Pony wil buiten hard, voorop. Oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klarinda

Pony wil buiten hard, voorop. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 13:43

HoiHoi.
Misschien is de titel wat onduidelijk, maar ik wist niet hoe ik het anders neer moest zetten!

Het zit zo, ik heb een Shetlander waar mijn zusje van 10 of 11?! :+ op rijdt.
In de bak/weiland gaat het erg goed, en als we met hem alleen naar buiten gaat, gaat het ook prima.
Zodra we met andere pony's/paarden naar buiten gaan Lees, 2 of 3 andere pony's, wil hij alleen maar voorop, en gaat dan ook erg hard, en is dan ook niet goed in te houden.
Als hij niet voorop loopt, dan wil hij altijd langs de andere pony's, dan wil hij ze inhalen.
Me zusje rijd hem met een gewoon bitje.

Hoe kan ik hem zo ver krijgen dat hij gewoon normaal loopt, en ook op elke plek in de groep kan lopen?
Iemand tips? :)

Groetjes,
Klarinda

michejan

Re: Pony wil buiten hard, voorop. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:20

Ik denk dat je gewoon heel veel moet oefenen met hem. Dus gewoon eerst met 1 iemand afspreken om naar buiten te gaan en hem leren rustig te lopen. Daarna met 2, daarna met 3... waarschijnlijk denkt hij dat het 1 grote speeltuin is en vergeet ie even dat er nog iemand op zit. Probeer hem ook vooral te leren dat hij niet persé altijd voorop hoeft te lopen (al blijven sommige paarden dit denken)

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:21

kun je niet gewoon ernaast lopen en elke keer als hij langs de andere paardjes wil lopen en je zusje m niet kan houden hem terug trekken?

Odatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:26

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn paard, zo gauw ik met 2 of meer mensen naar buiten ging was het feest..
Ik was ook een beetje ten einde raad, want hij ging van kwaad tot erger, toen kwam mijn vriendin met de tip: Ga eens wandelen met hem gewoon aan het halstertouw met andere paarden erbij en laat hem NIET voorop lopen, dit ging steeds beter, omdat ik hem goed kon corrigeren aan het halster. Toen dit goed ging ben ik er weer op gaan zitten met iemand erlangs die hem kon corrigeren als hij weer wilde gaan.
Het is nog niet volledig opgelost, maar ik kan hem nu goed terugpakken als hij weer is de benen wil nemen om voorop te lopen.
Misschien iets om te proberen!
Groetjes

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 14:26

dit probleem heb ik ook met mijn pony. Ik heb eerst zelf heel vaak alleen gereden en steeds het tempo bepaald. En toen ben ik vaker met andere gaan rijden. In het begin ging ze altijd veel te hard maar nu na heel vaak te rijden heeft ze eindelijk in de gaten dat het niet altijd een race hoeft te zijn. Dus nu laat ik haar vaak achter iemand draven en soms voorop en dan heel langzaam. Dit heeft bij mij wel geholpen en ik had wel altijd een martingaal of een borsttuig om.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 16:26

@michejan, Dat is inderdaad wel een goeie, bedankt!

@_lisaah, Dat ga ik eens proberen!

@Odatje, ook heel erg bedankt :D

@acera1991, met alleen rijden doet hij gewoon normaal, dan reageert hij goed op de hulpen, en me zusje bepaald ook steeds het tempo.

Wij hebben drie paarden op de wei, mijn shetlander, nog een shetlander, en een haflinger.
En als we samen met onze Shetlander en die andere shetlander gaan rijde buiten, is er niks aan de hand.
Zodra we met die Haflinger erbij gaan rijden, wil hij steeds de haflinger voor blijven, enzo.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:27

ik wil ook wel een keer proberen te helpen klarinda,
je woont toch niet ver :)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 16:28

Ja dat is wel handig, maar hoe gaan we het dan aanpakken?
Lijkt me niet zo handig dat wij op hem gaan rijden :')

Maar dan moeten we wel een dag afspreken dat die anderen ook mee kunnen rijden, want als we alleen gaan hebben we geen problemen!

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 16:30

jaa moeten we dat maar doen,
als je zusje ook kan ofzo als die er nog op kan rijden

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 20:09

Ja me zusje kan er nog prima op rijden!