Bonte Sjors voor de 2e x HAW

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

verwijderen

Bonte Sjors voor de 2e x HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 19:44

In ons vorige topic kunnen jullie lezen wat er mis was gegaan in het zadelmak maken van Sjors bij zijn vorige eigenaar. Daar kunnen jullie mijn eerste rijfoto's zien en hoop dat ik jullie kan verrassen met de gemaakte voorruitgang.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1708419

Hij kan nog steeds even eigenwijs zijn en zich sterk maken. Maar dat wordt steeds minder en als hij zich dan geeft dan geeft hij zich ook helemaal. Mijn conditie is na mijn ziekte nog niet helemaal optimaal maar we gaan vooruit.

Op een aantal foto's kunnen jullie zien dat ik de teugels losjes laat en niet te veel in zijn mond hoef te zitten om hem nageeflijk te krijgen.

Ik ben zo blij met hem, het "onhandelbare paard", is mijn beste maatje, het vertrouwen is wederzijds en we zijn goed op weg. Ik hoop dat jullie het verschil kunnen zien.

Rijfoto's van vanmiddag (geen cap is mijn eigen keuze, ik vond t te warm):

de stapfoto's heb ik even achterwege gelaten.

draf:
Afbeelding

Afbeelding

van hand veranderen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Galopje:
Afbeelding

Draf:
Afbeelding

close upje:
Afbeelding

Klaar:
Afbeelding

Ja het volledige vertrouwen is daar. (blijkbaar had hij nogal losse beentjes bij de vorige eigenaar)
Afbeelding

Afbeelding

Ook doen we veel aan NH
Afbeelding

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:48

Wauw wat een verbetering!! Loopt heerlijk nu!

OnMyWay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:10

Leuk paard zeg! En wat hebben jullie inderdaad een vooruitgang gemaakt sinds je vorige topic, zeker iets om trots op te zijn :)

verwijderen

Re: Bonte Sjors voor de 2e x HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 20:51

Dank jullie wel voor de leuke reacties, ben er erg blij mee.

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 23:49

Een enorme vooruitgang! Vind Sjors ook een erg leuk paard :D Het enige wat me opvalt is dat het lijkt alsof je wat streng met je handen bent en ze wat naar beneden drukt, voor de rest ziet het er netjes uit!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 23:49

evelynebeek schreef:
ziet er super uit helemaal top geweldig stel!

Jij bedankt dat je ons even op de foto wilde zetten.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 23:51

Heleenzz2 schreef:
Een enorme vooruitgang! Vind Sjors ook een erg leuk paard :D Het enige wat me opvalt is dat het lijkt alsof je wat streng met je handen bent en ze wat naar beneden drukt, voor de rest ziet het er netjes uit!

Dank je wel, nee ben echt niet streng, weet dat het lijkt vandaar ook de foto's met losse teugels ertussen, ik moet mijn handen meer dragen en hou mijn armen te recht en teveel naar beneden daar moet ik echt aan werken. Heb ook altijd het gevoel dat mijn armen te kort zijn, heb een lang bovenlichaam tov mijn onderlichaam hahaha

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 00:48

Dank je wel, ben ook heel trots op mijn toppertje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 00:56

Ziet er een stuk beter uit als de vorige keer, maar je trekt hem best op de rem. Je blokkeert je handen, dat is goed te zien aan zijn hoofdhouding en mond en het tempo (hij sloft).
Houd je handen hoger en je ellebogen meer ontspannen en rijd hem meer voorwaarts, dan zal het er een stuk beter uitzien.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 01:06

Dank je wel Anneliesdj alleen als ik hem niet een beetje terug rijd dan vliegen we door de bak, Sjors is van nature een erg voorwaarts paard, eigenlijk te voorwaarts. Waardoor hij onder me uit loopt en ook boven mijn en zijn eigen tempo loopt. Blokkeren van mijn handen dat klopt, ik probeer ze zo stil mogelijk te houden waardoor ik mezelf er vaak op betrap ze vast te zetten. Dat is echt een punt waaraan gewerkt moet worden. Ik heb wel een filmpje maar dat moet ik echt nog uploaden waarop te zien is hoe hard hij kan gaan.

