5 was. Ik kon er ook meteen op gaan zitten. Geen probleem, en tot nu toe is ze nog steeds super braaf. In middels is ze 4 en heb ik er denk ik 10x op gezeten. en verder gelongeerd en gefietst. sinds vorige week pak ik haar vaker, ong 3x per week onder het zadel.
Mijn pony is een tinker, en ze is nog lang niet volgroeid/ uitgezwaard. Ik wilde haar dan niet te vaak belasten met mij op haar rug. Daarom heb ik het rustiger aan gedaan.

Wat voor pony is die jij rijdt? Ik denk dat het heel goed is om tussendoor af en toe rust te geven. Let gewoon goed op je pony of ze het allemaal nog "volgt" wat je aan het doen bent. Dan komt het zeker goed.

De pony die ik rijd is een Welsh D pony (geen cob ze is heel tenger gebouwd) maar daar zit een pit in!
Ze krijgt ook rust,nu gaan we vrijdag weer dus ze heef nu 2 dagen van het erop zitten rust.
Voor jou geluk, tinkers zijn meestal wat 'koeler' in hun hoofd :D
Ik denk dat je die van 'mij' niet een dag stil moet laten zetten, maar dan gewoon lekker moet gaan longeren want ze is heel erg voorwaarts :p

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:05

Leer haar ook snel wennen aan vliegenspray, ideaal :Y)

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 14:11

Carolaaxxxx schreef:
Leer haar ook snel wennen aan vliegenspray, ideaal :Y)

Hebben we vandaag ook in de stal gedaan toen we klaar waren met poetsen, de spray weerhield de dazen er niet van om paardje lief helemaal lek te prikken. :o

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:08

Hi Sanne,

Goed dat je nadenkt over het welzijn van je pony. Het allerbelangrijkste is inderdaad dat je het niet te intensief maakt. Je kan bij wijze van spreke 45 min met haar "werken" maar houdt het dan luchtig. Bijvoorbeeld eerst 30 min vanaf de grond spelen en dan de laatste 10 a 15 min even op haar zitten.
Accepteert ze het zadel wel al helemaal? En dan bedoel ik niet dat ze niks doet als het erop ligt, maar dan bedoel ik in alle gangen bijvoorbeeld? Met losse beugels? Of kijkt ze dan nog angstig? En kun je als ze het zadel op heeft naast haar staan bij de stijgbeugels en op en neer springen? En kun je met je hand op het zadel tikken zodat het geluid maakt, zonder dat ze schrikt? Ik zou ervoor zorgen dat ze echt eerst het zadel en hoofdstel accepteert en dat het niet meer eng voor haar is, en dan zou ik pas verder gaan met rijden. Of gewoon zonder zadel beginnen, vaak vinden ze dat minder eng. Zo te lezen is jouw paardje erg pittig, en je zegt dat ze ook schrikt tijdens het longeren. Daaruit kan ik een beetje opmaken dat ze vrij veel handelt vanuit haar instinkt; schrikken, wegspringen, wegrennen, hoog hoofd houden, gespierde onder nek etc. Ik zou proberen, als ik jou was, haar meer te laten nadenken. Als een paard na gaat denken, worden ze minder bang. Als je je paard longeert, dan denkt hij niet echt na, want hij kan eindeloos rondjes rennen. Je put hem wel uit, dat klopt. Maar wat je ook eens zou kunnen proberen zijn kleine oefeningetjes vanaf de grond zoals; achteruit laten lopen, wijken voor druk, zijwaards, over balkjes heen lopen etc. Als je dan van tevoren toch even wilt longeren zou ik voorstellen hem niet meer dan 4 a 5 rondjes dezelfde richting uit te laten lopen, en bijvoorbeeld een balkje te plaatsen, zodat hij niet in een soort van zombie patroon terecht komt waarbij hij eigenlijk niet meer hoeft na te denken. Hopelijk heb je er wat aan!
Succes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:12

-> RT-P

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:12

[/quote]

