ik zal maar gelijk vertellen wat het probleem is, als ik mijn 11 jarige haflinger merrie rij, is ze vaak moeilijk in haar mond, dat houd dus in dat als ik ga draven, mevrouw dan niet meer wil stoppen en ik het alleen maar kan op commando. Als ik later met haar wedstrijden wil gaan starten, wil ik liever niet door de ring moeten schreeuwen ''Ho, halthouden'' of zoiets dergelijks.. ook wil ze na het galloperen alleen maar heel hard doordraven. Ze kan het heus wel maar zet zich op dat moment helemaal vast en is nageefelijk rijden al helemaal geen optie meer. Of het aan het bit ligt weet ik niet, ik heb voor haar nu een Myler comfort level 1, na een half uur rijden wil ze vaak wel meewerken, maar wil haar graag vanaf het begin wat meer ontspannen en fijner op de hulpen hebben. ik ben heel benieuwd naar de tips!
Les nemen. Het ligt niet aan het bit , sorry dat ik het zeg, het ligt aan jou, Jij zal moeten leren weten waarom je paard zo doet, ik denk dat het puur onbalans is van jou en het paard, nageeflijk rij je ze niet met het bit, Ik zou zeggen haal dat bit er eens een tijdje uit en leer het dier op zit hulpen stelling en buiging aannemen, ga gymnastiseren zodat het dier jou kan dragen, want harder en sterker worden komt omdat hij uit balans raakt, Dus zoek een goeie instructrice die jou kan vertellen hoe je een paard traint. Waarom denk je dat het dier na een half uur gaat meewerken?? Mijn paarden werken vanaf de eerste seconde dat ik in de bak, dus ja nogmaals het probleem moet je echt bij jezelf zoeken.
Ik vind de tip dat je veel overgangen moet rijden sowieso wel een goede, hierdoor krijg je je paard beter op de hulpen. Helemaal als je een voorwaarts paard hebt, zoals jij, dus 'loperig', steken veel ruiters hun benen af, want 'hij loopt toch wel'. Vaak blijkt juist dat zo'n paard helemaal niet goed aan de hulpen is. Dit bedoel ik niet per se tegen jou, meer in het algemeen. Houd dus altijd contact met de buik, ook als ze gaat rennen. Verder kun je, als ze hard gaat, voltes gaan rijden en die openen en sluiten/vergroten en verkleinen (is hetzelfde, weet alleen niet welke benaming je ervoor gebruikt, dus vandaar ) Leer je paard, in combinatie met een stemhulp om terug te komen in tempo als jij dat wilt en wees hierbij consequent. Wil je bij A halthouden, dan moet je niet pas bij F stilstaan. De simpele regel 'ho is ho' is helaas wel moeilijk uit te voeren.
Laat het idee van nageeflijk rijden maar even los. Eigenlijk kun je een paard niet nageeflijk ríjden, maar moet ze zelf zo gaan lopen, doordat zowel ruiter en paard perfect in balans/evenwicht zijn. Probeer zowel overgangen weg en terug mee te nemen en dit dan gewoon een paar passen, niet de halve bak. Neem de tijd om je paard terug te nemen, maar wees wel consequent. Diep zitten in je zadel, voeten bij wijze van spreken dus op de grond zetten en ophoudingen maken in de teugels. Trekken werkt averechts. Dus vast, weer los, vast, weer los enz. Hierbij kun je een volte dus steeds kleiner draaien, totdat ze terug is in het tempo dat jij wilt. En houd haar bezig. Doe constant iets, dus veel voltes, overgangen, afwenden, gebroken lijnen, binnenhoefslag, wisselen met stelling enz, enz. Zodat ze op jou gaat letten. Dan heeft ze de kans niet om weg te lopen en begint ze misschien 'mee te denken', ipv doen wat ze zelf wil. Succes!