*Nieuwe duitse merrie op stal - Video en Foto*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Len_Stanley

*Nieuwe duitse merrie op stal - Video en Foto*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 10:43

Haaallooo! /3

Nadat ik zo een pech had met mijn vorige hengst Stanley (vandaar mijn naam) heb ik even niet gereden en ben mijn ouders gaan bezoeken (grens van NL/DE, ik woon in Berlijn) en kwam zo bij bekende van mijn ouders terecht die nog een merrie hadden staan!
De donkerbruine merrie heet Flovina en is nu 5 jaar jong, is er een van Flovino (v. Florestan 1) en meet iets rond de 1.70 cm.
Ze komt zeg maar gelijk van de fokker dus is nog niet lang onder het zadel, nog niet lang bereden!
Op papier was ze wel leuk dus ben ik eens gaan kijken.. gelijk verliefd!!
Zij was van de fokker gekomen en zou dan door hun dochter bereden werden alleen was zij een echte hobbyrijder/beginner die alleen de bossen in wilde en was zelfs bang voor haar geworden.
Ik snap niet waarom ze dit paard hebben gekocht, maar ze hadden ook geen idee waar ze mee bezig waren.. zo kwam het erop neer dat zij met dit paard geen plezier had en ze het land opgepleurd werd nadat er een haflinger gekocht was waar ze wel mee kon.. :(:)
Ze stond heel zielig op de wei, manen en staart helemaal in de knoop en de hoeven slecht.. niet verzorgd!
Foto's kan ik wel opzoeken als iemand interesse heeft, maar dat is toch niet zo leuk om te zien.
Ik ben er even op gaan zitten terwijl ik geen rijdkleding mee had, het moest gewoon, ze teste me even uit.. lees: plots stilstaan, ik drijven/klein tikje, kwam achter en van voren iets omhoog en toen ging ze als een speer!!)
Toen hebben we haar voor een zacht prijsje overgenomen en iedereen was happy.
Heb haar eerdergisteren gehaald (paard 6 uur op trailer, was relaxed!!) en dan gister voor het eerst bij mij op stal eventjes gereden!
Ik heb haar kort ingestapt, paar rondjes om elke hand in de draf gereden en ben er weer afgestapt, omdat ze nul conditie, nog weinig kracht heeft etc.
Ze liep voor mijn gevoel wel fijn, lange reis + nieuwe stal en eigenaar! Ik zit hier dus voor het eerste keer erop met mijn eigen spul etc.
Ik heb niet veel verwacht maar was tevreden met haar, oordeel zelf maar.
Mijn punt is vooral mijn houding, ik heb het moeilijk gehad de balans te vinden en mijn benen stil te houden! :=
Flovina moet wat actiever, flitsender lopen in de toekomst als ze wat meer kracht krijgt :j
Cap eigen keuze!! Alles is welkom.. maar wel beetje lief houden aub :7 Groeten!!

http://www.youtube.com/watch?v=5X6elD9eq7k

http://www.youtube.com/watch?v=DqQGW0JifGs

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Len_Stanley op 14-07-13 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Re: *Nieuwe duitse merrie op stal - Video en Foto*

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:48

Heb maar de eerste video bekeken. Zou haar veel meer naar voren rijden. En niet met de handrem erop. Nu nog niet met die voorkant bezig zijn. Dat komt wel als ze meer door haar lijf gaat lopen en als ze achter sterker wordt.
En toch ga ik zeuren over de cap. Vind het niet verantwoord als je net een nieuw paard hebt en dan zonder gaat rijden. Plus ook nog eens je haar los. Je hoeft maar even verkeerd neer te komen en je bent er niet meer.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:52

Leuk zeg, een nieuwe aanwinst! Ik vind dat ze haar staart wat typisch draagt en haar rug nog wat wegdrukt. Heb je haar laten keuren? Lekker rustig aan doen en goed op krachten laten komen. Ze mist duidelijk nog flink wat bespiering. Ik zou haar rijden als een jong paard, met lengte, maar wel horizontaal houden. Ze kan het oppakken nu nog niet verwerken en valt wat op de voorhand. Succes!

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:53

Ik heb de filmpjes ook kort bekeken en vind het tempo aan de lage kant. zou haar actiever naar voren rijden in deze fase. Geneuzel over cap ga ik niet ophouden, al heb ik zelf nog nooit zonder gereden vind ik het toch echt niemands verantwoordelijkheid behalve die van jou. Je geniet zichtbaar van je paard en dat is mooi om te zien! Leuk dier en veel plezier ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:53

Prachtig paard, geeft je zo te zien veel vertrouwen. Heel veel plezier met haar. Van voren losser laten, voorwaarts neerwaarts rijden.

