Pony is een puber

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LZL

Pony is een puber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 13:12

Mijn pony is 4 jaar, en ik kan wel zeggen dat het een puber is. De rechter kant gaat alles goed met rijden, en de linker kant op wil ze niet, vertikt het gewoon, of ze vliegt er vandoor, en/of ze draait om. Stap en draf gaat nog wel aardig op de kant maar galop.. Dat wil niet. Op de goede kant gaat de galop ook goed en ook op de volte gaat het goed. En op de rechter kant, dan sjeesd ze ervandoor, snijd alle bochten af en is niet te houden en op de volte breekt ze uit. Gister in het land proefje geoefend, had een bak uitgezet. Ik galoppeer aan en ze gaat ervandoor , en kon er niks meer mee, niet linksom niet rechtsom niet op de rem, ze ging maar door in ren galop met zijn kop in de lucht. Had ik haar eindelijk stil, vond ze het huis wel erg verweg(rende ze eerst bij weg) en dus in volle rengalop terug, uiteindelijk wel weer in stap gekregen maar dat was geen leuke ervaring. In draf deed ze het daarna ook gewoon ervandoor zodra er een bocht gemaakt werd, ook gewoon de bocht in de bak niet eens een volte. We zijn pas gestopt toen het in stap en draf goed ging. Maar iemand tips voor de galop? Want aan het zadel of hoofdstel kan het bijna niet liggen denk ik want in stap en draf en galop op de andere kant gaat wel goed, nou is ze in galop op de goede kant ook snel maar minder erg dan de andere kant. En stap en draf op de rechterkant(verkeerde kant), gaat eigenlijk ook wel aardig. Iemand enig idee wat IK fout doe? En hoe het op te lossen is?
Vanmorgen in de bak geoefend en het ging wel aardig, voltes gingen wel goed als ik maar mijn jk teugels in een boogje had hangen dus niet tegen de hals ofzo, maar het was allemaal wel een een sjees tempo. Maar het is of rengalop of draf , blijkbaar zit daar niks tussen.

Blubje11

Re: Pony is een puber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 13:22

Misschien is je pony gewoon erg scheef. Ze is 4 jaar dus het kan goed dat de spieren nog niet zo geweldig zijn.
Ik zou vooral oefening doen om je paard rechter te krijgen(rechtrichten) daar is veel over te vinden op internet.

Als je haar longeert rent ze dan ook weg of gaat ze dan wel gewoon in galop?

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 13:24

Blubje11 schreef:
Misschien is je pony gewoon erg scheef. Ze is 4 jaar dus het kan goed dat de spieren nog niet zo geweldig zijn.
Ik zou vooral oefening doen om je paard rechter te krijgen(rechtrichten) daar is veel over te vinden op internet.

Als je haar longeert rent ze dan ook weg of gaat ze dan wel gewoon in galop?

Met longeren deed ze het eerst wel maar nu gaat dat wel goed :)

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:05

Ik denk niet dat je paard zich gedraagt als een puber, maar dat ze gewoon hartstikke scheef is.
Elk paard is van nature scheef. Je kan er alles over vinden op http://www.paardenbegrijpen.nl

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 17:54

jjustangela schreef:
Ik denk niet dat je paard zich gedraagt als een puber, maar dat ze gewoon hartstikke scheef is.
Elk paard is van nature scheef. Je kan er alles over vinden op http://www.paardenbegrijpen.nl

Oke bedankt, maar rond deze leeftijd puberen de meeste paarden wel dus zal het er vast iets mee te maken hebben want eerst was dit NOOIT een probleem :)

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:02

Het heel snel gaan is ook een teken van onbalans. Niet gek hoor, bij zo'n jonkie.

Het klinkt inderdaad als dat hij scheef is en daardoor het heel moeilijk vindt wat je van hem vraagt. Maar ik lees ook dat hij vervolgens snel opgeeft omdat hij weinig respect heeft voor jouw hulpen, het klinkt niet alsof hij heel hard werkt.

Ik zou zeggen, probeer kleine stukjes, help hem rechtrichten en zijn balans te vinden aan de longe, en stop zodra het even goed gaat, zodra hij het probeert, zodat hij weet dat hij beloond wordt als hij zijn best doet. Want nu krijgt hij wat hij wil door er vandoor te gaan (hij hoeft die moeilijke oefening niet meer te doen immers) en dan wordt het alleen maar erger.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:04

Volgens mij gaat paarden pas puberen als ze rond de 5 a 6 is.
Als ik jou was zal ik weer beginnen met longeren, de basis. Als dat goed gaat erop, aan de longe. Herhaal alle stappen goed tot ze zich gedraagd, dan pas weer los. Goed de rem en het gas oefenen, probeer het anders in een halve bak.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:15

Het probleem is dat je paard niet luistert naar jou.
Als hij de kans heeft om er vandoor te gaan, dan neemt hij daar gebruik van.
Je geeft zelf al aan dat hij in de bak niet het tempo loopt wat jij wil. Hoe gaat het met lessen? Wat zegt je instructeur? Het kan zijn dat je paard de versnelling er op zet omdat hij in onbalans loopt en door snel te gaan kan hij makkelijker zijn evenwicht bewaren. Maar ik denk dat dit niet het geval is, aangezien je zelf aangaf dat het paard voorheen niet zo liep.
Wat ook nog een optie zou kunnen zijn, is dat jij als ruiter niet consequent genoeg bent.
- in dat geval kan je het beste bezig met overgangen en het leren wachten op jou.
- veel longeren en je paard leren te reageren op je stem.
- ook mag het paard niet met je meelopen probeer hem dan gelijk terug te zetten in de gang waar het nog wel goed ging en probeer het zo rustig op te bouwen. Wanneer het goed gaat, uitbundig belonen.

Succes

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:42

Als een paard opeens iets niet meer doet wat hij voorheen wel deed zou ik ik altijd eerst uitzoeken of hij nergens last van heeft. Misschien vast gelegen en last van een wervelblokkade? (dan zou hij aan de longeerlijn er ook moeite mee moeten hebben). Of is hij gegroeid en drukt het zadel niet lekker op 1 bepaald punt?

Mocht je alles uitgesloten hebben dan zou ik gewoon de galop eerst goed aan de longeerlijn trainen voor een goede spieropbouw. Pas onder het zadel gaan doen als het aan de longeerlijn goed lukt. Van balkjes lopen aan de longeerlijn krijgen ze hele sterke rugspieren.

LZL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 14:12

Ik had vandaag wedstrijd, ging heel goed, 184 en winstpunt! :D . De galop ging de rustig en mooi. Probleem opgelost, of in iedergeval genoeg plossingen gevonden. Hoef geen reacties meer over dit probleem. :)