ik heb geen rem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZuurxStok

ik heb geen rem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 19:52

Hoi,
ik lees al lang mee op dit forum, maar heb zelf ook een probleem.
ik heb een schat van een paard, maar tijdens het rijden kan ik haar echt niet stoppen.
Ik heb bokt afgezocht en heb (privé)les, maar nog niks werkt.
Het is een 6 jarige, verschrikkelijk voorwaartse tuiger, (echter niet voor de kar beleerd) met verschrikkelijke sterke spieren in haar nek, en weinig gevoel in haar mond.
als ze druk in haar mond voelt, hard of zacht, spant ze de spieren in haar nek aan, drukt haar rug weg en gaat harder lopen, waardoor ik niks meer kan.
Helemaal op mn zit stoppen lukt me ook niet, dan stopt ze gewoon niet. (Ik ga doorzitten, adem diep in en uit, ontspan en roep "hooo"

Hopelijk heeft iemand de ideale oplossing.
Ik kan tegen commentaar, maar hou het alsjeblieft een beetje netjes! :o

nambi

Re: ik heb geen rem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:57

wat zeg je instructeur/instructrice hiervan? Kan hij/zij jou daar in begeleiden?

Ik denk dat dit paard voornamelijk geleerd heeft om voor druk niet te 'wijken'. Zij gaat dus als natuurlijke reactie tegen de druk in. (zover ik jou verhaal begrijp). Ik zou beginnen met aan de hand en daar te leren wijken voor druk. Verder als jou instructeur/instructrice jou hiermee niet kan helpen, toch iemand anders zoeken.

ZuurxStok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 20:05

nambi schreef:
wat zeg je instructeur/instructrice hiervan? Kan hij/zij jou daar in begeleiden?

Ik denk dat dit paard voornamelijk geleerd heeft om voor druk niet te 'wijken'. Zij gaat dus als natuurlijke reactie tegen de druk in. (zover ik jou verhaal begrijp). Ik zou beginnen met aan de hand en daar te leren wijken voor druk. Verder als jou instructeur/instructrice jou hiermee niet kan helpen, toch iemand anders zoeken.

dankjewel voor je reactie.
Hij zegt dat ik het met mijn zit moet proberen, en als ze hier niet op reageert met mn hand.
Ik ga meteen alles opzoeken over het wijken voor druk, maar is het mogelijk dit nu nog te leren, of is het te laat?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:08

hoe gaat het aan het halster, snapt ze dan wel dat ze moet stoppen als je aan het touw trekt?

Anders zou je misschien bitloos kunnen proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:12

Heb je nog wel een stuur, als ze gaat lopen?

En wat gebeurt er als je haar op de neus bijcorrigeert?

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:12

Elk paard kan op elke leeftijd nog leren te wijken voor druk ;). Dus kan nog makkelijk goed komen. Een paard gaat van nature tegen druk in. Het is aan ons om ze te leren te wijken voor druk.

Ook wil het wel helpen om naast je paard te oefenen met stemhulpen. Als hij deze stemhulpen herkent kan je dit tijdens het rijden toepassen tegelijkertijd met je zit en lichte druk op de teugels, zodat hij dit gaan koppelen en 'herkennen'. Als dit na een tijdje beter gaat kan je steeds minder met stemhulpen doen.

ZuurxStok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 20:14

Sonja schreef:

Jawel, dat nog wel.
Wat bedoel je met op de neus bijcorrigeert? :o

ZuurxStok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 20:15

nambi schreef:
Elk paard kan op elke leeftijd nog leren te wijken voor druk ;). Dus kan nog makkelijk goed komen. Een paard gaat van nature tegen druk in. Het is aan ons om ze te leren te wijken voor druk.

Ook wil het wel helpen om naast je paard te oefenen met stemhulpen. Als hij deze stemhulpen herkent kan je dit tijdens het rijden toepassen tegelijkertijd met je zit en lichte druk op de teugels, zodat hij dit gaan koppelen en 'herkennen'. Als dit na een tijdje beter gaat kan je steeds minder met stemhulpen doen.

Oke, gelukkig. Tijdens het longeren reageert ze wel op Hooo, maar ik zou gewoon aan het halster ook meer gaan oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:19

ZuurxStok schreef:
Sonja schreef:

Jawel, dat nog wel.
Wat bedoel je met op de neus bijcorrigeert? :o

Combigebruik bit en kaptoom bijvoorbeeld ;-)

Als je nog wel stuur hebt, zou je ook kunnen kiezen voor correctie op een kleine cirkel tot het tempo weer normaal is, dan rustig eruit laten lopen en zodra het tempo weer opgevoerd wordt en er wederom niet geluisterd wordt naar it- en temhulp, direct weer hard werken op een kleine cirkel.