En ook van mijn kant: bij een jong paard dat je niet kent zou ik toch een cap opdoen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:54

Pfoe, het filmpje lijkt wel in slowmotion opgenomen! Ze moet veel meer naar voren en actiever worden. Concentreer je niet zo op de voorkant, dat komt vanzelf wel en ze loopt sowieso toch continu achter de loodlijn, wat weer aangeeft dat ze veel meer naar voren moet.

Ik ben ook benieuwd of je haar hebt laten keuren.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:01

Op het eerste filmpje rijdt je op het verkeerde been licht, probeer dat niet te doen want dat maakt het in de bochten moeilijker voor het paard, zeker omdat ze al zo weinig kracht heeft.
Met de handrem erop vind ik eigenlijk wel heel erg meevallen, ik vind het er erg netjes uitzien voor de eerste keer. Ze zou misschien wel iets meer lengte mogen hebben in de hals. Meer voorwaarts komt vanzelf wel als ze meer kracht krijgt. Voor zo ver ik kan zien ben je ook niet aan het zagen (t ziet eruit alsof je een zachte hand hebt) dus dat zit wel goed.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 11:03

Wat bedoelen jullie met keuren, van keurmerrie? Ze heeft een aankoopsonderzoeking etc gehad iig - meer niet.
Ik snap niet echt wat jullie met handrem bedoelen? Ik kon gister de handen in de midden van haar hals bovenop schuiven zeg maar - heb echt geen harde hand.. maar meer voorwaarts moet ze zeker.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:04

Mooi paard maar eerst maar eens weer bij de basis beginnen, dus rijden van achter uit en niet met die voorkant bezig zijn. Ze is vijf maar je moet haar beschouwen als net zadelmak, alles moet weer opgebouwd worden. Als je zonder cap wilt, prima, ik vind het gewoon erg :o? . Verder, wat betreft het eerste filmpje, kijk eens goed hoe hard jij elke keer achterop het zadel knalt, haar rug krijgt zo veel te verduren. Je beweging moet van het paard uitgaan en nu druk je jezelf vanuit de beugels omhoog, vandaar je slingerbenen. Probeer hier heel goed aan te werken want dit keert zich onherroepelijk tegen je doordat het paard de rug vast gaat zetten. In Duitsland zijn ze vaak veel meer bezig met zit/houding dus een aantal weken iemand laten helpen is geen probleem en het maakt je alleen beter. Het lijkt een mooi paard zo op het oog, zorg dat je er zuinig op bent.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:06

Len_Stanley schreef:
Wat bedoelen jullie met keuren, van keurmerrie? Ze heeft een aankoopsonderzoeking etc gehad iig - meer niet.
Ik snap niet echt wat jullie met handrem bedoelen? Ik kon gister de handen in de midden van haar hals bovenop schuiven zeg maar - heb echt geen harde hand.. maar meer voorwaarts moet ze zeker.

Ik bedoel met de handrem erop dat ze gewoon aan het sjokken is.
En met keuren wordt er bedoelt klinisch en evt. röntgenologisch (foto's). Dit omdat het vorige paard wat je op het oog had ook al een probleempje had.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 11:08

FriesWytske schreef:
Len_Stanley schreef:

Ik bedoel met de handrem erop dat ze gewoon aan het sjokken is.
En met keuren wordt er bedoelt klinisch en evt. röntgenologisch (foto's). Dit omdat het vorige paard wat je op het oog had ook al een probleempje had.

Ja, heeft ze en is alles gecontroleerd en is verder niks aan de hand!

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 12:04

Cassidy schreef:
Prachtig paard, geeft je zo te zien veel vertrouwen. Heel veel plezier met haar. Van voren losser laten, voorwaarts neerwaarts rijden.

En ook van mijn kant: bij een jong paard dat je niet kent zou ik toch een cap opdoen.

