pony wil niet verruimen ohz

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charlie_18

pony wil niet verruimen ohz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 23:17

Mijn pony kan met losgooien en longeren zo mooi ruim draven. Maar onder het
zadel wilt maar niet lukken..
Heeft iemand tips of trucs?
Wees beetje lief (a)

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:23

Stem commando al geprobeert ?
Met een clicker trainen is misschien ook een handige optie ..
En verder natuurlijk veel belonen (maar dat deed je wass al :+ )

Corelli

Re: pony wil niet verruimen ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:17

Klemt het zadel op zijn schouders? Geef jij misschien onbewust een (zit)hulp die belemmert?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:23

Als hierboven al gezegd wordt! Een paard wat niet wil verruimen heeft 9 van de 10 keer last van zijn zadel.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:33

Vraag jij het verruimen ohz wel duidelijk genoeg?
Ik heb het mijn paard geleerd om eerst heel langzaam te draven dat hij bijna stilvalt en dan ''gas''geven en dan proberen dat vertragen steeds iets minder te doen maar wat ik wel altijd doe is net voor het verruimen een beetje opsluiten van voor zodat ze willen en dan als je vanuit de wending rechtgestelt bent hem de ruimte geven om te verruimen. (pas op dat je je teugels niet losgooit)
succes verder! ;)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:41

Verruimen moeten ze leren. Kun je het bos in met je pony? Zo ja, zoek een lang zandpad en draven maar! Op een gegeven moment voel je het zweefmoment vergroten en daar rijd je iedere keer naar toe. In galop aanspringen niet afstraffen, maar gewoon terugnemen en opnieuw de rek in de draf opzoeken. Dit kan ook in de bak, maar dan voor de wendingen iets oppakken en rijden als een volte.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:15

Sta jij met je lichaam wel toe dat hij kan verruimen? Zou aan het zadel kunnen liggen, dus dat moet je sowieso even (laten) checken, maar het komt ook vaak voor dat je onbewust zelf zit te klemmen op spanning in je lichaam hebt, waardoor jouw pony die beweging niet meer goed kan doorvoeren. Een goede instructeur kan je hiermee helpen ;)

Charlie_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 17:01

Bedankt voor de tips, ik heb al wel lessen maar deze helpen niet echt. ik ga jullie tips even proberen. het zadel ligt goed dat is al gecheckt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:22

Wie heb je dat laten checken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:28

Om goed te kunnen verruimen, moet het hele plaatje aan een aantal voorwaarden voldoen. Het paard moet z'n lijf optimaal kunnen gebruiken (nergens vastzitten, goed over de rug lopen, in balans zijn), het tuig moet perfect liggen, de bodem moet goed zijn, en de ruiter moet er op de juiste manier naartoe rijden én het paard niet in de weg zitten.

Als je paard bv de rug niet optimaal gebruikt, kan de motor (achterhand) zijn werk niet doen, kan het paard de schouders niet volledig vrijgeven, en komt er dus geen verruiming maar alleen versnelling.
Of als jij als ruiter bv de aanleuning kwijtraakt in het wegrijden, of te plotseling en te harde hulp voorwaarts geeft, dan kan het paard niet steeds krachtiger afzetten.

Doe anders eens een filmpje van he je het probeert? Kunnen we even met je meekijken.

Hannah_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 12:34

Ik ken een paardje dat als hij verruimde onder het zadel af en toe met zijn achterhoeven de achterkant van zijn voorhoeven raakte. Dit deed pijn en hierdoor werd hij bang om te verruimen. Baasje heeft springschoentjes gekocht voor de voorhoeven en na verloop van tijd liep ie prachtig ruim.
Als het hier niet mee te maken heeft zou ik idd echt naar het zadel laten kijken of dat wel goed past.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 17:07

Hannah_4 schreef:
Ik ken een paardje dat als hij verruimde onder het zadel af en toe met zijn achterhoeven de achterkant van zijn voorhoeven raakte. Dit deed pijn en hierdoor werd hij bang om te verruimen. Baasje heeft springschoentjes gekocht voor de voorhoeven en na verloop van tijd liep ie prachtig ruim.

Dat aantikken is vaak een rijtechnisch probleem. Paard is onvoldoende op het achterbeen en kan zijn voorbenen daarom niet op tijd wegzetten. Dit is echt iets wat je meestal rijtechnisch op kunt lossen, maar je kunt daarnaast ook even in gesprek met je smid. Vaak kan de smid ook ondersteuning bieden.

Ik ken mensen die er trots op zijn dat hun paard verruimt en zich daarbij aantikt... Dan heb je het echt niet begrepen :o

Charlie_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 13:54

Hier een foto van hoe ze eerst wel wou verruimen, ze loopt nog erg op de voorhand hier dat weet ik. Maar ze begint nu meer op de achterhand te lopen en dan wil ze niet verruimen, ik heb daar nog geen foto van.

Afbeelding

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:48

Het is een foto van veraf maar als ik het goed zie, dan komt je pony schouder vrijheid tekort.
Dit komt doordat je zadel te veel op de schouder ligt.

Op den duur is strekken dan niet leuk meer.
En waarom gebruik je een bontje?
Een goed passend zadel is een zadel die gebruikt wordt zonder bontje.
En zadel maker zal je zadel passend maken zonder bontje en doe je er dan een boontje onder dan verklein je de kamer en past je zadel automatisch niet meer.

Charlie_18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 17:39

Dat lijkt zo op de foto want op de andere fotos liggen de schouders wel vrij.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:29

Maar het bontje levert waarschijnlijk wel degelijk een probleem!

xsantana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:48

@Charlie_18 wauuw wat een mooie haflinger!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 20:57

Op de foto duikt ze in de hand, dan kun je nooit uitstrekken.
Het paard moet eerst sterk genoeg zijn om zich aan de voorkant op te richten.
Verruimen kan ze zo te zien wel, uitstrekken onder de man is veel moeilijker dan in vrijheid.
Daarom wordt het ook pas gevraagd als ook de verzameling gevraagd wordt.
Zonder verzameling geen strekken.
Voor beter verruimen zul je ook eerst de 'energie' naar her achterbeen moeten verplaatsen, paard richt zich dan wat op en vervolgens sta je toe met de hand en been.