Achterhand sterker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Achterhand sterker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 16:03

Hoi Bokkers,

Weten jullie oefeningen hoe je je paard traint zodat de achterhand sterker word
en dat het paard hem er meer bij houd? Vaker zie ik ook pony's die de voorkant
veel meer voorwaarts houden. Met alleen drijven werkt dit niet. Alles
is welkom! :D

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:46

Veel overgangen rijden, dit versterkt de achterhand

Dav

Re: Achterhand sterker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:48

Overgangen,schijnovergangen.
Op de lange zijde 2 x naar de middendraf toe want het gaat niet om de middendraf zelf maar dat je voelt dat het paard vertrekt.
Heuvels lopen.

Doe het wel met beleid want sommige paarden krijgen forse spierpijn van de achterhand trainen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:54

Bovenstaande en balkjes draven.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 09:01

Hoe kan ik het het beste met beleid doen? Rustig op en af bouwen? Extra goed in en uit
rijden? Tips :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 09:14

Wat bij ons heel goed werkt is inderdaad veel overgangen rijden en heuvels rijden of aan de hand stappen. Ook achterwaarts een heuveltje op laten stappen is super goed voor de achterhand, maar doe dit met beleid. Het is ontzettend zwaar (dus begin met 1 pas en bouw dit uit) en je pony moet je vertrouwen.

Ook werkt de pessoa erg fijn bij mijn verzorgpony :j En dan veel overgangen laten maken, niet te veel rondjes in hetzelfde tempo laten lopen, hier versterk je de achterhand niet mee

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:55

rijden - stoppen -achteruit en dit alles in één vloeiende beweging, kan je een reeks keren achter elkaar doen, dan afwisselen met een reeks andere oefeningen.
Wel opletten dat het paard zijn hoofd niet omhoog doet bij het stoppen of het achterwaarts gaan, want dan werkt de oefening helemaal niet.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:51

Nog een voordeel van de overgangen, ze worden goed aan het been.
Als ik mijn paard losrijd en dan ook veel overgangen maak, is ze de rest van de tijd echt super aan het been

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:54

aeolusnr1 schreef:
rijden - stoppen -achteruit en dit alles in één vloeiende beweging, kan je een reeks keren achter elkaar doen, dan afwisselen met een reeks andere oefeningen.
Wel opletten dat het paard zijn hoofd niet omhoog doet bij het stoppen of het achterwaarts gaan, want dan werkt de oefening helemaal niet.

Eh - woorden kunnen tricky zijn.
Bij overgangen naar een langzamer gang wil je de achterhand trainen en wil je 'dus' dat het dier stopt op de achterhand.
Het hele dier "kiept" dan een beetje: kont zakt en de hele voorkant komt omhoog. (Dus ook het hoofd...)
(Men denke aan de slidestops van de westernruiters onder ons.)

Uiteraard is dat iets heel anders, dan wanneer het paard de hand van de ruiter "als een stootblok" gebruikt. (= Ruiter trekt, paard geeft fiks gewicht en remt af op het bit/ op de voorhand.)
Sommige paarden 'knikken' diep naar beneden als ze het stootblok doen, anderen gaan 'tegen de teugel' - neus fiks voor de loodlijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:56

Lieshorses schreef:
Hoe kan ik het het beste met beleid doen? Rustig op en af bouwen? Extra goed in en uit
rijden? Tips :)

Please: goed loswerken en lang uitstappen!!
Wat je doet, kun je vergelijken met een mens die halters optilt. (Als je het correct doet, kan het en zegen zijn voor je gezondheid - maar het is loeizwaar.)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 21:59

Ik volg even. Ben wel benieuwd.
Ik longeer mn paardje heel veel voor ik ga rijden. Laat haar (vooral in draf) veel kleine overgangetjes maken. HOO gaat ze langzamer lopen, draagt ze meer. *klikje met tong* gaat ze naar voor. dit zo best vaak achter mekaar. (wel opbouwen). dan laat ik haar meestal ff lekker ontspannen stappen. Neusje op de grond, lekker over de rug, ontspannen stappen. Dit doe ik niet té veel tijdens het longeren, ze doet het nu goed, en merk wel dat ze al iets sterker wordt.

Ik maak ook veel overgangen. Paard geeft in de overgangen dan ook goed na (niet achter/voor de loodlijn, niet zwaar in de hand etc.)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:05

grondwerk, buiten heuveltjes rijden(als je die hebt.)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:14

"Janneke" woorden zijn idd altijd tricky, éénder op welke manier gezegd, ieder mens verstaat het toch net iets anders.
En soms bedoelt diegene die het zegt het zelfs een beetje anders, het is daarom ook altijd belangrijk echt les te nemen, en dus niet zomaar wat te gaan experimenteren met goed bedoelde tips, een lesgever ziet dan wat er gebeurt, en kan dan dadelijk zeggen ik heb je nu dit wel gezegd maar probeer eens net iets meer dit of dat want het paard doet het nu blijkbaar toch net iets te veel zus of zo, ....
Je moet die dingen zien terwijl het gebeurd, en als ruiter(bovenop het paard) heb je er heel vaak een verkeerd zicht op.
Tips zijn goed maar niet om het zelf dan maar zomaar te gaan toepassen.

Janneke2 schreef:
aeolusnr1 schreef:

Eh - woorden kunnen tricky zijn.
Bij overgangen naar een langzamer gang wil je de achterhand trainen en wil je 'dus' dat het dier stopt op de achterhand.
Het hele dier "kiept" dan een beetje: kont zakt en de hele voorkant komt omhoog. (Dus ook het hoofd...)
(Men denke aan de slidestops van de westernruiters onder ons.)

Uiteraard is dat iets heel anders, dan wanneer het paard de hand van de ruiter "als een stootblok" gebruikt. (= Ruiter trekt, paard geeft fiks gewicht en remt af op het bit/ op de voorhand.)
Sommige paarden 'knikken' diep naar beneden als ze het stootblok doen, anderen gaan 'tegen de teugel' - neus fiks voor de loodlijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 22:57

"Aeolusnr1", tuurlijk is het belangrijk om les te nemen - maar een opmerking over "dat een paard niet met het hoofd omhoog moet komen" vind ik nu eenmaal onduidelijk.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:12

Ik neen aan dat ze bedoeld dat het paard het hoofd niet omhoog eruit mag gooien en de aanleuning daarbij dus heel duidelijk verbreekt en daarbij dus de rug ook weg drukt en juist van de achterhand af komt ipv die eronder te zetten. Er is een verschil tussen hoofd omhoog en hoofd omhoog, het is logisch als het paard van voor wat omhoog komt dit is echter maar minimaal en zeker bij een paard die nog een slappe achterhand heeft. Echter is het hoofd helemaal omhoog gooien en al het contact verbreken wel duidelijk te merken en gewoon niet goed. Bij een overgang terug wil je net als bij een overgang voorruit dat je fijn licht contact (je aanleuning) behouden blijft. Ik zou me zeker in het begin niet zo druk maken over waar dat hoofd dan precies is zolang je aanleuning maar behouden blijft en je fijn kan zitten op de rug (zak je in het paard of word je op een kussentje gedragen?)

Overigens vind ik dat er al hele goede tips gegeven worden. Veel kort schakelen, balkjes, sprongetjes, heuvel training.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 23:16

Zijgangen helpen ook.. Schouderbinnenwaarts vooral :)