Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellalanouk

Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 16:46

Hallo mijn paard is nu 7 jaar en een afstammeling van painted black, ik heb haar al vanaf er 2 en ze is altijd al heel druk geweest, nu gaat het rijden steeds beter ze blijft bij me lopen en loopt niet meer onder mij uit, ik heb alleem moeite met de galop en vooral als ze de galop heeft gedaan dan is ze super druk en wil ze alleen nog maar galopperen
Iemand ideeen wat ik eraan kan doen ????

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 16:48

Bellalanouk schreef:
Hallo mijn paard is nu 7 jaar en een afstammeling van painted black, ik heb haar al vanaf er 2 en ze is altijd al heel druk geweest, nu gaat het rijden steeds beter ze blijft bij me lopen en loopt niet meer onder mij uit, ik heb alleem moeite met de galop en vooral als ze de galop heeft gedaan dan is ze super druk en wil ze alleen nog maar galopperen
Iemand ideeen wat ik eraan kan doen ????

Ik vind dit een beetje wazige info...

Bellalanouk

Re: Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 16:49

Ow, kijk mijn paard is heel druk snap je dat, en als ik de galop heb gedaan is ze nog drukker en moeilijk te rijden

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:20

Ik mis nog steeds info;

Is ze medisch helemaal goed? Hoe gaat de ruiter met het bit om? Zijn de tanden daarintegen wel goed? Zit je haar niet in de weg met je bwegingen? Heb je genoeg balans en evenwicht? Etc....

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:24

kan je geen filmpje plaatsen? dan kunnen we zien wat ze doet en je beter helpen :)

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:30

Om je paard rustig te krijgen na de galop moet je goed oefenen.
Maar wat doet hij dan precies? Gaat hij uit zichzelf galopperen of gaat hij heel hard draven of .. ??
Als alles verder in orde is met jou en je paard, moet je misschien proberen om galop-stap oefeningen te doen. Dat je dus na de galop probeert te gaan stappen .. daar wordt hij hopelijk rustig van, en dan kan je na 2 rondjes wel weer draven.

Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk te zijn en je te helpen, maar ook ik mis nog een boel informatie ;)

Lot_Sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 11:18

Je zegt dat je paard niet meer onder je uit loopt, en daarna zeg je dat als je hebt gegalopeerd je paard alleen nog maar wil blijven galopperen. Dan loopt je paard volgens mij wél gewoon nog onder je uit hoor. Maar wat je heel veel kan proberen is overgangen rijden. Dat heeft bij mij ook erg geholpen met mijn oude paard, je moet het paard leren wachten i.p.v dat hij zelf het initiatief neemt. Succes!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 12:22

Claudxx schreef:
Om je paard rustig te krijgen na de galop moet je goed oefenen.
Maar wat doet hij dan precies? Gaat hij uit zichzelf galopperen of gaat hij heel hard draven of .. ??
Als alles verder in orde is met jou en je paard, moet je misschien proberen om galop-stap oefeningen te doen. Dat je dus na de galop probeert te gaan stappen .. daar wordt hij hopelijk rustig van, en dan kan je na 2 rondjes wel weer draven.

Ik heb geprobeerd zo duidelijk mogelijk te zijn en je te helpen, maar ook ik mis nog een boel informatie ;)

Van stap/galop oefeningen wordt mijn paard juist ontzettend heet :D

Ts: het klinkt alsof het je paard ontbreekt aan balans en alsof hij nog erg op de voorhand loopt. Daar zou ik aan gaan werken. Ik denk dat de methode van Antoine de Bodt goed voor je paard zou kunnen werken, maar ook andere instructie die er op gericht is om op een vriendeiijke manier recht te richten kan je helpen. Kan je paard goed voorwaarts/neerwaarts lopen?

(ik vind het overigens heel duidelijk wat je beschrijft, voldoende info :) )

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 14:06

Zoals "lot_sem" ook al zei ; het is heel duidelijk jouw paardje loopt nog steeds onder jou uit.
Na een galop is er blijkbaar bijna geen controle meer, dit ligt niet aan het paard maar aan de ruiter.
Jij als ruiter bepaald , wat - waar - en hoe.
Zet je paard aan het werk, controle over waar het paard zijn voeten zet, voorwaarts, achterwaarts, links en rechts , wijken van de voorhand wijken van de achterhand, bied rust aan gaat het paard er op in, braaf paardje even alle druk weghalen, gaat hij er even niet op in, ok geen probleem weer even aan het werk dan, maar alles zonder aan die teugels te trekken, niet trekken dus.

Lot_Sem schreef:
Je zegt dat je paard niet meer onder je uit loopt, en daarna zeg je dat als je hebt gegalopeerd je paard alleen nog maar wil blijven galopperen. Dan loopt je paard volgens mij wél gewoon nog onder je uit hoor. Maar wat je heel veel kan proberen is overgangen rijden. Dat heeft bij mij ook erg geholpen met mijn oude paard, je moet het paard leren wachten i.p.v dat hij zelf het initiatief neemt. Succes!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 16:53

Volgens mij heeft dit niets met gehoorzaamheid te maken. Paard moet eerst fysiek in staat zijn om onder de ruiter in balans te blijven. Je moet juist uitkijken om nu teveel te vragen.

