welke bijzet voor een zitles

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

welke bijzet voor een zitles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 20:14

Beste bokkers,

Ik hoop dat het hier goed staat..?

Ik heb binnenkort een zitles, nou leek het de instrctrice een goed idee om mijn paard een bijzet aan/om te doen.
Alleen het probleem is dat ik mijn paard nooit met een bijzet heb gelongeerd, alleen met de pessoa.

Dus nou is mijn vraag welke bijzet is verstandig te gebruiken? Hij is gevoelig/licht in zijn mond, dus wil ook niet iets
wat te streng is. Maar wat is verstandig? Welke bijzet..?

Ik zal aan een longeerlijn gaan of in de roundpen.

Hoor graag jullie mening, aangezien ik geen idee heb!

troi

Re: welke bijzet voor een zitles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:19

Wat zou daarvan het doel zijn? Iets vergelijkbaars met voltige paarden?

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:23

Doel lijkt me logisch, je kan geen zitles nemen op een paard dat niet lekker over de rug loopt.

Ik heb weken zitles gehad op mijn paard en hierbij ging hij ook aan de longe met bijzet. ik reed dus zonder teugels en zonder beugels. Neem een bijzet die tussen de benen door naar de bitringen loopt waardoor je paard vooral voorwaarts neerwaarts loopt, dan kan je paard ergens tussen halsstrekken en normale halshouding en kun jij je lekker concentreren op je zit.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 20:26

LenaBaars, naar zoiets was ik inderdaad ook opzoek. Iets waarbij hij nog wel zijn hals kan strekken.. hij moet inderdaad voorwaars/neerwaarts lopen.

troi, het doel ervan is inderdaad wat er al word gezegd dat het paard goed over zijn rug gaat lopen

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:32

Je kan hier van alles voor gebruiken. Persoonlijk gebruik ik buiten de pessoa ook vaak normaal touw van de bouwmarkt (rond en glad dus geleid/glijd goed door de ringen) kost 3 keer niks en knip je gemakkelijk op juiste lengte en is het aller aller makkelijkste te verstellen tussendoor. maar je hebt zo veel wat op hetzelfde neerkomt dat je instructrice ook vast wel iets heeft liggen.
Veel plezier, ik was er op een gegeven moment zo verslaafd aan dat ik t 3 uur per week deed. Heb er enorm veel van geleerd en het is zo lekker om je ogen een paar minuten te kunnen sluiten en echt te voelen wat er onder je gebeurt, dat durf ik toch niet los met mijn 7 jarige..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:46

WD-V =>RT-P

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:47

Touwtje? Gebruik ik ook voor m'n zitles.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:50

Ik dacht ook aan touwtjes, of aan een halsverlenger, maar daar kan het paard van leren hangen.

En als je echt in de buidel wilt tasten, dan gebruik bijzetteugels.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:12

Een simpele stootteugel.
Een bijzetteugel vastgezet aan de onderring van het halster (die doe je onder het hoofdstel) naar de zadelsingel, tussen de voorbenen door.
Dus niet aan het bit.

De hals even instellen op de horizontale lijn en de neus op de verticale lijn, dit is de juiste lengte van de stootteugel.
Het paard trekt hem nog wel 5 cm verder naar voren.

Dit is de ideale manier om een paard te leren zich in de rug los te laten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 21:58

