verzamelen in de galop!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jede123

verzamelen in de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 08:51

Ik rij een super leuk paard en we zijn nu B+9. en aan het einde van de zomer gaan we naar de L.
het rijden gaat op zich zelf super! ze is altijd ontspannen en zit los in dr lijf.
ze wil altijd graag mee werken en de stap en draf gaan altijd goed.
alleen in de galop zit ze nog wel eens te klooien. op de volte gaat alles goed. maar zo gauw ik haar recht uit laat gaan, wil ze zich zelf dr wel eens uit trekken ( ze loopt dan niet meer aan de teugel) ook verhoogd ze haar snelheid daar door. ze valt dus onwijs uit een. het verzamelen op de volte lukt al steeds beter, ze loopt regelmatig mooi op de achterhand en kan praktisch bijna stilstaand galopperen. maar zo gauw ik haar dan recht uit laat gaan is ze alles kwijt. toch loopt ze wel op haar eigen benen en is ze in balans.
want alle balans oefeningen (stelling, loopt niet over de schouder weg, wijken, schouder binnen waarts, ect) doet ze met gemak. ook als ik haar recht uit laat gaan, blijft ze wel recht uit gaan en loopt niet te slingeren.
maar ik kan haar niet verzameld houden. mijn instructeur heeft me wel als tip mee gegeven van hand, been, hand, been. zo dat ik haar naar elkaar toe rij. maar ze gaat daar door eerst alleen maar harder en vervolgens gaat ze omdat ik mn handen dicht knijp wat slingeren. terwijl ze normaal gwn recht uit kan galoperen.
hebben jullie nog tips voor mij? of zie je wat ik fout doe?

SharifYoffry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 14:36

Terugrijden met alleen je zit werkt dan het beste..en tegelijkertijd de kaken afspelen.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:32

Kleine stukjes rechtuit. Vanuit de volte twee passen rechtuit, met steun van het hek, en dan meteen weer op de volte stellen, en dat uitbouwen tot je steeds meer van de lange zijde meepakt. Kan trouwens best wel met balans te maken hebben, dat wijken en stelling goed gaan is niet het 'bewijs' dat balans hier geen rol speelt.
Succes..!

Edit, ik zie dat ik op een vrij oud topic reageer, wie weet lees je het nog ;-)

orion456

Re: verzamelen in de galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 07:40

Als je paard op de rechte lijn in galop, uit elkaar valt, harder wil en gaat slingeren als jij je hand sluit, zegt mij dat één ding en dat is dat hij nog niet genoeg kracht/balans heeft om bij elkaar rechtuit te galopperen en langzaam. Een jong paard heeft in het begin ook nog snelheid nodig in galop, anders valt hij uit galop. Ik zou heel erg gaan oefenen met galop en dan met name veel versnellingen rijden (op een volte, want dan kun je hem bij elkaar en rond houden, anders heeft het geen zin). Ga vaak korte stukjes middengalop rijden en na paar passen weer terug naar arbeidsgalop. Veel schakelen, wordt je paard sterker van in zijn achterhand. Als je op de lange zijde galoppeert, kun je hem dan wel rond houden als je wat meer snelheid maakt?
Als je zegt dat hij op een volte wel heel langzaam kan galopperen, ben ik benieuwd hoe je dat doet en hoe het eruit ziet. Een paard kan wel heel langzaam galopperen, maar dat hoeft niks met verzameling te maken hebben. Als je sprong totaal verdwijnt en je takt, dan ben je niet goed bezig.

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-13 09:19

Bedankt voor jullie tips! ik heb het verzamelen nu onder controle. ben er nog eens extra met mijn instructeur aan gaan sleutelen en ze loopt nu super! ze galopeerd op de achterkant, valt niet uit elkaar, houd takt en reageerd op de kleinste hulpen! heerlijk! we zijn onder tussen ook L1 gestart en onze eerste proef ging heel lekker :) 189 punten en 9e van ds 33 deel nemens. dus ik was erg blij met het resultaat. en had alleen maar 7s voor de galop! :)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 12:14

Hee wat fijn! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, met welke oefeningen etc?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 13:03

Gewoon even een flinke toverspreuk.