ZuurxStok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 20:23

Sonja schreef:

Jawel, dat nog wel.
Wat bedoel je met op de neus bijcorrigeert? :o[/quote]

Combigebruik bit en kaptoom bijvoorbeeld ;-)

Als je nog wel stuur hebt, zou je ook kunnen kiezen voor correctie op een kleine cirkel tot het tempo weer normaal is, dan rustig eruit laten lopen en zodra het tempo weer opgevoerd wordt en er wederom niet geluisterd wordt naar it- en temhulp, direct weer hard werken op een kleine cirkel.[/quote]

Oke, ik ga het proberen, bedankt voor het meedenken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:26

Geen dank. Wel goed uikijken dat het geen leurpartij op die kleine volte wordt; kan zomaar een paar minuten duren voor het tempo weer zakt. Laat maar gebeuren. Gedachte erachter is dat ze ZELF ontdekt dat het toch echt makkelijker en leuker is om te doen wat jij vraagt, dan om keihard te moeten werken op zo'n klein snertcirkeltje.
Succes!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 20:36

Probeer aan de longe de rem erop te zetten, dus op commando. Van daaruit dan je dan tijdens het rijden de stemhulp overzetten op je zithulp, eventueel wat teugeldruk erbij. Denk eraan dat paarden zeer gevoelig zijn in de mond. Dus sleuren zal niet helpen.

ZuurxStok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 20:57

Leen_ schreef:
Probeer aan de longe de rem erop te zetten, dus op commando. Van daaruit dan je dan tijdens het rijden de stemhulp overzetten op je zithulp, eventueel wat teugeldruk erbij. Denk eraan dat paarden zeer gevoelig zijn in de mond. Dus sleuren zal niet helpen.

aan de longe gaat hij wel zachter op commando, maar met rijden lukt dit niet. Maar ik zou hem toch nog wat vaker gaan longeren.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:34

Ieder paard kan zoals hier al anderen hebben gezegd leren om te wijken voor druk, een paard kan leren om te stoppen wanneer jij het vraagt, een paard kan leren achterwaarts te gaan op jouw vraag, ....
De rem , het vertragen en stoppen dus is eigenlijk één van de eerste dingen die een paard goed zou moeten kennen , dus eigenlijk al voor de ruiter op het zadel gaat plaats nemen.
Blijkbaar is dit niet of niet juist of onvolledig aangeleerd geweest, is niet erg kan nog steeds goedkomen.
Maar je zegt zelf dat je lessen neemt, dat je zelfs privé les neemt, dan begrijp ik echt niet dat zo'n lesgever niet specifiek eerst op zo'n belangrijk onderdeel zijn aandacht gaat richten, dit noem ik dus verkeerd lesgeven, mijn advies zou dan ook zijn zoek een andere en betere lesgever.

ZuurxStok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 22:01

aeolusnr1 schreef:
Ieder paard kan zoals hier al anderen hebben gezegd leren om te wijken voor druk, een paard kan leren om te stoppen wanneer jij het vraagt, een paard kan leren achterwaarts te gaan op jouw vraag, ....
De rem , het vertragen en stoppen dus is eigenlijk één van de eerste dingen die een paard goed zou moeten kennen , dus eigenlijk al voor de ruiter op het zadel gaat plaats nemen.
Blijkbaar is dit niet of niet juist of onvolledig aangeleerd geweest, is niet erg kan nog steeds goedkomen.
Maar je zegt zelf dat je lessen neemt, dat je zelfs privé les neemt, dan begrijp ik echt niet dat zo'n lesgever niet specifiek eerst op zo'n belangrijk onderdeel zijn aandacht gaat richten, dit noem ik dus verkeerd lesgeven, mijn advies zou dan ook zijn zoek een andere en betere lesgever.

Als ik je reactie nu zo lees, denk ik dan inderdaad ook dat dat het beste is. Ik ga het er met mn vader over hebben, en weet bijna zeker dat die er hetzelfde over denkt. Maar is het niet banketstaaf om zo tegen hem te zeggen dat ik geen les meer van hem hoef?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 06:46

Pessoabit eens proberen? En inderdaad andere intructie want zonder rem en stuur zal je nooit verder komen, dit is echt de basis!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:06

Het is zo simpel.

Als je druk uit oefent (bijvoorbeeld met het bit) is dit onaangenaam voor het paard.
Wat het betekent weet het niet.
Je paard verhard zich en loopt weg van die druk, ook al zit jij op zijn rug.
Dit is zijn instinct.

Jij wekt dus bij je paard een reactie op die het tegenovergestelde is van dat wat jij wilt.
Je moet nu gaan nadenken.

Om te beginnen is halthouden de belangrijkste hulp die je paard moet begrijpen, basis nr 1.
Leer hem dus om perfect halt te houden op een "brommetje" als je er niet op zit, beloon zo nodig met wat brokken.
Aan de teugel kan een paard alleen maar goed halthouden als het nageeflijk en voorwaarts is.
Doe dit aan een halster, gebruik je stem, een brommetje, lichaamstaal (daar reageren ze heel sterk op) verlangzaam je pas,beweeg je bovenlichaam een beetje naar achteren, beweeg een dressuurzweep voor hem rustig op en neer. Reageer direct met je stem op een goede reactie, beloon met een paar brokken.
Heb geduld.
Je paard zal zich snel op de te verdienen brokken fixeren, dat gebruik je daarna in het zadel, gebonden aan je brommetje.
Op den duur geef je hier steeds minder en minder van tot niets.

Neem hier eerst de tijd voor.
Les 1, dan de rest.
Leer zelf van deze eerste les hoe je dingen aan je paard leert zonder druk, rustig, vriendelijk, tolerant, net zoals je een kleutertje iets leert.