Ik heb een probleem ik heb nu twee jaartjes een haflingermerrie. Het is een schat, maar ze wil opeens niet meer naar buiten. Zodra we de uitgang voorbij zijn wil ze terug naar de pensionstal, het liefst in galop. Ze keert zich de hele tijd om, en na een tijdje haar omdraaien en zeggen dat ze door moet lopen en been geven word ik moe en zij alleen maar sterker. Ik rijd haar buiten al met martingaal en zweep, maar als ik de zweep erbij pak protesteert ze alleen maar meer. Ik weet niet hoe het komt dat ze opeens niet meer naar buiten wil. Ze wilde eerst niet de ene kant op en alleen langs de andere kant. Maar nu wil ze beide kanten niet meer op. Ze wil gewoon niet meer naar buiten.
Hoe krijg ik het voor mekaar dat ze wel weer graag mee gaat op buitenrit? Wat moet ik doen als zij zich omdraait en zich heel erg sterk maakt en steigert als ik de zweep pak? Ik rijd al 12 jaar maar dit heb ik echt nog nooit mee gemaakt, meestal wilden al mijn paarden wel graag naar buiten.
Met mijn haflinger had ik hetzelfde probleem. De enige oplossing was meerijden met andere paarden. Dit heb ik een poos volgehouden, daarna kon ik ook weer redelijk goed alleen op buitenrit.
kiwana
Geplaatst: 12-07-13 14:53
ga eens rijden met een groep en kijk eens dat het help. Wilt ze helemaal niet buiten of tot een bepaald punt?
Ik denk dat je paard je iets probeert duidelijk te maken met het weigeren. Je hebt sowiezo al veel dwang nodig om ermee te rijden blijkbaar, en dat is nu verergerd. Hoe is jullie verstandhouding? Denk aan technieken die je kan veranderen. Probeer te weten te komen hoe je het paard dingen kan laten doen met minder dwang. Ik heb het gevoel dat het paard of zich niet prettig voelt tijdens het rijden of pijn heeft aan de hoeven of benen. Maar probeer idd eens met een paar anderen mee te gaan. Als het dan niet betert, kunnen we altijd nog zien.
Mijn pony vond het gewoon eng om van het terrein af te gaan. Ik ben toen ook met anderen mee geweest en toen was er niks aan de hand. Ook ben ik met haar aan de hand gaan stappen over de weg, kleine stukjes, zodat ze merkte dat we gewoon weer terug gingen naar stal en dat er niks engs was. Misschien scheelt het ook als je iemand mee neemt op de fiets die je paard kent? Dat geeft misschien ook vertrouwen dat er ook iemand naast hem/haar fietst. Succes!
Iemand mee op paard, de fiets of lopend? En vergeet je eigen rijkunst inderdaad niet, misschien blokkeer jij haar ongemerkt?
fjordnina
Geplaatst: 16-07-13 21:00
Ik ga met het eerste stuk van jensvl mee. Dan ook voor jou de vraag hoe je paard wil rijden? Wil je rijden vanuit de gedachte:Ik vraag maar 1 uur per dag wat? Of wil je op een andere manier rijden en vanuit wat voor gedachte/visie dan?
ga net iets verder weg dan je paard wilt en dan rustig proberen terug te rijden. Doe dit bijvoorbeeld als uitstaprondje. zo kun je steets een stukje verder gaan. En vooral veel geduld natuurlijk!
Misschien mist ze net wat vertrouwen om in haar uppie het erf af te gaan. Soms wil het helpen om het eerste stuk van de buitenrit het paard aan de hand mee te nemen. Het geeft vertrouwen als je paard ziet dat je met haar meeloopt.
Stralina
Geplaatst: 25-07-13 17:31
Misschien is ze bang dat ze niet meer terug mag? Vind ze thuis gewoon fijn, natuurlijk is het een kudde dier dus daar heeft het ook mee te maken. Heeft ze altijd die neigingen gehad? Doe je misschien iets anders dan dat je het eerst deed voor je wegging? wat doe je nu als ze terug wil? Laat je der uiteindelijk gewoon winnen? dit zal ze nu ook wel kennen en maakt het probleem er niet makkelijker op.