Daancha schreef:
Hee wat fijn! Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, met welke oefeningen etc?

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 11:47

Citaat:
Gewoon even een flinke toverspreuk.

Whoahh relaxed, welke..?? Heb je er ook één voor de passage? Pak ik die ook gelijk mee.
Maar serieus, ben wel benieuwd naar de gekozen training :)

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-13 18:17

Citaat:
Whoahh relaxed, welke..?? Heb je er ook één voor de passage? Pak ik die ook gelijk mee.
Maar serieus, ben wel benieuwd naar de gekozen training :)

haha bij mij is het niet vanzelf gegaan hoor ;) heb ook heel wat weerstand gehad. maar aller eerst moest ik haar in een rustige galop krijgen met takt. en dat heb ik opgebouwd. nou moest ik eerst zelf leren zitten. dus dieper zitten en meebewegen met je heupen, boven benen los en onderbenen aangesloten. ook heb ik erg veel tempo oefeningen gereden en dat hiep heel erg! ik kon haar dus extra been geven en tegelijk opvangen met mn hand. hierdoor word ze tegen gehouden en moet ze haar energie omzetten in galop sprong. hierdoor gaan ze automatisch (die van mij wel) wat meer op de achterkant lopen. en door ook veel vooruit te galoperen, liep ze op haar eigen benen. maar ik heb ook daar veel tempowisselingen gereden. Dan een zijkant terug naar een contra galop (waarbij ze dus helemaal op de achterkant kwam :)) dan een zijde middengalop. daarbij moest ik wel opletten dat ze niet terug viel op de voorkant of dat ze weer lang werd. en ook moest ik leren erg consequent te zijn. actie reactie dus! ik geef been dan wil ik meer energie. ophouding met mijn zit en/of hand langzamer. soms had ik daar echt wat hulp bij nodig ;) maar wat ik ook heb gedaan was om 2 balken op de grond te leggen. (hier bij heb je wel een lange bak voor nodig;)) dus dan galopeer je over de balken en de ene doe je 8 galop sprongen en de volgende keer 6. en dan een keer 10 en zo wissel je dat af.
hoop dat dit je verder helpt ;) maar houd wel rekening dat elk paard anders reageerd.. ik heb een vrij jong paard maar die wel echt een geweldige werkmentaliteit heeft en ook de potentie heeft. en sws heel makelijk is in rijden en altijd energie heeft. dus elk paard heeft een andere manier nodig :)

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 08:59

Leuk om te lezen. Mijn paard werkt ook lekker mee en heeft altijd veel energie (heb hem nu een jaar, hij is 6 jaar). Ik reed laatst in een B-proef 194 punten, maar kreeg wel een 5 voor de volte in galop omdat hij op de voorhand liep, best streng voor de B, maar dus zeker wel een verbeterpunt.
Ben met mijn instructrice ook bezig de galop te verbeteren, meer op het achterbeen en daarbij inderdaad veel schakelen, waarbij hij zichzelf blijft dragen en ook op een lichte verbinding ook zijn hoofd blijft dragen ipv naar voren te kukelen. Mijn zit is daarbij overigens het halve werk. In draf doet hij dat veel makkelijker, dus ik gebruik ook veel draf om hem in galop sterker en meer in balans te krijgen.
Ik vind de tip met balken en een X aantal galopsprongen er tussenin een mooie oefening.

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 20:23

Ook leuk om te lezen dat het met jou ook beter gaat!
Ja sommige jury kijken er in de B ook al naar. wel streng maar rechtvaardig, als je naar de L gaat word je er ook op afgerekend. dus wel goed commentaar ;)
Ja er zit gewoon tijd om het paard sterker te maken van achteren, niks aan te doen..