Suus___

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:27

Wat een gave!

Als je paard erg voorwaarts is (wat ik een heel positief iets vind) heeft het geen zin continu druk te houden.
Dan wordt je paard alleen maar stug en krijgt uiteindelijk een gevoelloos mondje.
Probeer steeds als ie te hard gaat een ophouding te geven en weer los te laten. In t begin zal het heel moeilijk zijn maar uiteindelijk ga je veel fijner rondrijden :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 09:34

Ik zou hem leren op zit en eerst op stem terug te rijden, je hebt teveel druk op de voorkant, daardoor komt zijn beweging minder goed uit de verf, zonde. Verder zeker verbeterd hoor!

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:19

Prachtig paardje!
Ik heb het andere topic ook even bekeken, en ik vind het echt een hele grote vooruitgang! Leuk om t lezen dat de band tussen jullie zo goed is. Ik heb weinig commentaar toe te voegen, maar peobeer goed op je voeten te letten. Je geef het zelf al aan geloof ik, maar dit viel mij het meeste op.
Ik ben ontzettend benieuwd naar een topic over een paar maandjes!
Succes er mee!!

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 12:18

Bedankt voor alle leuke reacties, ik rij Sjors idd terug op mijn zit en zit niet in zijn mond. Ik heb wel een filmpje van het rijden maar ben altijd bang om zoiets hier weg te zetten op bokt hahaha
Maar goed dan toch maar ff de stoute schoenen aan dan. Hier het fimpje van gister. In t 2e gedeelte kun je dus echt zien dat ik hem terug rijd op mijn zit en dat ik niet in zijn mond hoef te zitten.

http://www.youtube.com/watch?v=9CQiVzT_ ... e=youtu.be

Hou t aub netjes :o

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:32

Op het filmpje zie je veel beter hoe het zit, hij loopt van nature vrij vlak en heeft een flinke hals. Je houdt links volgens mij wel meer vast dan rechts, maar de druk aan de voorkant valt inderdaad reuze mee. :)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 12:43

Lante schreef:
Op het filmpje zie je veel beter hoe het zit, hij loopt van nature vrij vlak en heeft een flinke hals. Je houdt links volgens mij wel meer vast dan rechts, maar de druk aan de voorkant valt inderdaad reuze mee. :)

Dank je wel, Sjors is ook aardig overbouwd aan de achterkant. en heeft idd een heerlijke dikke hals. Ik krijg juist altijd te horen dat ik veel te lief ben, maar liever te lief dan te streng :) Mijn buitenhand gaat nogal eens hoger dan mijn binnenhand, waarom weet ik niet, probeer er zoveel mogelijk op te letten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:42

Sjemira schreef:
Dank je wel Anneliesdj alleen als ik hem niet een beetje terug rijd dan vliegen we door de bak, Sjors is van nature een erg voorwaarts paard, eigenlijk te voorwaarts. Waardoor hij onder me uit loopt en ook boven mijn en zijn eigen tempo loopt. Blokkeren van mijn handen dat klopt, ik probeer ze zo stil mogelijk te houden waardoor ik mezelf er vaak op betrap ze vast te zetten. Dat is echt een punt waaraan gewerkt moet worden. Ik heb wel een filmpje maar dat moet ik echt nog uploaden waarop te zien is hoe hard hij kan gaan.

Dat zal wel, maar moet je op andere manieren oplossen ;)
Hoe meer je wilt gaan tegenhouden hoe meer ze rennen, meestal is zo min mogelijk doen al voldoende om ze weer rustig te laten worden.
Maar terugkomen in tempo moet je op zit doen, zwaar zitten en jezelf lang maken. Een paard wat goed op zit gereden is kun je zonder teugels naar galop en terug naar halthouden rijden en de overgang puur op zit maken.
Dat is een kwestie van veel oefenen, heb je goede instructie?

