Galop probleempje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DJB

Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 20:59

Help! Ik doe iets fout maar weet even niet wat :+

Mijn 7 jarig paard begint de galop wat beter onder de knie te krijgen (rijden recreatief) en wordt langzaamaan wat sterker in de achterhand. Ineens wil het aanspringen in galop niet meer onder het zadel, zowel links als rechts niet. Ze maakt een beweging alsof ze aan wil springen, maar blijft dan op de plek staan en gaat niet vooruit.
Normaal geef ik een halve ophouding en daarna de galophulp en gaat het best goed, nu dus niet. Ik heb al geprobeerd de teugels los te laten (en alles wat daar tussen zit) maar dan wordt ze helemaal in het diepe gegooid en gebeurd er weinig. Vandaag maakte ze er een soort pirouette van, in galop dus. Ze is lang niet sterk genoeg dus valt weer terug in stap.
Het maakt niet uit of ik wat mee ga zitten of rechtop blijf.
Tikje met de zweep helpt niet, ze gaat alleen maar harder draven. Uiteindelijk valt ze wel in de galop maar op deze manier is het natuurlijk niet de bedoeling.
Aan de longeerlijn gaat het wel goed (blijft er wat moeite mee houden maar dat is altijd al geweest en gaat steeds beter). Het ligt dus aan mij, maar wat doe ik fout?

(ik heb wekelijks les, maar nu ivm zomervakantie niet. Zadel is gecheckt en opgevuld 3 maanden terug. Masseur is geweest en heeft wat spieren losgemaakt en raadde aan bij elke keer rijden de galop 3x links en 3x rechts aan te springen om de achterhand sterker te maken)
Wie heeft zo 1 2 3 dé tip? :D

Anoniem

Re: Galop probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:02

Waarschijnlijk doe je iets met je lijf waardoor je paard blokkeert. Laat er morgen anders even een kort filmpje van maken, op beide handen? Dan kunnen we even met je meekijken. Zonder het te zien blijft het koffiedikkijken.
OF je laat even een andere instructeur komen. Leuk en leerzaam hoor, eens een frisse blik.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 21:13

Filpmje wordt lastig, ben er altijd alleen. Hmm kan eens kijken of ik een camera op een paaltje kan zetten.
Hoop eigenlijk op iemand die zegt 'oh, je doet dit of dat fout'. :)

Andere instructeur af en toe is inderdaad leuk! Als ik met paard op vakantie ga doe ik dat wel eens. Om nu voor die paar weken iemand anders te vragen...augustus beginnen de lessen weer.
Ik ben me ervan bewust dat ik ergens verkeerde signalen geef, maar na wat dingen uitproberen weet ik nog niet wat.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:29

Die gouden tip 1 2 3 gaat hem niet worden zonder beeldmateriaal ben ik bang... :) Het zou inderdaad goed kunnen dat je zelf blokkeert of onbewust aanspant waardoor je het je paard lastig maakt om aan te springen. Misschien eens een osteopaat laten komen, die gaat toch wat dieper dan een masseur. Als er verder dus geen lichamelijke problemen zijn bij je paard, dan lekker veel laten aanspringen aan de longe, om haar sterker te maken in die beweging zonder dat ze de 'last' van een ruiter draagt. En zeker eens goed naar je eigen zit en hulpen (laten) kijken. Een goede instructeur zou je hier wel mee moeten kunnen helpen.

Niekje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:28

probeer te voelen wat je anders doet dan wat je eerst deed dat het nog goed ging.
Misschien denk je wel "ohh hopen dat het nu lukt" dat voelt je paard ook!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:30

Ik herken het, ik geef wel een galophulp maar omdat ik stiekem niet goed durf, span ik aan en rem ik mijn pony tegelijk. Wat resulteert in weinig voorwaarts en enkele bokken

Ik zelf hou vast in mijn binnenbovenbeen, zou het dat kunnen zijn? Of rem je met je zitbeenknobbels? (Druk je die in de rugspieren doordat je wat achterover gaat hangen misschien?)