normann weer aan het werk na 4 weken rust!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

normann_love

normann weer aan het werk na 4 weken rust!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 10:23

hallo allemaal,

dit is mijn 2e rij-topic, omdat normann helaas weer kreupel is geweest heeft hij 4 weken rust gehad.
dit was ongeveer de 3e keer dressuren na de rustperiode.

hier de link van mijn vorige rij-topic: [RT-HAW] Normann voor het eerst op bokt!

mijn houding is echt prut, er zijn genoeg dingen waar ik aan kan werken:
- niet naar beneden kijken
- hakken naar beneden
- mijn handen
- niet naar voren zitten enz.
maar gelukkig heb ik goed les, en wordt er aan gewerkt :)

de foto's:

1. instappen
Afbeelding

2. halthouden
Afbeelding

3. nog steeds instappen
Afbeelding

4. draf, mijn handen :(
Afbeelding

5. draf, hier ben ik wel tevreden over :)
Afbeelding

6. draf, ik kijk hier wel heel erg naar beneden
Afbeelding

7. galopje op de rechterhand.
Afbeelding

8. draf, mijn hakken :(
Afbeelding

9. draf, wel beetje uitgerekt.
Afbeelding

10. draf
Afbeelding

11. galopje, linkerhand.
Afbeelding

dit waren de foto's, hier nog een kort filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=NPLow8nEIhU

ik sta open voor commentaar, maar dan wel opbouwend graag :D

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:07

Leuke haf :D
De punten die wat minder gaan zie je zelf ook in, en als daar aan gewerkt word prima :)

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:09

leuke haf hoor!
alleen t zadel licht naar mijn idee tever naar voren?
vooral op de eerste foto.

normann_love

Re: normann weer aan het werk na 4 weken rust!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 11:25

bedankt allebei, :)

@IvankBacardi: jaa inderdaad, zal het voortaan wat meer naar achter leggen :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:36

ts wat ik nu ga zeggen is misschien heel banketstaaf,
Maar als je zo doorrijd is hij zo weer kreupel,

Je zadel past totaal niet,
En je zit met je handen op je knieen aan zijn hoofd te trekken...

als ik jou was zal ik eens goed naar dat zadel laten kijken, Eventueel aan laten passen,
En neem alsjeblieft goed les want zo rijd je hem echt in de kreukels je bent veel te grof in je handen ,

Ik vind het wel een mooie haf

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:42

Sorry, ik vind het er niet zo fijn uit zien. Op de foto's vond ik het er nog wel redelijk uit zien, maar filmpje helaas niet. Allereerst ligt je zadel echt niet lekker, en zit ook niet lekker voor jou. Je heb totaal geen steun aan je zadel en je benen vliegen alle kanten op. Doe je spoortje af, want je zit hem op deze manier onnodig te prikken. Daarnaast zet je je handen vast op je boven benen, waardoor die in de krul getrokken wordt. En ik zie dat die af en toe nog onregelmatig is. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een ander zadel en goede begeleiding. Je hebt een leuke haflinger, wees er zuinig op!!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:56

vooral in de galop kan nog veel verbeteren, je benen stil houden , mee met de takt van het paard en niet je handen vastzetten. lijkt of je nu je evenwicht houdt door de teugels strak te pakken en niet meer los te laten.
probeer eens hoe hij galoppeerd als je uit zijn mond blijft. teugels iets losser en meegaan.
ik hield me ook krampachtig vast met galop, hierdoor ging mijn paard uit balans. rijdt haar nu met minimaal contact in de mond en nu galopeerd ze heerlijk op eigen benen.
kun je jezelf aanleren door teugels los te laten hangen en manen vastpakken in galop, hierdoor zit je iets voorover waardoor hij heerlijk onder je door kan lopen.
verder niet bij iedere pas aansporen, worden ze zo lui van aan het been, en spoortje heeft ook totaal geen zin, zeker in de galop prikt en krast dit nu constant langs zijn lijf.
zadel is denk ik een merkloos/goedkoop zadel. opzich niks mis mee maar moet het wel passen. als je er 1 koopt van bv wintec ben je ook niet veel geld kwijt maar die liggen toch al stukken beter, plus dat je daar wrongen op hebt zitten die het slingeren met je benen wat tegengaan. je zal zien dat je houding direct verbeterd met meer steun, en dan ook het krampachtige vasthouden.

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 14:06

Ik ben het eens met de drie mensen voor mij :j
Nog veeeeel veranderen dus!

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 14:11

little_birdy schreef:
ts wat ik nu ga zeggen is misschien heel banketstaaf,
Maar als je zo doorrijd is hij zo weer kreupel,

Je zadel past totaal niet,
En je zit met je handen op je knieen aan zijn hoofd te trekken...

als ik jou was zal ik eens goed naar dat zadel laten kijken, Eventueel aan laten passen,
En neem alsjeblieft goed les want zo rijd je hem echt in de kreukels je bent veel te grof in je handen ,
Ik vind het wel een mooie haf

van het zadel moet ik je gelijk in geven, zal eens gaan zoeken naar iemand die er verstand van heeft en die er na laten kijken.

ik heb al heel goed les, maar heb nu al ondertussen 6 weken geen les meer gehad, door dat hij kreupel werd, maar ben hem nu nog aan het oppakken dus begin ik volgende week waarschijnlijk weer met lessen :) het klopt dat ik soms wat streng ben in mijn handen, maar ik zit echt niet constant te trekken, al lijkt dat zo, maar er word aan gewerkt natuurlijk, bedankt!! :)