Het tegenhouden wat je nu doet, zorgt ervoor dat hij zich opkrult in de hals en iets onder tempo loopt waardoor hij behoorlijk sloft (zie de hoeveelheid zand die hij opgooit). Als je je hand optilt en je elleboog ontspant (hand mag ook iets naar voren) kan hij iets meer lengte in de hals nemen en zijn passen mooi afmaken.

Is dat filmpje inmiddels geplaatst? Ga ik even kijken.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 14:49

@Anneliesdj: ja filmpje is geplaatst, zoals je kunt zien is onze bak op dit moment erg droog en zwaar waardoor er idd veel zand opstuift. In het 2e gedeelte kun je ook zien dat ik hem loslaat voor en hem op mijn zit rij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 14:55

Sjemira schreef:
Bedankt voor alle leuke reacties, ik rij Sjors idd terug op mijn zit en zit niet in zijn mond. Ik heb wel een filmpje van het rijden maar ben altijd bang om zoiets hier weg te zetten op bokt hahaha
Maar goed dan toch maar ff de stoute schoenen aan dan. Hier het fimpje van gister. In t 2e gedeelte kun je dus echt zien dat ik hem terug rijd op mijn zit en dat ik niet in zijn mond hoef te zitten.

http://www.youtube.com/watch?v=9CQiVzT_ ... e=youtu.be

Hou t aub netjes :o

Op het filmpje is te zien dat je hem idd niet teveel in de mond zit, dat zullen de momentopnames zijn op de foto's. Maar wat me hier wel opvalt is dat hij zichzelf vasthoud en geforceerd beweegt, het ziet er niet erg comfortabel uit voor jullie beide. Jij geeft op een gegeven moment (veel) ruimte met je hand en een voorwaartse zithulp en hij blijft onverandert doorlopen. En dat is niet beschuldigend richting jou bedoeld, want je rijd vriendelijk genoeg, ik denk dat hij in de loop der jaren geleerd heeft dat dit van hem verwacht wordt.
Ik zou even alles laten staan en eerst aan de ontspanning werken bij hem; longeerlijn en touwtjes, dubbele lijnen en onder het zadel alleen maar lang en laag, veel buiging en ruimte in de beweging. Hij moet leren dat als jij ruimte geeft met je hand hij dat volgt naar beneden, daar hoort jouw beenhulp ook bij, daar moet je reactie op krijgen, niet alleen voorwaarts maar ook buiging links en rechts, hij blijft nu zo stijf als een plank. En als hij je hand durft te volgen gaat hij zijn rug gebruiken, ontspannen, wordt zijn beweging ruimer en soepeler, gaat hij buigen en kun jij véél fijner zitten!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:18

ziet er al een stuk beter uit, en dat in relatief korte tijd!
Denk inderdaad aan je ellebogen, je handen mogen ook stiller.

Hij ziet er op de film nou niet bepaald voorwaarts uit, wat doet hij als je de teugels helemaal lang laat in draf?
rijd je hem ook met zijn neusje mooi omlaag?
Let erop dat hij niet teveel wil gaan opkrullen, weet uit ervaring dat dit er straks weer lastig uit te rijden is.
Veel wisselen in hoofdhouding, met name lekker lang en laag; fijn voor de rug en hij leert je hand goed te volgen.
Longeren met pessoa vind die van mij daarvoor erg fijn!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:21

Inderdaad stukken beter dan eerst, alleen hij komt vooral in draf achter totaal niet mee, terwijl ik zie (o.a. in stap, dat die achterbenen zeer zeker wel flink naar voren kunnen doorkomen.
Iets dat ontstaat door spanning (in elk geval in zijn rug), veel voorwaarts-neerwaarts rijden (en gaat hij dan te hard op een grote volte zetten).
Let er ook op dat je handen rechtop staan en dat je je duim bovenop je wijsvinger/teugel houdt, ik zie her en der een opgestoken duim (vooral bij je linkerhand).Je hebt de neiging je handen breed en laag te houden, waarschijnlijk een overblijfsel uit het idee: hoofd naar beneden rijden, maar hou ze meer bij elkaar (hiervoor moet je met je handen wel hoger gaan, anders zit je tegen zijn hals aan).