Jolien2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:02

wat grappig,
ik heb er precies zo een.
vandaag was die weer zo erg dat ik heel boos werd...
en ik begon te trekken,
ik weet moet ik niet doen.
ik heb trouwens een d pony.
mijn vader ree eerder altijd maar rijd soms nog op die van mij...
hij werd boos op mij en zij laat mij kijk en leer..
ik keek goed blijf ontspannen en maak je niet te druk.
doe de neusriem iets strakker...
dan kan je hem beter houden.
hakken na beneden rechtop.
en doorgaan.
en er niet teveel aan gaan zitten dan gaat het vanzelf beter.
daarna ging ik er weer op en ik dee precies zoals mn vader.
en het ging weer top.
nu weet ik dat ik iets minder sterk ben maar het heeft wel geholpen.
morgen clukampioenschappen..
hopen dat dressuur goed gaat.
springen lkt wel.
veel plezier met oefenen. *\o/*

Jolien2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:03

ojaa en overgangen rijdenn!!

Bellalanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 17:08

Ja sommige mensen snappen mij niet, maar mijn praars is een volbloed en heeft super veel energie en nee hij loopt niet meer onder mij uit maar wordt heel druk van de galop, ze blijft gewoon bij me maar ze gaat dan heel erg dansen, ik heb vandaag weer een wetstrijd gereden en dat ging best goed, ik heb zoveel getraind met haar wijken enzv kan ze nog niet daar ben ik mee bezig, jullie denken dat mijn paard egt wegshiet maar dat is niet, en over mijn houding krijg ik altijd een 8 en. Rijvaardigheid ook dus dat heeft er niks mee te maken mensen

Jolien2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:09

dat hoeft ook niet maar bij mij is dat wel het geval ik ga voorover zitten!!

Bellalanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 17:09

Oja ze gaat elk half jaar naar de tandarts dus dat is niet

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:11

Jolien2000 schreef:

Dan gaat je paard nog 3x zo hard.

TS, vraag een gediplomeerd persoon te kijken, die kan je adviseren.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:15

Zo is mijn verzorgpaard ook, dat is een kruising volbloed :) Eenmaal dat ze gegaloppeerd heeft in 't bos, veel zuurstof in het bloed en ze wil steeds hard! Wat bij haar help is voltes, slalommen etc. dus veel voltes rijden, slangevoltes, enz. Veel succes :D

Jolien2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 17:18

Arc_En_Ciel schreef:
Jolien2000 schreef:

Dan gaat je paard nog 3x zo hard.

TS, vraag een gediplomeerd persoon te kijken, die kan je adviseren.

ik bedoel dat ik dat doe maar rechtop mot zitte.
ik heb ook les op ponyclub die zegt het ook 100x het gaat nu stukke beter!!

Bellalanouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-13 17:43

TrIjNiE__ schreef:
Zo is mijn verzorgpaard ook, dat is een kruising volbloed :) Eenmaal dat ze gegaloppeerd heeft in 't bos, veel zuurstof in het bloed en ze wil steeds hard! Wat bij haar help is voltes, slalommen etc. dus veel voltes rijden, slangevoltes, enz. Veel succes :D

Ik kan niet eens met mijn paard het bos in ze is nog jong en idd voltes helpt
Ook best goed alleen bij mij is het probleem dat ze zo hoog haar benen optilt dan gaat ze dansen zeg maar en dan als ik een wetstrijd heb staat erbij je hoeft geen passage te laten zien maar ik weet niet wat ik daar aan kan doen

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:14

Bellalanouk schreef:
TrIjNiE__ schreef:

Ik kan niet eens met mijn paard het bos in ze is nog jong en idd voltes helpt
Ook best goed alleen bij mij is het probleem dat ze zo hoog haar benen optilt dan gaat ze dansen zeg maar en dan als ik een wetstrijd heb staat erbij je hoeft geen passage te laten zien maar ik weet niet wat ik daar aan kan doen

Ik zou als ik jou was niet op wedstrijd gaan voor het probleem opgelost is. Heb je les?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 19:54

Hoi,

Dat is moeilijk idd. Je moet proberen haar weer te laten ontspannen. Dus ik zou vooral na de galop laag en diep gaan rijden en haar op de volte zetten.
Wat ook wel helpt is daarna te gaan wijken voor het been. Dit omdat paarden dan erg moeten gaan nadenken en hierdoor minder tijd hebben voor andere dingen (opgefokt doen)

Of wat idd al eerder geopperd werd gaan stappen na de galop. Het adrenaline-niveau moet je omlaag proberen te krijgen

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 20:51

Nou, bij die van mij helpt voltes maken niet hoor, ze worden steeds groter omdat ze steeds harder gaat. ik doe veel overgangen, helpt bij mij beter (tenzij ze zo opgefokt is dat ik haar niet terug krijg, als ze een hindernis ziet bijvoorbeeld). maarja soms hebben ze zo'n bui...

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 21:05

hoi lottie, is idd per paard erg verschillend. Sommigen worden juist heter van veel overgangen rijden