En toen was het trekken, trekken...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

En toen was het trekken, trekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:38

... en nog eens trekken. Ik ziet hier met een probleem, eigenlijk niet zozeer van mij, maar van het paard. De situatie zit zo; Een kennis van ons heeft een hartstikke lief, maar o zo ondeugend paardje. Ik geef toe, het is niet de beste met luisteren. Hij is best sterk, en dat kan mijn kennis absoluut niet hebben. Als ze op hem rijd wilt het paardje meestal hard, en dat kan zij ook niet hebben. Nu heeft zij 'Een GoudenTip'. Ga een beetje naar voren gebogen zitten, strek je armen helemaal naar achteren, en geef steeds kleine maar harde rukken aan de teugels. Hiervan stopt het paard, ja, dat zou ik ook doen als er zo gerost werd in mijn mond! Ik snap inderdaad ook wel dat het paard niet de baas mag spelen etc, maar zo hoeft het nu toch ook weer niet? Een vriend van mijn kennis vind het een goede tip, en gebruikt het nu ook bij zijn paard. Maar ik vind het een beetje raar, ze geeft hem de vrijheid naar voren te gaan door zelf voorover te buigen, en dan rukt ze aan de teugels. Dit is toch geen fatsoenlijke manier van je paard stoppen? Ik hoop dat Bokkers hier net zoals mij over denken, en het niet gaan overnemen. Wat is jullie mening? En hoe kan ik mijn kennis hiermee laten stoppen?

Alvast bedankt voor jullie reacties ;) Groetjes...

(Ze rijd met een stang, even als detail :) )

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:39

Wat denk je zelf?

bibstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:40

ik vind het inderdaad nogal een rare gewoonte ga in ieder geval goed achterover zitten

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:41

GamblersCup schreef:
Wat denk je zelf?

Hoe stop ik mijn kennis? Dat is mijn vraag, maar ja... Wat ik zlef denk, dat dit absoluut de verkeerde manier is en onfatsoenlijk. Maar nu vraag ik hier jullie 'tips'...

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:41

stop die stang bij je kennis in dr mond en gebruik dan haar tip, handen gestrekt naar achter en rukken maar, dan stopt het denk wel!

Rhyddid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:43

Dit is inderdaad geen fatsoenlijke manier.
Jou kennis kan beter gewoon goed les krijgen en anders maar gewoon helemaal niet paardrijden als ze haar paard niet fatsoenlijk langzamer kan laten gaan...

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:43

Mijn hemel, waar zit haar verstand? :=

Misschien kun je haar aanraden een goede instructeur/trice te zoeken en iig de tip geven dat dit niet de manier is om je paard te rijden, en dat het paard hier alleen maar dwarser van zal worden?

HAFLINGERS55

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:44

*D ja zo heb ik het ook geleerd maar mischien ook ontspannen weet niet zeker of dat werkt meestal wel

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:45

Nanno_123 schreef:
stop die stang bij je kennis in dr mond en gebruik dan haar tip, handen gestrekt naar achter en rukken maar, dan stopt het denk wel!

:')

Maar je hebt gelijk, dit is inderdaad niet een nette manier. Gewoon niet doen dus.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:49

ZUCHT welke ..... Heeft dat verzonnen idd eens fatsoenlijk les nemen scheelt al de helft
Ik weet niet of het een goede kennis is maar ik zou toch duidelijk vertellen dat dit echt geen manier is.
Laat ze die stang er is uit halen en met een gewoon bit rijden

Unique6

Re: En toen was het trekken, trekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:52

Bedankt voor jullie snelle reacties. Een 'gewoon' bit daar begint ze niet aan, ze vindt dat haar paard een harde aanpak nodig heeft. Les vind ze niet nodig, ze heeft zelf al genoeg ervaring, vind ze.... En nu?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 17:52

Nanno_123 schreef:

<<)

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:54

met zulk soort mensen kan je niet zoveel.. zélfs alle proffesionele ruiters hebben les maar zij weet alles al?
óf ik zou is alles eruit gooien wat je er over denkt en anders kan je alleen maar je handen ervan af trekken.. maar daar help je het paard natuurlijk niet mee.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:55

Viktor238 schreef:
Bedankt voor jullie snelle reacties. Een 'gewoon' bit daar begint ze niet aan, ze vindt dat haar paard een harde aanpak nodig heeft. Les vind ze niet nodig, ze heeft zelf al genoeg ervaring, vind ze.... En nu?