Dit klinkt als een berg kritiek, zo bedoel ik het echter totaal niet: het is een heel mooi paard, maar door diens bouw niet eenvoudig te rijden (lijkt me wat tuiger-achtig, met een enigzins koppig karakter)..

Dat je met dit zogenaamd "onmogelijke" paard al zo ver bent gekomen ontlokt mij een brede glimlach, want daarmee laten jullie nu al zien, dat er nog veel WEL mogelijk is. Het is te zien dat het paard zich bij jou vertrouwd voelt... dat is de allerbeste basis om op door te bouwen.

Ga je er wel eens mee naar buiten rijden?

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 15:25

@Anneliesdj: Sjors kan wel lang en laag lopen maar dan moet ik hem actiever rijden en dan volgt hij mijn hand, dit gaat het ene moment natuurlijk beter dan het andere. Ik ben zelf al heel blij dat we zover zijn gekomen gezien zijn verleden. In t verleden is er eea mis gegaan en is hij verkocht aan een handelaar als zijnde onhandelbaar paard. Sjors was dus eigenlijk nog niet echt onder t zadel geweest, ze hebben het met diverse mensen geprobeerd maar hij liet zich dan steigerend achterover vallen. Ook had hij al een aantal mensen getrapt en was hij niet te pakken in de wei zonder je aan te vallen nadat hij geruind was. Sjors heeft t/m zijn 4e jaar dag en nacht binnen gestaan als hengst. Toen ik hem tegen kwam was ik opslag verliefd, hij trok erg naar mij toe en onze band is nu zo goed en ik vertrouw hem helemaal. Hij heeft bij mij nooit echt iets verkeerds gedaan, de klik was gewoon daar. Hij is van zichzelf erg dominant maar ik kan daar goed mee omgaan, tis nu echt mijn maatje geworden en stap voor stap komen wij een stukje verder. Dus ja het is niet gek dat hij nog niet goed kan buigen. Wij zijn samen vorig jaar oktober begonnen, in december kreeg in een hartinfarct waardoor we er weer maanden uitlagen dus al met al vind ik het erg goed gaan. Natuurlijk is er nog een hoop te verbeteren ook mijn zit, ik zit iets naar voren zie ik maar we doen alles op t gemakkie zonder dwang.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 15:33

terpentijn schreef:
Inderdaad stukken beter dan eerst, alleen hij komt vooral in draf achter totaal niet mee, terwijl ik zie (o.a. in stap, dat die achterbenen zeer zeker wel flink naar voren kunnen doorkomen.
Iets dat ontstaat door spanning (in elk geval in zijn rug), veel voorwaarts-neerwaarts rijden (en gaat hij dan te hard op een grote volte zetten).
Let er ook op dat je handen rechtop staan en dat je je duim bovenop je wijsvinger/teugel houdt, ik zie her en der een opgestoken duim (vooral bij je linkerhand).Je hebt de neiging je handen breed en laag te houden, waarschijnlijk een overblijfsel uit het idee: hoofd naar beneden rijden, maar hou ze meer bij elkaar (hiervoor moet je met je handen wel hoger gaan, anders zit je tegen zijn hals aan).

Dit klinkt als een berg kritiek, zo bedoel ik het echter totaal niet: het is een heel mooi paard, maar door diens bouw niet eenvoudig te rijden (lijkt me wat tuiger-achtig, met een enigzins koppig karakter)..