Het doel en hoe dit doel te bereiken werd hier nu al heel mooi door velen uitgelegd, en dit is allemaal juist ook.
Alleen is het niet altijd verstandig dergelijke hulpmiddelen, zo in één keer er aan te hangen en dan een zitlesje te gaan doen, zoiets moet je lange tijd op voorhand beetje bij beetje een deel gaan intrainen, want niet elk paard accepteert zulke begrenzende hulpmiddelen dadelijk van de eerste keer.
Een hevig en gevoelig paard waar je zo'n stootteugel zo in één keer aanhangt, dat geeft grote kans om met dit paard te verongelukken.
Een echte zitles zal altijd op een betrouwbaar goed opgeleid en goed aan de hulpen staande paard gegeven worden. belangrijk hierbij is dat er controle is vanuit het midden over in welke gang het paard zal lopen, welk tempo het paard loopt, dat er ook voldoende tijd is om het gevoel te kunnen voelen.
Bij een paard die hier niet specifiek op getraind is zal de gelijkheid van tempo steeds vanzelf gaan wisselen en is het dus voor de ruiter bijna onmogelijk om op die korte tijd het ook te voelen.
Je moet ook het paard kunnen aanraken op alle bereikbare plaatsen, om bv als ruiter te leren voelen welk been nu net naar voren gaat en welk er juist naar achter gaat, dit om het steunmoment of het stapmoment te leren onderscheiden, dit is heel belangrijk, want je kan enkel het stapmoment aandrijven, de ruiter moet tijdens zo'n les dus leren aanvoelen wanneer het juiste moment er is aan te drijven.
controle over voorhand en achterhand van het paard, eerst kan de ruiter mee kijken en voelen, nadien enkel op het gevoel eventueel met ogen dicht bv (nu gaat het linker achterbeen voorwaarts)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 06:08

Hoe loopt je paard? Want afhankelijk van hoe hij zich beweegt aan de longe kies je je hulpmiddel. Nadeel kan zijn als je hem "vast" bind dat hij dan niet aangeven wanneer jij beter gaat zitten. Hoe zachter jij op zijn rug zit, hoe makkelijker hij zal bewegen. En hoe minder hulpmiddel hij nodig heeft.
Afhankelijk van het niveau van de ruiter en hoe het paard zich houdt tijdens de lessen kies ik meestal voor een slof die ik zo vast maak (nooit tussen de voorbenen) dat we het paard uitnodigen om na te geven en verbinding te kunnen nemen (voorwaarts neerwaarts).

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 20:10

Hij loopt gelukkig nooit geen sterren te kijken met longeren of rijden... Hij is vrij makkelijk in de omgang en is niet snel gek te krijgen, gelukkig!

Ik zou het erg fijn vinden, om iets te vinden wat niet teveel in zijn mond zit...want als ik hem met rijden teveel in zijn mond zit teugels te strak pak gaat hij dus in zijn achterruit... En hij is heel goed op zit gereden.

Mijn paard accepteert gelukkig vrij veel, maar daarom zoek ik ook een heel vriendelijk ''hulpmiddel'' voor mijn paard, zodat hij nog wel enig zins kan bewegen. Het paard is wel goed aan de hulpen. Ik zal aan een longeerlijn gaan, zodat ik niet teveel op mijn paard hoef te letten, maar voornamelijk op mijn eigen zit kan richten.

Simpelman: aan het bit vastmaken vind ik opzich ook wel een mooi/goed idee! Dan hoef ik hem niet zoveel in zijn mond te zitten...

Is er niet iets met elastiek wat als bijzet kan gebruiken?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:13

Ik ben het helemaal eens met Aeolusnr1, ik zou een paard wat dit nog niet gedaan heeft nooit zo in een keer vast zetten voor een zitles. Je zult echt niet de eerste zijn die op die manier met een paard achterover klapt omdat hij gewoon klein verzet toont maar uit balans raakt door de hulpteugel eraan. Zoiets moet je langzaam opbouwen en dan nog gaat mijn voorkeur uit naar iets wat je zelf los kunt laten als er nood aan de man is.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 20:28

ik sta open voor alle suggesties! Dus als je wat weet dan hoor ik het heel graag... veiligheid voor alles!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:31

Gezien de gevoeligheid van jouw paard: niks eraan of een ander paard wat wel heel erg bekend is met een bijzet terwijl er een ruiter opzit.
Met een slofteugel oid moet je alsnog zelf rijden en dat nou juist de bedoeling van de zitles niet. :)

Nynke2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:34

Bij mij op de manege hebben we 2 soorten bijzetten. Zo'n kort, zwart en dik elastiek met aan beide eindjes klemmetjes. En gewoon een lang, smal elastiek zonder klemmetjes. Ik beveel je de laatste aan. Die is ook makkelijker te verstellen en je paard kan zijn hals ook strekken. Ik moet die laatste ook bij Sherra gebruiken.