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 14:13

N0a schreef:
Sorry, ik vind het er niet zo fijn uit zien. Op de foto's vond ik het er nog wel redelijk uit zien, maar filmpje helaas niet. Allereerst ligt je zadel echt niet lekker, en zit ook niet lekker voor jou. Je heb totaal geen steun aan je zadel en je benen vliegen alle kanten op. Doe je spoortje af, want je zit hem op deze manier onnodig te prikken. Daarnaast zet je je handen vast op je boven benen, waardoor die in de krul getrokken wordt. En ik zie dat die af en toe nog onregelmatig is. Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een ander zadel en goede begeleiding. Je hebt een leuke haflinger, wees er zuinig op!!

ik heb inderdaad echt totaal geen steun aan mijn zadel, vind het ook echt geen lekker zadel! ga zo snel als mogelijk is voor een oplossing zoeken en iemand er naar laten kijken!! zoals eerder gezegd heb ik al wel goede begeleiding!! :)

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 14:15

matasja schreef:
vooral in de galop kan nog veel verbeteren, je benen stil houden , mee met de takt van het paard en niet je handen vastzetten. lijkt of je nu je evenwicht houdt door de teugels strak te pakken en niet meer los te laten.
probeer eens hoe hij galoppeerd als je uit zijn mond blijft. teugels iets losser en meegaan.
ik hield me ook krampachtig vast met galop, hierdoor ging mijn paard uit balans. rijdt haar nu met minimaal contact in de mond en nu galopeerd ze heerlijk op eigen benen.
kun je jezelf aanleren door teugels los te laten hangen en manen vastpakken in galop, hierdoor zit je iets voorover waardoor hij heerlijk onder je door kan lopen.
verder niet bij iedere pas aansporen, worden ze zo lui van aan het been, en spoortje heeft ook totaal geen zin, zeker in de galop prikt en krast dit nu constant langs zijn lijf.
zadel is denk ik een merkloos/goedkoop zadel. opzich niks mis mee maar moet het wel passen. als je er 1 koopt van bv wintec ben je ook niet veel geld kwijt maar die liggen toch al stukken beter, plus dat je daar wrongen op hebt zitten die het slingeren met je benen wat tegengaan. je zal zien dat je houding direct verbeterd met meer steun, en dan ook het krampachtige vasthouden.

ik zou niet weten hoe duur en welk merk het zadel is, want we hebben dit zadel meegekregen toen we hem kochten!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:01

Goed van je dat je het commentaar zo fijn oppakt,
Ik raad je inderdaad aan om voor een wintec oid te gaan kijken

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:08

ts sorry maar ik vind het er niet fijn uitzien. Je hebt een leuke haflinger (en ook een hele brave dat hij zo blijft doorlopen) maar ik zou een stapje terug doen.
Sporen af, want die hebben op deze manier geen nut. Eerst zorgen dat je benen stil liggen en wanneer je de hulpen wil verfijnen kunnen ze weer aan (maar zover ben je nog lang niet).
Begin eens met je haf van voren los te laten, je werkt hem nu continu met je handen tegen en hij gaat hierdoor ook kort en snel lopen. combinatie van continu drijven en van voren blijven tegenhouden.
Zorg dat je hem ontspannen en over zijn rug kan laten lopen alvorens je hem zo oppakt. Nu houdt hij ook vast achter zijn hoofd, aan het begin van zijn nek. Dus teugels een flink eind langer en oefenen, lang en laag net zolang tot je hem daar kan schakelen in tempo en dat hij ontspannen blijft lopen. Vanaf dat moment kun je hem rustig gaan oppakken, (lees: niet in een keer, maar elke keer korte stukjes)
Verder jaag je hem op het filmpje een aantal keer naar voren. Dit heeft geen enkele toegevoegde waarde. Als je hem wil laten VERRUIMEN moet je dit goed voorbereiden en dan rustig vanuit zijn achterhand weg laten gaan zodat hij ook de kans krijgt om zijn passen groter te gaan nemen. Nu worden zijn passen nog korter en sneller. Zonde.

Dus helemaal terug naar het begin en zorg dat je pony lekker ontspannen door die bak kan lopen. Goed op je eigen houding letten, je benen moeten echt veel stiller.

Ik hoop dat je hier wat mee gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:11

Goed dat je naar een ander zadel gaat kijken.

Vraagje over je rijden: rijd je qua stijl hetzelfde als je instructeur erbij is?

Als je antwoord hierop NEE is:
Probeer dan tijdens het rijden eens te doen of je instructeur WEL in de bak staat, en probeer eens om zelf tijdns het rijden te 'horen' wat hij/zij tegen je zou zeggen?

Als je antwoord JA is:
Dan zou ik denk ik toch eens verder gaan kijken naar een andere.
Je hebt een hartstikke leuke pony die zo te zien werkwillig genoeg is, maar als je zo door blijft rijden gaat zijn lol er wel af, en hou je 'm ook niet fijn of zelfs heel.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 15:15

mooie haf hoor!Ik ga maar niet in herhaling treden ;)
Wel vind ik de bak erg zwaar....ik hoop niet dat hij een peesprobleem heeft want dan krijgt hij dat door deze bak snel weer ;)

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 15:47

geerke schreef:
mooie haf hoor!Ik ga maar niet in herhaling treden ;)
Wel vind ik de bak erg zwaar....ik hoop niet dat hij een peesprobleem heeft want dan krijgt hij dat door deze bak snel weer ;)

de bak was inderdaad erg zwaar!!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 16:52

Moderatoropmerking:
Je topic voldoet niet aan de eisen van HAW, daarom plaats ik hier een slotje.