Potje verstand bij d'r door de brievenbus doen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:57

liekec schreef:
Viktor238 schreef:

_O-

Ik denk dat die kennis van jou zélf een harde aanpak nodig heeft :+
Stang bij haar in de mond doen vind ik wel een goed idee. :Y)

Even zonder grappen, probeer een serieus gesprek met haar aan te knopen en haar te overtuigen dat dit echt echt écht niet de goeie manier is? En als niks werkt, tja.. het is niet jouw paard dus dan kun je er weinig aan doen. (hoe l*ullig dat ook is -O- )

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:58

Dat paardje zal alleen maar sterker worden in de mond en steeds harder gaan om onder het bit uit te kunnen komen. Vluchten voor pijn. Nu met stang en wat is het volgende?? ijzerdraad in de mond?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:02

Viktor238 schreef:

Ze heeft niet genoeg ervaring, als zij genoeg ervaring zou hebben zou ze haar paard niet op zo een achterlijke manier stoppen.

Je kunt proberen haar een goede instructrice aan te smeren, maar als ze aangeeft dat ze dat niet wilt moet je er ook niet over doorzagen. Het is haar paard dus ze doet wat ze wilt, en ze zal dr kont al helemaal in de krib gooien als mensen erover blijven doorgaan, want dat is wel heel irritant (hoe goed bedoelt ook)
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 11-07-13 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 18:02

liekec schreef:
Viktor238 schreef:

_O-

Debbie00 schreef:
Dat paardje zal alleen maar sterker worden in de mond en steeds harder gaan om onder het bit uit te kunnen komen. Vluchten voor pijn. Nu met stang en wat is het volgende?? ijzerdraad in de mond?

Dat hoop ik niet, gesprekken wil ze liever niet voeren, ze vind dat ik vééls te softy ben voor de paarden. Vluchten voor de pijn lijkt mij ook wel eens iets wat het paard kan doen. Ze heeft zelf het zadel eens na laten kijken, en gelukkig lag het daar niet aan.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:04

Het zadel is 1 ding, maar hoe zit het met rug, benen, hals/nek, gebit en hoeven?
Pijn kan overal vandaan komen, dus niet alleen het zadel.
Maar goed, als 'ie nu nog geen rugpijn heeft zal dat snel genoeg opkomen zetten denk ik, met zo'n ruiter :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:05

ja, of nekpijn of pijn in het gebit :=

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 18:05

UMayDream schreef:
Het zadel is 1 ding, maar hoe zit het met rug, benen, hals/nek, gebit en hoeven?
Maar goed, als 'ie nu nog geen rugpijn heeft zal dat snel genoeg opkomen zetten denk ik, met zo'n ruiter :+

Het paard is ook medisch goedgekeurd, maar verder wilde mijn kennis hem niet laten keuren. Ze vond het gewoon té ondeugend gedrag, en dacht zij dat afstraffen wel kon werken.

Unique6

Re: En toen was het trekken, trekken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 18:06

Het gebit, dat is nog niet nagekeken dacht ik. Weet het niet zeker, want ik spreek haar niet 24/7, ik zal het eens navragen...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:08

RandyOrton25 schreef:
ZUCHT welke ..... Heeft dat verzonnen idd eens fatsoenlijk les nemen scheelt al de helft
Ik weet niet of het een goede kennis is maar ik zou toch duidelijk vertellen dat dit echt geen manier is.

Nogal een veel gemaakte fout.

Een stang is 1 van de vriendelijkste bitjes die je kan krijgen.

Deze schaart niet, en knelt de tong ook niet af en knijpt niks fijn

Even voor de duidelijkheid, dit is een stang:
Afbeelding

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:08

Viktor238 schreef:
UMayDream schreef:

Het paard is ook medisch goedgekeurd, maar verder wilde mijn kennis hem niet laten keuren. Ze vond het gewoon té ondeugend gedrag, en dacht zij dat afstraffen wel kon werken.

Tja... als een paard zo grof word gereden, denk ik dat dat ondeugende gauw omslaat naar bang en dan is je kennis nog veel verder van huis. Dus voor haar eigen bestwil en die van het paard, zou het echt beter zijn om anders te gaan rijden en les te nemen.
Maar goed, als ze dat niet wil, je kan haar moeilijk dwingen helaas :=

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 18:09

Kitty1985 schreef:
RandyOrton25 schreef:

Nogal een veel gemaakte fout.

Een stang is 1 van de vriendelijkste bitjes die je kan krijgen.

Deze schaart niet, en knelt de tong ook niet af en knijpt niks fijn

Even voor de duidelijkheid, dit is een stang:
[ Afbeelding ]

Bedankt voor je reactie, maar is het nog steeds zo'n fijn bit als de ruiter er steeds maar aan rukt?