paard sleept met acher hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

passion13

paard sleept met acher hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 12:05

hallo allemaal.

Ik heb een probleem met een paard dat ik aan het beleren ben.
Ze sleept steeds met haar achter hoeven over het asfalt.
Daardoor sleept het puntje van de hoeven heel erg ver af.
Hoe zou ik dit kunnen oplossen. ze doet dit alleen als ze over het asfalt loopt.

Sok

Re: paard sleept met acher hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:07

Mijn paardje heeft dit ook een tijdje gedaan. Dit was helaas omdat hij vast zat in z'n rug en bekken.
De kraker heeft hem toen weer losgemaakt en hij heeft het niet meer gedaan! :)

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:08

Waarschijnlijk hoor je het alleen als ze over het asfalt loopt.
en doet ze het in het zand en op het gras ook.
Zorg dat ze wat actiever wordt in de stap en daardoor haar achter benen beter op tilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:11

Paard is gezond neem ik aan?
Kans dat 'ie het op andere ondergrond ook doet is nagenoeg 100% alleen valt het dan niet zo op.

Mogelijke oorzaken:
1. Nog onvoldoende kracht in de achterhand, beestje wordt pas net beleerd. Met verstand opbouwen, spieren hebben tijd nodig. Veel stappen, en bv af en toe balkjes lopen. Longeer je met bodywrap?
2. Dit zie je ook regelmatig bij paarden die 'op de handrem staan'. Niet teveel focus op de voorkant?
3. Onvoldoende 'bewust' van de achterhand. Goed poetsen tot beneden aan toe, en bv met bodywrap longeren.
4. Te moe gereden?

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:20

Onze shet heeft dit vorig jaar heel erg gehad nadat we hem uit de sloot getrokken hadden :D
Kwam inderdaad net als bij sok door een blokkade in rug en bekken. Na een bezoek van de osteopaat was hij beter dan voor z'n slootongeval.
Ik zou dus ook eerst een osteopaat ernaar laten kijken.
Verder sluit ik me bij de rest aan: ze doet het vast niet alleen op asfalt, je ziet het dan alleen beter.

passion13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 15:21

ik denk dat ik in sonja verhaal mee ga. Ze is pas een maand onder het zadel. en is indd gezond. Ik longeer haar niet met bodywrap.
Ze is net een maand onder zadel en moet nog balans vinden in de snelheid. daarmee bedoel ik blijven lopen op een en het zelfde tempo tenzij ik anders vraag. nu loopt ze als we gaan rijden heel snel en is het net een race paard maar als ze dan een halfuurtje gereden heeft loopt ze goed. misschien is dat ook een oorzaak. en ik zal indd meer met balkjes gaan rijden.
bedankt voor deze tips.

Ik denk eerlijk gezegd dat de kraker niet nodig is. op de wei is ze vrij rustig ze haalt nooit echt gekke streken uit. en daarbij is ze nog pas 3 en net pas beleerd dus ik denk eerder dat ze nog moet leren haar achterhand meer te gebruiken of zo.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:24

Mijn paard had dit ook, totdat ze bekapt werd door een smid aangesloten bij van Nassau. Sindsdien nergens last meer van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:25

Geef ik je er nog wel eentje om over na te denken:

JUIST in de tijd dat een paard beleerd wordt, gebeurt er veel. De groeischijven zijn aan het sluiten, hij groeit nog iets, hij zwaart wat uit, EN de rug wordt belast.

Bij mij is dat JUIST de periode dat ze vaker door de osteo gecheckt (en vaak ook wel behandeld) worden.
BlessurePREVENTIE ;)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:27

Mijn paard sleept ook en dat komt voort uit de rug, in zijn geval ernstige kissing spines.
zou hier zeker naar laten kijken door een ostheopaat.
Als je op de rug druk, reageert het paard daar op?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:42

Het kan ook een kwestie van kracht zijn; je paard moet achter wat sterker worden.
Longeren met een pessoa kan hierbij goed helpen.
Vergeet niet dat door te slepen je paard zichzelf niet goed belast.
Ik zou niet teveel op het harde rijden, of er eventueel een balance ijzer onder laten zetten.
Zodat je paard wat makkelijker kan afrollen.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:44

Vergeet niet dat veel lichamelijke problemen zoals rugklachten beginnen bij de hoeven. Dus goede hoefsmid is zeer belangrijk!

passion13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 22:21

ze hebben een uitstekende hoefsmid. De hoefsmid komt 9 aug. En de dierenarts kijkt haar regelmatig na juist omdat ze net beleerd wordt. ook haar rug wordt door de dierenarts na gekeken. Dus ik denk eerlijk gezegd niet dat het lichamelijk niet in orde is. Die mensen zijn zeker met de gezondheid van het paard bezig.
Mijn vraag nu ik dit lees moeten er ijzers onder? of moeten ze ermee naar de osteopaat omdat een die er misschien meer kijk op heeft dan een dierenarts?

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:25

Veel jonge paarden hebben dit in het begin omdat ze nog niet veel kracht hebben in de achterhand. Veel rechte stukken stappen en draven en longeren met touwtjes helpt heel erg goed.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:38

Ik zou zeker een osteopaat een kijkje laten nemen!
Zeker in de groei is het belangrijk dat een paard goed in z'n vel zit en goed (lichamelijk) ondersteund wordt! Schaden doet het zeker niet, dus waarom niet eens proberen of het helpt? :)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 01:27

Adin schreef:
Mijn paard sleept ook en dat komt voort uit de rug, in zijn geval ernstige kissing spines.
zou hier zeker naar laten kijken door een ostheopaat.
Als je op de rug druk, reageert het paard daar op?

Mijn arabiertje had ook kissing spines en sleepte ook met haar achterbenen, ze had ook artrose in haar rug. De enige manier om erachter te komen is foto's laten maken. Ik had ook eerst een fysio die zei: oh ze zit vast in haar bekken, nou dat was dus weg gegooid geld. Ik zou er zeker een DA naar laten kijken of foto's laten maken.

passion13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 13:53

Bedankt allemaal voor het advies. We hebben er de osteopaat naar laten kijken. En die heeft gezegd dat er niks mis was. Dat we haar met balkjes moesten gaan trainen.