Bedankt! Ja meer vorwaarts rijden en actief maken oke begrepen gaan we aan werken!
Over cap heb ik nu genoeg gehoord, groot gelijk geef ik jullie maarja het is dan mijn hoofd :o

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:12

Paard heeft potentie. TS, als jij goede begeleiding krijgt kan je ver komen. Wel heb ik het idee dat het paard iets lichamelijk vast heeft zitten. Paard loopt nog wel in 3 delen. Voor - midden en achterhand staan los van elkaar. Probeer niet te klappen in het zadel. Jij probeert het paard van voor vast te houden, rijdt achter er niet bij en klapt midden in het zadel. Het gaat nog niet gemakkelijk. Maar wie weet.

En over jou; Tjah, het is geen modeshow. Als je geen cap wil, ala. Maar met je haren los... :+ Kom op zeg!

Succes!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:13

Wat mij vooral opvalt is dat je ontzettend ver uit het zadel komt, je heupen naar voren duwt en je volgens mij niet in het ritme van het paard lichtrijdt. Verder lijkt het mij een erg fijne merrie met potentie, de tips die ik verder zou kunnen geven zijn door mijn collega-bokkers al vermeld, dus dat hoef ik niet nog een keer te doen :D.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 12:19

Ja, ik heb vermeld dat ik nog niet goed op haar kon zitten, ik heb voor haar een veel kleiner paard gereden en zij loopt anders.. Ik kan hat beter maar ik heb er ook maar 2x heel kort opgezeten.
Verder ben ik me van de cap en los haar bewust, ik had geen elastiek kunnen vinden.. Jullie hebben groot gelijk en ga er mee aan de slag.
Dacht alleen dat het voor de eerste keer niet eens zo heel verkeerd was..

juliaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:22

Leuke aanwinst,
Ik zou haar vooral meer voorwaarts gaan rijden, en niet zo streng zijn aan de voorkant.
Verder vind ik het wel netjes!

Marijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:01

Voor een eerste keer vind ik het zeker niet slecht hoor TS, ziet er netjes uit en zon nieuw paard is behoorlijk wennen natuurlijk. De tips die gegeven zijn om volgende keren aan te werken, dat houdt (zo vat ik het tenminste op) zeker niet in dat het verkeerd is hoor :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:04

Len_Stanley schreef:
Ja, ik heb vermeld dat ik nog niet goed op haar kon zitten, ik heb voor haar een veel kleiner paard gereden en zij loopt anders.. Ik kan hat beter maar ik heb er ook maar 2x heel kort opgezeten.
Verder ben ik me van de cap en los haar bewust, ik had geen elastiek kunnen vinden.. Jullie hebben groot gelijk en ga er mee aan de slag.

Het is misschien ook handiger om voor nu eerst met wat kortere beugels te rijden. Zo kun jij beter blijven zitten en gaat het lichtrijden denk ik ook een stuk beter. Later kun je ze wel weer langer doen, als je aan de bewegingen van haar bent gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:12

Mooi paard lekker groot (Duitse degelijkheid), alleen graag je beugels wat korter. Verder lekker laag laten, ze moet eerst wat kracht krijgen.

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 15:15

Beugels korter die is goed klopt

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 15:17

Morganlefay schreef:
Mooi paard lekker groot (Duitse degelijkheid), alleen graag je beugels wat korter. Verder lekker laag laten, ze moet eerst wat kracht krijgen.

Klopt!
Ja hier op stal zijn ze allemaal wel aan de grote kant!
Staan er genoeg van 1.80 die springen en de dressuurpaarden zijn ook allemaal rond de 1.70.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:21

Leuk paard! Probeer haar wel wat actiever te krijgen tijdens het rijden, dan zal jou lichtrijden vast ook wat makkelijker gaan :) En inderdaad wat ik hierboven lees, minder ver uit het zadel komen

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:31

Len_Stanley schreef:

Het is niet verkeerd, alleen tja.. Met een jong paard valt er gewoon nog wat te werken. Dus als je gewoon begleiding zoekt, de puntjes in je achterhoofd houd en gewoon lekker kilometers maken komen jullie er wel hoor. Paard heeft potentie en als jij de wilskracht hebt komt het helemaal goed.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:39

Heel leuk paard, en daar lekker de tijd voor nemen ! +:)+
Volgens mij moet je gewoon heel erg wennen aan de ruime gangen van dit paard.
Dat is in het begin best wel moeilijk uit te zitten. Ik denk ook dat de beugels korter je het
wat makkelijker maakt ! Heel veel succes <3

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:46

mooi paard heb je :)
ik zou haar alleen wat meer halslengte geven en actiever voorwaarts gaan rijden. Ook zou ik proberen iets vloeiender licht te rijden
maar heel veel succes met je paard!