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:53

Je instructrice lijkt het een goed idee, maar sta jij er wel achter? Als het niet eerder in je was opgekomen en het rijden zonder ook goed gaat, waarom zou je het dan überhaupt doen?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:01

_Summertime schreef:
Je instructrice lijkt het een goed idee, maar sta jij er wel achter? Als het niet eerder in je was opgekomen en het rijden zonder ook goed gaat, waarom zou je het dan überhaupt doen?

Mag ik zeggen dat ik je post niet snap. Als je les hebt van iemand dan mag ik er van uit gaan dat je aanneemt wat die persoon zegt. Niet klakkeloos maar waarom neem je anders les. Als instructie moet je natuurlijk wel onderbouwen waarom je vind dat het zinvol is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:43

Ik wou net een gelijkaardige reactie sturen als "japeloup"
Ofwel heb je goede instructie en moet je er ook op vertrouwen, en zo steeds verder bouwen, iedere instructie ziet het toch net op een iets andere manier, maar hopelijk met een zelfde einddoel.
Maar zomaar zeggen hier doe ik niet aan mee is nooit een goed idéé dan kan je eigenlijk net zo goed ineens van lesgever veranderen.

_Summertime schreef:

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:49

_Summertime schreef:

Omdat het een zitles is? Waarbij over het algemeen volledig gericht wordt op de houding en zit van de ruiter en waarbij het wenselijk is dat het paard rond loopt om op die manier te voorkomen dat je op een strakke rug zit te hobbelen. Zelfde reden waarom er bij voltige ook bijzetjes aan zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 21:55

Ik heb nogal wat zitlessen gehad op mijn eigen paard aan het halster, met een gouge als hulpmiddel (aan/door het halster).

Groot voordeel van de gogue: tenzij je het ding idioot kort zet ;) een paard kan er niet op gaan hangen.
De enige makke die mijn paard soms nog wel eens wil doen, is idd sterrekijken en dat verhindert de gogue.

Verder kan ze er mee grazen, mijn schoenveters losmaken, die vlieg van haar pols verjagen en idd: halsstrekken.
(Vaak zie ik, dat ze heel even wil gaan sterrekijken - als de gogue dat begrenst, dan kiest ze voor halsstrekken.)

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:38

Ik denk dat de keuze voor een bepaald hulpmiddel wordt bepaald door je paard. Zelf reageert mijn paard goed op een redelijk los (en lang) elastiek. Ik zou gewoon overleggen met je instructrice, zij zal zelf ook best wel een paar ideetjes hebben!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:48

ik zou gewoon een elastiek doen. niet tussen de voorbenen, maar buiten de schouders aan de singel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 11:58

halsverlenger tussen de benen of een driepuntsteugel vind ik ook heel fijn nodigt ook uit tot vw-nw

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 10:53

Ik heb gisteren mijn zit les gehad, en inderdaad zoals hier al werd gezegd... over mijn instructrice, ik vertrouw op haar mening. Ze weet heel goed waar ze het over heeft, en ze heeft ook gezegd dat als ik het echt niet wil of het er niet mee eens ben dat ik dat gewoon mag aangeven. We hebben gisteren gekozen voor de ''normale'' bijzet? (sorry ben niet zo thuis in de bijzet ''wereld'')Dus soort van bijzetteugels zeg maar? Alleen dan heel los... toen eerst even gelongeerd om te kijken hoe hij erop reageerde, en daar reageerde hij eigenlijk helemaal niet op, hij deed alsof het de normaalste zaak van de wereld was :-) Dus daarna erop gegaan en dat ging prima... Hij stond ook alle behalve strak, en ik moet zeggen dat het me goed bevallen is, paard liep er ook prima op, gelukkig! Iedereen bedankt voor het meedenken!