De pony die ik rijd is een Welsh D pony (geen cob ze is heel tenger gebouwd) maar daar zit een pit in!
Ze krijgt ook rust,nu gaan we vrijdag weer dus ze heef nu 2 dagen van het erop zitten rust.
Voor jou geluk, tinkers zijn meestal wat 'koeler' in hun hoofd :D
Ik denk dat je die van 'mij' niet een dag stil moet laten zetten, maar dan gewoon lekker moet gaan longeren want ze is heel erg voorwaarts :p[/quote]

Ik doe wel longeren voor ik erop ga, ze is zeker koel in de kop :D , maar in het geheel geen tinker qua looplust haha. Ze moet eerst altijd even "gek" doen. Dit mag ze dan ook. Als ik na 2dgn stilzetten erop ga zitten zie ik ook alle hoeken van de bak. Maar ik vind een dag tussendoor niks doen en even kunnen verwerken voor een jong paard wel een must.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 13:58

Vind dat ook belangrijk... dat het lichamelijk en geestelijk "verwerkt" kan worden, dus met zulk jong spul om de dag, niet iedere dag.
En per keer niet te lange sessies van maken, hoe goed het ook lijkt te gaan, minder is meer bij zulke groene paarden... zo'n 20 minuutjes echt "rijden" per sessie is echt genoeg op die leeftijd.

Lekker afwisselen, stukje rijden, 20 minuten, stukje buitenrit (mits mogelijkheden in je omgeving en met ander verkeerszeker paard er bij), hou het koppie fris! Volgende keer 10 minuutjes longeren, kwartiertje rijden... afwisseling is heel belangrijk, dan raakt er niet zo gauw iets overbelast.

Dat geldt overigens voor ieder paard, maar natuurlijk voor een groene nog meer.

Succes!

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 14:09

Bedankt voor alle reacties :D
Zoals alleen meerdere zeiden over het "rijden" we rijden nig niet, we oefenen alleen het hangen, en op en afstappen, en afentoe een rondje stappen. Daarvoor longeren we haar, wat ze afentoe nog moeilijk vind, vooral om op gang te komen ( niet dat ze niet wil lopen, maar niet bij je weg wilt) ze gooit haar hoofd niet de lucht in tijdens het longeren, maar wegspringen kan ze wel doen, en is vrij pittig. Het is een beestje waar je veel werk aan hebt! Maar voordat we echt gaan 'rijden' willen we eerst het longeren goed onder de knie hebben (heeft ze altijd al gehad, terwijl het haar al vanaf het begin is aangeleerd) maar het is een schatje, en houd van knuffelen. Zelf doen we de oefeningen om de dag, soms zitten er 2 dagen tussen. Ze gaat wel iedere dag de wei op, en word elke avond gelongeerd en gaat savonds rond een uur of negen de stal in.
Vanavond gaan we weer een poging tot doen, en ik hoop dat we niet zo'n last van de dazen hebben :+

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:37

Wat misschien nog wel leuk is als afwisseling is aan de hand mee met de fiets. Die van mij vind het helemaal geweldig en het maakt haar al goed verkeersmak zonder dat ik erop zit. Als ik er naast ben heb ik namelijk wel iets meer controle als ze er vandoor wil gaan :)

Volgens mij houden jullie goed rekening met je paardje en dat is top, ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan :)

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 17:30

deb_tink schreef:
Wat misschien nog wel leuk is als afwisseling is aan de hand mee met de fiets. Die van mij vind het helemaal geweldig en het maakt haar al goed verkeersmak zonder dat ik erop zit. Als ik er naast ben heb ik namelijk wel iets meer controle als ze er vandoor wil gaan :)

Volgens mij houden jullie goed rekening met je paardje en dat is top, ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan :)

Het probleem is eerder dat ons paardje nogal 'schrikkerig' is, en er rijden nog al veel tractoren buiten het terrein....
Dus ik denk dat we dat moeten doen als mevrouw wat minder 'vliegerig' is. Haha

En jaa, ben ook benieuwt hoe ze gaat uitpakken :D
Ik hou jullie op de hoogte, hoe het gaat!