Ik hoop dat dit hier goed staat, zo niet hoor ik het graag.
Ik rij nu een tijdje op een wat mollige ijslander. Ik merk dat ik tijdens het rijden mijn rechtervoet automatisch veel verder naar buiten gedraait heb dan links. Links ligt ontspannen, mooi recht langs haar. Terwijl rechts ontspannen naar buiten draait. Om die ongeveer gelijk te krijgen, moet ik er echt ongemakkelijk druk op zetten zeg maar. In stap is het nog wel goed te controleren, maar eenmaal in galop lijdt mijn rechtervoet echt een eigen leventje. Op de wat slankere manegepaarden waarop ik les is het probleem een stuk minder. Rechts is nog steeds wel verder naar buiten maar een stuk minder dan op de ijslander. Heeft iemand misschien een idee van hoe dit komt, weet of het erg is, en heeft tips om het te verbeteren?
Groetjes, Renee
Japeloup
Geplaatst: 14-07-13 07:29
Als ik dit zo lees is het eerste wat in mij opkomt een scheefstandvan je bekken. Lijkt mij slim om eens langs een osteopaat te gaan.
Het is het paard van mijn stage die ik in de bossen rijdt dus heb geen lessen op haar. Ik zal als ik na de zomervakantie weer les heb op de manege er eens extra op letten en met instructrice overleggen.
Janneke2
Geplaatst: 18-07-13 11:43
Hoi Renee Pim, het hoeft echt geen scheef bekken te zijn - maar veel mensen zijn scheef in hun heupgewricht.
Ga just for fun eenst rechtop staan - en kijk dan naar beneden. Wijzen allebei je voeten precies naar voor, of staat je rechtervoet iets naar buiten te wijzen...?
Zo ja: til hierna je been iets op en voel met je vinger, waar je heupgewricht precies zit. Voer daarna de "hakken-tenen dans" uit: je staat op links, draai je voet uit en zet even je hiel op de grond, vlak bij je andere voet til weer op, draai, zet even je tenen op de grond, vlak bij je andere voet.
Na verloop van tijd zul je dan merken, dat als je gewoon rechtop gaat staan, dat je rechtervoet meer naar voor gaat wijzen - en te paard gaat het dan ook steeds beter.
Hoi Janneke. Bedankt voor de tip! Dit ga ik zeker eens proberen. Mijn rechter voet staat inderdaad standaart verder naar buiten. Ik ga deze oefening proberen, en ga ook proberen er tijdens het lopen op te letten. Hopen dat dit het blijkt te zijn en dus niks ernstigers :3