Dat je met dit zogenaamd "onmogelijke" paard al zo ver bent gekomen ontlokt mij een brede glimlach, want daarmee laten jullie nu al zien, dat er nog veel WEL mogelijk is. Het is te zien dat het paard zich bij jou vertrouwd voelt... dat is de allerbeste basis om op door te bouwen.

Ga je er wel eens mee naar buiten rijden?

Dank je wel voor je info en nee ik zie het niet als kritiek, ik zie ook dat ik mijn armen en handen niet goed heb en dat die hoger moeten. Er is mij verteld dat er gelders bloed in zit, of dat waar is weet ik niet. Hij was toen ik net met hem ging rijden super eigenwijs onder het zadel en liep waar meneer wilde lopen, je had werkelijk waar niets te vertellen zo sterk dat hij kan zijn. Dit los je dan ook niet op door jezelf ook sterk te maken want winnen doe je het toch niet. Hmmmmm buiten rijden durf ik nog niet met hem, ik heb daar hier ook niet echt de mogelijkheid voor. Als ik in t bos ofzo zou kunnen rijden zou ik dat wel durven maar hier over de weg lijkt me nog geen goed idee met hem. We doen wel veel aan vd en dat vindt hij ook leuk om te doen. Dubbele lijnen hebben we nu ook al een paar x gedaan maar daar heb ik nog even les in nodig hahaha. Verder geniet Sjors van het buiten zijn met soortgenoten lekker in de wei wat hij dus al de helft van zijn leven heeft moeten missen.

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 15:40

opisop_shop schreef:
ziet er al een stuk beter uit, en dat in relatief korte tijd!
Denk inderdaad aan je ellebogen, je handen mogen ook stiller.

Hij ziet er op de film nou niet bepaald voorwaarts uit, wat doet hij als je de teugels helemaal lang laat in draf?
rijd je hem ook met zijn neusje mooi omlaag?
Let erop dat hij niet teveel wil gaan opkrullen, weet uit ervaring dat dit er straks weer lastig uit te rijden is.
Veel wisselen in hoofdhouding, met name lekker lang en laag; fijn voor de rug en hij leert je hand goed te volgen.
Longeren met pessoa vind die van mij daarvoor erg fijn!

Het was gister vrij warm maar zodra het iets kouder wordt dan is hij echt superrrrr voorwaarts en soms aardig eigenwijs :) Het longeren met pessoa is idd een hele goede, bedankt voor de tip dat zullen we eens gaan doen. Lang en laag kan hij wel, vind het soms wel wat moeilijk maar dat ligt ook aan mij, bij mijn lesgeefster doet hij dat beter dan bij mij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 15:45

Sjemira schreef:
@Anneliesdj: Sjors kan wel lang en laag lopen maar dan moet ik hem actiever rijden en dan volgt hij mijn hand, dit gaat het ene moment natuurlijk beter dan het andere.

Dat is precies wat je moet doen, actiever rijden en zorgen dat hij zakt met zijn hoofd, dan gebruikt hij zijn rug ook. Na verloop van tijd zal hij ook in een rustig tempo je hand gaan volgen en zelfs met het neusje over de grond van draf naar stap terug gaan.
Zie je zelf ook hoe hij zichzelf vasthoud op dat filmpje? Hij is van oor tot staart volledig recht, hij beweegt alleen zijn benen om vooruit te komen. Het is niet soepel, gaat niet vanuit de rug met buigen ed.
Daar moet je naartoe, dan zal hij veel beter en fijner kunnen lopen, voor jou maar zeker ook voor zichzelf want dit is voor hem ook niet fijn.

Ik had al gelezen dat hij zo'n verleden heeft en dat is erg, maar hij is nu bij jou en het gaat goed. Dus niet terugdenken aan hoe slecht hij het heeft gehad en hoe gevaarlijk hij was, jullie vertrouwen elkaar nu en gaan er samen voor.